Varför är HiFi så dyrt än idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om du inte visste det så är det en vanlig taktik. Att använda skräp-komponenter och sedan tillsätta onödiga element för att få en känsla av kvalitet. Det är absolut inte "nonsens". Märk väl att ingen säger att det FAKTISKT är vikten som bestämmer, utan endast att konsumenter tolkar vikt som en indikation på kvalitet. Detta gäller inte bara högtalare, utan många andra "premium"-produkter, t.ex har B&O tillsatt vikter i sina fjärrkontroller för att de ska kännas mer robust. Jo, det är faktiskt så enkelt om man vill sälja en produkt till den stora okunniga massan.

Jag håller med, men i fallet fjärrkontroll är ju faktiskt viken en del av användarupplevelsen av produkten. Samma med en laptop som du inte kan öppna skärmen på utan att hålla ner basen av maskinen med handen.

Dessa fenomen gäller inte enbart ljudprodukter, även t.ex. moderkort och dator-tillbehör har fått ett enormt "feature creep" de sista tio / femton åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nu är jag inte så insatt i detta, men kan det vara så att hållbarheten på dom för 10kr är betydligt sämre än på den dyra som kostar 540kr ??
Bara för att ta ett exempel kan hållbarheten (innan den börjar låta sämre) på den för 10kr vara 5år och den för 540kr vara 50år ?
Skulle något sådant kunna vara en möjlighet...

Möjligheten finns men det finns samtidigt inga tester som visar detta. Utan överallt skrivs det om bättre ljudkvalité och prestanda.
Här är ett exempel på så kallade kondensator test. Mest subjektivt skitsnack och inga riktiga grafer eller någon form objektiv undersökning.
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

De flesta exemplen ser ut så här. Mina exempel ifrån Jantzen som jag länka in finns i detta test också. Så här skriver han om mellanklassen Cross-cap.

Citat:

"Sound: Like many basic quality MKP's they lack clarity and sophistication but their overall tonal balance is reasonably neutral. The lack of fine detail at the top end can make them sound a bit forward in some applications."

Och här är den dyrare modellen:

Citat:

"Sound: Also like the Silver Z-Cap, the Janzten Silver Gold Z-cap is very detailed and sometimes too detailed for my liking, although I do find them less analytic than the Silver Z-Cap, they are smoother and therefore more pleasant to listen too."

Som sagt ungefär så här ser det mesta ut, "jag tycker" och "jag tror" historier som kallas för test och recensioner. När jag själv bygger så använder jag medelklassen mest, det man vinner rent ljudmässigt är minimalt och knappt hörbart. Och visst skulle kondensatorn gå sönder efter 5 år(vilket inte är troligt då toleransen på crosscap som jag använder är 400 vdc) så är det fortfarande billigare att köpa en ersättare för 10 kr som vara 5 år än en som kostar 500 kr som vara 50 år. Men nu talar jag ur perspektivet av någon som byggt flera högtalare ifrån skratch själv och vet hur man bytar sådant, det är ju inget en vanlig svensson får för sig att göra själv även om det är väldigt enkelt att klippa bort och löda på en ny.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att priset främst hålls upp pga av att så oerhört få numera bryr sig om kvalitet så att volymerna är för små, det finns en del oerhört prisvärda saker men de säljer ändå inte pga "mode före funktion" och dessutom så finns det en oerhört stor okunskap och skepticism mot vetenskap hos en del användare.

Små volymer pga okunskap och "mode" är nog största orsaken till att priserna är höga.

Instämmer, man behöver bara läsa diverse teknikforums ljuddel för att bli riktigt uppgiven. Kunskapen om ljud är många gånger extremt låg även hos folk som annars är tekniskt kunniga.

Permalänk
Medlem

Hifi har ju alltid kostat. Jag skulle ändå säga att om man kollar kopparpriset + inflation så har det reella priset överlag sjunkit.
Men sen så används det mindre dyra metaller i dagens mainstream hifi. Det har ju heller inte direkt skett något revolutionerande inom klass A/B förstärkning senaste 40 åren heller. Utan det som kostar även 2014 är en stor trafo och stora filterkondensatorerna.

Jag tycker iaf att mitt Luxman slutsteg från 1980 spöar skiten ur min hemmabioreciever för 20tkr från 2013.

Hifi har blivit billigare men inte mycket billigare, sen tycker jag överlag att byggkvaliteten var bättre förr. Nu är det mer chip-lösningar som inte är bättre utan bara billigare.

Edit: bild bara för att jämföra med hur det ser ut i din hemmabioreceiver

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Ett annat exempel på att det fortfarande händer en del: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3871...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Tyvärr har bra ljud blivit en "nischad" marknad då folk nöjer sig med dessa styggelser till hörlurar som numera har blivit modeaccesoarer och som trots det inte ens ser snygga ut. Låter som hej kom hjälp mig också. Nischade marknader är som ni vet dyra. Så länge folk inte har något driv att uppgradera från sina inkluderade hörlurar som det fick med sin iphone så kommer vi inte heller se en prissäkning. Man ska kunna sälja mycket för att det ska vara billigt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Hifi har ju alltid kostat. Jag skulle ändå säga att om man kollar kopparpriset + inflation så har det reella priset överlag sjunkit.
Men sen så används det mindre dyra metaller i dagens mainstream hifi. Det har ju heller inte direkt skett något revolutionerande inom klass A/B förstärkning senaste 40 åren heller. Utan det som kostar även 2014 är en stor trafo och stora filterkondensatorerna.

Jag tycker iaf att mitt Luxman slutsteg från 1980 spöar skiten ur min hemmabioreciever för 20tkr från 2013.

Hifi har blivit billigare men inte mycket billigare, sen tycker jag överlag att byggkvaliteten var bättre förr. Med mer chip-lösningar som inte är bättre utan bara billigare.

http://www.hometheater.co.il/files/(12194)_pioneer_sx-1980_in...

Edit: bild bara för att jämföra med hur det ser ut i din hemmabioreceiver

Pioneer SX-1250?

Edit: äsch, det står ju Sx-1980 i länken...

Permalänk
Avstängd

Vad gäller bra ljud är även lite relativt vad man lyssnar på med och jag som är metalofil gillar kvalitets 90tals system där det blir lite mer ummmf med rappa basar som har tyngd och hänger med i svängarna för metal men är kanske inte nått för klassiskt i flac men tex pantera har ju inte klockrena toner så är mer känslan som blir rätt än ljudet perfekt och nått jag uppskattar mer än klockrent ljud

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Om du inte visste det så är det en vanlig taktik. Att använda skräp-komponenter och sedan tillsätta onödiga element för att få en känsla av kvalitet. Det är absolut inte "nonsens". Märk väl att ingen säger att det FAKTISKT är vikten som bestämmer, utan endast att konsumenter tolkar vikt som en indikation på kvalitet. Detta gäller inte bara högtalare, utan många andra "premium"-produkter, t.ex har B&O tillsatt vikter i sina fjärrkontroller för att de ska kännas mer robust. Jo, det är faktiskt så enkelt om man vill sälja en produkt till den stora okunniga massan.

Varför svarar du mig? Jag ifrågasatte bara det argumentet, jag vet att B&O gjort så sedan de var stora på 80-talet, jag vet att det är ett fult sätt att lura konsumenter, men det var inte det jag ifrågasatte.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Går inte detta under samma anledning som varför bananer är dyrt, när det har funnits så länge? Pris och efterfrågan?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Finns ett bra uttryck som passar bra här, citat " Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" / citat Farbror Barbro
Och därför är det fortfarande ganska dyrt med riktigt bra och välljudande HiFi

Men visst har det skett utveckling också, och saker som låter ganska bra idag kan vara riktigt billigt idag tycker jag
Med riktigt billigt menar jag förstärkare även hemabiostärkare för under 2000:-
Högtalare för 1500:- paret osv
Grejer från 70/80tal som kostar lika mycket då i omräknat penningvärde lät inte bättre, mer troligen lite sämre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är inte så dyrt om man kollar efter gamla saker som tur..
Jag lyckades köpa denna och en gammal Proton förstärkare för 400kr..
Den låter väldigt bra och mycket för det lilla priset.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Hej

Jag fick en fundering idag; hur det kommer sig att HiFi är så pass dyrt? Tekniken för högtalare, förstärkare, DAC:ar osv är flera decennier gammal och ljudet idag är inte mycket bättre...

Så den enda rimliga anledningen om de inte tar hiskeliga överpriser, är att de använder väldigt dyra komponenter. Vad för typ av komponenter skulle det handla om?

jag tror inte marknaden för HighEnd HiFi är lika stor som den var förr, jag upplever det som så iaf. säljer man färre enheter i antal blir det dyrare för att kunna överleva.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Hej

Jag fick en fundering idag; hur det kommer sig att HiFi är så pass dyrt? Tekniken för högtalare, förstärkare, DAC:ar osv är flera decennier gammal och ljudet idag är inte mycket bättre...

Så den enda rimliga anledningen om de inte tar hiskeliga överpriser, är att de använder väldigt dyra komponenter. Vad för typ av komponenter skulle det handla om?

Jag håller inte med om att hifi idag är dyrt. Snarare kan man idag få ganska bra grejer får nästan inga pengar alls. Särskilt högtalare har blivit otroligt mycket billigaresedan 80/90-talen. Jag byggde själv ett par högtalare på 90-talet från byggsats som då var prisvärda. Det var absolut inte några värstinggrejer, men väldigt bra ljud i förhållande till de 3500kr (eller något) som de kostade. Idag har jag ett par färdigbyggda högtalare som kostar 800kr som fullkomligen utklassar de gamla. Räknar man då dessutom in inflation och sånt så...
Idag kan man få en klass "T"-förstärkare som låter riktigt bra för ett par tusen. Klarar man sig med relativt liten effekt så kan man komma undan med 400-500kr på ebay och man får en förstärkare som sett till ljudkvalitet (inte effekt) utklassar förstärkare som kostade 10kkr för 20 år sedan (eller för den delen även idag).

Så jag skulle vilja påstå att priset för bra/vettigt ljud är avsevärt lägre idag än det varit tidigare. Ska man inte spela jättehögt får man en ganska välljudande anläggning för 1500kr idag (ljudkälla exkluderat). Det fick man knappt en halvdan bergsprängare för när det begav sig.

Om vi däremot pratar om utrustning i de något högre klasserna så är det fortfarande dyrt. Det beror dels på materialkostnader men, framför allt, på att det handlar om små serier. Folk som hade "riktiga" stereos på 80- och 90-talen har idag bytt dem mot soundbars och bluetoothhögtalare som i bästa fall är stora som ett mjölkpaket. Detta gör ju att serierna på prylar både i mellanklassen och highend blir väldigt mycket mindre och därmed hålls priserna åxå uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så om jag som tillverkare sätter i en massa billiga komponenter i ett chassi och sedan täcker botten med bly så att det blir tyngre så har jag alltså tillverkat ett jätte bra system jag kan sälja dyrt? Det är inte så enkelt och finns inget som säger att det är vikten som bestämmer ifall det är bra.

Skrivet av Rajat:

Varför svarar du mig? Jag ifrågasatte bara det argumentet, jag vet att B&O gjort så sedan de var stora på 80-talet, jag vet att det är ett fult sätt att lura konsumenter, men det var inte det jag ifrågasatte.

Vadå "varför svarar du mig"? För att det här är ett forum? Vill du inte ha svar, skriv inte.

Jag svarar på det hypotetiska scenariot som du själv lade fram. Om du "som tillverkare sätter i en massa billiga komponenter i ett chassi och sedan täcker botten med bly så att det blir tyngre så har jag alltså tillverkat ett jätte bra system jag kan sälja dyrt". Som jag skrev innan så ja, då kan du sälja den dyrt, för att folk tror att den är bättre,o ch jo ,det är verkligen så enkelt.
som jag skrev innan, så vet vi alla att den faktiskt inte är bättre, men den går definitivt att sälja dyrt. Ditt hypotetiska scenario som du antagligen försöker få fram som löjlig och sarkastisk, är något som sker varje dag. Alltså är ditt så kallade ifrågasättande helt fel gjort.

Och argumentet som lades fram (som du försöker ifrågasätta) är att förut, innan företagen började lägga in vikter och skit i sina produkter, så kunde man veta hur pass bra högtalare var genom dess vikt generellt sett, eftersom bättre komponenter vägde mer helt enkelt. Vilket är sant.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Nu har inte HiFi och Hemmabio så mycket gemensamt. Hifi är rent ljud, hemma bio är processat ljud.

Det är mycket licens kostnader i HIFI prylar också. Hemmabio reicevrar har hifi till 90% i dagens läge. Licens kostnader och patent är en orsak till att prylarna kostar pengar.

Trodde du jag endast menade hemmabio som så att jag exkluderade alla recivrar som har den funktionen? Isåfall har du missuppfattat mig.

Permalänk
Medlem

Dessutom är det en bransch som traditionellt har försökt sälja värdelösa features svindyrt för det finns alltid folk som går på marknadsföring om att det ska ge "renare ljud". Tänker på saker som guldpläterade nätkablar och liknande...

Exempel: http://www.hifi-advice.com/Furutech-IeGO-powerconnectors-revi...

Men den som kan något om elektronik tar sig för pannan...

Permalänk

För ett "en dåre och hans pengar går snart skilda vägar". De enda som köper hifi i dag är så kallade "audiofiler", och de tenderar att vara extremt obildade på området. De går på precis allt buffel och båg som tillverkarna hittat på, och betalar därför enorma pengar för helt onödiga grejer. Bra hifi är extremt lätt och extremt billigt att tillverka, men varför sälja billigt när man kan ta mycket pengar och därmed få folk att tro att det är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Dessutom är det en bransch som traditionellt har försökt sälja värdelösa features svindyrt för det finns alltid folk som går på marknadsföring om att det ska ge "renare ljud". Tänker på saker som guldpläterade nätkablar och liknande...

Exempel: http://www.hifi-advice.com/Furutech-IeGO-powerconnectors-revi...

Men den som kan något om elektronik tar sig för pannan...

Man guldplätterar för att ytorna ska klara av korrosion bättre (längre livslängd). Har varit med om kontakter som börjat ärjat och fått dålig kontakt (därav orenare ljud), guld kontakterna har hållt evigheter för mig. Varför guldplätterar man tex pinnarna på CPU sockeln tror du? för skojjs skull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Dessutom är det en bransch som traditionellt har försökt sälja värdelösa features svindyrt för det finns alltid folk som går på marknadsföring om att det ska ge "renare ljud". Tänker på saker som guldpläterade nätkablar och liknande...

Exempel: http://www.hifi-advice.com/Furutech-IeGO-powerconnectors-revi...

Men den som kan något om elektronik tar sig för pannan...

Wow, just wow. För elen kommer in i vägguttaget är så jäkla ren och fin ^^

Permalänk
Skrivet av Thunderbolt:

Om man kunde bygga nära "perfekt" ljud på 70-talet så är det väldigt svårt att bygga något med mycket bättre ljud än det, det mänskliga örat är det som sätter gränsen. Jag har t.ex en gammal förstärkare som ger ett väldigt bra ljud men anslutningsmöjligheterna mot moderna apparater lämnar mycket att önska, så det skulle vara den enda anledningen för mig att uppgradera.

Det mänskliga är det som sätter gränsen.....?!?
Är det inte det mänskliga örat som är referens!?
För mig är Hifi en upplevelse och inte ett mätresultat!

Permalänk
Medlem

1: Utbud kontra efterfrågan sätter priset
2: Kostnaden att tillverka X antal enheter
3: Företaget måste genera så pass mycket intäkter så att det går +- Noll
4: Säga att det är dyrt idag mot för är helt fel samt att uttrycket HIFI handlar mer än bara produkten i sig själv.
5: Fraktkostnaderna idag är äckligt låga
6: Alla leden som är involverade från rå produkt till färdig produkt skall ha lön för utfört arbete

Med andra ord det finns många faktorer som spelar in när det kommer till själva produkten. Därefter kommer det som i övrigt anses som HIFI att det skall vara en upplevelse vilket många kanske inte tänker på samt att musikutbudet idag består till största delen med hjälp av datorn och väldigt få kan ju sjunga riktigt ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

För ett "en dåre och hans pengar går snart skilda vägar". De enda som köper hifi i dag är så kallade "audiofiler", och de tenderar att vara extremt obildade på området. De går på precis allt buffel och båg som tillverkarna hittat på, och betalar därför enorma pengar för helt onödiga grejer. Bra hifi är extremt lätt och extremt billigt att tillverka, men varför sälja billigt när man kan ta mycket pengar och därmed få folk att tro att det är bättre?

Att audiofiler är outbildade är så j******* fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Att audiofiler är outbildade är så j******* fel.

Håller med, finns mängder med väldigt kunniga "audiofiler" Dessa köper kanske inte det allra dyraste/värsta utan det som är bra och prisvärt inom det som är lite mer high-end.

Fortfarande så är riktigt bra högtalare ganska dyra, och kostar från ca 10000-15000:- paret tex

Dom som köper det absolut dyraste dvs säga saker och ting som ligger på flera 100.000 tusen kanske är dom som har mer pengar än dom kan göra av med, och kanske rätt okunniga, men den här gruppen är heller vanligen inte audiofiler.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bra ljud är väldigt beroende av bra komponenter, allt ifrån kablars tjockhet och renhet till hur mycket ström som strömaggregatet kan leverera. Däremot så är det ju faktiskt så att det dåliga ljudet, alltså typ mini-anläggningar från Siba eller så, har blivit väldigt mycket bättre de senaste sådär tjugo åren. Och det är heller inte riktigt samma statuspryl längre, så många som kanske hade haft en värstingstereo på åttiotalet och/eller en hembioanläggning på nittiotalet har nu typ en soundbar med Airplay som sin enda ljudkälla. Det gör ju inte att priserna på fetare saker går ner direkt.

Å andra sidan så är det ju som du säger, HiFi-ljud har egentligen inte blivit så mycket bättre på ganska lång tid. Men det innebär ju ett gyllene tillfälle att införskaffa en begagnad anläggning. Tekniken har gått framåt, digitaliserats osv. men själva ljuddelarna har inte gjort det så en stereoförstärkare från sjuttio- eller åttiotalet ger ju lika bra ljud som en från idag och du får dem mycket billigare. Samma gäller ju till exempel hembioanläggningar, klarar du dig utan HDMI kan du få en som för några år sedan kostade en bra bit över 10 000 för under en tusing liksom.

Det där är sanning med modifikation.

Ja, man får betydligt mer för pengarna om man köper begagnat.

Nej, ett steg från 70-talet kommer inte i närheten av ett modernt steg i samma prisklass. Varken försteg eller slutsteg.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Jag har ett enklare NAD-system med ett par B&W-högtalare, samt en servostyrd subwoofer. Allt kostade 18.000 kr för 11 år sedan. Det blir 136 kr/månad eller 1636 kr per år, klart värt pengarna i förhållande till ljudkvalitén!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Håller med, finns mängder med väldigt kunniga "audiofiler" Dessa köper kanske inte det allra dyraste/värsta utan det som är bra och prisvärt inom det som är lite mer high-end.

Fortfarande så är riktigt bra högtalare ganska dyra, och kostar från ca 10000-15000:- paret tex

Dom som köper det absolut dyraste dvs säga saker och ting som ligger på flera 100.000 tusen kanske är dom som har mer pengar än dom kan göra av med, och kanske rätt okunniga, men den här gruppen är heller vanligen inte audiofiler.

Sist jag var på lyssningsrunda fick jag höra Burmester rigg med Audio Physic med en CD spelare som lät mumma för så där någon halv miljon. Som sagt det finns bra elektronik på high-end nivå även fast det finns vissa märken som är mer design. När man kommer upp i dem stora summorna tror jag det mer handlar om personen i fråga är intresserad eller inte. Hade jag haft någon miljon hade jag gått all in på T+A eller Burmester elektronik, båda märken är så otroligt robust byggda och låter väldigt bra.

Högtalare som jag har hört hittills som har låtit otroligt bra har varit Tannoy och Audio Physic i golvhögtalare för över 15k. Tannoy har bra diskant och mellanregister och som tål att spela högt eftersom Tannoy byggs med stora element medan Audio Physic är väldigt rapp med kontroll i basen och en diskant/mellanregister som låter så naturtroget som man vore på första parkett i en studio eller konsert.

Som sagt allt handlar om intresset. Sedan får man helt enkelt prova sig fram och det är inte alltid billigt att lära sig av dem erfarenheterna. Jag själv kan bara säga som så att jag har svårt för "HIFI" utrustning som låter mest bara mullrande bas därför blir det ju per automatik att jag lägger det åt sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Man guldplätterar för att ytorna ska klara av korrosion bättre (längre livslängd). Har varit med om kontakter som börjat ärjat och fått dålig kontakt (därav orenare ljud), guld kontakterna har hållt evigheter för mig. Varför guldplätterar man tex pinnarna på CPU sockeln tror du? för skojjs skull?

På vissa ställen är det motiverat, på andra inte. Hörs det verkligen om det är lite småglapp i nätkabeln? Likspänningen ut från nätdelen är kraftigt filtrerad med kondensatorer som glättar ut alla störningar. Nätspänningen är dessutom ganska mycket högre och frekvensen mycket lägre än signalerna till en CPU-sockel. Om man då jämför med en dator, har det någonsin hänt att datorn hängt sig på grund av att man inte har guldpläterad nätsladd?

Däremot på en analog ljudingång kan det möjligen vara motiverat med guldplätering för att slippa störningar från glappande anslutningar.

Permalänk
Medlem

En inte oviktig faktor att nämna är att prylar är dyra för att man utnyttjar bias. Dvs om vi skulle sälja samma pryl för 3000kr men i ett annat skal för 5000kr kommer folk anse att den dyrare låter bättre.

Med andra ord kan du få en viss effekt av att bara höja priset. Så fort det släpps något billigt som spöar skiten ur dyra(re) saker, tex O2 eller ODAC så kommer de alltid behandlas med skepsis just pga priset.

Detta gäller för övrigt all form av lyxvaror såsom dyra klockor, jeans osv osv.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

En inte oviktig faktor att nämna är att prylar är dyra för att man utnyttjar bias. Dvs om vi skulle sälja samma pryl för 3000kr men i ett annat skal för 5000kr kommer folk anse att den dyrare låter bättre.

Pratar du om mätbar ljudkvalité eller upplevd ljudkvalité?