Extraval 2015 inställt, men hur hade du röstat?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Huzzbutt:

Att Sveriges ekonomiska överklass lider under oket världens högsta skattetryck är ett argument utan vikt, effekterna av det är inte heller skilda från effekterna av skattetrycket mot resten av befolkningen annat än i att de har en lägre effekt på den disponibla inkomsten. Efter det rullar Valiumballong vidare in på ett hämndlystet resonemang som säkert tilltalar tomatkastarna.

Eftersom det som diskuterades var skatt på inkomst, mellan tummen och pekfingret, vid vilken månadsinkomst kliver man in i den "ekonomiska överklassen"?
Är det 40k, 60k, 80k, 100k, 200k, ännu mer?

Är det ingen som funderat över varför skatteintäkterna per capita har varit ungefär konstant under de senaste 8 åren trots skattesänkningar, brinnande kris och fortsatt historiskt sett hög arbetslöshet? När man blir klådd på mer än halva sin lön borde rimligen incitamentet till att jobba extra, fundera exakt på hur man kan fortsätta pressa upp sin lön och liknande bli rätt låg. Kanske inte alls en oväsentlig anledning till att bruttolönerna för högutbildade är lägre i Sverige än de flesta andra västländer, eller?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på hur man ser det. Det är inte dyrt att bygga enligt byggreglerna för det är ju minimikraven liksom. Dyrt i förhållande till andra länder utan dessa lagar, men inom landet måste alla följa lagarna så då är det kostnaden för att bygga. Precis som företag som vill ha anställda måste följa arbetsrätten så måste företag som vill bygga bostäder följa reglerna kring det. Sen har prisindex förstås gått upp för att man bara har byggt lyxbostäder.

Ja, och till skillnad från exempelvis sydafrika så har man i Sverige inte råd att 20 personer samtidigt städar en kontorslokal. Till skillnad från Kina har vi inte råd att masstillverka lågmarginalsprodukter.

Det är dyrt att bygga enligt byggreglerna, om du inte köper det argumentet så behöver du läsa på om svensk byggstandard.

Skrivet av snajk:

Jo visst är det så, man kan inte bygga nya hus som är riktigt billiga, det betyder dock inte att man bara måste bygga lyxbostäder men det är så det har blivit.

Det är förhållandevis billigt att bygga lyx i jämförelse med att bygga minimi. Vad jag menar med det är att folk är villiga att betala mer, relativt, för en högre standard än för en låg standard. Sedan finns det givetvis även mellanting.

Skrivet av snajk:

Nej, det är vad byggherrarna påstår. Det krävs ingen djupare analys för att inse att frågan är mer komplicerad än så. Hade man fått samma subventioner/bidrag för att bygga hyresrätter som man får för bostadsrätter och villor kanske det hade hjälpt till en hel del exempelvis, ränteavdrag osv. men mest handlar det om att företagen har sådana oerhörda krav på vinster från sina ägare att allt utom det mest vinstinbringande blir helt ointressant. Tyvärr så verkar detta också gälla kommunala bostadsbolag när de bygger nytt. Hyresfastigheter är en bra och stabil investering på sikt i nästan alla lägen, men det spelar ju ingen roll om kravet är vinst direkt liksom.

För att få ut av en hyresfastighet krävs förvaltning. Det kräver att någon bedriver hyresverksamheten. Har man inte den kompetensen måste man hyra in folk utifrån, det kostar pengar. Hyresfastigheter är en stabil investering om platsen är rätt, men det är bättre att bygga bostadsrätter och slippa dra ut på det i 10-15 år. Att avskaffa ränteavdrag skulle inte ge fler bostäder, snarare motsatsen. Sverige behöver bestämma om vi ska ha billiga hyresrätter eller inte. Om svaret är nej så kan vi fortsätta som vi gör, om svaret är ja behöver vi se över byggreglerna, kommuners självbestämmande och byggföretagens vinster.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Förvånad och väldigt besviken över att Piratpartiet har så lågt stöd på Sweclockers forum... Efter år av avslöjanden om vår integritet med stora diskussioner på forumet som följd, så borde fler ta sig i kragen att få Piratpartiet in i Riksdagen!

Det kan ju bli så att frågan återigen aktualiseras nu när polisen slösat skattemedel på att ta ner TPB igen. Men generellt tror jag att folk är invaggade i spotify och netfix falska trygghet, så det är svårt att säga om det blossar upp igen.

Skrivet av Valiumballong:

Nej, för till skillnad från dig så accepterar vi andra att det är en kompromiss mellan olika utgiftsområden. Jag accepterar att försvaret har en viss kostnad, jag accepterar att migration har en viss kostnad. Däremot så anser jag att kostnaden för migrationen ökar alldeles för mycket för att det inte ska gå ut över andra utgiftsområden. Jag accepterar inte att vi skär ner på varesig försvaret eller välfärden i övrigt för att finansiera vidare invandring.

Vad du "accepterar" och inte är irrelevant i sammanhanget. Föresten sa du ju själv att vi är överens om att de med ett akut skyddsbehov ska få stanna här tills det akuta skyddsbehovet upphör, och vad jag vet så skulle de ökade anslagen främst gå till just det, med tanke på de många oroshärdar som finns ute i värden nu.

Citat:

Ja, för det är inte så att våra "rika" redan ligger under världens högsta skattetryck och en skattehöjning på några tusenlappar extra på de som tjänar mest skulle inte inbringa några större summor. Om något så är det dig och de i din samhällsklass vi ska beskatta så att man förstår vad det innebär att lösa alla problem med högre skatter. Du har råd att betala 55-75% i skatt, så då är det vad du borde få göra. Det hade gett massor till statskassan, då kan du få ännu mer invandring.

Vilken samhällsklass tillhör jag? Nu säger det inte allt, men i "vad har ni i lön"-tråden verkar du och jag ligga på ungefär samma inkomstnivå.

Jag säger inte att jag inte kan tänka mig att betala mer i skatt, men det skulle inbringa mer pengar om man beskattar de som tjänar mer, till exempel genom att sänka gränen för när man ska börja betala statlig skatt. När det handlar om kronor och ören så är det rätt uppenbart att en rik person inte drabbas lika hårt som en fattig, och nu menar jag inte mattematiskt. Jag är väldigt mycket för det klassiska "ge efter förmåga, ta efter behov" och jag tror vi skulle ha ett underbarare Sverige om det fungerade så istället för det "mitt är mitt, sköt du ditt"-tänk som nu växer fram.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Längesedan man hörde någon dömdes och folk då inte ser det som ett så stort hot längre.
Skulle Antipiratbyrån börja skicka ut hotbrev innan valet så skulle allt resultatet ändras.

Ja, det är mycket möjligt...
Jag är då istället förvånand över att folk inte inser/bryr sig om faktumet att rättstaten sätter ekonomi framför etik och dömmer oskyldiga (Piratebay), bara för att det inte är lönsamt att ta tag i individernas brott.

Skrivet av anon159643:

Integritet är i sin tur bra och problemet är hur vår diktaturpolitik fungerar. Vi har några tjommar i riskdagen som vi kan rösta på och folk röstar på den som de tror gynnar de själva bäst. (om man t.ex. vill värna om vitruggade hackspettar och röstar därefter, så röstar man för egen skull då fågeln och alla andra kryp ej i samma fauna inte har något självändåmål)
Med detta ingår det att man ej får rösta på sakfrågor och en massa knepiga saker kommer med, så den politik som politikerna för har inte så mycket vad folket vill att de ska föra. Och man kan säga som aftonbladet bruka skriva 97,8% röstade emot stärkt integritet och vill fortsätta att minska på denna.

Jag förstår tyvärr inte vad du vill säga här. Dålig satsbyggnad och långa utsvävanden med liknelser av fåglar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad du "accepterar" och inte är irrelevant i sammanhanget. Föresten sa du ju själv att vi är överens om att de med ett akut skyddsbehov ska få stanna här tills det akuta skyddsbehovet upphör, och vad jag vet så skulle de ökade anslagen främst gå till just det, med tanke på de många oroshärdar som finns ute i värden nu.

Med tanke på att knappt 10% kan styrka sin identitet med ID-handlingar så ska vi nog vara väldigt försiktiga med att påstå att de har ett akut skyddsbehov. Vi vet inte vilka de är. Vi vet inte varifrån de kommer. Anhöriginvandrare som följer har definitivt inte ett akut skyddsbehov.

Skrivet av Ozzed:

Vilken samhällsklass tillhör jag? Nu säger det inte allt, men i "vad har ni i lön"-tråden verkar du och jag ligga på ungefär samma inkomstnivå.

Vi tillhör medelklass båda två, jag har dock inga planer på att stanna där.

Skrivet av Ozzed:

Jag säger inte att jag inte kan tänka mig att betala mer i skatt, men det skulle inbringa mer pengar om man beskattar de som tjänar mer, till exempel genom att sänka gränen för när man ska börja betala statlig skatt. När det handlar om kronor och ören så är det rätt uppenbart att en rik person inte drabbas lika hårt som en fattig, och nu menar jag inte mattematiskt. Jag är väldigt mycket för det klassiska "ge efter förmåga, ta efter behov" och jag tror vi skulle ha ett underbarare Sverige om det fungerade så istället för det "mitt är mitt, sköt du ditt"-tänk som nu växer fram.

Man ger redan efter förmåga i alla avseenden utom ditt vänsterradikala. Inkomstdecil 10 i Sverige (dvs, de 10% som tjänar mest) står totalt sett för 36% av skatteintäkter. Hur mycket tror du själv att man kan beskatta utan att det uppstår en kontraproduktiv kapital- (och/eller) kompetensflykt? "Rika kan betala mer", ja, men det kan du också. Du kan leva på 8000 kr i månaden, det gör studenter varje dag. Varför betalar du inte frivilligt in resterande belopp av din nettolön? Du har det fortfarande magnituder bättre än svältande barn i Afrika. Under parollen "minsta möjliga lidande" borde du inte behålla mer pengar än absolut nödvändigt.

Utbildning och hårt arbete ska löna sig. Det betyder att den som utbildar sig, jobbar hårt (och eller skaffar sig unik kompetens på andra sätt) ska tjäna mer. I Sverige så får man betala en oproportionerligt hög skatt om man gör det. Det är okej, tycker de flesta. Man betalar sin beskärda del och lite till därför att det är samhället vi vill ha och väljer att leva med. Men när vänsterfanatiker skriker om att det ska betalas ÄNNU mer skatt för att försörja de som inte arbetar och inte ser något som helst problem med det, då tröttnar även den mest hängivne sosse-miljonären. Skattetrycket är mer än tillräckligt högt på de som tjänar mest. Vill du ha högre skatteintäkter är det ur din plånbok det ska tas.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Eftersom det som diskuterades var skatt på inkomst, mellan tummen och pekfingret, vid vilken månadsinkomst kliver man in i den "ekonomiska överklassen"?
Är det 40k, 60k, 80k, 100k, 200k, ännu mer?

Är det ingen som funderat över varför skatteintäkterna per capita har varit ungefär konstant under de senaste 8 åren trots skattesänkningar, brinnande kris och fortsatt historiskt sett hög arbetslöshet? När man blir klådd på mer än halva sin lön borde rimligen incitamentet till att jobba extra, fundera exakt på hur man kan fortsätta pressa upp sin lön och liknande bli rätt låg. Kanske inte alls en oväsentlig anledning till att bruttolönerna för högutbildade är lägre i Sverige än de flesta andra västländer, eller?

Skatteintäkterna per capita har sjunkit, är det någon som vill hävda något annat får den plocka fram siffrorna så gör vi om valsen där vi delar de inflationskorrigerade summorna med befolkningen vid två olika tillfällen, resultatet har hitintills varit lägre skatter per capita och det är osannolikt att den matematiska mekaniken bakom division har förändrats.

Den ekonomiska överklassen är av mig klumpigt sagt, jag borde givetvis ha hänvisat till kapitalvinster.

Skrivet av Valiumballong:

Man ger redan efter förmåga i alla avseenden utom ditt vänsterradikala. Inkomstdecil 10 i Sverige (dvs, de 10% som tjänar mest) står totalt sett för 36% av skatteintäkter. Hur mycket tror du själv att man kan beskatta utan att det uppstår en kontraproduktiv kapital- (och/eller) kompetensflykt? "Rika kan betala mer", ja, men det kan du också. Du kan leva på 8000 kr i månaden, det gör studenter varje dag. Varför betalar du inte frivilligt in resterande belopp av din nettolön? Du har det fortfarande magnituder bättre än svältande barn i Afrika. Under parollen "minsta möjliga lidande" borde du inte behålla mer pengar än absolut nödvändigt.

Jojo de rikas kompetensflykt och hör sen! Faktum är som Valiumballong redan har påpekat att vi har om inte det högsta skattetrycket i världen så ett av de högsta skattetrycken, flykten av kompetenser borde redan vara i rullning, särskilt som att våra ersättningsnivåer i många fall är betydligt lägre än i utlandet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Med tanke på att knappt 10% kan styrka sin identitet med ID-handlingar så ska vi nog vara väldigt försiktiga med att påstå att de har ett akut skyddsbehov. Vi vet inte vilka de är. Vi vet inte varifrån de kommer. Anhöriginvandrare som följer har definitivt inte ett akut skyddsbehov.

Om någon påstår sig ha ett akut skyddsbehov så får man väl lita på att det är så tills motsatsen är bevisad, tycker jag. Konsekvensen blir ju annars att man då och då skickar tillbaka folk som borde fått stanna, och det kan få till följd att de dör, vilket några hundralappar mer i plånboken knappast är värt för mig.

Citat:

Vi tillhör medelklass båda två, jag har dock inga planer på att stanna där.

Nej visst. Men för tillfället tillhör vi ju samma, enligt dig, så att du pratar om "min samhällsklass" känns lite knäppt.

Citat:

Man ger redan efter förmåga i alla avseenden utom ditt vänsterradikala. Inkomstdecil 10 i Sverige (dvs, de 10% som tjänar mest) står totalt sett för 36% av skatteintäkter. Hur mycket tror du själv att man kan beskatta utan att det uppstår en kontraproduktiv kapital- (och/eller) kompetensflykt? "Rika kan betala mer", ja, men det kan du också. Du kan leva på 8000 kr i månaden, det gör studenter varje dag. Varför betalar du inte frivilligt in resterande belopp av din nettolön? Du har det fortfarande magnituder bättre än svältande barn i Afrika. Under parollen "minsta möjliga lidande" borde du inte behålla mer pengar än absolut nödvändigt.

Det återstår att se. Jag tycker inte man ska begränsa fördelningspolitiska rättvisan för att någon "kanske" blir sur och lämnar landet. Vill man inte bo här så är det väl bara att dra? Vi har inte medborgartvång i Sverige.

Citat:

Utbildning och hårt arbete ska löna sig. Det betyder att den som utbildar sig, jobbar hårt (och eller skaffar sig unik kompetens på andra sätt) ska tjäna mer. I Sverige så får man betala en oproportionerligt hög skatt om man gör det. Det är okej, tycker de flesta. Man betalar sin beskärda del och lite till därför att det är samhället vi vill ha och väljer att leva med. Men när vänsterfanatiker skriker om att det ska betalas ÄNNU mer skatt för att försörja de som inte arbetar och inte ser något som helst problem med det, då tröttnar även den mest hängivne sosse-miljonären. Skattetrycket är mer än tillräckligt högt på de som tjänar mest. Vill du ha högre skatteintäkter är det ur din plånbok det ska tas.

Du målar upp en romantisk bild av hårt arbete.. Men glömmer att många som är rika i Sverige har blivit det genom arv. Jag tänker inte sitta här och tycka synd om folk som föds med silversked i munnen och aldrig lyft ett finger.

Latmaskar finns i alla samhällsklasser, och de latmaskar som råkar sitta på ett kapitalöverskott kan gott dela med sig till de som inte har det så fett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Huzzbutt:

Skatteintäkterna per capita har sjunkit, är det någon som vill hävda något annat får den plocka fram siffrorna så gör vi om valsen där vi delar de inflationskorrigerade summorna med befolkningen vid två olika tillfällen, resultatet har hitintills varit lägre skatter per capita och det är osannolikt att den matematiska mekaniken bakom division har förändrats.

Den ekonomiska överklassen är av mig klumpigt sagt, jag borde givetvis ha hänvisat till kapitalvinster.

Svensk näringsliv gjorde en rapport som vänsterinriktade Politism hade en den invändning mot. Tittar man vad invändningarna består i inser man att man är överens om att inflationsjusterade skatteintäkterna för de som är i arbetsför ålder har (16-64år) har ökat trots minskat skattetryck. D.v.s. de man beskattar drar in mer pengar. Däremot har andelen utanför detta spann ökat så totalt sett är skatteintäkterna ungefär konstant (marginellt ner) trots att skattetrycket sänkts.

Så det är kapitalvinsterna som är problemet? Vad är i så fall nackdelen med att vanliga löntagare får behålla en större andel av sin lön, är ju inte så att vi bor i ett lågskatteland? De som tjänar mer betalar ju mer i skatt i absoluta tal, tror få klagar där.

Skrivet av Huzzbutt:

Jojo de rikas kompetensflykt och hör sen! Faktum är som Valiumballong redan har påpekat att vi har om inte det högsta skattetrycket i världen så ett av de högsta skattetrycken, flykten av kompetenser borde redan vara i rullning, särskilt som att våra ersättningsnivåer i många fall är betydligt lägre än i utlandet.

Eh, var nämner jag kompetensflykt? Tror själv talet om kompetensflykt är rejält överdrivet, visst finns det men inte alls i den magnitud som vissa försöker få det till. Vad jag däremot är övertygad om och sett viss medhåll från forskningshåll är att ett högt skattetryck ger folk (i genomsnitt) mindre incitament att jobba väldigt mycket och sträva hårt efter högre lön.

Absolut inte något som visar något rent statistiskt, men har flera i min bekantskapskrets som valt att gå ner i arbetstid då de anser att extrainkomsten av att jobba mer efter man passerat brytpunkten helt enkelt inte gör det värt att arbete om man har möjlighet (d.v.s. en arbetsgivare som tillåter alt. inte har något val) till kortare arbetstid.

Minskad arbetstid gör att man slipper använda sig av dagis, för både barn och framförallt husdjur som inte är skattesubventionerat, man får lägre reskostnader, m.m. Själv lessnade jag på att köra eget företag vid sidan av min anställning (har inget problem att jobba +12 timmar då det är att få betalt för min hobby) då skatten blev helt löjlig då den läggs på toppen av inkomsten och som företagare ser man tyvärr arbetsgivaravgifterna allt för tydligt... Resultatet i båda fallen är dels mindre inkomst för staten men det betyder också att andra personer får mindre inkomster (mindre pengar till staten) och i mitt fall blev resultatet att två andra personer inte hade jobb då de var beroende av det jag gjorde för att själv få uppdrag (åter igen mindre pengar till staten).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svensk näringsliv gjorde en rapport som vänsterinriktade Politism hade en den invändning mot. Tittar man vad invändningarna består i inser man att man är överens om att inflationsjusterade skatteintäkterna för de som är i arbetsför ålder har (16-64år) har ökat trots minskat skattetryck. D.v.s. de man beskattar drar in mer pengar. Däremot har andelen utanför detta spann ökat så totalt sett är skatteintäkterna ungefär konstant (marginellt ner) trots att skattetrycket sänkts.

Återigen, Skatteintäkterna har minskat. SAF är lika duktiga som vem helst att lägga fram de siffror de vill lägga fram, avgränsat till 16-64 så har du inte en redogörelse för skatteintäkter utan inkomster och arbetslöshet totalt sett.

Skrivet av Yoshman:

Så det är kapitalvinsterna som är problemet? Vad är i så fall nackdelen med att vanliga löntagare får behålla en större andel av sin lön, är ju inte så att vi bor i ett lågskatteland? De som tjänar mer betalar ju mer i skatt i absoluta tal, tror få klagar där.

Med tanke på att vi redan varit där och petat så torde jag inte behöva upprepa mig igen: vissa löntagare får behålla mer i lön, de andra får betala mer för bostäder de annars också hade köpt.

Att förändra index ska inte ha någon effekt på en fungerande marknad och har det en effekt så fungerar inte marknaden och intressant nog så förändrar det inget för de som är exponerade mot marknaden utan är i grunden kapitalförstöring såsom all onödig inflation.

Skrivet av Yoshman:

Eh, var nämner jag kompetensflykt? Tror själv talet om kompetensflykt är rejält överdrivet, visst finns det men inte alls i den magnitud som vissa försöker få det till. Vad jag däremot är övertygad om och sett viss medhåll från forskningshåll är att ett högt skattetryck ger folk (i genomsnitt) mindre incitament att jobba väldigt mycket och sträva hårt efter högre lön.

Absolut inte något som visar något rent statistiskt, men har flera i min bekantskapskrets som valt att gå ner i arbetstid då de anser att extrainkomsten av att jobba mer efter man passerat brytpunkten helt enkelt inte gör det värt att arbete om man har möjlighet (d.v.s. en arbetsgivare som tillåter alt. inte har något val) till kortare arbetstid.

Minskad arbetstid gör att man slipper använda sig av dagis, för både barn och framförallt husdjur som inte är skattesubventionerat, man får lägre reskostnader, m.m. Själv lessnade jag på att köra eget företag vid sidan av min anställning (har inget problem att jobba +12 timmar då det är att få betalt för min hobby) då skatten blev helt löjlig då den läggs på toppen av inkomsten och som företagare ser man tyvärr arbetsgivaravgifterna allt för tydligt... Resultatet i båda fallen är dels mindre inkomst för staten men det betyder också att andra personer får mindre inkomster (mindre pengar till staten) och i mitt fall blev resultatet att två andra personer inte hade jobb då de var beroende av det jag gjorde för att själv få uppdrag (åter igen mindre pengar till staten).

Jag citerade Valiumballong inte dig.

Visst har du rätt, ersättningsnivåerna styr arbetsviljan. Jag vågar nog hävda att staten gick plus minus noll på ditt val.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Absolut inte något som visar något rent statistiskt, men har flera i min bekantskapskrets som valt att gå ner i arbetstid då de anser att extrainkomsten av att jobba mer efter man passerat brytpunkten helt enkelt inte gör det värt att arbete om man har möjlighet (d.v.s. en arbetsgivare som tillåter alt. inte har något val) till kortare arbetstid.

Låter som en bra sak. Om alla skulle gå ner till 65% hade vi rimligen haft 35% fler platser att fylla

Skämt åsido, det fungerar ju inte exakt så i praktiken men minskad arbetsdag är något jag tycker vi borde sträva efter som art/folk. Teknologin går framåt och vi kan ersätta mer och mer jobb/uppgifter med robotar men samtidigt finns det ännu mängder av personer i världen utan jobb medan de som har jobb spenderar större delen av sitt vakna och enda liv med att just jobba. En ding ding värld...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Triffid:

Låter som en bra sak. Om alla skulle gå ner till 65% hade vi rimligen haft 35% fler platser att fylla

Skämt åsido, det fungerar ju inte exakt så i praktiken men minskad arbetsdag är något jag tycker vi borde sträva efter som art/folk. Teknologin går framåt och vi kan ersätta mer och mer jobb/uppgifter med robotar men samtidigt finns det ännu mängder av personer i världen utan jobb medan de som har jobb spenderar större delen av sitt vakna och enda liv med att just jobba. En ding ding värld...

Skulle göra mitt arbete gratis om det inte var någon som betalad för det Tyvärr är det så att om jag inte gjorde mitt nuvarande jobb skulle det med väldigt stor sannolikhet hamna i ett annat land, vilket jag tror är rätt vanligt och är den stora anledningen till att "dela på jobben" i praktiken inte riktigt fungerar.

Men håller med, tycker det är läge att kolla om 40 timmar per vecka verkligen är det optimala. Tid ska finnas för familjen, träna, läsa böcker och massor med andra saker, nu blir saker och ting lite inrutade för att allt ska hinnas med!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Ja, och till skillnad från exempelvis sydafrika så har man i Sverige inte råd att 20 personer samtidigt städar en kontorslokal. Till skillnad från Kina har vi inte råd att masstillverka lågmarginalsprodukter.

Det är dyrt att bygga enligt byggreglerna, om du inte köper det argumentet så behöver du läsa på om svensk byggstandard.

Du missförstår hela min poäng: Det är inte dyrt att följa reglerna i förhållande till att inte göra det för om man inte gör det så får man inte bygga något alls. Visst hade bostäderna blivit billigare om vi hade tagit bort dessa regler men då hade vi också fått mycket sämre bostäder, och det är att gå åt fel håll.

Citat:

Det är förhållandevis billigt att bygga lyx i jämförelse med att bygga minimi. Vad jag menar med det är att folk är villiga att betala mer, relativt, för en högre standard än för en låg standard. Sedan finns det givetvis även mellanting.

Jo absolut, folk lägger gärna tjugo årslöner på en bostad, men det är inte hållbart i längden utan bygger på att bostadsmarknaden konstant går uppåt så att ingen någonsin behöver betala av sina lån utan bara flytta vidare till större och dyrare bostäder med större lån hela tiden. Nu är räntan så låg att den inte kan gå ner mer och således är risken stor att bostadspriserna går neråt framöver vilket kan leda till en ny bostadskris osv. när många plötsligt har lån på mer än vad deras bostäder är värda.

Citat:

För att få ut av en hyresfastighet krävs förvaltning. Det kräver att någon bedriver hyresverksamheten. Har man inte den kompetensen måste man hyra in folk utifrån, det kostar pengar. Hyresfastigheter är en stabil investering om platsen är rätt, men det är bättre att bygga bostadsrätter och slippa dra ut på det i 10-15 år. Att avskaffa ränteavdrag skulle inte ge fler bostäder, snarare motsatsen. Sverige behöver bestämma om vi ska ha billiga hyresrätter eller inte. Om svaret är nej så kan vi fortsätta som vi gör, om svaret är ja behöver vi se över byggreglerna, kommuners självbestämmande och byggföretagens vinster.

Jo jag är väl medveten om hur fastighetsmarknaden fungerar. Jag har ett par bekanta som typ har ärvt pengar och investerat dem i hyresfastigheter. De har hyrt in företag som sköter all förvaltning och liknande och behöver således inte lyfta ett finger för att försörja sig. Självklart är det inte gratis att hyra in bolag som sköter underhåll osv. men kostnaden är inte så stor i förhållande till intäkterna. Man kan också se på de kommunala bostadsbolagen som de flesta gör stora vinster i princip varje år trots att de egentligen inte får ha några vinster. Å andra sidan är kanske inte det så konstigt när de eftersätter underhållet så som de har gjort de senaste decennierna. Här där jag bor har man dock fortsatt att betala dyra pengar för underhåll i åratal trots att typ inget har blivit gjort, nu efter mutåtal osv. så slutade vi på typ inga straff någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om någon påstår sig ha ett akut skyddsbehov så får man väl lita på att det är så tills motsatsen är bevisad, tycker jag. Konsekvensen blir ju annars att man då och då skickar tillbaka folk som borde fått stanna, och det kan få till följd att de dör, vilket några hundralappar mer i plånboken knappast är värt för mig.

Om man inte kan styrka sin identitet ska man inte tilldelas ett permanent uppehållstillstånd, oavsett vad som påstås. Tillfälligt, kanske, men inte permanent.

Skrivet av Ozzed:

Det återstår att se. Jag tycker inte man ska begränsa fördelningspolitiska rättvisan för att någon "kanske" blir sur och lämnar landet. Vill man inte bo här så är det väl bara att dra? Vi har inte medborgartvång i Sverige.

Det är fascinerande hur du väljer att inte se problemen. Tycker du själv att det låter bra att kompetens och kapital drar? Vem ska betala för alla dina skyddsbehövande om de som har förmåga sticker?

Skrivet av Ozzed:

Du målar upp en romantisk bild av hårt arbete.. Men glömmer att många som är rika i Sverige har blivit det genom arv. Jag tänker inte sitta här och tycka synd om folk som föds med silversked i munnen och aldrig lyft ett finger.

I ena meningen tycker du att min bild är "romantisk" och i nästa visar du prov på fördomsfullhet. Förespråka en arvsskatt om du tycker att problemet är att pengar ärvs.

Skrivet av Ozzed:

Latmaskar finns i alla samhällsklasser, och de latmaskar som råkar sitta på ett kapitalöverskott kan gott dela med sig till de som inte har det så fett.

Socialist-dumheter, som vanligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du missförstår hela min poäng: Det är inte dyrt att följa reglerna i förhållande till att inte göra det för om man inte gör det så får man inte bygga något alls. Visst hade bostäderna blivit billigare om vi hade tagit bort dessa regler men då hade vi också fått mycket sämre bostäder, och det är att gå åt fel håll.

Mycket sämre bostäder är relativt till dagens smått löjligt höga standard. Vi kan ha bostäder med sämre bullervärden utan att folk skulle bli döva. Många studenter och unga skulle säkert inte ha något emot en billig etta där det bullrar lite mer och uppvärmningskostnaden är något högre till en betydligt lägre hyra.

Skrivet av snajk:

Jo absolut, folk lägger gärna tjugo årslöner på en bostad, men det är inte hållbart i längden utan bygger på att bostadsmarknaden konstant går uppåt så att ingen någonsin behöver betala av sina lån utan bara flytta vidare till större och dyrare bostäder med större lån hela tiden. Nu är räntan så låg att den inte kan gå ner mer och således är risken stor att bostadspriserna går neråt framöver vilket kan leda till en ny bostadskris osv. när många plötsligt har lån på mer än vad deras bostäder är värda.

Nu finns det i.o.f. ingenting över huvud taget som talar för att något ska hända "plötsligt". Bostadsbristen är stor och blir större. Samtidigt tjänar allt fler mer. En bostadskris ligger inte i tätorternas framtid. Vad som kan, och kommer, att hända är att de som har mindre ekonomiska medel kommer att tryckas längre ut (vilket är fullt rimligt) när miljonprogramskåkarna förfaller till den punkt att det är billigare att blåsa ut allt.

Skrivet av snajk:

Jo jag är väl medveten om hur fastighetsmarknaden fungerar. Jag har ett par bekanta som typ har ärvt pengar och investerat dem i hyresfastigheter. De har hyrt in företag som sköter all förvaltning och liknande och behöver således inte lyfta ett finger för att försörja sig. Självklart är det inte gratis att hyra in bolag som sköter underhåll osv. men kostnaden är inte så stor i förhållande till intäkterna. Man kan också se på de kommunala bostadsbolagen som de flesta gör stora vinster i princip varje år trots att de egentligen inte får ha några vinster. Å andra sidan är kanske inte det så konstigt när de eftersätter underhållet så som de har gjort de senaste decennierna. Här där jag bor har man dock fortsatt att betala dyra pengar för underhåll i åratal trots att typ inget har blivit gjort, nu efter mutåtal osv. så slutade vi på typ inga straff någonstans.

Visst är det så att man kan skjuta till ett par miljoner och köpa sig en hyresfastighet, men rimligtvis hade du kunnat investera samma belopp i något annat och klara dig rätt bra ändå. Hyresfastigheter är inte helt fel, om man köper en existerande kåk, men det skiljer sig från att

Jag tror vi har avhandlat miljonprogrammens eftersatta underhåll tidigare, men vad man kan säga är att det inte är vinsten de kommunala bolagen har tagit ut som är anledning till det kraftigt eftersatta underhållet, utan alldeles för låga hyror under alldeles för lång tid. Man pratar om 600 miljarder i eftersatt underhåll.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Om man inte kan styrka sin identitet ska man inte tilldelas ett permanent uppehållstillstånd, oavsett vad som påstås. Tillfälligt, kanske, men inte permanent.

Ja..? Är inte grejen med ett tillfälligt uppehållstillstånd att det skall kunna dras in när skyddsbehov saknas, om man kommer som assylsökande vill säga.

Citat:

Det är fascinerande hur du väljer att inte se problemen. Tycker du själv att det låter bra att kompetens och kapital drar? Vem ska betala för alla dina skyddsbehövande om de som har förmåga sticker?

Nej, det låter inte bra. Men det finns inget som bevisar det du påstår heller. Men om de som har kapital hellre sitter på det än hjälper andra kan de lika gärna dra för min del.

Citat:

I ena meningen tycker du att min bild är "romantisk" och i nästa visar du prov på fördomsfullhet. Förespråka en arvsskatt om du tycker att problemet är att pengar ärvs.

Problemet är inte att pengar ärvs, utan att du verkar tro att kapital uteslutande förvärvas "genom hårt arbete". Du skönmålar verkligheten. Rika personer är inga offer.

Citat:

Socialist-dumheter, som vanligt.

[/QUOTE]

Jag har redan förstått att du tycker arr jag är vänster, och att mina åsikter är "dumheter", men vart leder det? Jag tycker också att dina åsikter är dumheter, men om diskussionen bara går ut på at kalla varandras åsikter för dumheter så kan vi lägga ner båda två.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Mycket sämre bostäder är relativt till dagens smått löjligt höga standard. Vi kan ha bostäder med sämre bullervärden utan att folk skulle bli döva. Många studenter och unga skulle säkert inte ha något emot en billig etta där det bullrar lite mer och uppvärmningskostnaden är något högre till en betydligt lägre hyra.

Vi har inte en löjligt hög standard utan en helt ok standard, kanske för trettio år sedan men vi har inte gjort våra standarder bättre på ganska länge så det finns många länder som börjar närma sig oss och några som är förbi. Är det acceptabelt? Vi är ett av världens rikaste länder och ett av länderna där man har det bäst, men vi är på väg neråt i de ligorna på nästan alla områden.

Citat:

Nu finns det i.o.f. ingenting över huvud taget som talar för att något ska hända "plötsligt". Bostadsbristen är stor och blir större. Samtidigt tjänar allt fler mer. En bostadskris ligger inte i tätorternas framtid. Vad som kan, och kommer, att hända är att de som har mindre ekonomiska medel kommer att tryckas längre ut (vilket är fullt rimligt) när miljonprogramskåkarna förfaller till den punkt att det är billigare att blåsa ut allt.

Du kanske inte minns nittiotalets början men det gör jag. Stora marknader rör sig långsamt tills de plötsligt inte gör det och då förlorar många stora delar av sina pengar. Folk tjänar marginellt bättre nu jämfört med för tio, tjugo, trettio år sedan men bostäderna har gått upp mer än lönerna, vi lägger en större andel av våra inkomster på bostäder nu än vi någonsin gjort. Man kan inte ha bostadspriser som ökar tio procent per år i all evighet när lönerna bara ökar sådär två-tre procent, förr eller senare kommer man till den punkten när folk folk inte kan betala de höga priserna och då kommer de att falla som en sten och räntorna kommer att gå upp vilket gör att allt fler blir tvungna att sälja sina bostäder vilket ytterligare ökar på prispressen osv. osv.

Citat:

Visst är det så att man kan skjuta till ett par miljoner och köpa sig en hyresfastighet, men rimligtvis hade du kunnat investera samma belopp i något annat och klara dig rätt bra ändå. Hyresfastigheter är inte helt fel, om man köper en existerande kåk, men det skiljer sig från att

Men om det nu är så lätt att tjäna pengar så är väl frågan varför du inte gör det? Hyresfastigheter är en investering som ger en stadig inkomst över lång tid, hyrorna kommer inte att gå ner om det inte händer något väldigt drastiskt utan bara stadigt öka år efter år och således ökar vinsten också sakta men säkert. Man kan förstås tjäna mer på att spekulera med pengarna exempelvis men det innebär förstås en mycket högre risk. Sen är det självklart att man får göra lite research innan man springer ut och köper en fastighet, skulle man köpa ett miljonprogramshus som inte blivit renoverat sedan sjuttiotalet så kommer man att ha stora utlägg under ganska lång tid exempelvis.

Citat:

Jag tror vi har avhandlat miljonprogrammens eftersatta underhåll tidigare, men vad man kan säga är att det inte är vinsten de kommunala bolagen har tagit ut som är anledning till det kraftigt eftersatta underhållet, utan alldeles för låga hyror under alldeles för lång tid. Man pratar om 600 miljarder i eftersatt underhåll.

En del miljonprogram är väldigt eftersatta, andra är verkligen inte det och det beror vanligtvis på områdets status. Jag bor i Göteborg och här har vi alla sorter, de centrala miljonprogrammen är inte eftersatta alls utan fina eftertraktade områden, till exempel Nordostpassagen eller Nilsonsberg, i förorterna är bilden mer varierad dock men verkligen inte nattsvart överallt.

Jag bor inte i ett miljonprogramsområde men likväl är min lägenhet väldigt sliten och i behov av renovering. Och det beror inte på att hyrorna är för låga, mitt kommunala bostadsbolag tjänar en väldig massa pengar och hyrorna går ju upp ganska rejält varje år. Delvis beror det på att ohederliga byggare har mutat till sig underhållet utan att faktiskt genomföra något men mest på grund av att mitt område är eftertraktat ändå och således har man skyfflat över alla pengar till mindre attraktiva områden. Jag tycker inte det är ok, plötsligt gillar alla hipsters mitt område och då tar hyresvärden det som en signal att sluta med all form av löpande underhåll, istället så totalrenoverar man enskilda lägenheter när någon säger upp sin lägenhet (men aldrig förr) och höjer då hyran rejält.

600 miljarder är förstås en hisnande siffra men den kommer ju av att de inte har gjort mer än det allra nödvändigaste typ sedan områdena byggdes. Istället har man plockat ut miljardvinster som man har flyttat över till andra kommunala bolag och verksamheter som inte går så bra. Exempelvis flyttades 3.7 miljarder över från kommunala bostadsbolag till kommunerna under 2012, vilket inte är ok i mina ögon. Sen är det förstås så att kostnaderna för underhåll ökar exponentiellt när man inte löser problemen, en lägenhet som började läcka in vatten hade ju inte varit så dyr att fixa om man gjort det direkt, men om man väntar trettio år så krävs ju en totalrenovering liksom och det blir förstås väldigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi har inte en löjligt hög standard utan en helt ok standard, kanske för trettio år sedan men vi har inte gjort våra standarder bättre på ganska länge så det finns många länder som börjar närma sig oss och några som är förbi. Är det acceptabelt? Vi är ett av världens rikaste länder och ett av länderna där man har det bäst, men vi är på väg neråt i de ligorna på nästan alla områden.

Vi har en omfattande bostadsbrist och en hel del människor som inte har råd med nyproduktioner. Det är uppenbart att det inte står rätt till.

Skrivet av snajk:

Du kanske inte minns nittiotalets början men det gör jag. Stora marknader rör sig långsamt tills de plötsligt inte gör det och då förlorar många stora delar av sina pengar. Folk tjänar marginellt bättre nu jämfört med för tio, tjugo, trettio år sedan men bostäderna har gått upp mer än lönerna, vi lägger en större andel av våra inkomster på bostäder nu än vi någonsin gjort. Man kan inte ha bostadspriser som ökar tio procent per år i all evighet när lönerna bara ökar sådär två-tre procent, förr eller senare kommer man till den punkten när folk folk inte kan betala de höga priserna och då kommer de att falla som en sten och räntorna kommer att gå upp vilket gör att allt fler blir tvungna att sälja sina bostäder vilket ytterligare ökar på prispressen osv. osv.

Att jämföra med 90-talskrisen är haltande av flera olika anledningar och om du tittar på de fundamentala faktorer som byggde upp till kraschen så ser du att de inte överrensstämmer med dagens situation. Gällande reallöneökningen så håller jag inte alls med dig om att vi tjänar marginellt bättre.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneu...

Skrivet av snajk:

Men om det nu är så lätt att tjäna pengar så är väl frågan varför du inte gör det? Hyresfastigheter är en investering som ger en stadig inkomst över lång tid, hyrorna kommer inte att gå ner om det inte händer något väldigt drastiskt utan bara stadigt öka år efter år och således ökar vinsten också sakta men säkert. Man kan förstås tjäna mer på att spekulera med pengarna exempelvis men det innebär förstås en mycket högre risk. Sen är det självklart att man får göra lite research innan man springer ut och köper en fastighet, skulle man köpa ett miljonprogramshus som inte blivit renoverat sedan sjuttiotalet så kommer man att ha stora utlägg under ganska lång tid exempelvis.

Man måste ha pengar för att tjäna pengar på både aktier och fastigheter, är det verkligen så svårt att förstå? Har man 5-6 miljoner är man i en helt annan position än man är med ett par hundra tusen.
Gällande vinstökningen så beror det på. Det är inte så att alla hyreshus är ständigt ökande pengamaskiner.

Skrivet av snajk:

En del miljonprogram är väldigt eftersatta, andra är verkligen inte det och det beror vanligtvis på områdets status. Jag bor i Göteborg och här har vi alla sorter, de centrala miljonprogrammen är inte eftersatta alls utan fina eftertraktade områden, till exempel Nordostpassagen eller Nilsonsberg, i förorterna är bilden mer varierad dock men verkligen inte nattsvart överallt.

Det är fortfarande hundratals miljarder utslaget över de hus som uppfördes under miljonprogrammets flagg. En del mer välskötta än andra. I det stora hela är miljonprogrammet, speciellt den del som fortfarande tillhör allmännyttan, inte ett föregångsexempel.

Skrivet av snajk:

600 miljarder är förstås en hisnande siffra men den kommer ju av att de inte har gjort mer än det allra nödvändigaste typ sedan områdena byggdes. Istället har man plockat ut miljardvinster som man har flyttat över till andra kommunala bolag och verksamheter som inte går så bra. Exempelvis flyttades 3.7 miljarder över från kommunala bostadsbolag till kommunerna under 2012, vilket inte är ok i mina ögon. Sen är det förstås så att kostnaderna för underhåll ökar exponentiellt när man inte löser problemen, en lägenhet som började läcka in vatten hade ju inte varit så dyr att fixa om man gjort det direkt, men om man väntar trettio år så krävs ju en totalrenovering liksom och det blir förstås väldigt dyrt.

Vi har pratat om det här tidigare. Det är helt okej att kommunerna flyttar vinst från de kommunala fastighetsbolagen till sin allmäna kassa.

Jag vet inte vad du vänder dig mot i resten av inlägget. Jag är väl införstådd med att det finns alldeles för mycket inkompetent folk i den kommunala sfären.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

rellöneutveckling utan hänsyn till lönedifferentiering är lika användbart som BNP per capita.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Vad hemskt det är att bo i en av världens mest rasistiska land där en stor del av befolkningen vill deportera alla muslimer och icke arier. /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av luriel:

Vad hemskt det är att bo i en av världens mest rasistiska land där en stor del av befolkningen vill deportera alla muslimer och icke arier. /s

Nu blev man nyfiken, vart bor du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av luriel:

Vad hemskt det är att bo i en av världens mest rasistiska land där en stor del av befolkningen vill deportera alla muslimer och icke arier. /s

Låter otrevligt, du borde flytta till Sverige istället.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Nu blev man nyfiken, vart bor du?

Skrivet av Valiumballong:

Låter otrevligt, du borde flytta till Sverige istället.

Ni borde läsa SDs partiprogram, och se förbi de fina omskrivningarna. De vill inte minska invandringen för att det kostar, de vill minska den för att de inte tycker om folk som inte är som dem. De vill även slänga ut folk som redan bor här. Är den typen av tankegångar incitament för att få kompetens att stanna i Sverige?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Vi har en omfattande bostadsbrist och en hel del människor som inte har råd med nyproduktioner. Det är uppenbart att det inte står rätt till.

Men om problemet är att våra regler tvingar fram för bra bostäder som då blir för dyra som du påstår, varför går då alla byggföretag ytterligare längre och bygger ännu lyxigare bostäder än vad reglerna kräver? För att de tjänar mer på lyxbostäder förstås. Och vad får dig då att tro att de skulle sluta med det för att de fick bygga sämre bostäder än idag?

Sen är ju frågan vilka som ska bo i dessa bostäder som exempelvis är mycket bullrigare än dagens, eller där vissa rum saknar fönster, bostaden saknar kök eller vilka regler de nu vill slippa följa? Jag kommer exempelvis inte att göra det då jag tjänar ok, så då blir det förstås de som inte gör det, de som redan är de mest utsatta i Sverige. Och det är ju klart, hör man inte till den gruppen så är det väl lätt att hela tiden göra det sämre för dem och inte se att det inte är rättvist (om man inte har ett samvete då).

Citat:

Att jämföra med 90-talskrisen är haltande av flera olika anledningar och om du tittar på de fundamentala faktorer som byggde upp till kraschen så ser du att de inte överrensstämmer med dagens situation. Gällande reallöneökningen så håller jag inte alls med dig om att vi tjänar marginellt bättre.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneu...

För det första så är inte den där kurvan en som visar på en stadig reallöneökning, snarare visar den att vi under femton år inte ökade alls och sen bara marginellt. Sen är det, som Huzzbutt säger, inte så intressant att bara titta på de ackumulerade lönerna utan man måste också ta hänsyn till fördelningen. Om den eller de översta procenten ökar sina löner kraftigt så kan de andra lönerna ligga kvar och ändå visa en sådan kurva. Vilket är precis fallet i Sverige under denna period. Se exempelvis:

Sen är jag väl medveten om att nittiotalskrisen hade många orsaker som inte alla gäller än i dag. Men exempelvis vilda spekulationer utan hänsyn till riskerna har inte direkt minskat sedan dess, möjligtvis efter den förra bostadskrisen i USA när vi blev tvungna att ge en massa bidrag till våra banker för att de inte skulle gå under och dra med sig hela ekonomin, men inte tillräckligt.

Citat:

Man måste ha pengar för att tjäna pengar på både aktier och fastigheter, är det verkligen så svårt att förstå? Har man 5-6 miljoner är man i en helt annan position än man är med ett par hundra tusen.

Självklart och det har jag heller inte sagt något emot. Men hyresfastigheter är en väldigt säker investering, stadigt ökande hyror ger stadigt ökande inkomster. Renoveringar och underhåll är förutsägbara kostnader.

Citat:

Gällande vinstökningen så beror det på. Det är inte så att alla hyreshus är ständigt ökande pengamaskiner.

Nej inte alla, bara alla som folk bor i och där underhållet inte har ignorerats i årtionden.

Citat:

Det är fortfarande hundratals miljarder utslaget över de hus som uppfördes under miljonprogrammets flagg. En del mer välskötta än andra. I det stora hela är miljonprogrammet, speciellt den del som fortfarande tillhör allmännyttan, inte ett föregångsexempel.

Det har jag heller inte påstått. Miljonprogrammet gjorde en väldig massa saker fel, men man ska inte förringa det heller då det faktiskt löste (eller i alla fall kraftigt avhjälpte) ett väldigt problem som landet hade. Hade det varit politiskt möjligt så hade man kunnat bygga ett miljonprogram idag med alla de erfarenheter vi fick från det förra och det hade inte dragits med samma problem. Samtidigt så blir det ju onekligen opersonliga och tråkiga hus när de byggs med sådan storskalighet, men det går ju att komma runt. Faktum är att vi har en enorm bostadsbrist i storstäderna och det behöver lösas på något sätt. Att låta folk hyra ut enstaka rum till ockerhyror (som alliansen vill) är ingen hållbar lösning utan tvärtom skapar det bara osäkerhet och en kapitalflytt från de minst kapitalstarka till de med kapital. Det måste byggas mer helt enkelt. Vi har överlåtit byggandet till byggföretags vilja under lång tid nu och det är vad som har försatt oss i denna situation igen, alltså krävs det något annat än att bara låta dem bestämma ännu mer.

Citat:

Vi har pratat om det här tidigare. Det är helt okej att kommunerna flyttar vinst från de kommunala fastighetsbolagen till sin allmäna kassa.

Vi har inte pratat om detta tidigare, och nej, det är inte ok. Varför ska de som bor i kommunens bostäder finansiera verksamhet för hela kommunen? De som bor hos privata värdar eller i ägda bostäder behöver inte göra det. Jag blev ganska arg när mitt bostadsbolag, som går ganska bra, flyttade merparten av sina vinster till ett annat kommunalt bostadsbolag som gick sämre (på grund av renoveringar av miljonprogramshus) då husen som mitt bolag äger var i minst lika stort behov av renovering, bara för att dessa hus låg bättre till och således var attraktiva trots att de är så slitna och gamla. Hade mitt bolag inte krävt hyresökningar så kanske det hade varit mer acceptabelt, men så är inte fallet. Istället går de ut med skambud varje år precis som alltid. 5-6% ökning när räntan är nära 0% och de inte genomför något underhåll förutom det mest akuta (och dessutom har dragit ner ganska rejält på personalen)? Det är inte ok.

Citat:

Jag vet inte vad du vänder dig mot i resten av inlägget. Jag är väl införstådd med att det finns alldeles för mycket inkompetent folk i den kommunala sfären.

Vad jag vänder mig emot är att du drar en slutsats som du inte har grund för utan att lägga fram några argument: Att det är de låga hyrorna som har gjort att underhållet i miljonprogrammen har blivit eftersatt trots att hyrorna inte har varit särskilt låga och trots att mångmiljardbelopp har plockats från dessa bolag och lagts på annan kommunal verksamhet. Alltså har hyresgästerna i de fattigare områdena, eller i kommunala områden, finansierat lägre kommunalskatt för alla kommunens medborgare, och det är inte ok. Man kan se det som att det beror på inkompetens hos de kommunala tjänstemännen eller politikerna, och jag håller med till viss del, men samtidigt så har reglerna varit sådana att de har haft rätt att göra så här och det ligger väl snarare på regeringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushkot:

1. Ni borde läsa SDs partiprogram, och se förbi de fina omskrivningarna.
2. De vill inte minska invandringen för att det kostar, de vill minska den för att de inte tycker om folk som inte är som dem.
3. De vill även slänga ut folk som redan bor här.
4. Är den typen av tankegångar incitament för att få kompetens att stanna i Sverige?

1. Gjort, jag drar mig för att tolka texter när jag själv har tydlig bias.
2. Jasså? Och det kom du fram till baserat på?
3. Det vill de andra partierna också göra. Kalla det för ett resultat av en reglerad invandring (som åtminstone 7/8 partier ställer upp på). Får du inte uppehållstillstånd ska du hem igen.
4. Nu är det i.o.f. så att det inte har varit svårt att få utländsk kompetens att stanna i Sverige tidigare, trots en mycket mer strikt invandringspolitik under sosse-styre.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

1. Gjort, jag drar mig för att tolka texter när jag själv har tydlig bias.
2. Jasså? Och det kom du fram till baserat på?
3. Det vill de andra partierna också göra. Kalla det för ett resultat av en reglerad invandring (som åtminstone 7/8 partier ställer upp på). Får du inte uppehållstillstånd ska du hem igen.
4. Nu är det i.o.f. så att det inte har varit svårt att få utländsk kompetens att stanna i Sverige tidigare, trots en mycket mer strikt invandringspolitik under sosse-styre.

Punkt 2 besvaras väl ganska väl av Björn Söder själv. Han har ju varit i hetluften senaste dagarna sedan han påstått att judar och samer inte är svenskar.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/avgangskrav-mot-bjorn-soder...
Det intressanta i sammanhanget är att denna artikel har uppskattats av en grupp inom SD som anser att det här beskriver SDs syn på nationalismen väl. Reportern som granskat detta har enligt honom själv fått tackbrev från SDanhängare som är nöjda med att man visar att SD inte bara är ett enfrågeparti utan att de vill mer med nationalismen. Och när partiet utser någon som Björn Söder med den typen av värderingar till de högsta posterna för partiet så är det väl en indikation på att det här ingår i partilinjen. Hade SD varit snabba med att slänga ut honom efter detta så är det fortfarande något att fundera över hur SDledare kan ta sig så långt med sådana åsikter och åka ut först när media hittar belägg. Men i det här fallet så har ju inte det heller hänt.

Sedan finns det säkerligen en annan grupp inom SD som inte vill åt det nationalistiska och samhällsomstöpande hållet utan bara vill minska invandringen. Klyftor och meningsskiljaktigheter finns det ju inom alla politiska grupperingar.

Men nog kan jag, liksom Mushkot se att det finns tydliga mönster inom SDs topp som vill göra mer och tydligare skillnad på folk och folk även om man inte är migrerad. Passar man inte in i Björns Söders vision om vad en svensk bör vara så ska man anpassas efter hans världsbild. Assimilering kallade han det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Punkt 2 besvaras väl ganska väl av Björn Söder själv. Han har ju varit i hetluften senaste dagarna sedan han påstått att judar och samer inte är svenskar.

Sen kan man lyssna på vad Mattias Åhrén säger om saken. "Samer är inte svenskar".
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&arti...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Punkt 2 besvaras väl ganska väl av Björn Söder själv. Han har ju varit i hetluften senaste dagarna sedan han påstått att judar och samer inte är svenskar.

På vilket sätt anser du att vara svensk skulle vara någon slags maktsymbol, att man som "svensk" skulle vara någon slags övermänniska? Har du frågat några judar om dom ens vill bli kallade svenskar, om det ens är något de eftersträvar? Du är ute på väldigt tunn is om du kritiserar SD för rasism när du samtidigt menar på att vara svensk skulle vara någon slags statussymbol.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SueCia:

På vilket sätt anser du att vara svensk skulle vara någon slags maktsymbol, att man som "svensk" skulle vara någon slags övermänniska?

På intet sätt påstår jag det.

Skrivet av SueCia:

Har du frågat några judar om dom ens vill bli kallade svenskar, om det ens är något de eftersträvar?

Näe det är väl upp till varje person att själv välja hur de känner tillhörighet. Man måste absolut inte definiera sig si eller så enligt mig. Problemet uppstår snarare när någon som Björn Söder delar ut tillhörigheter åt andra som i detta fallet. Och om man inte passar in i mallen så ska man formas om. Eller "assimileras".

Skrivet av SueCia:

Du är ute på väldigt tunn is om du kritiserar SD för rasism när du samtidigt menar på att vara svensk skulle vara någon slags statussymbol.

Det har jag inte påstått.
Det är upp till var och en att värdera grupper och välja tillhörighet. Det är däremot inte upp till Björn Söder att avgöra åt andra.

Edit:
Märk väl, det är inte jag som stuckit ut hakan i den här frågan. Det är faktiskt Björn som själv tagit upp det här. Det går inte att komma runt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Sen kan man lyssna på vad Mattias Åhrén säger om saken. "Samer är inte svenskar".
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&arti...

Vi hade en liknande diskussion förut där en nu ej nämnd person sökte driva tesen att HA var en etnicitet, vilket var att dra etnicitetstillhörigheten in absurdum.

Mattias Åhréns perspektiv är taget från EU överenskommelsen om skydd för etniska minoriteter: övergripande.
Diskrimineringslagen å sin sida stipulerar att individen själv identifierar sig med en etnicitet: individuellt.
Utöver det så har vi de olika historiska och sociala definitionerna av en etnicitet men de är för sakens skull oviktiga annat än att påpeka att begreppet etnicitet inte har en självklar avgränsning eller innebörd.

Det rör sig inte om ett begrepp, det är möjligt att Björn Söder just talar om skyddet för minoriteter men det skulle vara förvånansvärt då övriga text inte direkt medger en sådan tolkning. Allt pekar på att Björn Söder talar om etnicitet ur ett konkret perspektiv nämligen den individuella tillhörigheten och den avgörs i rådande läge av individen.

Jag har dragit det här många gånger förut: det vi kallar för Ras är en filologisk konstruktion som naturvetenskapen förgäves sökte befästa i ett naturvetenskapligt perspektiv. Björn Söders tolkning är en fortsättning på den idén nämligen att ras (etnicitet är fel ord för det han gör.) är ett explicit attribut som åskådaren, omgivningen kan avgöra. Etnicitet i den bredare tolkning som det förtjänar gör det än svårare eftersom det omfattar postulerade sociala attribut som ej heller av naturen är självklart explicita.

Nu vill jag som vanligt vara den som är den och påpeka att jag finner det intressant när saker och ting blandas ihop på det sätt som det gör i trådarna här. Mattias Åhrén ger inte nödvändigtvis Söder stöd (han gör det definitivt inte i det han sagt i den länkade artikeln.). Mattias Åhrén hänvisar till att den Samiska minoriteten kan särskiljas från andra grupper, det är inte detsamma som vad Björn Söder säger: Att minoritetens medlemmar kan särskiljas från andra individer baserat på deras etnicitet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Ingen forskning pekar på att invandring är till gagn för den infödda befolkningen. Och med forskning menar jag forskning, inte tyckande.

Räcker väl att titta på USA och kanske Kanada. Vad är en äkta amerikan? Den vita mannen? Nja, det är en värdegrund att vara Amerikan. Sen får den inhemska svenska kvinnan gärna klämma fram några ungar till då det föds alldeles för få idag.

Till er som lägger sin röst på SD. Jag förstår er för det där med att Sverige är ett tolerant land är egentligen en ganska ny företeelse. Jag menar det räcker att skrapa lite på ytan för dryga 100 år sen så ser vi rasbiologiska institutet och tvångssteriliseringar. Jag dömer inte er utan upplyser att det må kännas bra att klämma åt Sverige och etablissemanget, men konsekvenserna av detta blir mycket större. Det kommer inte sluta med att SD "sänker invandringen till en rimlig nivå", utan muslimerna kommer att tvingas bära månskära och sen skeppar man dessa till ett läger och låter de jobba. I gruvan tex. Momentant blir det en förbättring, men vad tror ni att deras muslimska bröder kommer göra? Självklart kommer det självmordsbombare och då har vi mer kaos än någonsin. Hitler kom ju inte till makten genom att säga att han skulle döda alla judar utan sånt sker ju successivt. Min tro på humanism leder till att jag vägrar tro att 38% av Tyskarna ville gasa ihjäl 6 miljoner judar bara för att de lade sin röst på NSDAP.

Jag tror på ansvar och den svenska värdegrunden. Att vi alla jobbar för ett gemensamt mål, nämligen att göra detta vackra land till något ännu bättre som vi kan lämna till nästa generation, oavsett om du är vit, svart, röd, gul.

Tack för ordet!

Skickades från m.sweclockers.com