Nintendos uppföljare till Wii U kan få systemprocessor från AMD

Permalänk
Melding Plague

Nintendos uppföljare till Wii U kan få systemprocessor från AMD

Spelkonsolen Wii U blev inte den succé Nintendo hoppats på. Nu sägs bolaget vara på god väg med uppföljaren, som kan bli hårdvarumässigt mycket lik Xbox One och Playstation 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och sen gör dom remakes på alla spel från alla deras konsoler och alla är lyckliga...? Pfft....

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Det största problemet med en ny hårdvara, som Nintendo brukar ange, är utvecklingstiden för HD-kvalité . Däremot så tror jag det tar ännu mer tid till att optimisera spelet till absolut maximala hårdpunkten , vilket är det jag tror Nintendo försöker göra hela tiden med sin Wii-U.

Så jag skulle absolut välkomna en ny konsol eftersom de lär inte behöva göra precis lika mycket för att spelet ska se snyggt ut och därmed skulle de kunna få fram fler spel vid en ny lansering! Och möjligtvis blir det reducerade utvecklingskostnader pågrund av att PS4 och XOne ,har varit ute rätt länge på marknade.
Jag tror på ryktet.

Permalänk
Medlem

Sista konsolen att ha egen unik arkitektur är över

Permalänk
Medlem

Jag vill att Nintendo släpper en riktigt fläskig spelkonsol utan en massa gimmicks. Gamepad drev upp priset för Wii U en hel del, och jag hade hellre sett lite vassare hårdvara i maskinen i stället. Batteritiden i kontrollen är ett skämt och väldigt få utvecklare drar nytta av displayen. Jag älskar Wii U som plattform då det finns riktigt många bra spel att spela, men Gamepad blev Wii U's död.

En ny Xbox och PS är inte att vänta förrän närmare 2020, så om Nintendo antingen vill komma ikapp eller lägga sig ett steg före så måste de ut med en ny x86-baserad konsol innan 2016.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

En dedikerad VR-konsol vore vågat och intressant...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

En dedikerad VR-konsol vore vågat och intressant...

Men antagligen tråkigt dyrt med tanke på vad för upplösning och framerate den helst ska jobba med, häftigt skulle det vara men det skulle nog floppa hårt för just prislappen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

En dedikerad VR-konsol vore vågat och intressant...

Virtual Boy?

Permalänk
Medlem

allt handlar om att det inte finns något 3e parts stöd för nintendo konsollerna längre, sen jag köpte mitt PS4 har mitt Wii U stått och dammat och innan dess användes det bara för netflix under en gratis månad och innan dess användes det någon gång i månaden för att lira mario kart 8..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag på dessa ting.

1: Ingen gamepad, nej gör en likt Pro Controller som standard.

2: Inget U, Y 2, 4 och U liknande namn.

Nu vart jag glad när jag läste detta, jag har ju min Wii U på lagning kommer ju bara kunna spela i ett år med den och sen är min Wii U glömd.

EDIT* Gö som Sony/MSOFT - Game Points och troféer, som Nintendo kan ha som Mynt (Coins)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det var på tid att Nintendo kliver fram med sin hårdvara så den kan leverera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

1080p@60fps? Svik oss inte nu Nintendo!

Permalänk
Skrivet av Friterad:

1080p@60fps? Svik oss inte nu Nintendo!

De kör de med redan så tror inte att de skulle dumpa det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Jag vill att Nintendo släpper en riktigt fläskig spelkonsol utan en massa gimmicks. Gamepad drev upp priset för Wii U en hel del, och jag hade hellre sett lite vassare hårdvara i maskinen i stället. Batteritiden i kontrollen är ett skämt och väldigt få utvecklare drar nytta av displayen. Jag älskar Wii U som plattform då det finns riktigt många bra spel att spela, men Gamepad blev Wii U's död.

En ny Xbox och PS är inte att vänta förrän närmare 2020, så om Nintendo antingen vill komma ikapp eller lägga sig ett steg före så måste de ut med en ny x86-baserad konsol innan 2016.

Fast det är ju sånt som gör Nintendo unika. Om de bara slänger på lite bättre hårdvara och inget mer så står vi där med en exakt kopia av Xbone och PS4 som båda är extremt ointressanta då de bara är halvsunkiga PC. Jag har noll intresse av konsolerna från Sony och Microsoft för att de inte gör något som inte min dator redan klarar bättre. Jag är däremot väldigt sugen på ett Wii U för att de tänker ett steg längre och gör något unikt. Nintendo har varit duktiga på det. Om de bara släpper en AMD APU med vanliga kontroller så kan de bara leva på sina egna spel. Då lär de sluta som Sega.

En annan kommentar angående hårdvara. Det verkar som att Nintendos spel har flutit på betydligt bättre än de för PS4 och Xbox trots sämre hårdvara. Detta för att Nintendo inte försöker vinna ett omöjligt krig när det kommer till grafikprestanda. Sony och Microsoft borde sparka på utvecklarna och säga till dem att lägga ner. Det är ingen idé att dra igång ett grafikkrig för det ger bara ospelbara och buggiga spel och de har ändå inte en chans mot PC så vad de än gör kommer det se sämre ut. Bättre att de satsar på att få en stabil upplevelse med bra flyt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

De kör de med redan så tror inte att de skulle dumpa det.

Jaså gör dom det? Jag som hört massa om hur dålig hårdvara det var i Wii U

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Virtual Boy?

Haha. Fast det är ju precis som att jämföra Wii U med Gameboy ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju sånt som gör Nintendo unika. Om de bara slänger på lite bättre hårdvara och inget mer så står vi där med en exakt kopia av Xbone och PS4 som båda är extremt ointressanta då de bara är halvsunkiga PC. Jag har noll intresse av konsolerna från Sony och Microsoft för att de inte gör något som inte min dator redan klarar bättre. Jag är däremot väldigt sugen på ett Wii U för att de tänker ett steg längre och gör något unikt. Nintendo har varit duktiga på det. Om de bara släpper en AMD APU med vanliga kontroller så kan de bara leva på sina egna spel. Då lär de sluta som Sega.

En annan kommentar angående hårdvara. Det verkar som att Nintendos spel har flutit på betydligt bättre än de för PS4 och Xbox trots sämre hårdvara. Detta för att Nintendo inte försöker vinna ett omöjligt krig när det kommer till grafikprestanda. Sony och Microsoft borde sparka på utvecklarna och säga till dem att lägga ner. Det är ingen idé att dra igång ett grafikkrig för det ger bara ospelbara och buggiga spel och de har ändå inte en chans mot PC så vad de än gör kommer det se sämre ut. Bättre att de satsar på att få en stabil upplevelse med bra flyt.

Sen är ju frågan, ska de bara ha Nintendo spel på sin konsol? Om de gör koncepten runt den mer och mer udda så kommer ingen förutom dem vilja släppa spel på dem och i dagens läge kan man inte leva på att var den enda som släpper och gör spel till sin egen konsol, för om de kunde det så skulle det gå riktigt bra för Wii U just nu.
De måste hitta en bra mellangrund vilket de har varit rätt usla på de senaste åren, dock deras standard på fungerande spel och 1080p och 60fps är något jag absolut diggar, tråkigt nog så gillar jag inte deras spel överhuvudtaget med två undantag, Smash är riktigt kul sen är Mario Kart 8 helt okej ibland men knappast värt priset för ett Wii U.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Jaså gör dom det? Jag som hört massa om hur dålig hårdvara det var i Wii U

Jo hårdvaran är inget att hurra för men de kör stenhårt på att spelen ska hålla stadiga 60fps med 1080p, de lyckas för att de inte försöker överprestera till tusen då de vet vad konsollen klarar av och därför undviker de att göra en Ubisoft.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tilax:

Sista konsolen att ha egen unik arkitektur är över

Vad är unikt med att ha en PowerPC CPU?

Wii U är på många sätt mer lik en "vanlig" PC än vad XBoxOne är då XBoxOne har saker som eSRAM, Asynchronous Compute Engine (ACE, finns i.o.f.s. i alla PC med GCN), ljudblock som är cache-koherent, en cache-split mellan de två 4-kärniga CPU-erna som mer påminner om en dual-socket server PC än en PC-för hemma bruk, etc.

Samma sak gäller PS4, det är inte en PC bara för att den kör x86. I PS4 har Sony t.ex. lagt mer fokus på ACE i hopp om att kunna flytta i alla fall en del av de saker PS3 gjorde med SPE-delen till GPU-delen.

I fallet Wii U har man även där en lite udda CPU-design, rätt uppenbart att man förväntar sig att de flesta spel har en huvudtråd som gör det mesta tunga arbetet och sedan finns två CPU-kärnor till för kringuppgifter. Det udda är att en kärna har 2MB L2-cache (huvudtråden) medan de andra två bara har 0.5MB, men rent programmeringsmässigt är det en betydligt mindre skillnad än något som eSRAM eller designa sin spelmotor så den kräver ACE. Mikroarkitektursmässigt är CPU-delen i Wii U relativt lik den CPU-del som sitter i PS4/XBO, fast lägre klockad och med färre kärnor. Utöver CPU-delen är det väldigt lite som skiljer en Wii U från en enklare PC rent CPU/GPU/ljudmässigt.

Mikroarkitekturen i Wii U skiljer sig däremot rätt mycket från PS3/360 vilket har resulterat i att de optimeringar som fungerar bra på PS3/360 inte alls är relevanta för Wii U trots att alla dessa kör PowerPC. För optimering är mikroarkitektur långt viktigare än ISA, så att optimera för saker med snarlik mikroarkitektur t.ex. Jaguar (PS4/XBO), Espresso (Wii U) och plattor med ARM Cortex A15 eller Intel Silvermont är lättare att optimera för än t.ex. Steamroller och Jaguar som båda kommer från AMD och kör x86, men där mikroarkitektur skiljer sig rätt mycket.

ISA = vilken typ av assembler-instruktioner CPUn förstår, t.ex. x86, ARM, PowerPC
Mikroarkitektur = hur beräkningsenheter, minneshierarki och liknande är designade internt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Då får vi hoppas att AMD kommer med något som ger riktigt bra prestanda/W, för när det kommer till konsoler kan man inte riktigt bygga något i den prisklassen och formfaktorn som drar över 150W. Nu verkar iof inte nintendo bygga efter maximal prestanda men ändå dom har en chans nu när PS4 och xbone redan är relativt klena att ta över prestanda tronen och på så sätt fånga in tredjeparts spel, för om deras maskin klarar alla multiplattform titlar i 1080p60 till skillnad från ps4/xbone samtidigt som dom kommer med deras egna spel (mario etc) så lär det bli en satans populär maskin. Jag hoppas verkligen att dom kör på det och satsar på multiplattformspel, och inte bara flummar iväg för isf lär det bli en ny WiiU.

Annars hade det vart riktigt kul att se hur en intel/nvidia konsol hade presterat, det skulle inte förvåna mig om man hade kunnat klämma ut nästan dubbel prestand mot nuvarande konsoler om man hade byggt en konsol på runt 150W tdp med en 14nm broadwell quadcore (runt 3Ghz turbo) och ett 20/16nm maxwell chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju sånt som gör Nintendo unika. Om de bara slänger på lite bättre hårdvara och inget mer så står vi där med en exakt kopia av Xbone och PS4 som båda är extremt ointressanta då de bara är halvsunkiga PC. Jag har noll intresse av konsolerna från Sony och Microsoft för att de inte gör något som inte min dator redan klarar bättre. Jag är däremot väldigt sugen på ett Wii U för att de tänker ett steg längre och gör något unikt. Nintendo har varit duktiga på det. Om de bara släpper en AMD APU med vanliga kontroller så kan de bara leva på sina egna spel. Då lär de sluta som Sega.

En annan kommentar angående hårdvara. Det verkar som att Nintendos spel har flutit på betydligt bättre än de för PS4 och Xbox trots sämre hårdvara. Detta för att Nintendo inte försöker vinna ett omöjligt krig när det kommer till grafikprestanda. Sony och Microsoft borde sparka på utvecklarna och säga till dem att lägga ner. Det är ingen idé att dra igång ett grafikkrig för det ger bara ospelbara och buggiga spel och de har ändå inte en chans mot PC så vad de än gör kommer det se sämre ut. Bättre att de satsar på att få en stabil upplevelse med bra flyt.

Wii var Nintendos första gimmick-konsol, innan dess så satsade de på hårdvara och under 80- och 90-talet så var det grafikkrig mellan Nintendo och Sega. Gimmicks får de gärna släppa vid sidan av konsolen, något som de har gjort sen NES tiden. Zapper, Super Scope, Power Glove, Rumble Pak, Expansion Pak och mycket mer. Nintendo har en historia av tillbehör. Alla har inte varit bra medan andra har varit en riktig hit. Hur lyckad tror du SNES hade blivit om de bundlat den med Power Glove?

Hade de släppt Wii U med lite bättre hårdvara och släppt Gamepad som ett valfritt tillbehör så hade nog Wii U sålt bättre. Den hade nog sålt betydligt bättre om de skippade Gamepaden, behöll nuvarande hårdvara och sålde konsolen till ett betydligt lägre pris. Visst, vi hade sett ännu färre spel som utnyttjar Gamepaden, men konsolen i sig hade lockat fler köpare och därmed även lockat fler spelutvecklare. Vi såg Microsoft begå samma misstag när de försökte tvinga på Kinect. Nu när de skippat Kinect så säljer konsolen mycket bättre. Men även där blir det färre spel som utnyttjar tekniken.

Idag är det i stort sätt bara Nintendo själva som utvecklar spel, samt några enstaka som varit trogna utvecklare till Nintendos konsoler under många år. Så något har de ju gjort fel. Nu köper jag personligen bara deras konsoler för Nintendos och deras närmsta parners spel, men för många så är multiplattform avgörande, och dessa köpare har de tappat helt och hållet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju sånt som gör Nintendo unika. Om de bara slänger på lite bättre hårdvara och inget mer så står vi där med en exakt kopia av Xbone och PS4 som båda är extremt ointressanta då de bara är halvsunkiga PC. Jag har noll intresse av konsolerna från Sony och Microsoft för att de inte gör något som inte min dator redan klarar bättre. Jag är däremot väldigt sugen på ett Wii U för att de tänker ett steg längre och gör något unikt. Nintendo har varit duktiga på det. Om de bara släpper en AMD APU med vanliga kontroller så kan de bara leva på sina egna spel. Då lär de sluta som Sega.

En annan kommentar angående hårdvara. Det verkar som att Nintendos spel har flutit på betydligt bättre än de för PS4 och Xbox trots sämre hårdvara. Detta för att Nintendo inte försöker vinna ett omöjligt krig när det kommer till grafikprestanda. Sony och Microsoft borde sparka på utvecklarna och säga till dem att lägga ner. Det är ingen idé att dra igång ett grafikkrig för det ger bara ospelbara och buggiga spel och de har ändå inte en chans mot PC så vad de än gör kommer det se sämre ut. Bättre att de satsar på att få en stabil upplevelse med bra flyt.

Om Nintendo skulle fortsätta gå efter din filosofi så skulle de gå under ganska snart.

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag dom fortsätter med gamepaden, och gärna bakåtkompatibel med wii/wii u spel.
Diggar den stort, speciellt off-tv läget och när man kör coop så har man varsin skärm.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju sånt som gör Nintendo unika. Om de bara slänger på lite bättre hårdvara och inget mer så står vi där med en exakt kopia av Xbone och PS4 som båda är extremt ointressanta då de bara är halvsunkiga PC. Jag har noll intresse av konsolerna från Sony och Microsoft för att de inte gör något som inte min dator redan klarar bättre. Jag är däremot väldigt sugen på ett Wii U för att de tänker ett steg längre och gör något unikt. Nintendo har varit duktiga på det. Om de bara släpper en AMD APU med vanliga kontroller så kan de bara leva på sina egna spel. Då lär de sluta som Sega.

En annan kommentar angående hårdvara. Det verkar som att Nintendos spel har flutit på betydligt bättre än de för PS4 och Xbox trots sämre hårdvara. Detta för att Nintendo inte försöker vinna ett omöjligt krig när det kommer till grafikprestanda. Sony och Microsoft borde sparka på utvecklarna och säga till dem att lägga ner. Det är ingen idé att dra igång ett grafikkrig för det ger bara ospelbara och buggiga spel och de har ändå inte en chans mot PC så vad de än gör kommer det se sämre ut. Bättre att de satsar på att få en stabil upplevelse med bra flyt.

Klagomålen jag sett på Wii U har varit att CPU-delen dels skiljer sig i mikroarkitekturen från PS3/360 och dels är den så lågt klockad CPU-delen är en flaskhals i Wii U för spel som utvecklades till alla dessa tre konsoler.

I fallet PS4/XBO ligger i alla fall CPU-prestanda på samma nivå som 360/PS3 (lite beroende på vad flaskhalsen är). Även där kan man klaga på balansen i systemet, PS4 har nästan x10 mer GPU-kapacitet jämfört med PS3 men väldigt lite har hänt vad det gäller CPU-kapacitet. Är enklare att utnyttja CPU-kapaciteten i PS4, men tittar man på de teoretiska siffrorna så är de högre för PS3!

Nu hade PS3 en för klen GPU givet CPU-delen, men PS4 har definitivt det omvända problemet, sett ur den synvinkeln har nog Wii U en av de mer balanserade designerna. Fast att spel som Mario Kart och Super Mario fixar full HD har mest att göra med att man fokuserar på hög upplösning och hög FPS mot att ha enklare grafiska effekter och geometri. För spel som Mario Kart är de nog helt rätt prioriterat, man spelar nog inte dessa för att se häftiga grafiska effekter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om Nintendo går samma väg som MS/Sony kommer de göra bort sig totalt.
Det finns inte spelrum för tre likadana konkurrenter, det har det aldrig gjort i konsolhistorien (Sega slogs ut när Nintendo fick sin nya rival, Sony). Möjligen kan de toppa MS/Sony i hårdvaruprestanda (lär inte va svårt, PS4/Xbox One är ju inte särskilt mycket mer avancerade än sina föregångare rent hårdvarumässigt), men det skulle ju innebära en totalt ny inriktning för Nintendo.

Nej, jag tycker de ska satsa på sin Wii U och släppa lite ordentliga spel till den istället (vart fan är Metroid till att börja med??!?), kanske para sin nyskapande hårdvara med lite nyskapande spel. Skulle även hellre se välgjorda HD-remakes på N64-spel än flera Mario-spel...

Wii U's hårdvara är för övrigt inte så dålig, för Nintendos egna ändamål tycker jag den funkar suveränt (deras spel har ju mer avskalad "cartoonish" grafik som inte behöver vara superdetaljerad, den ser bra ut bara den är högupplöst). Dessutom är det ju kanon med bakåtkompatibilitet med Wii (och Gamecube, visserligen läser den inte skivorna men inget stoppar dom från att släppa Gamecube-spel på Eshopen, de har ju dessutom handkontrollsadaptern förberedd, och redan nu kan de som moddat sin Wii U spela Gamecubespel via homebrewet Devolution som ger nästan 100% kompatibilitet).

Jag tycker även att Nintendo behöver ordna upp massa småproblem med Wii U, såsom möjligheten att koppla ifrån Gamepaden när man inte behöver den (det funkar i princip inte nu, i vissa spel gör det men det är jättekrångligt), förmågan att kunna styra Wii-mode med Gamepaden (den skulle kunna emulera en Wii Classic Controller).

Nintendo behöver också bättra på sina relationer med tredjepartsutvecklare, framförallt de mindre då de större alltid kommer fokusera främst på platformarna med starkast hårdvara (PS4/Xbox One).

Jag hoppas verkligen på att Nintendo styr upp Wii U, den har så mycket potential!!

Skrivet av Yoshman:

Vad är unikt med att ha en PowerPC CPU? ...

Tackar för det intressanta inlägget, massor av matnyttig info

Permalänk
Medlem

Största problemet med Wii U imo är spelutbudet. Det är Nintendo men inte så mycket mer. Med hårdvara mer lik ps4/xbone så kanske dom kan lyckas bättre med att få med fler multiplattformspel från tredjepart vilket skulle göra den mindre av (i mitt tycke) en komplement konsol. Dock trist för dom som investerat i konsolen om dom redan är påväg att överge den.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag köper en lätt, älska Mario Kart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nintendos unika sak ligger i spelen!
Så länge hårdvaran och spelen rockar tillsammans, ska man vara nöjd och ha roligt. Det är det som är Nintendo

All jämförelse med andra konsoler tycket jag är ren bullshit!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Wii var Nintendos första gimmick-konsol, innan dess så satsade de på hårdvara och under 80- och 90-talet så var det grafikkrig mellan Nintendo och Sega. Gimmicks får de gärna släppa vid sidan av konsolen, något som de har gjort sen NES tiden. Zapper, Super Scope, Power Glove, Rumble Pak, Expansion Pak och mycket mer. Nintendo har en historia av tillbehör. Alla har inte varit bra medan andra har varit en riktig hit. Hur lyckad tror du SNES hade blivit om de bundlat den med Power Glove?........

Håller med om det - kontrollplattan är det inget fel på och jag har aldrig sett dålig batteritid på våran (som någon ovan haft), sedan skickas ju med en ganska generös laddkabel så det går att köra kontrollen med ström inkopplad.
Men behövde de skicka med den i startpaketet och göra initialkostnaden dyr - nej det tycker inte jag heller. Det är smutt att kunna ligga i sängen och köra lite SuperMario bara för att man kan och ungarna använder den i många av sina spel så jag skulle nog investerat i en iallafall.
En annan fördel med att sälja den separat är att man hade kunnat lägga lite mer krut på skärmen också - inte bara hårdvaran i konsolen om den sluppit dras med kostnaden för kontrollplattan.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Inaktiv

Intressant rykte detta. Om det helt enkelt är en Wii U med AMD SoC men Gamepad och allt annat är kvar samt stöd för 2,5" lagring istället för nuvarande lösning så känns det bra. Speciellt om de även kan lösa bakåtkompatibiltitets problemet och gärna gör uppgraderingen billigare för oss Wii U ägare så vore det snudd på perfekt.

Samtidigt har det börjat gå bättre och finns mycket spel. Bättre spelutbud än PS4 och XO dessutom. Nintendo är ensam om att kunna ensam om att leverera spel till sin konsol. Third party är bra att ha i ryggen men de har redan visat att de klarar sig ändå.

PS4 och XO kan förmodligen bytas ut om något år med. Jag räknar med att XO byts ut inom två år pga hur dålig den tyvärr ofta framstår när den jämförs med PS4.

Spännande tid framöver helt klart, om ryktet nu stämmer.