iPhone 6 låst efter fabriksåterställning, har jag blivit lurad?

Permalänk
Medlem

https://www.icloud.com/activationlock/

iPhone 5 and later

You can find the IMEI for your iPhone engraved on the back case, near the bottom. The MEID number is the first 14 digits of the IMEI.

Vad jag förstår ska du kunna få svar på vad du kan göra här:
http://support.apple.com/kb/HT5818

Lycka till

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har du googlat mailadressen eller kollat upp mailen på Facebook? Tänkte att om mobilen är stulen så kan du kanske hitta den riktiga ägaren, dock hjälper inte det dig men är iaf en god gärning. Annars kanske du hittar personen som sålt mobilen till dig och försöka reda upp det, alternativt ge informationen till polisen i samband med en anmälan.
Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Bra skydd. Då kanske inte försäkringspremierna höjs ytterligare pga stulna telefoner i alla fall.

Ja det är jättebra. Det behöver bli standard på alla typer av enheter så finns det inget värde i att sno datorer, plattor, telefoner mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locnox:

Har du googlat mailadressen eller kollat upp mailen på Facebook? Tänkte att om mobilen är stulen så kan du kanske hitta den riktiga ägaren, dock hjälper inte det dig men är iaf en god gärning. Annars kanske du hittar personen som sålt mobilen till dig och försöka reda upp det, alternativt ge informationen till polisen i samband med en anmälan.
Hoppas det löser sig för dig!

Som jag förstått det så ser man inte hela e-post adressen utan det som OP faktiskt skrev i sitt första inlägg.
Enlgit denna video ska det dock gå att få ut hela adressen.
https://www.youtube.com/watch?v=4TIMkQa9F1Y

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sasha:

Låter ju mer som att han satt upp stöldskyddet, med det hånande meddelandet mot någon som skulle stjäla den från honom och helt glömt bort det.
Kontakta honom, kan ju ta lite tid ifall han är upptagen nu vid juletider.

Exakt. Meddelandet är inte riktat mot dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jävla skit alltså man blir galen på såna avskum och det är anledningen till att jag undviker internet köp. Hoppas de blir straffade på ett eller annat sätt.
Får man fråga hur mycket du gav för telefonen? Är det så att du gav typ 1000-2000 så borde du själv förstå att något är skumt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilerk22:

Köpte mig en iPhone 6 från en kille idag. Återställde den till fabriksåterställningar. Jag har valt språk och kopplat mig till WIFI.

Nu får jag detta meddelande helt plötsligt : ACTIVATE IPHONE: This iphone is currently linked to an apple id (a*****@gmail.com) Sign in with the apple id that was used to set up this iphone.

Message from owner: Haha, hur dum kan man vara?

Jävligt trist att detta händer. Kan man på något sätt ta sig igenom detta? Eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Tackar för alla tips!

är ju bara att ta med den till en butik och visa kvittot, för du har väll ett kvitto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

är ju bara att ta med den till en butik och visa kvittot, för du har väll ett kvitto?

Vilken nytta skulle det göra? Den enda som kan fixa problemet är den ursprungliga ägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimist:

Meddelandet kommer ju upp först när man valt att spärra telefonen via appen/nätet.
Vilket betyder att han medvetet gjort detta.
Varför? Enda anledningen han har gjort så är för att jävlas. Vilket känns helt j**** ologiskt.
Eller om han kommer pressa ut dig på pengar för att han skall låsa upp telefonen.
Betala inte en spänn till personen ifråga.
Men som de andra sagt, han måste låsa upp telefonen samt stänga av den under hitta min iphone.
Vilket hade varit absolut bäst om du kunde vara på plats och göra.

Hur som haver. Lycka till, verkligen surt att det finns folk som beter sig på detta sätt.

Alternativt:
Försäkringsbedrägeri, först plockar man ut X antal tusen på att sälja telefonen. Sedan får man en ny av försäkringsbolaget när man anmäler den stulen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Vilken nytta skulle det göra? Den enda som kan fixa problemet är den ursprungliga ägaren.

och just därför ska man inte köpa en iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

och just därför ska man inte köpa en iphone

Nja man bör inte köpa stulna/apple-id-låsta telefoner iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Nja man bör inte köpa stulna/apple-id-låsta telefoner iaf.

men vad händer om du råkas köpa en stulen s5? är den låst? NEJ, bara strul med iphone.

Permalänk
Skrivet av ilerk22:

Köpte mig en iPhone 6 från en kille idag. Återställde den till fabriksåterställningar. Jag har valt språk och kopplat mig till WIFI.

Nu får jag detta meddelande helt plötsligt : ACTIVATE IPHONE: This iphone is currently linked to an apple id (a*****@gmail.com) Sign in with the apple id that was used to set up this iphone.

Message from owner: Haha, hur dum kan man vara?

Jävligt trist att detta händer. Kan man på något sätt ta sig igenom detta? Eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Tackar för alla tips!

Testa google vettja, Funkade för mig

Permalänk

Det går inte att komma runt Hitta min iPhone, inte ens en verkstad kan göra något där. Säljaren kan dock logga in på icloud.com och ta bort telefonen där i genom.

Och det här är varför andra hands värdet på iphones har tappat något det senaste året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

men vad händer om du råkas köpa en stulen s5? är den låst? NEJ, bara strul med iphone.

Den kan vara IMEI låst... Då är den också värdelös...
Om jag inte minns fel så tar google efter och i och med lollipop så kommer det något liknande stöldskydd.

Permalänk
Medlem

Du har tyvärr inte så stora möjligheter. Det enda du kan göra är att samla så mycket information från personen du köpt av som möjligt för att underlätta polisens arbete. Sedan är det tyvärr bara att vackert polisanmäla och bistå i deras utredning.

Om du behåller telefonen och den är stulen kommer det endast leda till att du blir misstänkt. Var ärlig mot polisen och hoppas på att dom orkar hjälpa till.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Apple kan låsa upp, i en av deras butiker. Det du behöver är orginalvkitto som överensstämmer med telefonen i fråga. Bor du i närheten av Täby Centrum (Sthlm), Väla Centrum (Helsingborg) eller Emporia (Malmö) så finns det Apple Stores där. Men de tar inte lätt på det och eftersom orginalkvittot (om du fått ett) står i ett annat namn kan det bli kinkigt men det får dem avgöra.

Så Apple Store, 020-100 529 eller att ägaren loggar in och tar bort enheten från hitta min iphone. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inlägg men har du provat kontakta försäljaren? Det kanske bara är ett misstag och att han kan låsa upp den.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem

1, Han har glömt ta bort hitta min iphone innan den såldes.
2, Han har medvetet låst telefonen eftersom han blåst dig. Fått dina pengar, spärrar luren och sedan får en ny från försäkringsbolaget.

Man ska alltid vid begagnatköp göra följande.

Kolla legitimation, kontrollera om han har registrerat telefonnummer, skriva ett kvitto, ha med sig ett vittne när man handlar, undvika kontant betalning då de ej går att spåra.

Bra riktlinier. Oftast vill bedragare vara annonyma Handla aldrig av någon som försöker dölja sina uppgifter osv.

Om han har försökt dölja sin identitet med kontantkortsnummer och du ej sett något legitimation är du rätt fuckad om affären inte skedde hemma hos honom. Bara polisanmäla, är den köpt på blocket så är annonsen betald med ett visakort eller abonnemang. Polisen kan på så sätt spåra säljaren.

Lycka till!

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

men vad händer om du råkas köpa en stulen s5? är den låst? NEJ, bara strul med iphone.

Eller vänd på biffen. Har du en Iphone så slipper du få den stulen.... om detta blir allmänt känt.

Permalänk
Medlem

Risk för OT men var i landet hände detta?

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse468:

Eller vänd på biffen. Har du en Iphone så slipper du få den stulen.... om detta blir allmänt känt.

fast ingen vill stjäla en iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilerk22:

Killen svarar inte. Han har redan fått sina pengar så jag fattar inte...varför göra så här?

Hur har det gått, har du fortfarande inte fått tag på honom?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JSvanberg:

och just därför ska man inte köpa en iphone

Vad har just Apple och iPhone med det?!!

Det är ett stöldskydd som flera tillverkare har, vore väl jävligt korkat om man kunde ta med telefon till en auktoriserad verkstad/butik och få det avstängt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JSvanberg:

men vad händer om du råkas köpa en stulen s5? är den låst? NEJ, bara strul med iphone.

En till då.

Då min Note 3 har ett precis likadant skydd så lär även S5'an ha det som är nyare.. Grejen är att det inte är aktiverat som standard.

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Klart det går att komma förbi, kanske inte allmän kunskap men det finns sätt, det är jag 100% säker på.

hur kan du var 100% säker ? du vet sätt som inte är jailbreak ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som Tier 1 Advisor på AppleCare här i Sverige och då jag sitter under vissa restriktioner från Apples sida sida får jag bara säga "såpass" mycket som i att det enda sättet utan ägaren är orginalkvittot. Då kan telefonen i fråga låsas upp utav oss på AppleCare eller någon utav våra kollegor i butik. Utan ett orginalkvitto eller ägaren är telefonen och kommer att förbli låst.

Det blir inte mycket mer än en högteknologisk brevpress med andra ord.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Ring upp alla kända operatörer och fråga ifall ditt IMEI nummer är kopplad till en stulen telefon. Ring också olika försäkringsbolag och kolla. Och låt dessa anmäla hen för bedrägeri ifall den är anmäld stulen utav honom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zizoor:

Jag jobbar som Tier 1 Advisor på AppleCare här i Sverige och då jag sitter under vissa restriktioner från Apples sida sida får jag bara säga "såpass" mycket som i att det enda sättet utan ägaren är orginalkvittot. Då kan telefonen i fråga låsas upp utav oss på AppleCare eller någon utav våra kollegor i butik. Utan ett orginalkvitto eller ägaren är telefonen och kommer att förbli låst.

Det blir inte mycket mer än en högteknologisk brevpress med andra ord.

okej, fattar inte att folk köper utan kvitto, snart 2015 och folk köper utan kvitto, bara att bita i det sura äpplet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Jag jobbar som Tier 1 Advisor på AppleCare här i Sverige och då jag sitter under vissa restriktioner från Apples sida sida får jag bara säga "såpass" mycket som i att det enda sättet utan ägaren är orginalkvittot. Då kan telefonen i fråga låsas upp utav oss på AppleCare eller någon utav våra kollegor i butik. Utan ett orginalkvitto eller ägaren är telefonen och kommer att förbli låst.

Det blir inte mycket mer än en högteknologisk brevpress med andra ord.

Men där ju beviset, det går att låsa upp en låst jag-telefon