Felaktig elförbrukning? (kan inte vara rätt)

Permalänk
Medlem

Felaktig elförbrukning? (kan inte vara rätt)

Jag flyttade in april 2014

Jag har ingen TV, eller nästan något alls egentligen har inte ens en säng. Inga taklampor det enda som finns i lägenheten som är inkopplat är. (och mobilen laddas oftast på jobbet då det oftast är då jag behöver ladda den)

1st 0.6w led: 5-10h dygn
2st lysrör vardera på 18w: på ca 1-12h dygn brukar glömma att stänga av dom
1st kyl/frys gammal: tom sep
inget däremellan
1st kyl/frys dec ny: from 10dec
1st dator, skärm, switch: 5-250w användning 0-5h annars standby, försöker vara nogrannar med det nu inte brytt mig om standby innan då har den varit på dygnet runt. Men det verkar ju som att jag inte sparar något på elräkningen i standby. Den drar inte heller mycket i standby.

Apr - juni har jag använt spis och ugn men inte sedan dess, äter enbart ute nu
Röd fyrkant är när jag själv borde ha skjutit elräkningen i höjden, luftenare/fläkt som gick 12h dygn för att få ner temperaturen till behagliga 31grader C nattetid. Svalkade mig även i kyl/frys öppen dörr rätt ofta.
Blå fyrkant så har knappt datorn använts, även den nya frysen/kylen har varit urkopplad då jag inte behövde den, kopplade in den 10dec. Sep - Nov har jag typ varit utan kyl/frys

Permalänk
Medlem

Min granne har byggt en specialvåning ovanför mig, börjar fundera på om dom är inkopplade på mitt nät :x

Permalänk
Inaktiv

Har du elradiatorer eller värmegolv? det är stora eltjuvar när det börjar bli lite kyligt ute.

Permalänk
Medlem

led: (0.6*140)/1000 ~ 0.08kw/h månad
lysrör: (36*140)/1000 ~ 5kw/h månad
kyl: 30kw/h månad (nya, och när den har varit inkopplad borde bli 15för dec)
dator: (150*140)/1000 ~ 21kwh

Har räknat generellt på 140h/månad på allt förutom kyl där jag gick på tillverkarens. I verkligheten borde det vara mindre kan jag tycka

Får det till att jag förbrukar max 55kw/h per månad just nu och framåt. Innan det kan det både ha varit mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Har du elradiatorer eller värmegolv? det är stora eltjuvar när det börjar bli lite kyligt ute.

Hej nej, vatten och värme ingår i hyran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Hej nej, vatten och värme ingår i hyran.

Nu förstår du nog inte vad han frågade. Om elementen går på el så måste du betala elementens driftkostnader. Såhär du element och/eller värmegolv som går på el?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Nu förstår du nog inte vad han frågade. Om elementen går på el så måste du betala elementens driftkostnader. Såhär du element och/eller värmegolv som går på el?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, knappast om det är:

- fasta installationer...
- värme ingår...
- och inget särskilt undantag har utfästs för golvvärme och/eller element (värme ingår ju!)

Har TS ställt in egna oljeradiatorer el. dyl. så hade nog TS känt till det.

Permalänk
Medlem

Står det inte 161.46? Ungefär som tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Nu förstår du nog inte vad han frågade. Om elementen går på el så måste du betala elementens driftkostnader. Såhär du element och/eller värmegolv som går på el?

Skickades från m.sweclockers.com

jo jag förstog, men jag var nog otydlig. Inga elradiatorer, Och ingen värme i golvet betalar inte för värmen

Skrivet av Olegh:

Nej, knappast om det är:

- fasta installationer...
- värme ingår...
- och inget särskilt undantag har utfästs för golvvärme och/eller element (värme ingår ju!)

Har TS ställt in egna oljeradiatorer el. dyl. så hade nog TS känt till det.

jupp

Skrivet av Heinel:

Står det inte 161.46? Ungefär som tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja 161.46 med 2veckor kvar och under dom 2veckorna har jag inte haft kyl/frys, enbart datorn ibland och 1led lampa på 0.6w. Kan ju vara att 161.46 är vad dom tror att jag hamnar på, får se när månaden är slut. Hamnar jag över 50kw/h denna månad så är det oavsett fel

Permalänk
Medlem

Ibland så ingår värme i hyran förutom elvärme slingan i golvet i badrummet, har du golvvärme i badrummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Ibland så ingår värme i hyran förutom elvärme slingan i golvet i badrummet, har du golvvärme i badrummet?

Inte vad jag vet, man renoverade badrummet när jag flyttade in och nämnde ingenting om det, stångåstaden brukar ju ta betalt för allt som är standardhöjande och golvet känns kallt så 99.9% säker på att jag inte har det.

Permalänk
Inaktiv

Personligen anser jag att det ligger inom marginalen oavsett om du använt datorn eller inte. Det är mörka tider nu vilket innebär att man har lysen på längre tider osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Personligen anser jag att det ligger inom marginalen oavsett om du använt datorn eller inte. Det är mörka tider nu vilket innebär att man har lysen på längre tider osv...

Har du ens läst vad jag har skrivit, problemet har ju varit sen jag har flyttat in "inkl sommaren? Du får gärna förklara för mig hur en ledlampa på 0.6w drar 150kw/h i månaden är inom marginalen då den måste lysa i 250000timmar och det är 672timmar på en månad. Jag antar att jag har räknat fel om du ser något som jag inte ser?

Detta är vad jag får för 150kw/h , det blir väldigt långa dygn för att hinna med detta
huvudbelysningen 0.6w: (150*1000)/0.6 = 250000h
toa belysning 2x16w = 4600h
gaming : 750h / desktop: 3000h / standby: 30000h

Inte ens ljusår i närheten av några marginaler (och nej jag har inte räknat med något annat för att jag inte har något annat!) För framtiden kan kyl/frys räknas in på 30kw/h månad men inte dom närmaste månaderna som har varit

Permalänk
Medlem

Men det låter ju som att du har grund för detta, ring elbolaget så dom får komma ut och kontrollera elmätaren.

Problem solved.

Dock ser det ju ut som att förbrukningen ökat markant sen renoveringen där så är du säker på att du inte har värmegolv i badrum? för isåfall är det boven..

Vet många lägenheter i vår stad också där värmen ingår men dom har installerat golvvärme i badrum.

Alternativt kanske en handdukstork som står på?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Men det låter ju som att du har grund för detta, ring elbolaget så dom får komma ut och kontrollera elmätaren.

Problem solved.

Dock ser det ju ut som att förbrukningen ökat markant sen renoveringen där så är du säker på att du inte har värmegolv i badrum? för isåfall är det boven..

Vet många lägenheter i vår stad också där värmen ingår men dom har installerat golvvärme i badrum.

Alternativt kanske en handdukstork som står på?

Jag är säker, det är inget annat som förbrukar el :/

Renoveringen av badrummet /kakel var i april 2014, förbrukningen ökaden innan jag flyttade in sep 2013 eller ngt sån från 40kw/h till 250kw/h. Funderar på om det är den nya vindsvåningen som blev klar då och om dom på något sätt har blivit inkopplad på mitt.

Har ringt dom säger att jag har en normalförbrukning får tjata mer är bara osäker på om jag har räknat rätt, och om det ens är rimligt att man kan koppla in någon annan lägenhet på samma. Gillar inte konfrontationer, och det känns så orimligt att påstå att det är fel, hur många har lever utan kyl/frys, spis, tv och lampor. Är rädd att jag blir idiotförklarad

Jaja jag får ringa igen puuuuuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Har ringt dom säger att jag har en normalförbrukning får tjata mer är bara osäker på om jag har räknat rätt, och om det ens är rimligt att man kan koppla in någon annan lägenhet på samma.

edit: läste det för hastigt, insåg nu att du bara bott där sedan April 2014

Har inte kollat igenom dina beräkningar, men det är inte omöjligt att det blir felkopplat. Bara som exempel: om de har mätarna för varje hyresgäst på rad i huvudcentralen räcker det med att elektrikern har kikat snett på siffrorna och kopplat stigarkabeln i "dina" radklämmor istället för grannens (som kanske är brevid varann). Om den nya vindsvåningen blev klar Aug/Sep 2013 (när din elräkning steg märkbart) skall du definitivt ha någon att kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Lagt ett ärende till tekniskaverken för feg för att ringa :), återkommer när det är löst
Skrev att jag borde ha förbrukat 200kw/h detta år inte 1700-2000 för att vara extra tydlig

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett större elbolag, kan du säga vilka det är så kanske jag kan hjälpa till? Du har rätt till en mätarprovning, men då får du betala för arbetet om dom inte hittar något fel.

Det är YTTERST sällan det är fel på en elmätare, dock så händer det oftare och oftare att folk blir inflyttade på fel anläggning (elmätare) så då betalar man för grannens ström istället.

PMa om det är något speciellt

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Jag jobbar på ett större elbolag, kan du säga vilka det är så kanske jag kan hjälpa till? Du har rätt till en mätarprovning, men då får du betala för arbetet om dom inte hittar något fel.

Det är YTTERST sällan det är fel på en elmätare, dock så händer det oftare och oftare att folk blir inflyttade på fel anläggning (elmätare) så då betalar man för grannens ström istället.

PMa om det är något speciellt

Det är lugnt behöver inte PM'a det är tekniskaverken, har lagt ett nytt ärende hos dom får se vad jag får för svar. Det är ungefär det jag är orolig för om det inte är fel på mätaren men något annat. Typ att vindsvåningen ovanför/nya kanske är inkopplad på samma lägenhet som mig då problemet verkade börja innan jag flyttade in. Det lär ju inte synas på mätaren

Permalänk
Medlem

Läs igenom denna tråd för en hel del tips och hur mycket du får bråka och vilken tid det tar (om du har tur som TS till denna tråd hade dvs det kan ta MYCKET mer bråk/tid).
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1268390-ela...

Men kortfattat så om elbolaget inte vill/tar tid på sig att kolla upp elmätaren så kontakta hyresvärden/bostadsföreningen och fråga om dom/ni kan kolla upp om det drar någon ström efter att du kopplat ur allt i lgh (och fråga om el värme finns i lgh).
Och med "koppla ur" så menar jag helst med att då prova med dels att slå av huvudströmbrytaren inne i lgh men även att även kolla med den på och allt urdraget ur då det som drar ström kanske finns efter huvudbrytaren.

Alternativt om du kan få låna en nyckel en tid så du kan kolla det själv och då eventuellt kolla vad det är som drar så mycket genom att enbart ha en sak ikopplad åt gången och sen kolla mätaren,osv,osv tills du hittat vad som drar mycket (det kan ju ta ett tag då tex kyl/frys drar en del när dom väl går och bör då kollas under tex ett dygn).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur alla här verkar få bråka så jäkla mycket angående mätare med sina bolag... Jag informerar kunder om att det kan bli en kostnad för dom om vi inte hittar fel, accepterar dom det så skickar jag ut någon tills nästa vecka... Inte svårare än så!

Tänk på att vara TREVLIG då du ringer in, man kommer så jävulusiskt mycket längre med ett bättre humör än att man ringer in med inställningen att slita någon annan ett nytt rövhål.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Yes om man kan tala för sig så är det inga problem
grizzly: tack för info läste lite i tråden

Till tekniskaverken har jag varit tydlig med vad jag har och att min energiförbrukning är 80% högre än vad den borde vara.
2014-12-16 16:50 Svar från kundservice
Hej igen, Du får ta en kontakt med Stångåstaden och be om hjälp. Som vi kan se är det inget fel på mätaren. Du kan väl till att börja med säkerställa att din mätare går till din lägenhet, så att det inte är något fel där. Ta hjälp av Stångåstaden så att du kommer in i mätarskåpet. Sen får du be om hjälp att se över din lägenhet så att det inte är något som du förbisett när du gör dina kalkyler.
Vänliga hälsningar xxxxxxxxxxxxxxxxx
2014-12-16 16:51 Svar från kundservice
Ärende avslutat utan kommentar

Så nu har jag lagt ett ärende hos stångåstaden dom har begränsningar med sjukt få tecken så det går inte att beskriva ärendet mer än att det är fel, och har tyvärr dåliga erfarenheter av stångåstaden hoppas att det flyter på :/.

Permalänk
Testpilot

Stångåstaden har varit hyfsat snabba när jag felanmält saker, senast var det stopp i avloppet i köket och det önskar man ju att det blir löst första arbetsdagen (stoppet blev på lördagen) men fick vänta tills tisdagen innan det ringde nån, när han väl ringde var han hemma på 15 minuter och fixade stoppet ungefär lika snabbt.

Andra gånger har det handlat om trasigt elementvred och sånna saker som inte känns lite mycket som avloppet, då gör det ju inget om det inte sker första dagen men det har alltid löst sig inom en vecka vad jag kan minnas.

För den som undrar så är Stångåstaden det kommunala bostadsföretaget i Linköping och Tekniska verken är ett kommunalt bolag som äger större (eller hela?) delen av Linköpings elnät men sysslar även med sopor, fjärrvärme och biogas

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Förstår inte hur alla här verkar få bråka så jäkla mycket angående mätare med sina bolag... Jag informerar kunder om att det kan bli en kostnad för dom om vi inte hittar fel, accepterar dom det så skickar jag ut någon tills nästa vecka... Inte svårare än så!

Tänk på att vara TREVLIG då du ringer in, man kommer så jävulusiskt mycket längre med ett bättre humör än att man ringer in med inställningen att slita någon annan ett nytt rövhål.

Du har ingen förståelse för att man som kund tar hela risken med det upplägget? Jag menar, "vi skickar ut någon och ser om de hittar något fel". Jag som kund vet ju inte vad felet är och/eller hur lätt det är att hitta. Jag som kund vet ju inte heller om killen som ni skickar ut är en kompetent och trevlig typ.

Jag vet ju inte heller (ok, det gränsar till paranoia) om ni ens vill hitta felet, beroende på hur stort det nu är. Säger "er kille" att han inte hittar något så sitter jag ju ännu mer i skiten och får dessutom betala för det. Visst, nöjda kunder i all ära, men kunder som helt enkelt inte orkar bråka lär det också finnas gott om. Dessa kan man ju teoretiskt köra över, både bokstavligen, men också indirekt genom ett sånt här upplägg.

Jag har förståelse för att det säkert skulle kosta för mycket att skicka ut folk till alla som klagar på att avläsningen är för hög, men det är ju sjukt oflexibelt att inte kunna hantera ärenden på olika sätt baserat på input från kund.

Ingen input: "Hej, avläsningen kan inte stämma" -"Ok, vi skickar en gubbe, det blir 1500 pix om han inte hittar något." = rimligt

Med input: "Hej, jo de här månaderna blabla, och då var det såhär, blabla, jag har kollat, jämfört, räknat blabla..." Som i det här fallet. En slags respons skulle kunna vara att ge kunden möjlighet till någon slags självdiagnostik i ett mellansteg för att därefter kostnadsfritt skicka ut någon. Genom att göra så, så försäkrar man sig vidare om att det inte bara är en gnällig kund, utan någon som anstränger sig för att själv hitta vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Du har ingen förståelse för att man som kund tar hela risken med det upplägget? Jag menar, "vi skickar ut någon och ser om de hittar något fel". Jag som kund vet ju inte vad felet är och/eller hur lätt det är att hitta. Jag som kund vet ju inte heller om killen som ni skickar ut är en kompetent och trevlig typ.

Jag vet ju inte heller (ok, det gränsar till paranoia) om ni ens vill hitta felet, beroende på hur stort det nu är. Säger "er kille" att han inte hittar något så sitter jag ju ännu mer i skiten och får dessutom betala för det. Visst, nöjda kunder i all ära, men kunder som helt enkelt inte orkar bråka lär det också finnas gott om. Dessa kan man ju teoretiskt köra över, både bokstavligen, men också indirekt genom ett sånt här upplägg.

Jag har förståelse för att det säkert skulle kosta för mycket att skicka ut folk till alla som klagar på att avläsningen är för hög, men det är ju sjukt oflexibelt att inte kunna hantera ärenden på olika sätt baserat på input från kund.

Ingen input: "Hej, avläsningen kan inte stämma" -"Ok, vi skickar en gubbe, det blir 1500 pix om han inte hittar något." = rimligt

Med input: "Hej, jo de här månaderna blabla, och då var det såhär, blabla, jag har kollat, jämfört, räknat blabla..." Som i det här fallet. En slags respons skulle kunna vara att ge kunden möjlighet till någon slags självdiagnostik i ett mellansteg för att därefter kostnadsfritt skicka ut någon. Genom att göra så, så försäkrar man sig vidare om att det inte bara är en gnällig kund, utan någon som anstränger sig för att själv hitta vad som är fel.

Jag formulerade mig dåligt, självklart så går vi igenom en hel del innan vi skickar ut någon, men jag nekar inte en kund som frågar. Var mest att man inte bör agera som en jubelidiot och vara otrevlig för att man själv har ett problem.

Det man gör vid en mätarprovning är att vi plockar ner din mätare, ersätter den med en temporär mätare och tar tillbaka den till vår "verkstad" eller vad man ska kalla det och provar den mot elektronisk utrustning för att se över förbrukningen.

Vill bara lägga till att det är ekonomiskt ohållbart att skicka ut montörer på flera timmars arbete där det kanske inte ens är något fel, borde de flesta förstår... En miljon kunder har vi, detta skulle resultera i en helvettes förlust på den fronten.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

Enklaste enligt mig är att om man åker bort en helg så slår man av sin elcentral och även brytaren till sin elmätare om man har tillgång till den. Skulle någon granne vara inkopplad på ditt nät så kommer de ju märkas om de klagar på att deras inte funkar.

En sak du kan göra är att du stänger av alla lampor. Drar ut laddare till telefoner och modem mm. Dra ut kyl och frys mm. Stäng INTE av några brytare eller säkringar i din elcentral. Sen om du har möjlighet så går du ner till din mätare och kollar om den blinkar. stå där en 10 minuter och se om den blinkar till. Gör den det så är något fortfarande inkopplat. Gå och stäng av din huvudbrytare på din elcentral och sen tittar du på din elmätare igen. Blinkar den då så är något galet skulle jag säga.

Hur värms ditt varmvatten förresten? Jag har en värmepanna som jag betalar för och även belysningen i mitt ena förråd. så värt att kolla på så att inget har blivit inkopplat här.

Var i landet bor du förresten? Kanske har möjlighet att svänga förbi och ta mig en liten titt. Är Elektriker så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderinternet:

Enklaste enligt mig är att om man åker bort en helg så slår man av sin elcentral och även brytaren till sin elmätare om man har tillgång till den. Skulle någon granne vara inkopplad på ditt nät så kommer de ju märkas om de klagar på att deras inte funkar.

En sak du kan göra är att du stänger av alla lampor. Drar ut laddare till telefoner och modem mm. Dra ut kyl och frys mm. Stäng INTE av några brytare eller säkringar i din elcentral. Sen om du har möjlighet så går du ner till din mätare och kollar om den blinkar. stå där en 10 minuter och se om den blinkar till. Gör den det så är något fortfarande inkopplat. Gå och stäng av din huvudbrytare på din elcentral och sen tittar du på din elmätare igen. Blinkar den då så är något galet skulle jag säga.

Hur värms ditt varmvatten förresten? Jag har en värmepanna som jag betalar för och även belysningen i mitt ena förråd. så värt att kolla på så att inget har blivit inkopplat här.

Var i landet bor du förresten? Kanske har möjlighet att svänga förbi och ta mig en liten titt. Är Elektriker så.

Du beskrev just mitt normalbeteende förutom en led lampa på 0.5w som jag har bytt mot stearinljus just nu för mysfaktorn
Har tyvärr inte möjlighet att kolla då jag inte har tillgång nyckel annars hade det varit intressant
Provade att dra av den någon timme när grannen höll på på vindsvåningen ovanför ett tag, så fort strömmen åkte kom han ut i trapphuset och gick till sin vanliga lägenhet, men har inte vågat fråga ännu kan ju ha varit sammanträffande.

Har inte hört något från stångåstaden ännu så får se var det leder

Permalänk
Medlem

Prata med hyresvärden om detta och be att få tillgång till mätaren under en period för att kunna läsa av kontinuerligt. Då kan du lätt se om du har förbrukning även när allt är avstängt.

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med stångåstaden igen, får inte tillgång dom vill komma ut och prata med mig men dom har inte tid. Har ju varit mycket ledigt och så men förväntar mig inte så mycket. Får se hur det löser sig, postar iaf inte tillbaka innan jag har fått svar av hyresvärden.

Permalänk
Medlem

Man har en laglig rätt att läsa av sin elmätare (om det inte ändrats dom sista 1-2åren) vet att jag läste den lagen för några år sedan.
Googla lite men hittade inget annat än det här http://www.gp.se/bostad/1.18646-tvingas-betala-for-att-lasa-a...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!