Rykte: Nvidia GM200 "Titan II", AMD Radeon Bermuda XT och Fiji XT i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redundant:

Det kommer bli otroligt intressant att se om det finns någon sanning bakom dessa prestanda rykten eller inte. 4096 bit minnen!!! XD

Näh men minnesbuss va?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Högre upplösning gör inte en film bättre.

En högre upplösning kan absolut bidra till både mer underhållning och bättre inlevelse. Så jag har svårt att hålla med.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dr. Dunkel:

Vad får man ge för ett Titan idag?

Titan är bra, men det finns bättre kort för mindre peng.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Näh men minnesbuss va?

Jo men precis, jag som var lite oklar bara

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tvivlar jag faktiskt på. GM200 är menat att vara deras absolut bäst presterande krets. Så nej. Skulle AMD släppa en krets som presterar bättre än Titan 2 och håller sig inom rimlig strömförbrukning så har AMD vunnit slaget om denna generations kort.

380X är inte AMDs bäst presterande kort. Det kommer 390X att bli. Sedan får man se om 390X betyder dubbla GPU:er med ett 390 med en GPU? Dessa siffror säger inte att Nvidia kommer bli snabbast bara att deras GM200 kommer att prestera något bättre än 380X om dessa siffror stämmer dvs.

Mer än det är värt.

I den gamla sweclockers artikeln står det " Radeon R9 390X (Fiji XT)" samma kort som är näst högst upp just under GM200. Så om läckan stämmer ska nvidia vara snabbast tätt följt av 390x kortet. Följer det namngivningschemat så ska den bara ha en gpu.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Vadå Nvidia verkar bli snabbast? :/ Nu är jag förvirrad. Den förväntade 380x (Fiji Xt) verkar ju leverera mer jämfört med nuvarande GTX 980 (nästan i nivå med ett 980ti) och AMD's kommande 390x (Bermuda XT) verkar ju toppa den fullskaliga GM200? Är det bara jag som läser graferna fel?

Enligt en lite äldre sweclockers artikel så är "Radeon R9 390X (Fiji XT)" inte 380x, så sålänge de inte gjorde ett misstag på det namnet så är det amds toppmodel som är två just under GM200, nya titan kortet från nvidia.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

På tiden man hörde nåt om de. Fast just nu e jag mer intresserad av nyheter om 16nm o 20nm.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag inväntar ett kort motsvarande GTX 980 med 8GB Vram för att köra i 2/3-sli, för högre upplösningar(1440p/2160p). Kanske blir det 2st "Titan II" dårå. Men om dessa staplar dock motsvarar verkligheten vid release, så bör de inte kosta mer än 1.5x GTX 980 för att rättfärdiga ett köp. Tidigare Titan-versioner har varit alldeles för dyra i relation till sin prestanda.

Det enda grafikkort som motsvarar mina förväntningar i dagsläget och som inte är överdrivet dyr, är 295X2. Problemet är att två av dessa kort kräver ett mindre kärnkraftverk för att kunna drivas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Omöjligt, du kan inte se längre än vad man gör

Självklart kan man se längre på en skärm än vad du kan i verkligheten, eller ja iaf om man pratar om att se skärpa på långt håll. Om man pratar om att bara se långt så kan man ju se oändligt långt om inget blockerar, fast det det blir ju jävligt suddigt och du kan inte urskilja ett jota.

Tänk dig att du är väldigt närsynt och inte kan se en text framför dig, sen drar du fram en 4k kamera och tittar genom en skärm som är ansluten till den. Då kommer ju skärmen att bara vara några decimeter framför dig och din närsynthet påverkar inte det du ser på skärmen sen så renderar kameran fram en bild som är väldigt skarp på skärmen. Och vips så ser det mycket bättre ut på skärmen än i verkligheten.

*Technology*

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

En högre upplösning kan absolut bidra till både mer underhållning och bättre inlevelse. Så jag har svårt att hålla med.

En dålig produktion är en dålig produktion, den blir inte bättre för att du har fler pixlar i bilden. Hjälper det mot uselt manus? Dåliga skådespelare?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Men fortfarande blir inte själva filmen bättre. Personligen skulle jag inte titta på den filmen överhuvudtaget, inte ens under pistolhot.

Men upplevelsen blir bättre och därmed intrycket om hur pass bra filmen var. Bra ljud och bild är A och O för vissa filmer. För mig i alla fall. Men alla är vi olika...

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

En dålig produktion är en dålig produktion, den blir inte bättre för att du har fler pixlar i bilden. Hjälper det mot uselt manus? Dåliga skådespelare?

Ja!
Lägg in feta explosioner och coola effekter så kan det bli en bra popcorn-rulle ändå, trots uselt skådespeleri och manus. Finns flera exempel på sådana filmer som åtminstone jag njutit av. Vi kan ta Pacific Rim som exempel. Se den på en 11" laptop med laptophögtalare och jämför sedan med projektor och fet hemmabio. Blir inte riktigt samma sak. För mig i alla fall.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

För HBM: 1024x4 = 4096, då det är 4 "minneschip" på AMD's läckta PCB

Har du länk till det läckta PCB? Jag kan inte hitta nån bild.

Man ska inte blanda in bytes när man snackar minnesbuss. 1024 bit bus betyder att det är 1024 pins mot PCB.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Du är på SweClockers.com. Högre upplösning är ALLTID att föredra.

Inte om du inte kan hålla bra FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Ja!
Lägg in feta explosioner och coola effekter så kan det bli en bra popcorn-rulle ändå, trots uselt skådespeleri och manus. Finns flera exempel på sådana filmer som åtminstone jag njutit av. Vi kan ta Pacific Rim som exempel. Se den på en 11" laptop med laptophögtalare och jämför sedan med projektor och fet hemmabio. Blir inte riktigt samma sak. För mig i alla fall.

Det är det som är grejen, det är alldeles för många människor som bryr sig om effekterna mer än själva handlingen och skådespeleriet. Därför fortsätter Hollywood med sina plastiga dussinproduktioner. 4K är ytterligare ett steg bort från det som egentligen ska spela någon roll. Om ytan är viktigare än innehållet så blir ju kvaliteten på det sistnämnda alltid lidande, det går inte att komma ifrån. Det är uppenbart att majoriteten har helt andra prioriteringar, vilket är synd för oss som bryr sig mer om vad filmer eller spel försöker berätta.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Har du länk till det läckta PCB? Jag kan inte hitta nån bild.

Man ska inte blanda in bytes när man snackar minnesbuss. 1024 bit bus betyder att det är 1024 pins mot PCB.

Skrivet av Lordsqueak:

Sant,, så den skall då jämnföras med 512 bits bus. (***Out of Caffine Error***)
Varför just 8? jo därför att 1 byte = 8 bit. Men jag antar att hur många bits som stackas spelar roll.

Jomen det där men 4core cpu var ju bara ett exempel på hur man inte ska räkna.

Och man ska inte blanda in antal svarta plastlock när man räknar antal kretsar.

Om en staplad minneskrets har samma bandbredd som 4 individuella paket med 1 krets vardera, så är det inte 4x högre bandbredd mot en krets, utan precis som Fluffarn skriver, 1024 bitar per krets, gånger 4 kretsar på ett chip. Totala bandbredden blir samma som om du hade 4 st individuella kretsar med 1024bit bandbredd vardera, Enda skillnaden är att du kan göra effektivare tillverkning.

Var byte och 8 kommer in i bilden förstår jag inte, då bandbredden har räknats i bit sedan jag minns SDRAM på grafikkorten. Inget av detta ska jämföras med CPU eller kärnor mm.

Det återstår att se vad det blir av med bandbredden när väl kortet kommer, men staplade minnen ger möjlighet till enorm bandbredd eftersom du enklare får plats med fler kretsar till samma tillverkningspris, inte per automatik för att de rymmer mer, eller är snabbare i sig själv.

Dock kan ju Nvidia ta sin 256 bit buss och komprimera den allt de orkar till ingen nytta, om nu AMDs krets kan använda denna 4096-bitars buss effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Enligt en lite äldre sweclockers artikel så är "Radeon R9 390X (Fiji XT)" inte 380x, så sålänge de inte gjorde ett misstag på det namnet så är det amds toppmodel som är två just under GM200, nya titan kortet från nvidia.

Troligen var det en felskrivning alternativt att källan hade fel (om nu inte denna källa har fel vill säga). Om man ska lita på bilden nedan från artikeln så är Bermuda XT AMD's topp-GPU, som dessutom är snabbare än Nvidias. Det talar alltså för att Bermuda XT skulle vara ett 390X och Fiji XT är 380X om de nu inte rör om i sitt namnschema.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Troligen var det en felskrivning alternativt att källan hade fel (om nu inte denna källa har fel vill säga). Om man ska lita på bilden nedan från artikeln så är Bermuda XT AMD's topp-GPU, som dessutom är snabbare än Nvidias. Det talar alltså för att Bermuda XT skulle vara ett 390X och Fiji XT är 380X om de nu inte rör om i sitt namnschema.
http://www.sweclockers.com/image/red/2014/12/17/Bermuda_XT-GM...

Det kanske är ett nytt namngivningschema eller så var det en miss, var en artikel från november...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

En dålig produktion är en dålig produktion, den blir inte bättre för att du har fler pixlar i bilden. Hjälper det mot uselt manus? Dåliga skådespelare?

Jag menar såklart att nånting som redan är bra kan bli bättre.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag menar såklart att nånting som redan är bra kan bli bättre.

Om man gillar plastiga dussinproduktioner från Hollywood stämmer det säkert.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Det är det som är grejen, det är alldeles för många människor som bryr sig om effekterna mer än själva handlingen och skådespeleriet. Därför fortsätter Hollywood med sina plastiga dussinproduktioner. 4K är ytterligare ett steg bort från det som egentligen ska spela någon roll. Om ytan är viktigare än innehållet så blir ju kvaliteten på det sistnämnda alltid lidande, det går inte att komma ifrån. Det är uppenbart att majoriteten har helt andra prioriteringar, vilket är synd för oss som bryr sig mer om vad filmer eller spel försöker berätta.

Nu kanske jag läser ditt inlägg lite fel men det framstår som ett väldans "Bror duktig" över detta. Låter nästan som om människor som tycker att det då och då kan vara skönt att bara slappna av, vila hjärnan, köka popcorn och se fräcka effekter är mindre värda. Hail to the master race of intelligent people!

Om jag läst rätt får du allt ta och lägga ner. Världen hade varit bra värdelös om det inte fanns en blandning av allt. Ibland är det skönt att se filmer med djup, handling och bra skådespeleri. Allt Holywood producerar är inte skräp. Sen finns det gott om framförallt franska filmer som är riktigt riktigt bra. Det innebär dock inte att filmer som inte har en djup handling saknar sin plats i världen.

Var inte så trångsynt. Släpp sargen och acceptera att människor är olika!

P.S. Om jag tolkade ditt inlägg fel ber jag om ursäkt för ett lite påhoppande inlägg.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Nu kanske jag läser ditt inlägg lite fel men det framstår som ett väldans "Bror duktig" över detta. Låter nästan som om människor som tycker att det då och då kan vara skönt att bara slappna av, vila hjärnan, köka popcorn och se fräcka effekter är mindre värda. Hail to the master race of intelligent people!

Om jag läst rätt får du allt ta och lägga ner. Världen hade varit bra värdelös om det inte fanns en blandning av allt. Ibland är det skönt att se filmer med djup, handling och bra skådespeleri. Allt Holywood producerar är inte skräp. Sen finns det gott om framförallt franska filmer som är riktigt riktigt bra. Det innebär dock inte att filmer som inte har en djup handling saknar sin plats i världen.

Var inte så trångsynt. Släpp sargen och acceptera att människor är olika!

P.S. Om jag tolkade ditt inlägg fel ber jag om ursäkt för ett lite påhoppande inlägg.

Jag menar inte att människor är mindre värda för att de gillar en viss typ av film, däremot tycker jag att det är otroligt många som går på alla billiga trick som används på ett överdrivet sätt. Jag har ingenting emot specialeffekter eller påkostade produktioner, men när majoriteten av filmerna är rent ut sagt dåliga (min åsikt förstås) och bara fokuserar på effekter så blir det jävligt tjatigt. Det är precis likadant i spelbranschen idag - yta före djup, alltid (nästan).

Det jag försöker beskriva är mitt missnöje med detta. Du, precis som alla andra, får titta på vad ni vill. Jag tycker inte att ni är sämre eller mindre intelligenta människor för att ni har en annan smak. Det finns massor av bra filmer, men det är såna som Transformers och Hobbit som får all uppmärksamhet. Vill bara allmänt kräkas på det. Jag var precis likadan när jag var yngre, tyckte också att det var jättehäftigt med alla 'coola' effekter, men på senare år har jag tröttnat. Precis som jag har börjat tröttna på spelandet. Tanken med att spela är för att det är roligt, men spelen är ytterst sällan roliga längre.

När det gäller 4K - jag förstår mycket väl att det är något stort för många människor. Vi har mer eller mindre stått fast vid 1080p väldigt länge nu och de som uppskattar ny och häftig teknik vill ha något annat. Men när jag ser hur vissa resonerar kring det undrar jag om det inte är så att de egentligen inte har något som helst behov av det, de vill bara ha det för att "det är coolt". Hela branschen anpassar sig därefter - mer muskler, finare grafik och...tråkiga/trasiga spel. Förstår du nu vart jag vill komma? Jag tycker inte att högre upplösning gör något dåligt bättre, och de spel som faktiskt är bra har sällan grafiken varit tyngdpunkten.

Det var absolut inte meningen att nedvärdera någon eller att försöka framstå som överlägsen. Jag är bara trött på det här.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Jag menar inte att människor är mindre värda för att de gillar en viss typ av film, däremot tycker jag att det är otroligt många som går på alla billiga trick som används på ett överdrivet sätt. Jag har ingenting emot specialeffekter eller påkostade produktioner, men när majoriteten av filmerna är rent ut sagt dåliga (min åsikt förstås) och bara fokuserar på effekter så blir det jävligt tjatigt. Det är precis likadant i spelbranschen idag - yta före djup, alltid (nästan).

Det jag försöker beskriva är mitt missnöje med detta. Du, precis som alla andra, får titta på vad ni vill. Jag tycker inte att ni är sämre eller mindre intelligenta människor för att ni har en annan smak. Det finns massor av bra filmer, men det är såna som Transformers och Hobbit som får all uppmärksamhet. Vill bara allmänt kräkas på det. Jag var precis likadan när jag var yngre, tyckte också att det var jättehäftigt med alla 'coola' effekter, men på senare år har jag tröttnat. Precis som jag har börjat tröttna på spelandet. Tanken med att spela är för att det är roligt, men spelen är ytterst sällan roliga längre.

När det gäller 4K - jag förstår mycket väl att det är något stort för många människor. Vi har mer eller mindre stått fast vid 1080p väldigt länge nu och de som uppskattar ny och häftig teknik vill ha något annat. Men när jag ser hur vissa resonerar kring det undrar jag om det inte är så att de egentligen inte har något som helst behov av det, de vill bara ha det för att "det är coolt". Hela branschen anpassar sig därefter - mer muskler, finare grafik och...tråkiga/trasiga spel. Förstår du nu vart jag vill komma? Jag tycker inte att högre upplösning gör något dåligt bättre, och de spel som faktiskt är bra har sällan grafiken varit tyngdpunkten.

Det var absolut inte meningen att nedvärdera någon eller att försöka framstå som överlägsen. Jag är bara trött på det här.

Jag håller helt och hållet med dig om att det producera alldeles för mycket skräp nuförtiden och de verkligt bra filmerna och spelen kommer bara mer och mer i skymundan. Dock förstår jag inte alls ditt resonemang kring varför 4k skulle vara boven i dramat? Att vi får bättre pixeltäthet borde ju enbart vara en fördel? För att skriva ett bra manus till en film eller ett spel är väl knappast sammankopplat till hur många pixlar det kommer visas i senare? Detta handlar om att den större massan är fårskallar som går på vilken skit som helst som storföretagen pumpar ut. De struntar i substansen och detsamma gäller i alla branscher egentligen. Den stora massan har ingen känsla för kvalitet utan de kollar bara pris och/eller härmar vad alla andra har. Musikbranschen är ju exakt likadan, även där är det som får störst uppmärksam oftast ren skit. Men det handlar om att folk är lata och saknar uppfinningsrikedom, inte pga någon särskild teknik. Den du borde hänga ut som boven för den mesta skiten som ges ut idag är Micheal Bay! Snacka om att förstöra klassiker på klassiker! (Transformers, Turtles m.m.). När det kommer till spel är det väl EA och eventuellt Ubisoft.

Edit: Sedan behöver inte ett spel ha bra grafik för att vara roligt och uppskattat. Det finns ju klassiker som i stort sett aldrig kommer dö ut som tex de flesta NES och SNES-spel samt Mario Kart till Nintendo 64, men sedan finns det de typer av spel som gynnas av bättre grafik/upplösning och dvs är i stort sett allt som är gjort i 3D. Objekt blir skarpare och det blir en bättre bildkänsla. Går man tex runt i en djungel i ett äventyrsspel så tror jag de flesta skulle tycka att känslan blir bättre i 4k än i 1080p eller lägre, sedan är det upp till spelproducenten att fylla själva spelet med bra innehåll och spelglädje men det är en helt annan historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Jag håller helt och hållet med dig om att det producera alldeles för mycket skräp nuförtiden och de verkligt bra filmerna och spelen kommer bara mer och mer i skymundan. Dock förstår jag inte alls ditt resonemang kring varför 4k skulle vara boven i dramat? Att vi får bättre pixeltäthet borde ju enbart vara en fördel? För att skriva ett bra manus till en film eller ett spel är väl knappast sammankopplat till hur många pixlar det kommer visas i senare? Detta handlar om att den större massan är fårskallar som går på vilken skit som helst som storföretagen pumpar ut. De struntar i substansen och detsamma gäller i alla branscher egentligen. Den stora massan har ingen känsla för kvalitet utan de kollar bara pris och/eller härmar vad alla andra har. Musikbranschen är ju exakt likadan, även där är det som får störst uppmärksam oftast ren skit. Men det handlar om att folk är lata och saknar uppfinningsrikedom, inte pga någon särskild teknik. Den du borde hänga ut som boven för den mesta skiten som ges ut idag är Micheal Bay! Snacka om att förstöra klassiker på klassiker! (Transformers, Turtles m.m.). När det kommer till spel är det väl EA och eventuellt Ubisoft.

Edit: Sedan behöver inte ett spel ha bra grafik för att vara roligt och uppskattat. Det finns ju klassiker som i stort sett aldrig kommer dö ut som tex de flesta NES och SNES-spel samt Mario Kart till Nintendo 64, men sedan finns det de typer av spel som gynnas av bättre grafik/upplösning och dvs är i stort sett allt som är gjort i 3D. Objekt blir skarpare och det blir en bättre bildkänsla. Går man tex runt i en djungel i ett äventyrsspel så tror jag de flesta skulle tycka att känslan blir bättre i 4k än i 1080p eller lägre, sedan är det upp till spelproducenten att fylla själva spelet med bra innehåll och spelglädje men det är en helt annan historia.

Jag har läst mina inlägg igen och inser att jag har varit väldigt otydlig. Det jag menar är att 4K är ytterligare en sak som producenter kommer att fokusera mer på än att bry sig om kvalitet på annat. Det är absolut inget fel på att göra något bra ännu bättre och höja totalupplevelsen, men när det blir på bekostnad av bra produkter generellt så är det något negativt. Som det ser ut idag är 4K bara en ny gimmick, ett nytt sätt att locka kunder att spendera mer pengar. Man tror att man får något nytt och revolutionerande, fast det egentligen inte är det. Det som håller på att hända på spelmarknaden idag är att hårdvarutillverkarna kämpar med att få ut produkter som orkar driva spel i så höga upplösningar, så att spelföretag som redan fokuserar alldeles för mycket på det visuella och helt åt helvete för lite på att göra roliga spel, kan fortsätta skita ut sina halvfärdiga dussinproduktioner.

När man ser spel som AC Unity med ett lager vaselin över hela skärmen (den där hemska AA-tekniken från Nvidia), så blir i alla fall jag påmind om hur skevt det har blivit. Deras spel har redan usel prestanda, vad händer när stöd för 4K kommer till deras titlar?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Har du länk till det läckta PCB? Jag kan inte hitta nån bild.

Man ska inte blanda in bytes när man snackar minnesbuss. 1024 bit bus betyder att det är 1024 pins mot PCB.

Yes, håller med ^^ Jag skrev "lanes" då jag inte kunde komma på något bättre ord för det.

Då det kommer till PCB som jag skrev vi sett, så menade jag alla bilder på PCB's som hade HBM minnen Det finns X antal bilder online (dock ingen på AMD's nya, sorry ) De bilder jag gillade mest var Nvidias på deras Pascal GPU eller SK Hynix egna. De flesta bilder och den mesta informationen om HBM tekonologin verkar visa på 4 st chip som är placerade nära SoC'n.

Det går att se lite på deras hemsida här, samt om man googlar på bilder: https://www.skhynix.com/gl/products/graphics/graphics_info.js...

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Text.

Dock kan ju Nvidia ta sin 256 bit buss och komprimera den allt de orkar till ingen nytta, om nu AMDs krets kan använda denna 4096-bitars buss effektivt.

Ohh ja. Sen kan vi ju prata om deras fulhaxxande som kom igång ett tag sedan med minneschip på undersidan av PCB't. Jag använder mig då av ett relativt nytt exempel för att demonstrera det; GTX 660ti. 192 minnesbus, nej tack. Varför dom nu tyckte att det skulle vara vettigt att ha 2 minneschip som delar "lanes" för att gå upp från 1.5 till 2GB VRAM kommer jag aldrig att fullt förstå :/

Det känns som en riktig fullösning och jag vet faktiskt inte om det finns några som helst fördelar med det (riktiga fördelar för konsumenterna). De enda jag kan tänka mig är så att Nvida kunde strida mot AMD's mellansegment, där AMD hade klara fördelar med högre VRAM, alternativt spara lite plats på PCB't. Att spara plats på PCB är att spara pengar så jag antar det är delvis vettigt för Nvidia. Jag kan inte tänka mig att det påverkar prestandan positivt på något sätt i alla fall, att då två minnen delar bus..

Här finns 'Asus GTX 660ti DCII'- PCB som exempel för er som inte orkar googla på PCB bilder

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har själv uppskattat 3D men haft lite problem med att det känns ansträngande för ögonen efter halva filmen på en längre film.
Hobbit med HFR var inte alls lika ansträngande en klar förbättring helt enkelt. Hoppas det blir på alla framtida 3D filmer.

Kul att du märkte det, såg precis An Unexpected Journey + The Desolation of Smaug häromdagen på Bluray 3D och visst är det skillnad gämfört mot många andra 3D filmer alltid (Kina, hint hint lol), ser på en del Kina/HK film själv och där ligger 3D kvaliteten ofta efter (inte alltid) men även Hollywood produktioner kan ibland bli lite ansträngande för ögonen speciellt då dålligt gjorda activa 3D rullar. Föredrar iofs själv activ 3D men vad som är coolt med Hobbit är hur mycket dom lagd ner på 3D kvaliteten, saknar iofs en del djup (överdriver inte utan ser till helheten istället) men väger upp det med kvalitet istället och som du säger man kan se en hel lång rulle utan ansträngning av ögonen.

Skrivet av Tumnus:

Tvivlar jag faktiskt på. GM200 är menat att vara deras absolut bäst presterande krets. Så nej. Skulle AMD släppa en krets som presterar bättre än Titan 2 och håller sig inom rimlig strömförbrukning så har AMD vunnit slaget om denna generations kort.

380X är inte AMDs bäst presterande kort. Det kommer 390X att bli. Sedan får man se om 390X betyder dubbla GPU:er med ett 390 med en GPU? Dessa siffror säger inte att Nvidia kommer bli snabbast bara att deras GM200 kommer att prestera något bättre än 380X om dessa siffror stämmer dvs.

Mer än det är värt.

Jo sant det + hoppas verkligen att du har rätt, vore kul med AMD som herran på täppan för ett tag framöver, som lite omväxling hehe.

Menade inte bara fulla GM200, jag misstänker att Nvidia jobbar en hel del bakom kulisserna och vi som konsumenter får helt enkelt vänta och se vad som händer vid release, har faktiskt t.o.m svårt att se att Nvidia inte skulle jobba på ny teknik och nya generationer parallellt med att man suger ur max ur GM200 och gör ett fullt obegränsat chip av det.

Var väl lite så jag menade så ber om ursäkt ifall jag var otydlig i mitt inlägg, ärligt talat så vet ju faktiskt ingen av oss vad som händer framöver så det rör sig mestadels om spekulationer här men ser vi tillbaka på hur det sett ut senaste åren så så skulle det inte förvåna mig om Nvidia slår tillbaka snabbt (oavsett chip) om AMD råkar tar över prestanda kronan så som dom ofta gjort tidigare.

Kan alltid hoppas, vill se ett ordentligt prestanda/pris krig framöver det vore något det. Saknar tiden när man fick ett ganska färskt 4870 för runt 2k