Hjälp mig skapa ett fungerande nätverk här hemma

Permalänk
Medlem

Hjälp mig skapa ett fungerande nätverk här hemma

Tjena

Har precis flyttat tillbaka till mor och far som sitter på ett jävla 8MBit ADSL bredband från Tele2 eller Telia. Det är rent ut sagt skit, gamla 2Mbit med ComHem fungerade bättre. Hur som helst, vi har en jävla konstig nätverkslösning just nu som inte alls är optimal och jag känner på mig att det kan lösas bättre så jag vill ha lite hjälp tack!

Situationen just nu: Teleuttag -> Tele2 modem (Thomson TG585 v8) därifrån har jag två routrar inkopplade, den ena en D-Link DIR-300 som är på ovanvåningen, kopplad via en "nätverk via strömuttag" och den andra en D-Link DI-524 som är på nedre våningen. Varför frågar ni er så klart och det är för att Tele2 modemet är det sämsta jävla skiten man kan jobba med och använda, och för att jag behöver kabel till min Xbox One och PC. Jag behöver främst få min NAT-status på Xboxet till att vara Öppen/Open och inte strikt för då går det inte att spela alls. När jag var student använde jag samma router som nu (DIR-300) och hade då bara Xboxet på DMZ och hade alltid open, men den är nu på strikt fastän den är på DMZ. Innan ni säger till mig att det är nya lokala IP-adresser så har jag redan fixat det btw. Problemet är tror jag att Tele2 modemet blockerar skiten, därför satte jag UPnP till aktiv på Tele2 modemet, aktiverade Game & Application Sharing på DIR-300 IPt och aktiverade även Xbox Live där för det IPt men det hjälper inte.

Jag försökte ställa in DMZ på Thomson routern, där jag tänkte ställa DIR-300 IPt som DMZ och i DIR-300 ställa Xboxet som DMZ men Thomson vägrar hitta någon enhet man kan ställa som DMZ...

VAD FAN SKA JAG GÖRA? Blir så jävlaaaaa lack att jag inte pallar med det här längre. Ni får fråga om det är saker som ni inte förstår.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Om jag förstått dig rätt har du alltså tre stycken routrar på ett enda nät? Det är att be om problem... Brygga modemet, kasta bort den sämsta D-linken (om det inte går att brygga den också) och köp en switch istället.

Permalänk
Medlem

UPnP går bara till närmsta routern. Du får ta reda på vilka portar du behöver och sedan köra redirect/portmapp på tele2routern till din d-link. Då bör det fungera men dubbelrouter setups är alltid svåra att få att fungera optimalt.
Du kan inte brygga tele2routern? Då får du externip på din dlink och allt blir mycket enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forzo:

Om jag förstått dig rätt har du alltså tre stycken routrar på ett enda nät? Det är att be om problem... Brygga modemet, kasta bort den sämsta D-linken (om det inte går att brygga den också) och köp en switch istället.

Jo, jag har också insett det, funderar på att ta bort dom 2 routrarna på nedanvåningen och ersätta med en router och sedan koppla vidare upp till mig. Visst fungerar inte WLAN när man bryggar? Och en fråga till gällande brygga, om jag bryggar min router, kommer den fortfarande att dela ut nya IP-adresser inom Tele2 modemets range?

Skrivet av tranky:

UPnP går bara till närmsta routern. Du får ta reda på vilka portar du behöver och sedan köra redirect/portmapp på tele2routern till din d-link. Då bör det fungera men dubbelrouter setups är alltid svåra att få att fungera optimalt.
Du kan inte brygga tele2routern? Då får du externip på din dlink och allt blir mycket enklare.

Problemet är bara att vi behöver WiFi anslutning som är stabil där nere eftersom farsan kör trådlöst till TVn och datorn samt alla mobiler osv. Vill dessutom så mycket som möjligt skärma mig av deras nätverk för att slippa att dom försöker hitta fel på att jag streamar/tankar/spelar o deras nätverk laggar (Vilket det gör redan nu men jag tror att det är Tele2-modemet som är boven).

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Att samtidigt nämna "strict nat" och "3 routrar" i samma inlägg känns lite konstigt.

Dina routrar är även NAT. Och har du problem med "strict NAT" så är den bästa lösningen att minimera antalet NAT:ar.

Du ska ha en (1) router.
Vill du ha bättre WiFi kompletterar du med accesspunkter.
Vill du ha fler "uttag" kompletterar du med switchar.

Aldrig NAT på NAT! (Om du inte vet vad du sysslar med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Att samtidigt nämna "strict nat" och "3 routrar" i samma inlägg känns lite konstigt.

Dina routrar är även NAT. Och har du problem med "strict NAT" så är den bästa lösningen att minimera antalet NAT:ar.

Du ska ha en (1) router.
Vill du ha bättre WiFi kompletterar du med accesspunkter.
Vill du ha fler "uttag" kompletterar du med switchar.

Aldrig NAT på NAT! (Om du inte vet vad du sysslar med)

Har du någon switch att rekommendera? Jag har ställt in routern i mitt rum till att vara en access point men det är så jävla segt nätverk nu och ostabilt så jag vet inte hur länge jag klarar det här. Tror att jag behöver bygga om allt ifrån grunden :/

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260