Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tror du klarar dig med 24-70.
Jag gillar också fasta objektiv mer än zoomar. Prolemet är att jag vill ha tex ett fast 20 och 35mm med stor bländare. Då blir det helt enkelt smidigare med ett 18-35/1.8, den är nog nästa på min lista.

Ryktas om att Sigma lär presentera en cineversion på Photokina eller vad den heter i Tyskland.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ryktas om att Sigma lär presentera en cineversion på Photokina eller vad den heter i Tyskland.

// A

Det vore smutt.

Permalänk
Medlem

Ska ut och filma på stan imorn med min mitt nya Tamron 70-200/2.8 som jag köpt just för BMPCn.
Eftersom jag aldrig använt det passade jag på att leka lite hemma idag och slängde med en unboxing också.
Kan återkomma med intryck av objektivet efter imorn.
(unboxingen är filmad med mitt billiga C/Y 28-70/2.8)

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ska ut och filma på stan imorn med min mitt nya Tamron 70-200/2.8 som jag köpt just för BMPCn.
Eftersom jag aldrig använt det passade jag på att leka lite hemma idag och slängde med en unboxing också.
Kan återkomma med intryck av objektivet efter imorn.
(unboxingen är filmad med mitt billiga C/Y 28-70/2.8)

https://www.youtube.com/watch?v=DYWYrEXkk1I

Skaplig pjäs! Har du fått tillökning förresten?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Skaplig pjäs! Har du fått tillökning förresten?

Bekant på besök

Permalänk
Medlem

Idag var jag ute o street shoota med kameran vilket den är rätt bra till.
Den är inte liten o diskret som pocket kameran men den är proffsig och fet nog att folk låter en vara eftersom de inte vill störa.
Att den har global shutter är en skänk från ovan i sammanhanget eftersom jag kan stå på avstånd och röra kameran utan "jello".
Denna är filmad i 1080p men uppladdad i 4K som ett kul experiment (har startat en annan tråd i ämnet).
Objektivet är jag helnöjd med hotells så när som en ganska ryckig zoom ring.

Permalänk
Medlem

Från och med idag kan BMPC4K och inom kort alla BMD kameror formatera lagringsmedia in camera.
För mig personligen var histogram och bättre ljud en större grej när det kom men jag vet att många saknade detta.

Jag testade att radera en SSD med 40GB material till Mac OS extended och det tog 4 sekunder.

Permalänk

Skulle du kunna köra ett klipp med BMPC under kvällstid? Bara så man kan se hur den presterar i mörkret

Sen funderade jag på ifall du skulle kunna skicka ett original klipp i raw eller protes via wetransfer.com eller liknande så man kan testa o gradea en fil på egen hand. Räcker med 10 sekunders klipp eller så då jag gissar att filerna blir gigantiska. Eller bara ladda upp på en sida ifall fler är intresserade av att testa att hantera filen. Har fått tag på klipp från Pocket kameran, cinema kameran och A7s och är imponerad av allihop.

Jag tror att under slutet av året lär en mindre finanskris uppstå tack vare alla dessa kameror Frågan är vilken som drar det längsta strået.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Skulle du kunna köra ett klipp med BMPC under kvällstid? Bara så man kan se hur den presterar i mörkret

Sen funderade jag på ifall du skulle kunna skicka ett original klipp i raw eller protes via wetransfer.com eller liknande så man kan testa o gradea en fil på egen hand. Räcker med 10 sekunders klipp eller så då jag gissar att filerna blir gigantiska. Eller bara ladda upp på en sida ifall fler är intresserade av att testa att hantera filen. Har fått tag på klipp från Pocket kameran, cinema kameran och A7s och är imponerad av allihop.

Jag tror att under slutet av året lär en mindre finanskris uppstå tack vare alla dessa kameror Frågan är vilken som drar det längsta strået.

Den är inte särskilt bra i mörker eftersom dess max ISO är 800. Eller rättare sagt, det blir extra fult på denna om man underexponerar. En BMCC eller BMPCC är väldigt förlåtande med underexponering och ser ändå rätt reko ut eftersom de har "snyggt" noise.
Kort sagt, jag skulle inte använda denna utan att få en exponering, blir det mörkt tar jag fram BMPCCn om jag så ska skala upp den.

Ytterligare ett bevis på att den gamla klyschan om att större sensor = bättre i mörkret inte stämmer.

Jag har inga bra klipp att dela för stunden men kan fixa det om jag får tid imorn. Tills dess så finns dessa prores klipp att ladda ner som Grant Perry filmade i våras,
http://forum.blackmagicdesign.com/viewtopic.php?f=2&t=16615

Permalänk

Okej okej, bra att få höra lite input från en van användare. Jag har läst mycket om att den inte är favoriten när det kommer till mörka miljöer. Men den är ju i princip aldrig med i kameratester mot A7s, GH4 eller sånt, så man kan inte se mycket klipp om det stämmer. Såg en test mellan C100, 5D mark III, GH4 och A7s och där vore det trevligt ifall en Blackmagic kamera kunde flika en en stund iallafall.

Tack för tipset om klippet att tanka ner. Får spendera lite tid och kolla på det imorgon.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Körde lite mer med min billiga C/Y Sigma 28-70/2.8 idag. Ganska passande eftersom jag köpte den billigt på eBay.
Närbilderna är tagna med Tamron 70-200/2.8 Macro.

Permalänk
Medlem

Körde en lite shootout mot BMPCC idag med slutsatsen att 1080p i Production Camera är nog fan den snyggaste 1080p som finns i prisklassen.
Lite grain på den så att den matchar mjukheten hos bmpcc så är det nog filmiskt så det visslar om det utan det där extra stoppet DR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den är inte särskilt bra i mörker eftersom dess max ISO är 800. Eller rättare sagt, det blir extra fult på denna om man underexponerar. En BMCC eller BMPCC är väldigt förlåtande med underexponering och ser ändå rätt reko ut eftersom de har "snyggt" noise.
Kort sagt, jag skulle inte använda denna utan att få en exponering, blir det mörkt tar jag fram BMPCCn om jag så ska skala upp den.

Ytterligare ett bevis på att den gamla klyschan om att större sensor = bättre i mörkret inte stämmer.

Jag har inga bra klipp att dela för stunden men kan fixa det om jag får tid imorn. Tills dess så finns dessa prores klipp att ladda ner som Grant Perry filmade i våras,
http://forum.blackmagicdesign.com/viewtopic.php?f=2&t=16615

Ang sensorstorlek så är ju detta en ccd vs cmos. T.om fotokameror med ccd har låg ljuskänslighet. En liten cmos är sämre än stor. Samma med ccd. En cmos vinner över ccd. Cmos har rullande avläsning. Etc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ang sensorstorlek så är ju detta en ccd vs cmos. T.om fotokameror med ccd har låg ljuskänslighet. En liten cmos är sämre än stor. Samma med ccd. En cmos vinner över ccd. Cmos har rullande avläsning. Etc

Skickades från m.sweclockers.com

Fast denna har ju en CMOS med Global Shutter
Digital Bolex har CCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fast denna har ju en CMOS med Global Shutter
Digital Bolex har CCD.

Que? Jag har uppfattat det som om den är ccd. Låt mig undersöka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Se på fan. Du har rätt. Var helt inne på att det var ccd. Oavsett så är det pga GS som den är sämre på ljus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk

En sån där skärm han har runt displayen på BMPC:n skulle jag vilja ha på BMPCC:n. Finns det tro?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

En sån där skärm han har runt displayen på BMPC:n skulle jag vilja ha på BMPCC:n. Finns det tro?

http://www.amazon.com/dp/B00FW69CWY/ref=pe_385040_30332200_pe...

Permalänk

Har redan köpt den och den var kass. Sitter jättedåligt och var inte värt besväret. Den på BMPC:n där ser jävligt bra ut däremot.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Har redan köpt den och den var kass. Sitter jättedåligt och var inte värt besväret. Den på BMPC:n där ser jävligt bra ut däremot.

Ja den sitter bra eftersom den är gjord av BMD. Fast jag har haft 2st BMCC och nu en BMPC men har aldrig provat den.
Den tar mest upp plats i kameraskåpet

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja den sitter bra eftersom den är gjord av BMD. Fast jag har haft 2st BMCC och nu en BMPC men har aldrig provat den.
Den tar mest upp plats i kameraskåpet

Varför har inte BMD gjort en liten skärm för BMPCC:n då? Särskilt med tanke på att alla klagar så mycket på ljusinsläppet. Borde ingått en liten ram och skärm. Nu har jag iofs klarat mig ganska bra ändå om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Varför har inte BMD gjort en liten skärm för BMPCC:n då? Särskilt med tanke på att alla klagar så mycket på ljusinsläppet. Borde ingått en liten ram och skärm. Nu har jag iofs klarat mig ganska bra ändå om jag ska vara ärlig.

För att hålla nere priset antar jag.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

För att hålla nere priset antar jag.

Mja, lite plast borde la inte vara så dyrt. Nåja!

Go comparison-video i alla fall. Verkar ju inte finnas någon anledning alls att välja RED före BMPC.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag gjorde några regelrätta test med kameran så idag gjorde jag två st.

I det första så har jag provat Adobe CCs senaste uppdatering som gör det möjligt att redigera 4K Raw direkt på Timelinen. Kan komma väl till pass nån gång, speciellt eftersom det flyter på väldigt fint på min blygsamma dator.

Permalänk
Medlem

Dagens andra test var för att se hur mycket man kan pusha skuggorna i Raw.
Med BMCC som jag tidigare haft kunde man kräma på rejält plus att man körde ISO800.
Med denna är det smartare att hålla sig på 400, den har större sensor men är klart sämre i dåligt ljus pga global shutter och har lägre DR.
Men det blir reko endå imo, plus att det är det värt för kvalitén överlag, älskar verkligen denna kamera.

Permalänk
Medlem

Recenserade mitt Tamron 70-200/2.8. Allt är filmat med BMPC,

Permalänk
Medlem

Precis som förra året så har solen inte synts till på veckor. Så idag när den äntligen var framme passade jag på.
För skoj skull filmade jag i princip samma film som förra året fast med nya kameran

Här är förra årets,

Permalänk
Medlem

Blev lite test idag,

Sen brygger jag bärs också