batteridriven "spycam" över wifi?

Permalänk
Medlem

batteridriven "spycam" över wifi?

Hej.

Någon har kommit över nycklar till lägenhetsbyggnaden jag bor i och lever rövare i garage och förråd. Ingen lyckas ta nissen och nu har jag tröttnat. Är på jakt efter en kamera som har tillräckligt bra bild för att kunna identifiera och går att se live över wifi. Problemet är att i förrådet är där inte tillgång till ström så kameran måste vara batteridriven.

Någon som har tips på detta och ksn hjälpa mig fånga hen?

Permalänk
Medlem

Vet inte om man får tipsa till illegal verksamhet...

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Jag är ingen expert, men jag tror man måste söka tillstånd om man ska sätta upp övervakning på icke-privat område. Värt att kollas upp.

Googlade på "wifi 12v camera" och fick flera träffar, tex:
http://www.alibaba.com/product-detail/1-3magepixel-Onvif-outd...
Och så behöver du ett bilbatteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Vet inte om man får tipsa till illegal verksamhet...

Citat:

22 § Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde får bedrivas om den som ska övervakas har samtyckt till övervakningen.
Den övervakade har rätt att när som helst återkalla samtycket. Ytterligare övervakning av honom eller henne får därefter inte ske.
23 § Kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde får bedrivas utan samtycke om
1. övervakningen behövs för att förebygga, avslöja eller utreda brott, förhindra olyckor eller andra berättigade ändamål, och
2. övervakningsintresset väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli övervakad, med särskilt beaktande av hur övervakningen ska utföras, om teknik som främjar skyddet av den enskildes personliga integritet används och vilket område som ska övervakas.
24 § Den som bedriver kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde ska se till att

1. övervakningen sker endast för särskilda och berättigade ändamål,
2. ändamålen med övervakningen dokumenteras, och
3. övervakningen inte sker i större omfattning än vad som behövs för att tillgodose ändamålen med övervakningen.

http://www.notisum.se/pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/20130460....

Alltså får man sätta upp kamera i lägenhetsförråden osv om alla i huset är med på det och om man har ett syfte med det (annat än att övervaka)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Googlade på "wifi 12v camera" och fick flera träffar, tex:
http://www.alibaba.com/product-detail/1-3magepixel-Onvif-outd...
Och så behöver du ett bilbatteri.

Googla på wifi 9v camera istället.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nu får man inte övervaka hur som helst utan tillstånd på allmän plats.

Men kan ändå berätta att jag gjorde om min gamla android-mobil till wifi-webcam genom ett litet program bara, så kunde man surfa in på en websida på intranätet och kolla kameran live, rätt bra faktiskt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nu får man inte övervaka hur som helst utan tillstånd på allmän plats.

Men kan ändå berätta att jag gjorde om min gamla android-mobil till wifi-webcam genom ett litet program bara, så kunde man surfa in på en websida på intranätet och kolla kameran live, rätt bra faktiskt.

Nu räknas inte garage och förråd som allmän plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nu får man inte övervaka hur som helst utan tillstånd på allmän plats.

Men kan ändå berätta att jag gjorde om min gamla android-mobil till wifi-webcam genom ett litet program bara, så kunde man surfa in på en websida på intranätet och kolla kameran live, rätt bra faktiskt.

Rekommenderar också detta. Jag körde programmet "ip webcam", gratis på Google Play. Bara att installera på en mobil och rigga upp den (lagligt såklart...) och sen kan du surfa in på mobilen från vilken annan telefon/dator som helst och se live vad mobilen visar. Går att ställa in rörelsedetektion mm.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED