Permalänk

Köpråd Hifi högtalare

Tänkte köpa ett par hifi högtalare till mig själv i julklapp men har lite beslutsångest, Planen är att driva högtalarna med en gammal hemmabio förstärkare jag har liggandes (Yamaha RX-V650) Specifikationer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=14498

Valet står just nu mellan ett par Klipsch RF-62: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=695422
Och Proson inPhase IPF-6: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1532479

Klipsch högtalarna får jag för 4000:- (Demo exemplar) så det är exakt samma pris som proson högtalarna, Jag har ingen möjlighet att lyssna och jämföra dom så jag tänkte om det kanske finns någon kunnig här som kan avgöra vilka som är bäst för pengarna, Lyssnar mkt på "mainstream" musik, Typ sånt som spelas på radion samt lite hårdrock.

Tacksam för hjälp!

Edit: Tar gärna emot tips på andra högtalare för max 4000:- om det finns bättre alternativ, Inte intresserad av gigantiska högtalare med 10"/12" element och liknande.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jadu det där är svårt som sagt man måste lyssna,folk har olika smak tyvärr.
Jag skulle nog valt Klipscharna utan att ha hört dem,de kostar ju dubbelt så mycket som Prosons och har inte så många högtalarelement vilket innebär bättre kvalite.

Permalänk
Medlem

Klipsch brukar spela med bra tempo och inlevelse. De är ganska lättlyssnade enligt mig. Själv varit på väg att köpa ett par RF-83 för flera år sedan. Vet inte hur just dessa är men RF-82 den förra modellen hade riktigt trevlig bas men med lite hård diskant mellan varven. Dock inte som man inte skulle stå ut med. Misstänker att dessa är åt samma håll då de båda är av Klipsch typiska horn bestyckning.
Rent utsendemässigt ser också Klipscharna bättre ut enligt mig

Håller för övrigt med föregående svar angående pris och ljudideal.

Permalänk
Avstängd

Ifall du får Klipsch RF-62 för 4000kr så förstår jag inte vad din fundering egentligen är :/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Kolla på Hifimagasinet om du hittar något där först och främst.

http://www.hifimagasinet.com/lasannons.aspx?rec=1

Annars är Klipshhögtalarna bra för det priset.

Permalänk

Begagnat är inte aktuellt då jag bor ganska avsides, Blir lite långt att åka för att hämta ett par högtalare

Men det får bli Klipsch högtalarna, Verkar vettiga för det priset Tack för alla svar/synpunkter

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Klipschen är riktigt riktigt bra, grattis!

Permalänk
Medlem

Ja, till det priset är Klipsch-högtalarna ett riktigt bra köp.

Permalänk
Medlem

hur blev ens Proson ett alternativ när du får klipsch så billigt! KÖP KÖP!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anderjo4:

hur blev ens Proson ett alternativ när du får klipsch så billigt! KÖP KÖP!

Hur blir Proson någonsin ett alternativ

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

hur blev ens Proson ett alternativ när du får klipsch så billigt! KÖP KÖP!

Skrivet av Rajat:

Hur blir Proson någonsin ett alternativ

Vet inget om varken Proson eller Klipsch så tänkte att det är bättre att iaf fråga än att köpa dom helt blind så att säga

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur blir Proson någonsin ett alternativ

Nu ska vi inte vara sånna, Proson gör prisvärda högtalare i den billigare prisklassen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo med tanke på vad de kostar så är de inte direkt dåliga.

Hade själv några Proson-högtalare innan jag skaffade ett par Monitor Audio Silver 8... som trots ett betydligt högre pris inte alls är så pass mycket bättre. Men de är ju iallafall snyggare.

Monitor Audio Silver 8 ÄR mycket bättre, men det hänger inte bara på högtalarna hur du upplever ljudet. Vad har du mer för utrustning för att driva dem? Hur är ditt rum utformat? Hur är de placerade i rummet? osv

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/klipsch-rf-82-mk1-svart-golvstende1-p... RF-82 på Kompletts tidiga mellandagsrea. Sjukt mycket högtalare för pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ugga:

https://www.komplett.se/klipsch-rf-82-mk1-svart-golvstende1-p... RF-82 på Kompletts tidiga mellandagsrea. Sjukt mycket högtalare för pengarna.

Han får ju Klipsch RF-62 för 990kr mindre än vad Komplett säljer RF-82 för, så hur blev det en bättre affär?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Han får ju Klipsch RF-62 för 990kr mindre än vad Komplett säljer RF-82 för, så hur blev det en bättre affär?

Sa jag att det var en bättre affär? Jag skrev att det var mycket högtalare för pengarna. Dessutom så är RF-82 en större högtalare och det är inte heller demo. Varför så otrevlig? Jag tycker inte att mitt tips kändes helt åt helvete.

Permalänk

Jag skulle tagit Klipscharna (Om det gäller enbart valet mellan dessa då?) då du får dem för så pass billig peng, och dessutom normal Impendans på dem (8Ohm).
Vidare så verkar Proson-talarna vara för trögdrivna trots sin relativt höga känslighet (4Ohm/92db)?.
Dessutom så väljer man nog inte Proson om det är ljudkvalitet som man är ute efter?

EDIT: Ser nu att det var 92db och inte 97db känslighet på Proson högtalarna, då det var Klipscharna som vart på 97db så jag har rättat till felet.

God Jul!

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

vill du kunna komma riktigt billigt undan så finns det ju HECO Victa 701

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=325855&rdeocl=1&...

Permalänk
Skrivet av micke7406:

vill du kunna komma riktigt billigt undan så finns det ju HECO Victa 701

http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=325855&rdeocl=1&...

Dessa verkar ju vara värsta klippet! Jag har aldrig fått lyssna på HECOs högtalare, men dessa får mig allt nyfiken...När jag skulle till att köpa hembio system, så fanns en annons med en HECO Slam 12" subba (BASH stärkare har jag för mig?) som jag blev upphetsad på.

Köpte aldrig paketet som hade den och 2st Wharfdale Diamond Golvare kombat, utan det blev TANNOY istället efter att ha läst tonvis med info om både Wharfdale och TANNOY.

Känns såhär i efterhand som att jag tog rätt beslut även om jag fortfarande tror att HECO subban hade gett mera ös, så gillar jag snabbheten och nyanseringen/dynamiken som TANNOY 10" subban ger mig.

Blev skrivet på tok för mycket nostalgi ser jag ^^ Så kan det gå...

//Hund

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ugga:

Sa jag att det var en bättre affär? Jag skrev att det var mycket högtalare för pengarna. Dessutom så är RF-82 en större högtalare och det är inte heller demo. Varför så otrevlig? Jag tycker inte att mitt tips kändes helt åt helvete.

Visst, de är snäppet större, men inte så att du märker skillnad ljudmässigt och han har redan en affär på gång på RF-62 och behövde råd på de 2 högtalare han skrev om så då förstår jag inte varför man kommer med ett tredje alternativ som dessutom kostar 990kr mer än det pristak han satte.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Åkte och köpte Klipsch RF-62 igår och är riktigt nöjd med dom, Imponerande ljud för det priset

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Åkte och köpte Klipsch RF-62 igår och är riktigt nöjd med dom, Imponerande ljud för det priset

Bra högtalare till ett bra pris. Demo ex inspelat och klart lätt värt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Åkte och köpte Klipsch RF-62 igår och är riktigt nöjd med dom, Imponerande ljud för det priset

Vad trevligt att du blev nöjd med ditt högtalarinköp! Jo jag kan tänka mig att jag skulle tycka att de låter bra med bra/rätt källa för mig om jag skulle lyssna på dem.

Skål på dig Pez!

//Hund

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7