Tjej som inte har en teknisk fiber i kroppen, vad ska jag köpa?

Permalänk

Jag har ju inte sagt jag har haft svårt för just de sakerna!!! Jag har haft svårt för datorerna i allmänhet! Som jag försöker skriva flera gånger, både surface pro och sony Vaio laggar och bråkar, utan att jag en har gjort något. Vaio le er sitt eget liv, byter programmer medans jag håller på med den, minimerar skrift och öppnar program som jag aldrig sett förut, även n datorn står på medans jag är borta från den, som när jag har patienter och är klar med journalföring, medans. Jag behandlar.

Permalänk

Pluss att jag, som det ser ut till at dem flesta har.förstått, hatar windows 8 systemet
...

Permalänk
Medlem

Okej, gör såhär:
1. Gå in www.google.se
2. Skriv in: "IT konsult + [Staden du bor i]"
3. Klicka dig in på någon utav alternativen.
4. Ring deras supporttelefon på måndag, och be dem komma ut för att hjälpa dig.

Det kommer kosta mindre än att köpa en ny dator, och de kan hjälpa dig med de datorer du redan har, samt hjälpa dig få burkarna så som du vill ha dem.

Och nej, jag skämtar inte. Detta är en bättre lösning än att lägga ~10,000kr på en ny burk, när det inte är burken som är problemet.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Köp Mac, minst bekymmer, dessutom funkar allt ur box. Virus är svårare/svårt att få på en Mac men givetvis finns/går det. Windows datorer kräver mer handpålägg för att de ska fungera optimalt och iom att det finns sjukt mkt s*it / virus till Windows så är det mkt lättare att råka ut för just virus och trojaner.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Jag har ju inte sagt jag har haft svårt för just de sakerna!!! Jag har haft svårt för datorerna i allmänhet! Som jag försöker skriva flera gånger, både surface pro och sony Vaio laggar och bråkar, utan att jag en har gjort något. Vaio le er sitt eget liv, byter programmer medans jag håller på med den, minimerar skrift och öppnar program som jag aldrig sett förut, även n datorn står på medans jag är borta från den, som när jag har patienter och är klar med journalföring, medans. Jag behandlar.

Låter som att du har fått någon slags virus eller dylikt. Tyckte du att den fungerade bra innan kanske du ska försöka rensa upp den istället för att köpa något nytt som du ändå kan komma att få virus på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Axsve:

Låter som att du har fått någon slags virus eller dylikt. Tyckte du att den fungerade bra innan kanske du ska försöka rensa upp den istället för att köpa något nytt som du ändå kan komma att få virus på.

Skickades från m.sweclockers.com

Den var så sedan jag öppnade den, så jag vet inte, med mindre de sålde mig en dator med virus... Låter osannolikt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Jag har ju inte sagt jag har haft svårt för just de sakerna!!! Jag har haft svårt för datorerna i allmänhet! Som jag försöker skriva flera gånger, både surface pro och sony Vaio laggar och bråkar, utan att jag en har gjort något. Vaio le er sitt eget liv, byter programmer medans jag håller på med den, minimerar skrift och öppnar program som jag aldrig sett förut, även n datorn står på medans jag är borta från den, som när jag har patienter och är klar med journalföring, medans. Jag behandlar.

Du måste citera folk om du vill ha svar. Har du läst mitt inlägg längst ner på förra sidan? D.v.s. förslaget om att köpa en dator med Windows 8 och sedan installera Start8 eller motsvarande program som gör att du får tillbaka startmenyn och i stor utsträckning kan använda datorn på samma sätt som du använde din Asus. Jag har själv en Vaio (Vaio Pro 13) och den lever då inte sitt egna liv. Vi kan inte hjälpa dig att öka din förståelse för datorer, det vi däremot kan göra är att föreslå lösningar som förenklar för dig. Om du nu vill ha förslag på en dator så måste du komma med en BUDGET, det går inte att föreslå någonting om vi inte vet om du har en budget på 2000 kronor eller 20000 kronor. Om du redan har en dator som du nyligen köpt men inte förstår dig på så behöver du inte köpa en ny dator (då du inte kommer förstå dig på dem heller).

Men oavsett vad så lär det inte spela någon roll vilken dator du köper, du kommer uppleva samma problem med alla datorer. Återigen, har du någon som du känner som du tror kan hjälpa dig med att antingen installera Windows 7 på en ny dator eller Start8 på Windows 8? Det tror jag är de två lösningarna som skulle fungera bäst för dig.

Skrivet av KiXeR:

Köp Mac, minst bekymmer, dessutom funkar allt ur box. Virus är svårare/svårt att få på en Mac men givetvis finns/går det. Windows datorer kräver mer handpålägg för att de ska fungera optimalt och iom att det finns sjukt mkt s*it / virus till Windows så är det mkt lättare att råka ut för just virus och trojaner.

Hon har skrivit att hon har haft en Mac i 3 år men inte gillar den.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Skrivet av RedRetro:

Du måste citera folk om du vill ha svar. Har du läst mitt inlägg längst ner på förra sidan? D.v.s. förslaget om att köpa en dator med Windows 8 och sedan installera Start8 eller motsvarande program som gör att du får tillbaka startmenyn och i stor utsträckning kan använda datorn på samma sätt som du använde din Asus. Jag har själv en Vaio (Vaio Pro 13) och den lever då inte sitt egna liv. Vi kan inte hjälpa dig att öka din förståelse för datorer, det vi däremot kan göra är att föreslå lösningar som förenklar för dig. Om du nu vill ha förslag på en dator så måste du komma med en BUDGET, det går inte att föreslå någonting om vi inte vet om du har en budget på 2000 kronor eller 20000 kronor.

Men oavsett vad så lär det inte spela någon roll vilken dator du köper, du kommer uppleva samma problem med alla datorer. Återigen, har du någon som du känner som du tror kan hjälpa dig med att antingen installera Windows 7 på en ny dator eller Start8 på Windows 8? Det tror jag är de två lösningarna som skulle fungera bäst för dig.

Jag läste det och tycker det låter vettigt.
Jag vet inte varför min gör så, jag har inte gjort något med den annat än netflix och tidningar på nätet samt google drive...
Känner ingen jag vet är bra på datorer, men får försöka se om jag fattar ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Pluss att jag, som det ser ut till at dem flesta har.förstått, hatar windows 8 systemet
...

den datorn du hade innan, va det en laptop?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Jag läste det och tycker det låter vettigt.
Jag vet inte varför min gör så, jag har inte gjort något med den annat än netflix och tidningar på nätet samt google drive...
Känner ingen jag vet är bra på datorer, men får försöka se om jag fattar ändå!

Synd att du inte känner någon som har lite bättre koll på datorer :/ Men om du provar att installera Start8 så är det bara att hojta till om du stöter på några problem så skall jag försöka se till att hjälpa dig från distans så gott det går

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Jag läste det och tycker det låter vettigt.
Jag vet inte varför min gör så, jag har inte gjort något med den annat än netflix och tidningar på nätet samt google drive...
Känner ingen jag vet är bra på datorer, men får försöka se om jag fattar ändå!

Du råkar inte bo i Kungsbacka? Har själv hjälpt några med deras datorer. Annars kan du kolla upp något företag som håller på med IT osv. Finns även sätt man kan hjälpa med fjärrstyrning (t.ex via teamviewer)

Permalänk
Skrivet av Xcym:

den datorn du hade innan, va det en laptop?

Ja det va en bärbar asus tror jag!

Skrivet av RedRetro:

Synd att du inte känner någon som har lite bättre koll på datorer :/ Men om du provar att installera Start8 så är det bara att hojta till om du stöter på några problem så skall jag försöka se till att hjälpa dig från distans så gott det går

Gud va snällt, tack

Skrivet av Friterad:

Du råkar inte bo i Kungsbacka? Har själv hjälpt några med deras datorer. Annars kan du kolla upp något företag som håller på med IT osv. Finns även sätt man kan hjälpa med fjärrstyrning (t.ex via teamviewer)

Nej, Stockholm tyvärr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Vet inte vad jag inte gillade direkt, jag bara hatade hela windows grejen... Finns det inget annat än windows?

Om man vill göra något speciellt så är ofta Windows att föredra, finns mest program helt enkelt.
Om det gäller grafikprogram så kanske 70-80% finns till Mac också.. men annars skulle jag valt Windows.
Sedan för spel är Windows överlägset störst också.

Visst finns diverse Unix/FreeBSD/Linux säkert 100-tals olika varianter.. men sedan är frågan om det inte riskerar bli ännu mer krångligt.
I praktiken är det nog Windows eller MacOS, dom två som är mest använda som är bästa alternativet.
Möjligen att det finns laptops med Android (som är en Linux variant?).

Permalänk
Medlem

Problemet med att börja ge datorsupport till okunniga bekanta är att man oftast får fortsätta, därför misstänker jag att det finns relativt många som låtsas som att de inte kan någonting. Det är inget unikt problem på något sätt, och jag önskar att det fanns en enkel generallösning att peka på. Att köpa en MacBook är ett alternativ, men det är inte sällan mindre datorintresserade har svårt att förstå skillnaden mellan en MacBook och den bärbara datorn där de säljer för 2995:- från en pall på stormarknaden, och därför inte är motiverade att lägga merkostnaden.

Tänk om Microsoft hade satsat på ett par olika användarlägen i Windows ("idiotsäkert/normalt/avancerat") istället för kolossala färgglada block...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Linux? Men att köra det för någon som inte kan något om datorer känns ju lite jobbigt - säljs ju inga färdiga med linux.
Exakt vad är det med windows 8 som inte fungerar tycker du?

Det säljs laptops som är förinstallerade med Ubuntu Linux från bland annat Dell. Kanske att Lenovo oxå har någon några modeller.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Det här med att datorn lever sitt eget liv kan bero på dåligt kalibrerad touch skärm. Prova följ dessa instruktioner och se om det fixar det problemet:

https://us.en.kb.sony.com/app/answers/detail/a_id/37544/~/how....

Förövrigt går det att få Windows 8.1 att bli väldigt likt Windows Vista som du hade i din gamla Asus som du tyckte om.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Mac låter som rätt sak för dig trots att du inte verka gilla det. Det är nog mycket en vanesak.

Jag rekommendera frugan att köpa mac för ca 10 år sedan. Har varit extremt lite krångel med hennes macar sedan dess.

Några andra alternativ är att du lär dig eller får hjälp att installera Windows på din dator. Då kan du "rensa" datorn och du kan välja vilket windows du vill ha osv.

Chromebook vågar jag inte uttala mig om men det kan vara en lösning. Dock kan det bli väldigt svårt att få hjälp med den om det blir problem eftersom relativt få har sånna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Hej alla.
Hoppas på hjälp från er, har försökt nu flera månader, men blir så trött på detta. Har tidigare haft en asus som jag hade i ca fem år, jättenöjd med den. Sedan hade jag mac tre år, inte lika nöjd....

Jag använder min dator för surf, streaming, nedladdning av musik o ch film, och för att koppla mot tven, det är i sig allt jag behöver.

Har nu provat windows surface pro 3 och en sony Vaio med touch, och hatade båda, då jag inte fattar windows grejen, och de laggar hela tiden..... Jag har virusprogram på Sonyn...

Vill bara ha en rimlig, enkel och god dator med bra batteritid, mellan 11 och 14 tummar. Kan någon hjälpa mig!? Tänk dig en 90 år gammal tant.i 25-årig format, där har ni mig med datorer...

Vad borde jag ha, och varför?
Har nu funderat på en chromebook eller hp surf eller notebook.....

Hälsningar
Karianne

Jag skulle rekommendera en laptop i priset någonstans mellan 5000-10000 (beroende på hur mycket du är villig att lägga såklart) med Windows 8.1, även fast du inte gillar det. och sedan att antingen nedgradera till Windows 7 eller/och att uppgradera sedan när windows 10 kommer till det Skaffa alltid gratis virusskydd, jag rekommenderar AVG, men finns tydligen många som gillar Avast. så jag skulle ta någon av dessa

förstår inte varför alla rekommenderar mac's. Hon säger att hon har testat (för inte så länge sedan) och inte gillar det. Samt att många här har sagt att "man kan inte få virus på mac" visst det kanske var så för ett antal år sedan. men nu finns det massvis med virus på macs inte lika många som på windows men fortfarande många.
jag personligen tycker det är det svåraste och det operativet man blir mest irriterad på.

Kan be de som är lite mer laptopkunniga än mig säga just vilken modell du bör ha.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Eftersom alla digitala förslag blir sågade så rekommenderar jag papper och penna, promenader, frimärken och gammal hederlig brevskrivning, gymkort, studentbarer, anslagstavlor, fast analog telefon, bibliotekskort, skivspelare och ett socialt umgänge.

Jag tror det täcker in behoven som nämnts.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Vet att det sagts flera gånger, samt att OP säger att hon inte gillar mac, men av flera onda ting tycker jag ändå att det är bästa valet.

- Inte riktigt sant att det inte går att få virus på en mac, men det är väldigt svårt. Alla jag sett hittills har varit av typen ett mail med attachment och texten "Hello Sir! You win million dollars! Install program to get lots money!" och en bifogad app som man måste installera och ge adminrättigheter. Det är med andra ord mer trojaner än virus, men dom finns. Och då får man nästan skylla sig själv om man får nåt skit på sin dator.

- Kommer helt utan bloat (dvs tredjepartsprogram som ligger och stör i bakgrunden som 99% av nya windowsmaskiner kommer med)

- Lättare att använda för nybörjare - allt är dra och släpp, och lätt att hitta det man söker. Själv har jag intrycket att om man t ex ska ändra någon inställning för t ex nätverket så går man på Mac till Inställningar -> nätverk och har där en lättförstådd lista med saker, medans man på windows går typ kontrollpanelen -> nätverk -> nätverksinterface -> eternet -> högerklickar -> properties -> TCP/IP -> primärt interface -> avacerade inställningar -> osv osv. Mycket bättre upplagt och strukturerat på mac imo (bara ett exempel, men ni förstår säkert poängen)

- Koppla mot TV har jag slagits en del med på windows, krävde en hel del bök för att funka bra, var plug-and-play på mac

- Ladda hem program, installera, uppdatera till nyare osv är betydligt enklare för nybörjare

osv.. Jag säger inte att Mac är bättre än Windows, det är en helt annan diskussion, men för en som _inte_ är tekniskt kunnig eller intresserad är en mac mer lättanvänd, av min erfarenhet iaf. Samt att jag tycker att mac:arna klarar sig betydligt bättre utan ominstallationer, har mindre förvirrande popups och sånt. Jag som jobbar med datorer på heltid testade också att sitta med Win 8 några månader nyligt när jag är van mac, och det var dagliga aggressionsutbrott på idiotiska lösningar och omöjliga-att-hitta-inställningar osv. Säkert en vanesak, men att gå från win -> mac när man suttit 10 år i windows tog storleksordningen en dag så hade man koll på allt.

Permalänk
Medlem

Har inte Elgiganten någon sån där supportgrej man kan ringa när saker inte funkar? Isåfall rekommenderar jag att du köper vad som helst därifrån och sen ringer supporten och ber om hjälp när det strular. Tror det kostar att lägga till som tjänst men första 90 dagarn verkar vara gratis i varje fall http://www.elgiganten.se/cms/elgiganten-dator-support/sag-adj...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Att undvika windows 8 låter fullt rimligt i min mening. Jag har gjort mitt bästa och försökt flera gånger(varje gång en dator kommit med det förinstallerat iaf), men står inte ut särskillt länge.

Ge ubuntu ett försök, det är lite annorlunda men fritt och som ovan nämnt finns det en del datorer med det förinstallerat. Vill du testa det så går det att lösa på nuvarande dator med hjälp av ett usb minne, utan att det lämnar några som helst (ofriviliga iaf)spår efter att du startat om datorn.

Chromebook i all ära, men jag anar att du kommer snubbla över lite prestandaproblem även med dem om du ratat microsoft surface. Som många påstått är budgeten en väldigt central fråga, i andra hand övriga hårdvarukrav - till exempel vad din tv har för kontakter. Vad gäller just operativsystem så finns det en uppsjö att testa och rekomendera, och att hitta nån som kan tänka sig att hjälpa till med just installationen tror jag inte är så svårt, ens i stockholm. Kommer själv tillbaka dit efter nyår om du fortfarande behöver hjälp då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Not.Computable:

Vet inte vad jag inte gillade direkt, jag bara hatade hela windows grejen... Finns det inget annat än windows?

Installera Linux Mint som är lätt linux OS. Där får du inte virus i alla fall och Linux Mint är gratis som de flesta andra linux distar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Att installera win7 istället för win8 är ju helt utan mening. Det tar ju ungefär 5 minuter att konfigurera Win8 så att det ser i princip identiskt ut som win7. "Metro" och andra vidrigheter i win8 stänger jag alltid av.

Googla rätt på och installera classic start menu, samt följ instruktionerna i denna länk så får du ett riktigt bra OS med de mesta barnsligheter inaktiverade. http://www.pcworld.com/article/2055381/how-to-eradicate-metro-from-your-windows-8-1-pc.html

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Glömde en viktig punkt - avinstallera 99,9% av alla medföljande program från tillverkaren också direkt. Få slipper du skräp som segar med datorn och direkt får den att kännas som om den vore 2år gammal. Typ det enda du, i mitt tycke, bör behålla, är programmet för att hitta och installera nya drivrutinrer från tillverkaren. Om ens det egentligen, numera hittar ju Windows det mesta sånt själv via update.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Hmm, en datorhatare söker en lättanvänd dator på Sveriges största (och därmed ett väldigt tekniskt inriktat) datorforum. Ska bli spännande att se hur det slutar

God jul!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Om du bor i Göteborg så kan jag mötas och se om vi inte kan få iordning den dator du faktiskt har, om du vill.

Permalänk
Mattecoach

TS bor alltså i Sthlm, och jag tror att det blir svårt att ge hjälp över ett forum. Då TS inte är tekniskt intresserad så tror jag att det blir svårt för henne att specificera vad hon vill ha ut av datorn och varför de hon har testat inte passar. Det blir därmed svårt att rekommendera något konkret, och jag tror också att TS har problem med instruktioner av typen "avinstallera allt som följer med från tillverkaren" eller "installera Ubuntu och testa det".

Jag tror inte att någon kommer att kunna rekommendera en dator och säga "köp precis denna, den har allt du vill ha och inget annat och kommer fungera perfekt i 5 år". Vilket också skulle vara slöseri då TS verkar ha två hyfsat nya datorer hemma?

Har jag fel?

Permalänk
Medlem

Ubuntu är ju absolut ingenting för en nybörjare som inte har lust att lära sig Linux. Begriper mig inte på hur de tänker som ens rekommenderar det till nybörjare. Dessutom är det ju ungefär lika användarmässigt handikappat gentemot Windows som när man börjar jämföra GIMP mot Photoshop, eller OpenOffice mot MS Office.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Att installera win7 istället för win8 är ju helt utan mening. Det tar ju ungefär 5 minuter att konfigurera Win8 så att det ser i princip identiskt ut som win7. "Metro" och andra vidrigheter i win8 stänger jag alltid av.

Googla rätt på och installera classic start menu, samt följ instruktionerna i denna länk så får du ett riktigt bra OS med de mesta barnsligheter inaktiverade. http://www.pcworld.com/article/2055381/how-to-eradicate-metro-from-your-windows-8-1-pc.html

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Glömde en viktig punkt - avinstallera 99,9% av alla medföljande program från tillverkaren också direkt. Få slipper du skräp som segar med datorn och direkt får den att kännas som om den vore 2år gammal. Typ det enda du, i mitt tycke, bör behålla, är programmet för att hitta och installera nya drivrutinrer från tillverkaren. Om ens det egentligen, numera hittar ju Windows det mesta sånt själv via update.

jag håller med men tror att alla dina förslag är för avancerade för henne. därför är nog en mac en bättre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Okej, gör såhär:
1. Gå in www.google.se
2. Skriv in: "IT konsult + [Staden du bor i]"
3. Klicka dig in på någon utav alternativen.
4. Ring deras supporttelefon på måndag, och be dem komma ut för att hjälpa dig.

Det kommer kosta mindre än att köpa en ny dator, och de kan hjälpa dig med de datorer du redan har, samt hjälpa dig få burkarna så som du vill ha dem. Som IT-tekniker kan jag säga dig (TS) att jag har sett alltför många gånger hur folk vill köpa nytt när det faktiskt inte behövs. Folk har slösat alldeles för mycket pengar än vad de faktiskt behöver (dock inget jag klagar på i allmänhet då det ger mig extra pengar i kassan).

Och nej, jag skämtar inte. Detta är en bättre lösning än att lägga ~10,000kr på en ny burk, när det inte är burken som är problemet.

Mvh,
Gorian

This this this, a thousand times this.

Du verkar ha problem som du inte kan definiera, men det är inte anledning att köpa helt nytt. Låt en expert titta och fixa.

Ett annat bra tips är att kolla om det är möjligt att köra in en SSD i den, det ger din dator en helt ny dimension.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |