Permalänk
Medlem

Jag gillar att flyga runt i Elite: Dangerous men spelet behöver mer innehåll innan det blir riktigt intressant. I nuläget saknar jag främst gemenskapen från Eve Online. Sandbox-elementen behöver också utvecklas. Inom ett par år kan Elite: Dangerous vara precis hur bra som helst förutsatt att det får kontinuerlig support från utvecklarna.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Ja, det är bra att ta titta på videos som finns på Youtube, kolla på det som streamas på http://www.twitch.tv/directory/game/Elite%3A%20Dangerous samt ta del av recensioner när de släpps för att få en egen uppfattning om det är något för en själv innan man köper. Elite: Dangerous är ett nischat spel och alla kommer inte gilla det.

Permalänk
Medlem

Jävligt krångliga missions, plus hälften av dem verkar ju inte funka.
Döda han i den zonen, flyger man dit men där är inte en jävel.
Intercepta blabla i den zonen, åker man dit o där är inte en jävel.
Kartan är ju tvär cepe. visar ju bara att man är i zonen inte var i zonen man är.
måste vara dem sämsta kontrollerna någonsin, nästintill omöjligt att spela med mus/tangentbord, iaf om man vill att tangentbordet ska vara helt efter en timme.
När man startar spelet fattar man nada, tutoralen e totalt värdelös.

Dock kommer jag endå ge detta ett tag till o se om det blir bättre, nu med min inkopplade Logitech Extreme 3DPRO.
Jävla tur så kanske man kan styra skepp helvetet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag råkade acceptera ett mission det första jag gjorde, hur vet jag vart jag ska?

Edit: Listade ut det. Inga svårigheter det här, gjort massvis med uppdrag redan

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jag råkade acceptera ett mission det första jag gjorde, hur vet jag vart jag ska?

Edit: Listade ut det. Inga svårigheter det här, gjort massvis med uppdrag redan

Jag tog ett som var frestande (mycket pengar) en gång där jag skulle fixa gods till ett system. Det visade sig vara svårt nå dit då avstånd från de system jag kände till var högre än min max hyperspace distans. Som tur var i ett system fick jag ett meddelande från några som tyckte fraktionen var avskum och ville átt jag skulle dumpa lasten. Så gjorde det och fick betalt av andra lirarna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag tog ett som var frestande (mycket pengar) en gång där jag skulle fixa gods till ett system. Det visade sig vara svårt nå dit då avstånd från de system jag kände till var högre än min max hyperspace distans. Som tur var i ett system fick jag ett meddelande från några som tyckte fraktionen var avskum och ville átt jag skulle dumpa lasten. Så gjorde det och fick betalt av andra lirarna istället.

Haha, det var ju tur det iaf!
Men kan man inte hoppa sig fram i mindre steg bara, det är så jag gjort när jag inte kunnat hoppa till slutdestinationen direkt?

Vad är det man ska göra när man stöter på fientliga spelare med bättre skepp egentligen? Hänt två gånger på under 10 minuter nu, jag har bara haft extremt tur och fått död på dom istället

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det visade sig vara svårt nå dit då avstånd från de system jag kände till var högre än min max hyperspace distans.

Ahh... Råkade precis ut för detta. Synd bara att jag köpt gods för alla mina pengar och skulle sälja det där. Får försöka hitta något nytt ställe gissar jag på haha

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Haha, det var ju tur det iaf!
Men kan man inte hoppa sig fram i mindre steg bara, det är så jag gjort när jag inte kunnat hoppa till slutdestinationen direkt?

Vad är det man ska göra när man stöter på fientliga spelare med bättre skepp egentligen? Hänt två gånger på under 10 minuter nu, jag har bara haft extremt tur och fått död på dom istället

När man stöter på fiender, är det (oftast) den som svänger snabbast som vinner.
Se till att ha throttle mitt i den blå zonen (75% throttle, går att tilldela en knapp i options).
Pitch är känsligare än yaw, rotera så fienden är rakt ovanför/nedanför dig på radarn.
Slutligen är laser (utan gimbal) effektivare än vapen som kräver ammunition, men kommer säkert att ändras i nån kommande patch.

Vill du ta striderna till en helt ny nivå är det Flight Assist: Off, som gäller, men det kräver massor med träning.
Utan Flight Assist måste man bromsa manuellt, det räcker inte med att sänka throttle, utan man får accelerera i motsatt riktning för att stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MathNinja:

När man stöter på fiender, är det (oftast) den som svänger snabbast som vinner.
Se till att ha throttle mitt i den blå zonen (75% throttle, går att tilldela en knapp i options).
Pitch är känsligare än yaw, rotera så fienden är rakt ovanför/nedanför dig på radarn.
Slutligen är laser (utan gimbal) effektivare än vapen som kräver ammunition, men kommer säkert att ändras i nån kommande patch.

Vill du ta striderna till en helt ny nivå är det Flight Assist: Off, som gäller, men det kräver massor med träning.
Utan Flight Assist måste man bromsa manuellt, det räcker inte med att sänka throttle, utan man får accelerera i motsatt riktning för att stanna.

Man tackar!
Så gimbal är inget man ska satsa på?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Man tackar!
Så gimbal är inget man ska satsa på?

Det beror på hur bra man är och vilket skepp man har. Om man har ett litet skepp som t.ex. Eagle som svänger snabbt så kan det löna sig att köra utan gimbal om man är bra nog att kunna hålla siktet på målet när de försöker göra undanmanövrar.

Har du däremot ett större skepp som svänger långsamt så brukar gimballed weapons vara bra eftersom det brukar vara lättare att träffa rätt då.

Vapen utan gimbal eller turret gör lite mer i skada skott för skott än vapen som är gimballed eller turrets under förutsättning att allt annat är lika såsom klass, typ av vapen, storlek osv. Men om man t.ex. missar dubbelt så ofta utan gimbal så är det helt klart bättre att köra med gimballed.

Permalänk
Medlem

Har en snabb fråga jag är jävligt sugen att köpa spelet. Men när jag är inne på doms sida och är på checkout så hittar jag ingen add credit card info. Går det att köpa med kort eller är det bara paypal som gäller?

Permalänk
Medlem

Frontier har släppt en serie tutorial videos på hur de mest grundläggande sakerna i spelet:
http://elitedangerous.com/guide/training/
Kan vara bra att titta igenom om man precis har köpt spelet.

Skrivet av Plimp:

Har en snabb fråga jag är jävligt sugen att köpa spelet. Men när jag är inne på doms sida och är på checkout så hittar jag ingen add credit card info. Går det att köpa med kort eller är det bara paypal som gäller?

Vet inte hur det är nu men när jag tittar i min mailhistorik så ser jag att jag betalade via Paypal också när jag köpte mig betaaccess för ca 6 månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Frontier har släppt en serie tutorial videos på hur de mest grundläggande sakerna i spelet:
http://elitedangerous.com/guide/training/
Kan vara bra att titta igenom om man precis har köpt spelet.

Det jag tycker är svårast är att hitta snabbaste sättet att ta sig in mot en station i Super Cruise och kommar ur på ett effektivt sätt. Ser alltid en massa npc skepp som swischar förbi innan jag når stationen.

Permalänk
Medlem

En riktigt bra PvP strid mellan två mycket bra piloter, Sidewinder vs Eagle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plimp:

Har en snabb fråga jag är jävligt sugen att köpa spelet. Men när jag är inne på doms sida och är på checkout så hittar jag ingen add credit card info. Går det att köpa med kort eller är det bara paypal som gäller?

Skrivet av Skyflyer:

Frontier har släppt en serie tutorial videos på hur de mest grundläggande sakerna i spelet:
http://elitedangerous.com/guide/training/
Kan vara bra att titta igenom om man precis har köpt spelet.

Vet inte hur det är nu men när jag tittar i min mailhistorik så ser jag att jag betalade via Paypal också när jag köpte mig betaaccess för ca 6 månader sedan.

Har inte Paypal och vill inte skaffa det, köper just ingenting annat än från Steam.

Tänkte såsmåningom köpa Elite men om det bara är Paypal som gäller så sk-t det sig med råge! Någon som vet mer?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om man dör?
Kan man ha vänner eller hur funkar det? finns det claner och sånt?
Kan man vara 2 som raider tsm?

Funderar på att köpa.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Hur funkar det om man dör?
Kan man ha vänner eller hur funkar det? finns det claner och sånt?
Kan man vara 2 som raider tsm?

Om man dör får man börja om i ett nytt skepp. Har man köpt ett större skepp kostar det att få ett nytt likadant. Det finns dock en försäkring som gör att det bara är en del av kostnaden (5% så vitt jag vet). Bör förstås alltid se till att man har tillräckligt mycket pengar så att försäkringen täcker. Trist att köpa ett nytt skepp bli sprängd och inte ha råd att betala för att få tillbaks det. Man kan välja att ta med alla uppgraderingar vilket också kostar mer. Sidewinder man börjar med är alltid gratis att få tillbaks med undantag för uppgraderingar. Man kan också äga flera skepp, och börja i ett annat skepp man äger.

Ja, det finns en grundläggande friendslist och group play. Men funktionerna är begränsade, vilket är trist. Förhoppningsvis ligger det högt på priolistan och förbättringar kommer snart. Själva funktionerna blev nämligen inte tillgängliga förrän en rätt sen beta så de har inte funnits länge i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har inte Paypal och vill inte skaffa det, köper just ingenting annat än från Steam.

Tänkte såsmåningom köpa Elite men om det bara är Paypal som gäller så sk-t det sig med råge! Någon som vet mer?

Goda nyheter, går fint att betala med kort. Jag betalade med Visa

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Om man dör får man börja om i ett nytt skepp. Har man köpt ett större skepp kostar det att få ett nytt likadant. Det finns dock en försäkring som gör att det bara är en del av kostnaden (5% så vitt jag vet). Bör förstås alltid se till att man har tillräckligt mycket pengar så att försäkringen täcker. Trist att köpa ett nytt skepp bli sprängd och inte ha råd att betala för att få tillbaks det. Man kan välja att ta med alla uppgraderingar vilket också kostar mer. Sidewinder man börjar med är alltid gratis att få tillbaks med undantag för uppgraderingar. Man kan också äga flera skepp, och börja i ett annat skepp man äger.

Ja, det finns en grundläggande friendslist och group play. Men funktionerna är begränsade, vilket är trist. Förhoppningsvis ligger det högt på priolistan och förbättringar kommer snart. Själva funktionerna blev nämligen inte tillgängliga förrän en rätt sen beta så de har inte funnits länge i spelet.

Awesome, har köpt det så ska lira lite.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det jag tycker är svårast är att hitta snabbaste sättet att ta sig in mot en station i Super Cruise och kommar ur på ett effektivt sätt. Ser alltid en massa npc skepp som swischar förbi innan jag når stationen.

Det jag brukar göra i Supercruise precis efter ett hyperjump och jag ska åka till en station är att rikta in mig mot stationen och sedan dra på med full throttle. Om jag ser att det är någon planet direkt mellan mig och mitt mål så tar jag en liten omväg runt planeten så jag inte fastnar i dess dragningskraft och förlorar acceleration och fart.

Sedan kör jag full throttle tills UI:t säger att jag har 0:06 kvar (6 sekunder) innan jag når stationen. Då drar jag ner till 75% throttle (går att binda till en knapp eller så kan man manuellt dra i gasreglaget om man har något). Då kommer den hålla sig på 0:06 när man saktar ner och närmar sig stationen utan att åka förbi den. Det gäller att vara lite på tårna, väntar man tills 5 sekunder kvar innan man sänker gasen så åker man i de flesta fallen förbi målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Goda nyheter, går fint att betala med kort. Jag betalade med Visa

Yey! Julkram till dig!

Blir köp efter nyår!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Så glad att jag hittade denna tråd och köpte spelet, längesedan ett spel fångat mitt intresse såhär. Fem dagars spelande och jag är inte ett dugg trött på det, frugan är inte så nöjd för tillfället

Det enda negativa jag kan komma på är att man måste googla till sig en hel del information då spelets tutorial är väldigt kort och det är mycket som inte förklaras. Men när man väl kommit över tröskeln är det underbart!

Edit: Btw, är det någon som kan tipsa om ett Anarchy-system som är relativt nära området man startar?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ganska trevligt att spelet har "bristfällig" tutorial, att det inte är en röd tråd att följa utan det mesta lämnas åt spelaren själv att utforska och styra. Jag, som de flesta andra, började med enkla kuriruppdrag med Sidewindern. Uppgraderade lite men åkte sedan tillbaka till min startposition och bytte till Eaglen jag fick gratis vid förbokning av spelet. Nu kör jag kombinerat bounty-hunting, kuriruppdrag men även lite smuggling med måttliga uppgraderingar.
Ett tips är att hålla ögonen öppna efter smugglingsjobb på de mindre stationerna. Typiskt handlar det om någon som vill ha två slavar, dessa köper jag för 20k i ett annat system och får sedan 40k vid leverans. Små stationer (de man inte flyger in i vid dockning) är inte så välbevakade så man behöver oftast inte använda cool running eller dundra in genom porten med full boost för att undvika scanning.
Vad som saknas är mer co. op., jag har flera gånger stämt träff med vänner men väl tillsammans vet vi inte riktigt vad vi ska hitta på. Enligt vad jag läst så jobbas det mer på detta, vore riktigt kul att på ett vettigare sätt kunna köra t.ex. mining eller transport/eskort med vänner. Fortfarande tillräckligt kul att jaga pirater, smuggla eller varför inte bara åka till ett nybörjarsystem och se på dockningsförsöken? Eller trolla lite med Frame Shift Drive Interdictorn: Rycka ut en Sidewinder, säga något i stil med "Looking good Commander, carry on!" och sen försvinna...

Adda gärna Evil Ed ingame.

Permalänk
Medlem

Blir nog köp idag.... Sen bara börja öva på flyga och mappa en milliard knappar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Finns det ett single player läge? Om man vill uppleva spelet precis som i orginalet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Finns det ett single player läge? Om man vill uppleva spelet precis som i orginalet.

Ja, det finns ett "solo"-läge, kräver fortfarande en uppkoppling dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Edit: Btw, är det någon som kan tipsa om ett Anarchy-system som är relativt nära området man startar?

Gå till "Galaxy Map", Välj "View" och i en utav menyerna kan du välja bort allt utom "Anarchy". Nu kommer endast Anarchy-system visas på kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Gå till "Galaxy Map", Välj "View" och i en utav menyerna kan du välja bort allt utom "Anarchy". Nu kommer endast Anarchy-system visas på kartan.

Jo det har jag gjort, men dessa system jag hittar verkar inte ha någon befolkning? Eller är det för att jag inte explorat dom kanske?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

Jag tycker det är ganska trevligt att spelet har "bristfällig" tutorial, att det inte är en röd tråd att följa utan det mesta lämnas åt spelaren själv att utforska och styra.

Adda gärna Evil Ed ingame.

Ja det finns en viss charm i det måste jag säga. Men vissa saker tycker jag att dom borde förklarat lite om iaf.

Addar dig - Dumbo Fett

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

men shittpomfritt vilken überseg installation ... 70% nu efter ca en timme .... åja hunnit kolla lite turtorial videos och fnula på hur jag ska binda min vänsterhands setup och Thrustmaster t16km Joyyan ...

fråga här ... man använder bara thrusters vid docking/mining å fine tune ?
.... vad är det viktigaste man behöver på "finger avstånd" ? tänker binda keypaden å Joyyan
... eller ger det sig när man väl kommer ut i rymden ?

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W