Vad är intressant i konsolspelsvärlden just nu?

Permalänk

Vad är intressant i konsolspelsvärlden just nu?

Hej!

Jag har en fråga till er som lirar olika konsolspel.
Vad är nytt/inne nu? Låter som en gammal tant men jag försöker få ihop någon intressant och rolig spel kväll på mitt jobb.
Jag tänkte bjuda in någon som kan prata lite om olika saker som har med spel/spelande att göra. Vad hade ni velat lyssna på?
Då spel är ett enormt område tänkte jag rikta in mig på konsolspel.
Alla tips tas emot tacksamt! (förutom de stöddiga "experternas")

Rubrik något förtydligad. + Senare, tråd flyttad.
Permalänk
Skrivet av KatarinaWebb:

Hej!

Jag har en fråga till er som lirar olika konsolspel.
Vad är nytt/inne nu? Låter som en gammal tant men jag försöker få ihop någon intressant och rolig spel kväll på mitt jobb.
Jag tänkte bjuda in någon som kan prata lite om olika saker som har med spel/spelande att göra. Vad hade ni velat lyssna på?
Då spel är ett enormt område tänkte jag rikta in mig på konsolspel.
Alla tips tas emot tacksamt! (förutom de stöddiga "experternas")

edit läste lite för snabbt.. Nintendo Wii med nåt "casual" bowling, tennis, dansspel till konsol kan ju vara kul om man nu inte ska gå 100% in utan bara har en liten stund på sig. iofs funkar med fightingspel ex Super Smash Bros eller vanligt mariokart.

även "konsolspel" xbox /Playstation har ju underkategorier. action, rpg/mmo, FPS, sport, barnspel, fightingspel osv
allt beror på intressen inte bara "spel" utan vad för spel
ja har spelat allt från supermario 8&16-bitars, metroid, RPG/mmo, streatfighter, tills man blöder näsblod av uttröttning men skulle ja få ett ishockey eller fotbolls spel i julklapp så skulle det slängas utan att ens rört det.

samma sak med nyare fps spel som Call Of Duty: Advanced Warfare eller Assassin's Creed V (skulle aldrig klara av spela nåt som antingen är så trasigt eller har filmiska 30fps & sikta i Cod / farcry med en handkontroll. nej tack är van vid PC om det ska gå snabbt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Ok, då hänger jag med lite bättre.
Eftersom det är en allmän kväll och vems om helst får komma så är det lite svårt att anpassa just sådant i förväg.
Hade du velat höra på hur man gör för att göra egna spel?

Permalänk
Skrivet av KatarinaWebb:

Ok, då hänger jag med lite bättre.
Eftersom det är en allmän kväll och vems om helst får komma så är det lite svårt att anpassa just sådant i förväg.
Hade du velat höra på hur man gör för att göra egna spel?

vilken konsol är det ?

göra egna spel till konsoler xbox, Playstation, nintendo, existerar inte. inte direkt nånting man knåpar ihop på några timmar.
många spel har ju utvecklings budget på miljoner kr upp till nån miljard och flera års tid.

annars köp en begagnad med x antal spel från säljsidorna på FB, blocket, tradera. tänk dock på att går det inte att hämta.. avstå hellre mycket scams nu i juletid.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vill du bara ha en kul kväll med spel som snabbt går att sätta sig in i rekommenderar jag Wii alt. Wii U med Mario kart, tar flera sekunder att lära sig och har massor av banor och karaktärer att spela.

Om det nu ska ingå någon form av föreläsare vettetusan vad det skulle handla om, beror väl lite på vart ni är någonstans. Har ni en högskola i närheten som undervisar spelutveckling kanske ni kan få in någon spännande föreläsare därifrån. Är ni i Stockholmsområdet finns väl t.ex. Arrowhead där om jag inte missminner mig helt. de gör ju Co-op spel också vilket kanske passar in.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Det beror ju lite på vilken målgrupp som spelkvällen är tänkt att vara för. Om det är människor som vanligtvis inte spelar så är Nintendo Wii ett bra tips. Finns mängder med spel till Wii som lämpar sig till "nybörjare" och det krävs väldigt sällan någon egentlig erfarenhet av tv-spel (då många av spelen är riktade till den breda massan - s.k "casual gaming").

När det gäller ett eventuellt tema för en föreläsning så kan ju den svenska spelindustrin kanske vara intressant även för de som inte har något genuint spelintresse? Minecraft som utvecklats av svenska Mojang med Marcus "Notch" Persson har ju blivit ett av världens mest sålda spel genom tiderna! Det finns numera till konsoler (Xbox 360 , Xbox One , Playstation 3 , Playstation 4 samt även till iPhone och Android). Andra välkända och framgångsrika svenska spelföretag är exempelvis DICE som haft stora framgångar med sin Battlefield-serie (dessa spel finns också till de flesta konsolerna samt PC). Sverige kryllar av spelproducenter något som kanske inte är så känt för gemene man!

För att komma i kontakt med lärosäten som utbildar inom "Spelutveckling" så finns det en liten sammanställning här:
http://www.spelutbildningar.se/tag/spelutveckling/

Hoppas att du fick lite inspiration till er spelkväll!

Lycka till!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

WiiU med Mario Kart 8/Smash bros är najs multiplayer spel

Permalänk
Medlem

Shovel Knight är ju fränt om man gillar retro känslan
http://yachtclubgames.com/shovel-knight/