Kommentarer, Framtidssäkert bygge, max 12 000

Permalänk
Medlem

Kommentarer, Framtidssäkert bygge, max 12 000

Tjena!

Håller på att plocka ihop ett uppgraderingspaket där allt utom RAM, chassi, fläktar och hårddiskar skall bytas ut. Har redan 8GB Corsair Venegance LP 1600MHz, en 128GB Samsung 830 SSD och en 3TB WD Green. Planen är att vänta tills mellandagsrean, men att köpa CPU plus moderkort senast 27:e december för att kunna utnyttja Intel Cashback.

Just nu ser uppgraderingen ut såhär: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2694327&view=b

För er som inte vill klicka på länken:
Processor: Intel Core i7 4790K 4,0GHz Socket 1150 Box
Motivering: Ger lite bättre prestanda än 4690K, lite mer framtidssäker

CPU-kylare: Be-Quiet Shadow Rock Slim
Motivering: Enligt sweclockers tester är den mycket tyst och kyler okej.

Moderkort: Asus Sabertooth Z97 Mark 1
Motivering: Viktigt med snyggt moderkort, vill inte ha rött eller blått tema. Bra UEFI/BIOS och fläktstyrning.

Optisk enhet: Asus DRW-24F1ST
Motivering: Billig, behöver endast DVD-brännare och inte bluray.

Grafikkort: Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB
Motivering: Färre fall med coilwhine jämfört med MSI, bra prestanda, inte för dyrt, semipassiv kylning, snygg design

Nätaggregat: EVGA SuperNOVA G2 850W
Motivering: Vet att 750W räcker, vill ha marginal för framtida kort i SLI/CF, samt att agget ska lastas mindre så det går tystare och svalare. Har också semipassiv kylning.

Målet är framtidssäkerhet åtminstone 2 år för spel, datorn ska klara 1080p i minst 60fps. Har en 60Hz skärm, dell U2414H.

Förslag på ändringar?

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

MSI:s grafikkort är också semipassiv, just saying

sen är mellandagsrean på datorkomponenter inte väldigt hög. bara några hundra kronor om inte mindre än det, iallafall vad jag minns ifrån förra årets mellanrea.

men annars så tycker jag det ser rätt så bra ut, lite högt på nättagget men det är inte så farligt. 970 drar mindre ström än ett 770, kanske jag som får tänka på det om jag skaffar SLI

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

MSI:s grafikkort är också semipassiv, just saying

sen är mellandagsrean på datorkomponenter inte väldigt hög. bara några hundra kronor om inte mindre än det, iallafall vad jag minns ifrån förra årets mellanrea.

men annars så tycker jag det ser rätt så bra ut, lite högt på nättagget men det är inte så farligt. 970 drar mindre ström än ett 770, kanske jag som får tänka på det om jag skaffar SLI

Okej, tack för infon om förra året! Har ingen panik då det är 5 år sedan jag uppgraderade sist, så det skadar inte att spara de där hundralapparna genom att vänta lite till

Finns det någon annan fördel än att det kostar lite mindre än ASUS Strix? Hur är det med coilwhine på det kortet? Semipassiv kylnning? Letar efter så tysta komponenter som möjligt. Tack för tipset i alla fall

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Skrivet av Rozzor:

Finns det någon annan fördel än att det kostar lite mindre än ASUS Strix? Hur är det med coilwhine på det kortet? Semipassiv kylnning? Letar efter så tysta komponenter som möjligt. Tack för tipset i alla fall

Vad jag vet så klockar gigabytes lite bättre, kan ha fel dock. Likvärdig kylning, men inga semi-passiva fläktar även om dom faktiskt är väldigt tysta på lägre varv så du skulle inte höra dom vilketfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Vad jag vet så klockar gigabytes lite bättre, kan ha fel dock. Likvärdig kylning, men inga semi-passiva fläktar även om dom faktiskt är väldigt tysta på lägre varv så du skulle inte höra dom vilketfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte superintresserad av överklockning i vidare utsträckning. Mycket viktigare med längre hållbarhet, tystnad och att kortet går svalt. Jag nöjer mig med 60fps då jag ändå bara har en 60Hz skärm. Eftersom kortet redan presterar på den nivån ser jag ingen poäng med att överklocka i mitt fall. Just nu lutar det åt att köpa CPU + Moderkort först, eftersom det verkar vara lite strul med drivrutiner i GTX 900-serien. Finns det något Radeon-kort som inte blir 90 grader varmt eller låter som en dammsugare?

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Avstängd

Ytterst sällan drivrutinerna, det är mer personen som installerar drivrutinen som det är fel på

G1 kortet går faktiskt några grader svalare än Strix kortet. Så att man tveka går över mitt sunda förnuft.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ytterst sällan drivrutinerna, det är mer personen som installerar drivrutinen som det är fel på

G1 kortet går faktiskt några grader svalare än Strix kortet. Så att man tveka går över mitt sunda förnuft.

Okej, hur menar du att man installerar en drivrutin felaktigt? Det borde väl bara vara att ladda ner senaste och klicka nästa till det är klart? Längesen som jag hade ett Geforce-kort, och då pillade jag ändå aldrig med drivrutiner. Hade inget strul då i alla fall. Jag tvekar på grund av ljudnivån som tidigare skrivit, just nu surfar jag mer än vad jag spelar och då vill man ha det tyst Det handlar inte om sunt förnuft utan om att jag vill få en wow-upplevelse vad det gäller både ljudnivå och prestanda när jag uppgraderat.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Avstängd

Skulle välja Gigabyte över MSI alla dagar i veckan. Kanske beror på att jag har två och är väldigt nöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rozzor:

Okej, hur menar du att man installerar en drivrutin felaktigt? Det borde väl bara vara att ladda ner senaste och klicka nästa till det är klart? Längesen som jag hade ett Geforce-kort, och då pillade jag ändå aldrig med drivrutiner. Hade inget strul då i alla fall. Jag tvekar på grund av ljudnivån som tidigare skrivit, just nu surfar jag mer än vad jag spelar och då vill man ha det tyst Det handlar inte om sunt förnuft utan om att jag vill få en wow-upplevelse vad det gäller både ljudnivå och prestanda när jag uppgraderat.

Ja, det kan man ju undra, finns folk som misslyckas med att installera något så simpelt som Windows så nog finns det folk för allt.

Då bör du satsa på ett G1 kort, slår MSI och Asus på båda punkterna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Skulle välja Gigabyte över MSI alla dagar i veckan. Kanske beror på att jag har två och är väldigt nöjd.

Ja MSI går helt bort för mig, alldeles för många som klagar på coilwhine på det kortet.

Skrivet av Peppar2014:

Ja, det kan man ju undra, finns folk som misslyckas med att installera något så simpelt som Windows så nog finns det folk för allt.

Då bör du satsa på ett G1 kort, slår MSI och Asus på båda punkterna.

Det här börjar bli svårt. Jag tror att priset på mellandagsrean får avgöra. Men det lutar ändå åt Strix, jag har ett så öppet chassi som inte dämpar ljud något vidare.. Kan man ändra färgen på Gigabyte-kortets LED eller är den endast blå med justerbar styrka?

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Avstängd

Scenariot där du kan få ett Strix för under eller runt 3000kr känns inte troligt, ASUS har en mer aggressiv marknadsföring än t.ex Gigabyte. Att köra en drive där du som konsument skulle få ett Strix kort skulle kosta för mycket.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Tror du totalt missbedömmer hur mycket ett kort faktiskt låter nu för tiden. När du bara surfar/kollar film osv kommer kortet snurra på ca 20-30% fläkthastighet och både chassifläktar hårddiskar samt processorkylarens fläktar kommer garanterat överrösta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Det går nästan inte att bygga framtidssäkert med liten budget.
Med en stor budget så går det ju någorlunda... om man lägger pengar på det värsta som går säg 150.000kr så har man antagligen en dator som håller 10år.. även om man kanske vill byta grafikkort efter 5år.

Permalänk
Avstängd

Jaha, då har netonnet höjt priset på Gigabyte GTX 970 G1 Gaming kortet igen, så nu kostar det lika mycket som ett Strix.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Tror du totalt missbedömmer hur mycket ett kort faktiskt låter nu för tiden. När du bara surfar/kollar film osv kommer kortet snurra på ca 20-30% fläkthastighet och både chassifläktar hårddiskar samt processorkylarens fläktar kommer garanterat överrösta det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du kanske har rätt. Jag hade tänkt att köra noctuafläktar fullt ut i chassit, och dessa ska ju vara väldigt tysta. Mitt nuvarande grafikkort har fruktansvärd coilwhine märkte jag härom dagen, vet inte om det började efter jag installerat MSI afterburner eller om det alltid varit så. Förr använde jag hörlurar till 100%, men idag kör jag med ett gammalt Logitech Z-5500 högtalarsystem som låter bättre. Därför är jag lite känsligare mot oljud. Men du har säkert rätt. Synd att man inte kan gå till en butik och provlyssna på grafikkort

Skrivet av Alpha77:

Det går nästan inte att bygga framtidssäkert med liten budget.
Med en stor budget så går det ju någorlunda... om man lägger pengar på det värsta som går säg 150.000kr så har man antagligen en dator som håller 10år.. även om man kanske vill byta grafikkort efter 5år.

Nej, det är klart att jag inte tänkte mig att datorn skulle ligga på topp i 10 år. Det kommer nya Core i7 Q2 2015 och GTX 980 Ti eller 990 kommer om ungefär ett år. Men det är ju skönt om man i alla fall slipper byta moderkort och CPU vid nästa uppgradering.

Skrivet av Peppar2014:

Jaha, då har netonnet höjt priset på Gigabyte GTX 970 G1 Gaming kortet igen, så nu kostar det lika mycket som ett Strix.

Anade att det skulle hända. Om jag inte minns helt fel hade ju CDON Strix uppe för runt 3200kr för någon månad sen. Det kommer alltid fler prisdropp

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2