Permalänk
Medlem

steamroller för am3+ ??

Min fråga är:

Varför uppdaterade inte amd sin fx linje med steamroller core? Det finns ju helt klart förbättringar jämfört mot piledriver. T.ex 6 moduls cpu som med 12 kärnor och finslipad tdp ,för att matcha 9590 220w tdp, borde ju stå sig jävligt bra emot intels bestar?

Steamroller skalar väldigt bra med snabbare minnen också! Synd att dom ej gick den vägen tycker jag även om strömförbrukningen skulle vara hög... den skulle vara grym på att överklocka också kan jag tänka mig.. 5ghz borde den kunna ligga på men 3.5ghz som standard.

Detta är bara vad jag har tänkt på och är min egna åsikt, kom gärna med era åsikter och sådant

Permalänk
Medlem

För att AMD lägger inte ner mer tid eller pengar/energi verkar det på att uppdatera FX-serien utan inriktar sig på en ny arkitektur, verkar det som iaf.
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Min fråga är:

Varför uppdaterade inte amd sin fx linje med steamroller core? Det finns ju helt klart förbättringar jämfört mot piledriver. T.ex 6 moduls cpu som med 12 kärnor och finslipad tdp ,för att matcha 9590 220w tdp, borde ju stå sig jävligt bra emot intels bestar?

Steamroller skalar väldigt bra med snabbare minnen också! Synd att dom ej gick den vägen tycker jag även om strömförbrukningen skulle vara hög... den skulle vara grym på att överklocka också kan jag tänka mig.. 5ghz borde den kunna ligga på men 3.5ghz som standard.

Detta är bara vad jag har tänkt på och är min egna åsikt, kom gärna med era åsikter och sådant

Jag tycker AMD sköt sig själva i foten här. Jag hade gärna betalat 5-6000Kr för en ny AM3+ processor ifrån dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker AMD sköt sig själva i foten här. Jag hade gärna betalat 5-6000Kr för en ny AM3+ processor ifrån dem.

precis det jag menar... steamroller var klart en förbättrning.. även jaguar var det

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

precis det jag menar... steamroller var klart en förbättrning.. även jaguar var det

Rimligtvis har de räknat ut att det inte vore lönsamt. Men jag tror faktiskt de underskattat skaran som vägrar intel och ser AMD som enda alternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

precis det jag menar... steamroller var klart en förbättrning.. även jaguar var det

Jaguar är menat för laptops, ingen high end processor.

Phenom II var den bästa generationen från AMD tycker jag.

Jag vill ha en PII i 22nm endast 4 starka kärnor.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

Jaguar är menat för laptops, ingen high end processor.

Phenom II var den bästa generationen från AMD tycker jag.

Jag vill ha en PII i 22nm endast 4 starka kärnor.

förstår din poäng men vore inte 8 jaguar cores, på am3+ plattformen, dual channel, bättre binning och mycket högre klock frekvenser en high end tillslut?

IPC i jaguar är väldigt hög medans strömförbrukingen är låg. Jag tror att det är plattformen och klockfrekvensen som drar ner prestandan på den.

phenom II generationen var riktigt lyckad. Men jag tror fortfarande att 6 moduls steamroller vore något brutalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

förstår din poäng men vore inte 8 jaguar cores, på am3+ plattformen, dual channel, bättre binning och mycket högre klock frekvenser en high end tillslut?

IPC i jaguar är väldigt hög medans strömförbrukingen är låg. Jag tror att det är plattformen och klockfrekvensen som drar ner prestandan på den.

phenom II generationen var riktigt lyckad. Men jag tror fortfarande att 6 moduls steamroller vore något brutalt.

IPC'en på Jaguar är väl jämlik en valfri processor från FM2 systemet? Jaguar flaskar redan på de nya konsolerna AMD vet att de inte kan kräma ur mer prestanda från den arkitekten, eller vad det kallas..Men de kan minska omkretsen och TDP'n hos Jaguaren så de kan vinna lite och på så sätt få lite mer prestanda mer Watt som du säger. Men själva prestandan i sig skulle inte öka så drastiskt. Min teori dock, jag har säkerligen fel...

En Vishera/Steamroller på 1,6GHZ skulle kört över Jaguaren på likadan klockfrekvens.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem

Anledningen i grund och botten är väl att de räknade på att det inte var värt besväret. Steamroller idag är byggd på 28nm, och den tillverkningsprocessen producerar inte kretsar som klarar av lika höga klockfrekvenser som 32nm. Så om de hade skapat en 28nm Steamroller till AM3+ så hade den möjligen innehållit fler moduler, men prestandan per modul hade antagligen varit likvärdig som Vishera då IPC-ökningen försvinner av lägre klockfrekvenser.
Alternativet hade väl varit att utveckla en Steamroller på 32nm också, men då hade affären antagligen blivit ännu dyrare.
De utvecklade även APU:erna till PS4 och Xbox1 under tiden, så det var väl helt enkelt för många järn i elden.

Personligen hoppas jag på att de levererar en processor med fler moduler än 2 baserade på Excavator, och en bättre nod baserad på 28nm som klarar högre klockfrekvenser!

Permalänk
Medlem

De ställde in server och desktopprodukter på Bulldozer när de såg hur misslyckat det blev. Även Piledriver blev en light-variant och inte produkten som var tänkt enligt roadmaps de hade publicerat. Var glad att ni fick något alls.

AMD har jobbat med annat istället. T.ex. sånt som Jaguar/Puma. Samt nästa generation. De har valt att vara ~4 år utanför marknaden. Just eftersom det är så lång tid det tar med en ny arkitektur. De har valt att inte lägga resurser på något som i grunden är trasigt. Går liksom inte att få bort grunden med förbättringar av samma arkitektur. Anledningen är att Piledriver, Steamroller och Excavator inte kunde tävla med Intel, eller egentligen t.o.m. deras tidigare produkter exempelvis magny-cours. Något som är några procent snabbare än första generationen BD räcker inte.