Permalänk
Medlem

Har en skaplig 4790k den gör 5ghz i firestrike jag kör den med 1.45v bara för att kräma ut dom sista CPU poängen lite dåligt med under 14k med 5ghz.
Ser inte den här CPUn som något extra bara bättre än en normal 4790k.
Som Calathea skrev är det 4770k som levererar under kyla min gör bara 5.8ghz fattas 600mhz för att anses bra .(3D bench )

Kontentan , fattar inte vad som får känslorna att svalla är det att TS tycker han har ett super exemplar eller att man själv hatt oturen att ligga på dom 75% som fått lite sämre CPU.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Har en skaplig 4790k den gör 5ghz i firestrike jag kör den med 1.45v bara för att kräma ut dom sista CPU poängen lite dåligt med under 14k med 5ghz.
Ser inte den här CPUn som något extra bara bättre än en normal 4790k.
Som Calathea skrev är det 4770k som levererar under kyla min gör bara 5.8ghz fattas 600mhz för att anses bra .(3D bench )

Kontentan , fattar inte vad som får känslorna att svalla är det att TS tycker han har ett super exemplar eller att man själv hatt oturen att ligga på dom 75% som fått lite sämre CPU.

Stabil och firestrike är inte riktigt samma sak , köra Firestrike är mycket lättare än att köra OCCT/Aida64 stabilt.
Så det är väldigt svårt att jämföra...bara för man har en cpuz screen i 5.2ghz så kan man ju inte säga att den är stabil i det.

M3ntalist hade du hyper threading på när du körde Aida?, om du hade det på så har du ett bra ex.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Stabil och firestrike är inte riktigt samma sak , köra Firestrike är mycket lättare än att köra OCCT/Aida64 stabilt.
Så det är väldigt svårt att jämföra...bara för man har en cpuz screen i 5.2ghz så kan man ju inte säga att den är stabil i det.

M3ntalist hade du hyper threading på när du körde Aida?, om du hade det på så har du ett bra ex.

Tror jag har ganska bra koll vad som är stabilt eller inte.
Beror helt på vad man ska göra 3d stabil , aida64 , aida64 FPU , prime etc.
Helt klart ett bra ex den bootar ju in i 5ghz det gör inte alla.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Tror jag har ganska bra koll vad som är stabilt eller inte.
Beror helt på vad man ska göra 3d stabil , aida64 , aida64 FPU , prime etc.
Helt klart ett bra ex den bootar ju in i 5ghz det gör inte alla.

Både du o jag gubben har nog varit med i överklocknings kretsarna så länge så vi vet det , men eftersom trådskaparen från första börjar va så duktig med att säga att hans cpu va stabil i 5ghz , så vill jag ha bevis på det(aida64, occt stabil), ifall jag vart sugen på att köpa en med samma batch/stepping...lite svårt att jämföra för min del om han säger att den är stabil och den endast kan göra sucide screens i den hastigheten....då är ju den cpun inte så bra som jag trodde den skulle va...och då går jag och köper en batch/stepping som kanske inte är så lyckad.

M3ntalist cpu ser ju bra ut nu om den klarar aida64 med den vcoren..men då är ju frågan om hyper threading är på, gissar att den är ca 100mhz bättre än min...skulle inte förvåna mig om den klarar firestrike i 5.1ghz med ca 1.4v

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

På tal om Aida, varför är det så stor temp skillnad neråt om man väljer cpu, fpu och cache mot att ta bort cache?
Och vilket är bästa valet för att kolla om allt är som det ska?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

4,8mhz @ 1,288v sen måste jag tydligen bra upp över 1,3v för 4,9
Det blir onekligen varmare med och det kvittar om jag drar upp fläktarna till max (H100i) så nu är det inte så mycket headroom längre.
Testade 4,9 @ 1,322 men det gick inget bra, ingen BSOD utan det är Aida som klagar på hårdvarufel.
Aida har tuffat på i dryga 30min och körde i 1h innan 3Dmark utan problem.

Om det här sen är ett Ok ex eller inte känns inte så viktigt, den fungerar iaf

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

M3ntalist hade du hyper threading på när du körde Aida?, om du hade det på så har du ett bra ex.

Jo jag hade hyper-threading på. Det som är ännu trevligare är att temperaturerna är så låga eftersom jag inte behöver mycket volt. Hade max 67 grader i full load under hela testet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gubben:

Har en skaplig 4790k den gör 5ghz i firestrike jag kör den med 1.45v bara för att kräma ut dom sista CPU poängen lite dåligt med under 14k med 5ghz.
Ser inte den här CPUn som något extra bara bättre än en normal 4790k.
Som Calathea skrev är det 4770k som levererar under kyla min gör bara 5.8ghz fattas 600mhz för att anses bra .(3D bench )

Kontentan , fattar inte vad som får känslorna att svalla är det att TS tycker han har ett super exemplar eller att man själv hatt oturen att ligga på dom 75% som fått lite sämre CPU.

Wow, du kör din på 1.45v ? Inget imponerande med det alls. Tror inte de flesta vill gå i närheten av de volten, troligen uppvisar de flesta de flesta 4790k samma resultat som din, bara att de flesta ser ingen mening med att döda sin CPU i förtid.
Lite skillnad minst sagt på 1.375v som op sa sig köra stabilt i 5ghz på och 1.45v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Vill gärna se dina scores. Länk tack.

Physics Score 13684 (4.9Ghz). http://www.3dmark.com/3dm/5019222?

Edit: Glömde tillägga att jag har hyper-threading påslaget den här gången.

Räcker dessa bevis? har kört AIDA64 1h+ med utan avbrott!

EDIT: Har mer Psysicspoäng än dig fast jag har lägre klock! Intressant! ?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

http://i58.tinypic.com/3588511.jpg

Imorgon blir det 5Ghz.

^Kan nog lungt säga att jag har en stabil klock.
Ska testa 3dmark igen med hyper-threading på. Ska nog göra er nöjda.

Kör du vatten eller? 34 grader full load? låter lite lågt ?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av M3ntalist:

Vill gärna se dina scores. Länk tack.

Physics Score 13684 (4.9Ghz). http://www.3dmark.com/3dm/5019222?

Edit: Glömde tillägga att jag har hyper-threading påslaget den här gången.

Skrivet av hznn:

http://i58.tinypic.com/20zwhv7.png

http://i57.tinypic.com/2hzu2o0.png

Räcker dessa bevis? har kört AIDA64 1h+ med utan avbrott!

EDIT: Har mer Psysicspoäng än dig fast jag har lägre klock! Intressant! ?

^Du missade att jag gjorde testet igen med hyper-threading på och fick ungefär 600 Psysics poäng högre än dig. Det var som jag sa, hyper-threading påverkar resultatet markant.

När det gäller graphics score så är det din 780ti vs min 780. Har två gtx 780, men den ena har jag i mitt z87 system med en i7-4770k (som inte kan klockas högre än 4.4Ghz) och maximus hero VI.

Skrivet av hznn:

Kör du vatten eller? 34 grader full load? låter lite lågt ?

Tog SS efter att prestanda testet hade slutförts, där av den låga temperaturen. Ja, jag kör på vatten.

Sammanfogat inlägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

^Du missade att jag gjorde testet igen med hyper-threading på och fick ungefär 600 Psysics poäng högre än dig. Det var som jag sa, hyper-threading påverkar resultatet markant.

När det gäller graphics score så är det din 780ti vs min 780. Har två gtx 780, men den ena har jag i mitt z87 system med en i7-4770k (som inte kan klockas högre än 4.4Ghz) och maximus hero VI.

Skrivet av M3ntalist:

Tog SS efter att prestanda testet hade slutförts, där av den låga temperaturen. Ja, jag kör på vatten.

Du har la en 4790K @ 4,9(5,0Ghz) och fick nästan lika mkt poäng med HT av? Jag har alltid HT på, ser ingen anledning att stänga av!

Graphics självklart diffar det om du har 2st 780, men jag prata med om Phsysics nu då det är mer CPU kraft inräknat där om ja ej har fel?!

Vad har du i temp i 5Ghz FULL load då? Mvh

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Tydligen är det flera saker en ren cpu-kraft som mäts under physicstest så vi ska nog inte stirra oss blinda på det.
4.8ghz = 13574 poäng
4.7ghz = 13218 poäng är vad jag har fått

Och ingen som har koll på Aida och frågan om cpu, fpu och cache?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Wow, du kör din på 1.45v ? Inget imponerande med det alls. Tror inte de flesta vill gå i närheten av de volten, troligen uppvisar de flesta de flesta 4790k samma resultat som din, bara att de flesta ser ingen mening med att döda sin CPU i förtid.
Lite skillnad minst sagt på 1.375v som op sa sig köra stabilt i 5ghz på och 1.45v...

Om jag kör 1.4 eller 1.45 kortare tider spelar ingen roll jag upplever den stabilare med 1.45v sen kör jag det bara korta stunder.
Min Cpu är inget monster bara en skaplig 4790k helt klart sen om du tycker det inte är imponerande skit samma.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/54475361/4790k%20test/firestrike13082.png

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Tydligen är det flera saker en ren cpu-kraft som mäts under physicstest så vi ska nog inte stirra oss blinda på det.
4.8ghz = 13574 poäng
4.7ghz = 13218 poäng är vad jag har fått

Och ingen som har koll på Aida och frågan om cpu, fpu och cache?

Visst, men om han har 300mhz mer och får mindre poäng, hur förklarar du de?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Visst, men om han har 300mhz mer och får mindre poäng, hur förklarar du de?

Tja du, det får dom som kan svara på.
Vad för olika varianter av rena cpu benchmark finns det??

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av hznn:

Visst, men om han har 300mhz mer och får mindre poäng, hur förklarar du de?

Du har inte högre poäng. Du hade det bara när jag inte hade hypher-threading påslaget. Läser du inte inläggen?

http://www.3dmark.com/3dm/5019222?

Jag har en i7-4770k och en i7-4790k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Du har inte högre poäng. Du hade det bara när jag inte hade hypher-threading påslaget. Läser du inte inläggen?

http://www.3dmark.com/3dm/5019222?

Jag har en i7-4770k och en i7-4790k.

Men varför stänger du av det då? Starta HT och visa dina poäng sen.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Har du redan nallat av glöggen?
M3ntalist postade resultat flera ggr

Vill gärna se dina scores. Länk tack.

Physics Score 13684 (4.9Ghz). http://www.3dmark.com/3dm/5019222?

Edit: Glömde tillägga att jag har hyper-threading påslaget den här gången.

Dold text

Och medelande innan ditt senaste,

Du har inte högre poäng. Du hade det bara när jag inte hade hypher-threading påslaget. Läser du inte inläggen?

http://www.3dmark.com/3dm/5019222?

Jag har en i7-4770k och en i7-4790k.

Dold text
Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Kör min 3770k @5GHz 1.2V stabilt..

OH MY GOD!!!
Låter som bästa 3770k prollen i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

OH MY GOD!!!
Låter som bästa 3770k prollen i mina öron.

Rätt sjukt om det stämmer! Men som sagt.. Folk är skygga för screens osv

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av hznn:

Rätt sjukt om det stämmer! Men som sagt.. Folk är skygga för screens osv

Sant. Man vill gärna se bevis. Annars kan jag bara säga att ''min gamla Athlon klarar 6Ghz med stockkylaren''

Permalänk
Medlem

Någon som har samma batch som mig?

L437C104

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Det är la inget unikt? Jag kör 1,27v bara i 4,7

Nej det är inget unikt, jag sa bara vad jag körde på och folk ville ha screens på det. Så ja...

Ang. batch så har jag också L-xxx C-xxx (malaysia.)

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

bevis nu tack annars kunde jag säga min cpu gör 5,5ghz med 1,1v fast inte kan bevisa det

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Nej det är inget unikt, jag sa bara vad jag körde på och folk ville ha screens på det. Så ja...

Ang. batch så har jag också L-xxx C-xxx (malaysia.)

Tror våran batch klarar 5ghz!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Började just överklocka min 4770k och tänkte göra 2 profiler, Min 1:a som jag kör just nu är 4.5Ghz @ 1.248 Volt, Bara kört Aida stability test i ca 2 timmar. Men verkar fungera, vid 1.238 volt kraschade det efter 45 minuter.

Men är tempsen som jag tycker är aningen höga, idle ca 30grader och under load 68c. Dock ligger den riktigt lågt när man t.ex spelar bf4.

Hur högt vågar man gå upp med dessa i temp ? (kan ju göra en lite mer aggressiv fläktkurva, samt ska montera en push fläkt på radiatorn med då jag nu endast har en som suger då den andra väsnades så in i helvete.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

68C varmt? Det är ju knappast varmt om något.
Kör 50C idle och 70C load på min 3930K @ 4Ghz.
Våra gamla i7 920 körde vi ofta till 90C under intel linpack för att få ut så hög frekvens som möjligt utan att bli döva på köpet. Gick fint.

I princip alla intels processorer klarar 80C kontinuerligt vid full last enligt intels specifikationer och det märks för det är i princip vad deras stock kylare ger för temps i intel linpack.
Förstår inte varför folk är så rädda för lite temperaturer. Inte temperaturerna som kommer döda processorn. Processorn throttlar inte förens vid 95-105C beroende på modell och klarar som sagt 80C lätt.

Det som dödar en CPU är elektromigration och det innebär att materialet kretsen består av vandrar med strömmens riktning och ju högre ström ju snabbare sker denna vandring och tillslut kan en krets gå sönder för det ledande materialet blivit så tunt att det brister.

Så det som dödar den är ökning av frekvens då detta direkt öka strömmen mer eller mindre proportionerligt med frekvensen sedan bidrar högre spänning till högre strömförbrukning och ja jag talar om ström som i Amper, inte Watt det är effekt.

Antal Amper som processorn får uthärda och hur länge avgör när den mer eller mindre dör. Detta tas in i beräkningarna redan vid designen när jag pratade men min släkting som arbetat för 3Com och Ericsson och designat IC kretsar i många år för switchar och teflonmaster
Precis som jag läst till mig själv så styrkte han att tempratur och spänning är inte problemet om det är inom specifikationerna utan elektronmigrationen är din fiende nummer ett och den är direkt relaterad till strömmen eftersom det är just strömmen som orsakar fenomenet.

Gäller i princip alla IC kretsar så förstår inte varför man oroar sig över temperaturerna om det inte har negativa konsekvenser för frekvensen man uppnår.

Folk borde oroa sig över 50-60% högre STRÖM som flyter genom processorn. Det är vad som dödar den inte temperaturen. Du kan köra den med kompressorkylning och allt det gör är att sakta ner elektronmigrationen något men bara marginellt.

Självklart finns det en max temperatur och en max spänning som IC kretsen tål och även dessa har liknande negativa konsivkenser men inte till samma grad som strömmen har.

Själv är jag nöjd om jag ligger på 80C eller lägre i intel linpack. Då går jag sällan över 70C i vanliga program som trådar över alla kärnor och att skiten idlar på 50C gör mig iget för chassifläkten och CPU fläkten ligger på 256 och 340rpm idle och 800 load så typ ljudlöst för en CPU som pumpar ut en 180W.

Elektromegration märks oftast av på en CPU då den till en början börjar klocka sämre sedan klarar den inte stock frekvens och spänning lägre sedan är det hejdå.

Kan läsa mer om elektronmigration här.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electromigration

Permalänk
Medlem

Oki, jo vet Körde min 2500k i 5ghz i över 3 år, längre änn så brukar man inte ha sina grejjor

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Avstängd

3770k i min sign klarade 5.1GHz@1.490): Ej delid dock.
Verkar som att Intel äntligen har slutat att trycka fast plåtbananer istället för IHS?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP