Permalänk
Medlem

Asus RT-N66U Problem!!!

Hej! Sitter idag på BBB 250/100 och får vanligtvis ut 300/300 utan problem.

Men idag testade jag att köra ett tptest via mobilen hemma hos min bror som just fått ny router (Comhem 250/10)
och där via Wifi till En Sony Experia Z1 fick ja ut lite över 225 Mbit/s ner.

Och nu när ja kom hem, så testade jag att köra tptest och här var det inte alls samma fart kan ja säga..

133,750 Mbit/s Ner
112,241 Mbit/s Upp

Varför?? Jag kör givetvis via 5Ghz bandet.. Har provat att Reconnecta till Wifi, Startat om mobil, Startat om min RT-N66U, samt även slängt in senaste programvaran (3.0.0.4.376_1071)

Vore helt super om jag kunde få hjälp med detta!

Ps. Anledningen till min "super hastighe"t, beror troligtvis på att jag är den enda som sitter uppkopplad på mitt fiber, samt att det är ganska så ny draget

EDIT: Ja nu gäller alltså detta mitt WIFI mellan min router och min mobil. Varför får jag så låg hastighet?? Tack till den som hjälper mig

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Det är helt omöjligt att svara på

Dina grannar har kanske satt upp sina routrar som tar upp utrymmet i den trådlösa nätverket?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Sitter ni på samma firmware? Dum fråga, men alltid lätt hänt att man glömmer den!

Permalänk
Medlem

Som andra killen säger, kan vara mycket trafik med wlan runtomkring, eller vara andra saker som stör.
Finns en del variabler när det kommer till wlan.

Du får inte ta detta på fel sätt, men att du får ut 100+ via wi-fi till mobilen är mer än gott nog.
Bor själv i lägenhet med Thompsonmodem i hela längan som stör, får ut runt 100 mbit. (Hade 150+ innan föreningen gick över till Telia ifrån comhem, vilket gav runt 40 ny Aps i området. ><.)
Tankar gör man via kabel ändå, sällan man tankar tunga saker via wi-fi till mobilen.
Du kommer behöva lägga mer energi/tid på att optimera/komma på problemet än vad det är värt.

Lägg inte mer energi på det utan njut av julledigheten!

Permalänk
Medlem

Kör du torrents? Asus har ju eller har haft nån sorts loggningsproblem. När man kör torrents så degar loggarna igen hela routern för att de inte rensas eller rensas tillräckligt ofta.
Lämnade tillbaka min asus rt-n56? eller vad den heter på garantin för den blev slöare och slöare. Vet inte om det berodde på loggningsproblemet men läste om det då jag hade problem med min och jag körde torrents och det var mest då som problemen uppstod enl diskussioner på nätet.

Många lovprisar asus men de har sina problem. Kör en d-link nu och den funkar än så länge men gissar där är en drös som haft andra problem med d-link. Men du kanske kan testa stänga av alla loggningsfunktioner i routern.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Hedersmedlem

om du betalar för 250/100 så skall du vara glad för den där hastigheten, det är förmodligen inte din router som är felet, för att kolla om det är routern som är felet så kan du testa att köra utan den fort, dvs sätta kabeln som går in i din router i datorn, får du samma hastigheter då så är det inte din router som är problemet, tänk på att det kan dra ner lite med router om du hart många enheter kopplat till den, kan ju vara en uppdatering på telefonen eller nåt när du testar.

men får du ut över det du betalar för så tycker jag inte du skall klaga jag kan personligen få ut max 8 mbit/s ner (adsl) på grund av att jag bor på landet

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Du säger alltså följande: du får ut ca 130 Mbit/s trådlöst hemma mot en asus n66u. Med samma telefon (z3) får du ut ca 200 Mbit/s hos en polare som har en annan ej namngiven router?
Mitt svar: polaren har en annan router tex ac66u som klarar ac-standard och därmed högre hastighet.
Själv får jag ut ca 130 mot n66u och ca 230 mot ac66u, således är allt som det "ska vara".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK