Permalänk
Medlem

VPN ger dålig youtube prestanda?

Jag har i princip alltid min VPN på för att kryptera min trafik och det funkar för det mesta bra. Min nerladdningshastighet är det mestadels oberörd och jag kan spela med hyfsadg ping i spel osv. Men såfort jag ska ut på youtube och kika film, då buffrar det hur mycket som helst och 1080 eller ens 720 är bara att glömma. Men såfort jag stänger av den funkar youtube hur bra som helst i 1080. Några tankar kring detta?

Har ca 18 mbit ner och 2 mbit upp DSL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har i princip alltid min VPN på för att kryptera min trafik och det funkar för det mesta bra. Min nerladdningshastighet är det mestadels oberörd och jag kan spela med hyfsadg ping i spel osv. Men såfort jag ska ut på youtube och kika film, då buffrar det hur mycket som helst och 1080 eller ens 720 är bara att glömma. Men såfort jag stänger av den funkar youtube hur bra som helst i 1080. Några tankar kring detta?

Har ca 18 mbit ner och 2 mbit upp DSL.

Det beror lite på. Din hastighet kommer att begränsas eftersom du använder VPN. Beroende på vilken VPN du använder så kan du få ut mer hastighet tror jag. Men det kommer alltid att försvinna bandbredd.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Testa att köra med en annan DNS i din VPN t.ex. Googles 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Att köra allt över VPN? Varför?
I vilket fall som helst, det är bara att bita i det sura äpplet, att det fungerar aningen sämre i vissa scenarior med VPN.

Permalänk
Medlem

Jag vet att vissa vpn tjänster begränsas av Youtube. Använde en som jag fick liknande problem med. Dock så va det comhem som begränsade den.
Vilken vpn tjänst använder du?

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Troligtvis så begränsar de all typ av trafik som använder mycket data som t.ex streaming och det är ingenting du egentligen behöver en VPN tjänst för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Det beror lite på. Din hastighet kommer att begränsas eftersom du använder VPN. Beroende på vilken VPN du använder så kan du få ut mer hastighet tror jag. Men det kommer alltid att försvinna bandbredd.

Jo detta känner jag till, dock har jag samma nedladdnings hastighet med som utan när ajg kollar t ex i steam och bredbandskollen.

Skrivet av ponanmsi:

Testa att köra med en annan DNS i din VPN t.ex. Googles 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Har testat telias, googles och svenska kyrkans dns, samma resultat

Skrivet av krilleoh:

Att köra allt över VPN? Varför?
I vilket fall som helst, det är bara att bita i det sura äpplet, att det fungerar aningen sämre i vissa scenarior med VPN.

Ja men det känns konstigt att det BARA är youtube, inget annat. På många håll i USA så throttlas ju youtube av isp:erna så man är tvungen att ha vpn.

Skrivet av sebbe605:

Jag vet att vissa vpn tjänster begränsas av Youtube. Använde en som jag fick liknande problem med. Dock så va det comhem som begränsade den.
Vilken vpn tjänst använder du?

Jag använder Private Internet Access.

Skrivet av VexedRelic:

Troligtvis så begränsar de all typ av trafik som använder mycket data som t.ex streaming och det är ingenting du egentligen behöver en VPN tjänst för.

Gäller ju bara Youtube, svt play, viaplay bord eju buffra lika mycket, och det är bara när jag använder vpn:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag använder Private Internet Access.

Gäller ju bara Youtube, svt play, viaplay bord eju buffra lika mycket, och det är bara när jag använder vpn:en.

Private Internet Access verkar inte vara en svensk vpn tjänst, så de kanske inte känner till Svtplay och Viaplay, så trafiken kanske bara identifieras att det är youtube trafik och stryps pga det.

Mitt råd är att bara använda VPN på trafik eller tjänster som behöver det, finns ingen anledning att använda annars, det enda undantaget är väl att kanske använda en svensk vpn tjänst från utlandet så du kan kolla på t.ex Svtplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Private Internet Access verkar inte vara en svensk vpn tjänst, så de kanske inte känner till Svtplay och Viaplay, så trafiken kanske bara identifieras att det är youtube trafik och stryps pga det.

Mitt råd är att bara använda VPN på trafik eller tjänster som behöver det, finns ingen anledning att använda annars, det enda undantaget är väl att kanske använda en svensk vpn tjänst från utlandet så du kan kolla på t.ex Svtplay.

Dock är det många som använder Pia för att youtube och Netflix throttlas i usa, och för dem har pia varit lösning för att få youtube och netflix att fungera. pia har servrar lite överallt, bland annat i svergie har testat olika men samma resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Dock är det många som använder Pia för att youtube och Netflix throttlas i usa, och för dem har pia varit lösning för att få youtube och netflix att fungera. pia har servrar lite överallt, bland annat i svergie har testat olika men samma resultat.

PIA är amerikanskt som används av amerikaner. Använd istället en svensk VPN-tjänst som gynnar dig.

Permalänk
Medlem

Du har en tråd här på deras forum.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

PIA är amerikanskt som används av amerikaner. Använd istället en svensk VPN-tjänst som gynnar dig.

Spelar ju ingen roll var bolaget sitter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ponanmsi:

Testa att köra med en annan DNS i din VPN t.ex. Googles 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Köra VPN - och använda Googles DNS - ok.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krilleoh:

Att köra allt över VPN? Varför?
I vilket fall som helst, det är bara att bita i det sura äpplet, att det fungerar aningen sämre i vissa scenarior med VPN.

"Titta där, han använder sin VPN två timmar varje månad, jag undrar vad han gör just då"

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

"Titta där, han använder sin VPN två timmar varje månad, jag undrar vad han gör just då"

Lättare att bara alltid ha den på och känns skönt att inte visa precis allt man gör för sin isp, lagligt eller ej.

Men hur som helst verkar det bara något fel hos pia, väldigt många verkar ha hastighets problem med dem den senaste månaden.