Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Både 16GB och 32GB versionen är laggig på 4.4 vet inte hur det är med stock 5.0. Flyter på bra med CM12.

Va? Min laggar aldrig och allt flyter på helt perfekt med 4.4.

Permalänk
Medlem

Köpte en G3 32GB i fredags så jag har inte hunnit köra så mycket. Men passade på att köpa ett Quick Circle skal med trådlös laddning och en LG trådlös laddare. Rätt praktiskt då micro-usb kontakten är rätt tajt.

Även jag kommer från en Samsung S3 som har funkat hyfsat, jag körde NeatRom med Samsungs ROM som bas vilket funkade betydligt bättre (inte fullt lika mycket bloat).

Jag upplever dock G3an som väldigt kvick, trevlig skärm med hög upplösning. Har dock inte provat några spel och kommer nog inte att göra det heller. Det är ett stort plus med micro-sd slot så man kan peta in ett minneskort för spotifycachen m.m. Den enda nackdelen är att den är svårare att manövrera än S3an med en hand, speciellt med flip-skalet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Va? Min laggar aldrig och allt flyter på helt perfekt med 4.4.

Den tiden jag körde så laggade det och det var bara för att LGs skin suger.

Det var ett tag sen jag lekte med G3 som körde stock så kanske har fixat de mesta problemen med nya uppdateringar. Kör HTC One M8 nu iaf då developer support för G3an är skitdålig och all drama runt BUMP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Va? Min laggar aldrig och allt flyter på helt perfekt med 4.4.

Konstigt? alla exemplar jag provat har laggat en aning här och där, du kanske inte är så petig?

Skrivet av LeVvE:

Den tiden jag körde så laggade det och det var bara för att LGs skin suger.

Det var ett tag sen jag lekte med G3 som körde stock så kanske har fixat de mesta problemen med nya uppdateringar. Kör HTC One M8 nu iaf då developer support för G3an är skitdålig och all drama runt BUMP.

När du säger att det beror bara på LG:s rom, menar du då att den flöt 100% med annan rom typ cm?

Jag frågade runt en hel del på XDA forumet och vad jag förstod så skulle all kod till LG G3 vara släppt och det finns en hel del roms om man har europa versionen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Konstigt? alla exemplar jag provat har laggat en aning här och där, du kanske inte är så petig?

När du säger att det beror bara på LG:s rom, menar du då att den flöt 100% med annan rom typ cm?

Jag frågade runt en hel del på XDA forumet och vad jag förstod så skulle all kod till LG G3 vara släppt och det finns en hel del roms om man har europa versionen?

Ja det var det jag menade. CM12 flyter på mycket bättre än stock.

Jo det finns en del roms men inga officiella sen de som gjorde BUMP till G3an har nu lämnat communityn för nån släppte en opensource version och tydligen så har LG patchat det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jo det finns en del roms men inga officiella sen de som gjorde BUMP till G3an har nu lämnat communityn för nån släppte en opensource version och tydligen så har LG patchat det nu.

Kan du förklara lite mer vad detta innebär? vad är BUMP? och menar du att LG har patchat en rom som någon annan gjort?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Kan du förklara lite mer vad detta innebär? vad är BUMP? och menar du att LG har patchat en rom som någon annan gjort?

http://forum.xda-developers.com/lg-g3/orig-development/bump-u...

BUMP gjorde så du kunde installera custom recovery och flasha custom roms. Dock är inte bootloadern upplåst och din custom rom måste vara BUMPad innan du kan flasha den.

Du låter dock inte så insatt i custom roms och kör säkert stock så det påverkar nog inte dig så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

http://forum.xda-developers.com/lg-g3/orig-development/bump-u...

BUMP gjorde så du kunde installera custom recovery och flasha custom roms. Dock är inte bootloadern upplåst och din custom rom måste vara BUMPad innan du kan flasha den.

Du låter dock inte så insatt i custom roms och kör säkert stock så det påverkar nog inte dig så mycket.

Nej, jag är inte alls insatt i custom roms faktiskt. Däremot valde jag telefon baserat på möjligheten för custom roms. Hade S3 4G tidigare och det gick inte få tag på en helt stabil from på grund av att Samsung inte släppt "koden". Så nu när jag valde telefon så var det prioritet nr 1 mer eller mindre. Nexus 5 var egentligen mitt första val för att få snabba uppdateringar men den gick bort på grund av den fysiska anledningen. OnePlus One och G3 var de som var kvar och båda skulle vara enkla att installera custom roms på och dessutom skulle det finnas en hel del. Jag frågade runt på XDA forumet en hel del innan och det var dessa 2 telefoner flera rekommenderade med tanke på mina krav. Men som du ser så är jag inte så insatt i custom roms så jag gick på vad folk på XDA sa och hoppas fortfarande på att det finns en del sanning i det.

Just nu är jag nöjd med STOCK men om 1/2 år eller något sådant så kanske jag vill ha någon uppdatering som inte LG levererar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Idag kom uppdateringen till Lollipop för min G3:a jag köpt via Tre

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaktRakt:

Idag kom uppdateringen till Lollipop för min G3:a jag köpt via Tre

Va? Jag har en LG G3 D855(Europa) 32 GB och det finns ingen uppdatera där än.

Hur är Lollipop för G3:an då? Bättre flyt? Ser man att det är Google Lollipop eller har LG lagt på ett tjockt skal som tidigare?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Va? Jag har en LG G3 D855(Europa) 32 GB och det finns ingen uppdatera där än.

Hur är Lollipop för G3:an då? Bättre flyt? Ser man att det är Google Lollipop eller har LG lagt på ett tjockt skal som tidigare?

Det mesta ser ut precis som innan. Notifiering från tex hangouts blir flytande längst upp nu, och det är vita fält för dessa i rullgardinen och på låsskärmen. Sms, telefon, inställningar och annat ser precis ut som innan. Flyter på lika bra som den gjorde innan uppdateringen tycker jag. Nya amiationerna verkar vara med så det upplevs som mer flyt i gränssnittet pga det.
Tre verkar vara först till sin brandade lur. Jag har också en 32g med 3g ram.

Permalänk

Någon som kan säga om LG G3 16GB laggar med nyaste Android? Verkar vara delade meningar om detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaktRakt:

Idag kom uppdateringen till Lollipop för min G3:a jag köpt via Tre

Skrivet av Jimmy:

Va? Jag har en LG G3 D855(Europa) 32 GB och det finns ingen uppdatera där än.

Hur är Lollipop för G3:an då? Bättre flyt? Ser man att det är Google Lollipop eller har LG lagt på ett tjockt skal som tidigare?

Skrivet av RaktRakt:

Det mesta ser ut precis som innan. Notifiering från tex hangouts blir flytande längst upp nu, och det är vita fält för dessa i rullgardinen och på låsskärmen. Sms, telefon, inställningar och annat ser precis ut som innan. Flyter på lika bra som den gjorde innan uppdateringen tycker jag. Nya amiationerna verkar vara med så det upplevs som mer flyt i gränssnittet pga det.
Tre verkar vara först till sin brandade lur. Jag har också en 32g med 3g ram.

Har inte heller fått uppdateringen?! Konstigt, alla i Sverige borde väl ha fått den isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Har inte heller fått uppdateringen?! Konstigt, alla i Sverige borde väl ha fått den isåfall?

Det kan ta lite olika lång tid beroende på vilken operatör man har. Jag har för mig att jag har läst någonstans att G3an ska vara en av de första telefonerna att få nya androiduppdateringar så det borde dyka upp snart. Inget Lollipop än med Tele2 i alla fall.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det kan ta lite olika lång tid beroende på vilken operatör man har. Jag har för mig att jag har läst någonstans att G3an ska vara en av de första telefonerna att få nya androiduppdateringar så det borde dyka upp snart. Inget Lollipop än med Tele2 i alla fall.

Jag har Halebop iaf. Hoppas det inte tar alltför lång tid.

Permalänk

Hittade en LG G3 32GB i stan. Frågade han i butiken och han sa att den inte ska "lagga".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asonvargen:

Hittade en LG G3 32GB i stan. Frågade han i butiken och han sa att den inte ska "lagga".

Alltså det där man lagg är en smaksak, det är många som kommer säga att det inte laggar medan andra säger att det laggar lite då och då. Det är som när man förr jämförde Android och iOS, Android laggade lite då och då medan iOS laggade mer eller mindre aldrig, trotts det så var det väldigt många som inte ansåg att Android laggade.

När det gäller G3 32 GB så flyter det merän tillräkligt men det är långt ifrån 100% man märker lite då och då i ex listor och liknande att den laggar något, och detta kan gälla även när allt på listan är inladdad. Jag tvivlar inte på att lollipop kommer ge G3 mer flyt, Nexus 5 med lollipop går minst lika mjukt som en iOS enhet(men då med snyggare animationer).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Alltså det där man lagg är en smaksak, det är många som kommer säga att det inte laggar medan andra säger att det laggar lite då och då. Det är som när man förr jämförde Android och iOS, Android laggade lite då och då medan iOS laggade mer eller mindre aldrig, trotts det så var det väldigt många som inte ansåg att Android laggade.

När det gäller G3 32 GB så flyter det merän tillräkligt men det är långt ifrån 100% man märker lite då och då i ex listor och liknande att den laggar något, och detta kan gälla även när allt på listan är inladdad. Jag tvivlar inte på att lollipop kommer ge G3 mer flyt, Nexus 5 med lollipop går minst lika mjukt som en iOS enhet(men då med snyggare animationer).

Hm... Okej.

Någon som har fått Android 5.0 på sin G3 som kan berätta om den är snabbare efter uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asonvargen:

Hm... Okej.

Någon som har fått Android 5.0 på sin G3 som kan berätta om den är snabbare efter uppdatering?

:

Skrivet av RaktRakt:

Det mesta ser ut precis som innan. Notifiering från tex hangouts blir flytande längst upp nu, och det är vita fält för dessa i rullgardinen och på låsskärmen. Sms, telefon, inställningar och annat ser precis ut som innan. Flyter på lika bra som den gjorde innan uppdateringen tycker jag. Nya amiationerna verkar vara med så det upplevs som mer flyt i gränssnittet pga det.
Tre verkar vara först till sin brandade lur. Jag har också en 32g med 3g ram.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Varför fixar ni inte bara TWRP och skaffar lollipop? Haft lollipop på min G3 sedan 11 november.

Skrivet av Asonvargen:

Hm... Okej.

Någon som har fått Android 5.0 på sin G3 som kan berätta om den är snabbare efter uppdatering?

Lollipop är betydligt snabbare. Och jag är väldigt kräsen vad gäller lagg.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Varför fixar ni inte bara TWRP och skaffar lollipop? Haft lollipop på min G3 sedan 11 november.

Lollipop är betydligt snabbare. Och jag är väldigt kräsen vad gäller lagg.

För att det bryter garantin? När en telefon lägger ner vet man aldrig hur svårt/omöjligt det blir att lägga in original firmware igen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Varför fixar ni inte bara TWRP och skaffar lollipop? Haft lollipop på min G3 sedan 11 november.

Lollipop är betydligt snabbare. Och jag är väldigt kräsen vad gäller lagg.

Kameran är väl betydligt sämre på tex CM12, vilket är ett stort no-no i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

För att det bryter garantin? När en telefon lägger ner vet man aldrig hur svårt/omöjligt det blir att lägga in original firmware igen.

Skulle aldrig kunna använda en telefon utan root. Har för många appar jag inte klarar mig utan som kräver det, men ja, det är en risk man får ta. Sist min skärm var paj på G3an fick jag återställa den etc och det gick galant på garantin. G3an har ingen direkt rootcheck som inte är lätt att göra sig av med.

Skrivet av Premo:

Kameran är väl betydligt sämre på tex CM12, vilket är ett stort no-no i min bok.

Men nu pratade jag ju om lollipop och inte CM?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Har god lust att hämta ut en G3 32GB från butiken imorgon. Hoppas jag inte blir besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

För att det bryter garantin? När en telefon lägger ner vet man aldrig hur svårt/omöjligt det blir att lägga in original firmware igen.

Men för tusan, gubbe!

1. Se till att ladda ner standard-firmware eller gör en back-up som du sparar innan du rootar/installerar custom rom så löser det sig om du skulle bricka eller behöva smälla in standard om den ska in på lagning.

2. Om något blir fel med mobilen och du sen installerar custom rom så är det skitsamma med garantin. Om hårdvaran skulle gå sönder så säger dem ändå inget. Jag frågade en gång vad gällde detta med en f.d. mobil och personen på servicestället jag snackade med sa att han aldrig hört någon som brytt sig om flashcount.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Varför ens köpa en massa skit och inte bara köpa nexuslurar? Det e tack vare att folk köper det andra skräpet som ni får leva med sunkiga gui osv...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Varför ens köpa en massa skit och inte bara köpa nexuslurar? Det e tack vare att folk köper det andra skräpet som ni får leva med sunkiga gui osv...

För att Nexus lurarna erbjuder inte 2K skärm, laserautofocus och en IR Blaster. Dessutom tycker jag att den senaste luren är alldelles för dyr och gått bort från vad nexus var förut, en telefon som var riktigt prisvärd. Och så funkar CM12 (Cyanogenmod) riktigt bra på G3 utan något speciellt krångel. Men jag förstår vad du menar och tycker att tillverkarna borde låta oss välja när vi startar lurarna för första gången att köra med deras egen launcher eller google orginal. Synd också att google play versionerna av flaggskeppsmobiler har slutat att tillverkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Varför ens köpa en massa skit och inte bara köpa nexuslurar? Det e tack vare att folk köper det andra skräpet som ni får leva med sunkiga gui osv...

Kan väl hålla med dig till en stor del då nästan alla lägger på sitt egna skit men både SGS 1an och 3an funkat över förväntan spc med slimkat.

Jag måste säga än så länge iof bara 2v med G3an så trivs jag väldigt bra med den bara även om original GUI är inte i min smak utan bytt luncher,dial och kontakt.

Det enda felet med Nexus serien så är det för få modeller och storlekar, hade velat haft en Nexus 6 men har nog svårt att styra telef med en hand samt priset för 6an var nog i överkant vad man kan se nu iaf.

G3an så får man väldigt bra telefon för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

1. Se till att ladda ner standard-firmware eller gör en back-up som du sparar innan du rootar/installerar custom rom så löser det sig om du skulle bricka eller behöva smälla in standard om den ska in på lagning.

Självklart känner jag till detta men om telefonen går i sönder på ett sådant sätt att du inte kan göra något med den, någon krets dör helt eller batteriet ger upp, vad som egentligen.

Skrivet av scienta:

2. Om något blir fel med mobilen och du sen installerar custom rom så är det skitsamma med garantin. Om hårdvaran skulle gå sönder så säger dem ändå inget. Jag frågade en gång vad gällde detta med en f.d. mobil och personen på servicestället jag snackade med sa att han aldrig hört någon som brytt sig om flashcount.

Jag har hört de som fått kostnadsförslag när de skickat in telefon på garanti just på grund av att countern varit förändrad. Men visst jag är även läst om de som skickat in telefon med custom rom. Saken är den att om du har otur så är det kört och det finns inget vis att häva det på.

Jag tvivlar inte på att custom rom ger mer MEN LG:s är faktiskt inte helt värdelös, den passar mig faktiskt ganska bra. Det ända är väl att utseendet i dialern och liknande känns lite dated.

Skrivet av _niko_:

Varför ens köpa en massa skit och inte bara köpa nexuslurar? Det e tack vare att folk köper det andra skräpet som ni får leva med sunkiga gui osv...

Jag provade Nexus 5 luren ett tag men oj vad plastig!? Man förstår helt klart varför den kostar 2500 kr. LG har gjort både Nexus 5 och LG G3 men ändå är det sjuk skillnad på känslan. Störde mig riktigt mycket på att powerknappen på Nexus 5 satt så långt upp, man fick vandra med handen om man skulle slå på och av skärmen! Visst använder man 2 händer så är det inget problem men jag använder ofta den i en hand. Även designen på kameran kändes udda, den sticker ju ut ett par mm vilket känns mindre genomtänkt.

Nexus 6 fick dessutom inte något super betyg direkt, jag hade faktiskt förväntat mig att den skulle slå ut Note men så ser det inte ut om man nu inte har specifika krav vill säga.

Jag gillar utseendet i lollipop men samtidigt kändes Nexus 5 väldigt tunt just när det kommer till mjukvaran, varför vet jag dock inte.

Det jag gillar med G3 an är :

- Knock on code (Slå på och låsa upp telefonen genom att trycka in en kort kod på stängd/svart skärm)
- Riktigt smidigt att kunna kopiera till ett clipboard så man kan ha flera saker i minnet, det är något som man borde implementera i Windows med!
- Volym och power knapp på baksidan! Genialt
- Riktigt fin skärm! Visst inte i närheten av Note men ändå en bra bit på vägen
- Kvalitéts känslan
- Formen, d.v.s inte så överdrivet lång som ex OnePlus One
- Hårdvaran(CPU, minne, kamera m,m)
- Batteritid på 4 dagar med mitt användarmönster

Det jag inte gillar
- Vissa delar av GUI:t känns lite dated men genom att byta SMS app, Launcher o.s.v så blir det en bra bit bättre.
- Lite lite lagg här och där
- Skärmen drar MYCKET batteri så spelar man eller ser film några timmar om dagen så lär man få ladda telefonen OFTA

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Nu har jag köpt en G3 32GB. Lite frågor dock: Hur installerar jag senaste Android? Hur kan jag kolla hur mycket RAM det är i telefonen?

EDIT: Någon med G3 och Telia som fått Lollipop ännu?