tycker ni nya spel blir sämre?

Permalänk
Medlem

tycker ni nya spel blir sämre?

Ja hej detta är mitt andra inlägg på sweclockers i alla fall jag undrar ifall några av er tycker att nya spel börjar bli sämre för varje år.

till exempel så är AC Unity jätte buggig och många företag börjar bli väldigt desperata efter pengar eller vad tycker ni skriv där nere och skriv vad ni tycker och om ni tycker ni har blivit lurade på nya spel.

jag tycker själv att jag har blivit lurad på fc4 det var inte lika bra som fc3.

Visa signatur

[Minecraft Server] Dell Optiplex 745/ Core 2 quad q6600 2.4GHZ x4 / Gt610 / Hitachi 250GB Sata / 4GB Ram/
[GamingPc#1] Asus M2N-E / Amd Athlon II 6000+ / 2.5 GB RAM / XFX 9800 gtx+ / seagate 250 GB ide /

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeXFrame:

Ja hej detta är mitt andra inlägg på sweclockers i alla fall jag undrar ifall några av er tycker att nya spel börjar bli sämre för varje år.

till exempel så är AC Unity jätte buggig och många företag börjar bli väldigt desperata efter pengar eller vad tycker ni skriv där nere och skriv vad ni tycker och om ni tycker ni har blivit lurade på nya spel.

jag tycker själv att jag har blivit lurad på fc4 det var inte lika bra som fc3.

Visst sjunker kvalitén eftersom de stora speltillverkarna ser att kunderna trots allt går med på att agera betalande betatestare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag har mer och mer rört mig bort från storspelen (Paradox Interactive undantaget), de missar både i kvalitet och i spelupplevelse mer och mer. Däremot görs det fler och fler riktigt bra indiespel. Jag tror det är likriktningen som har skett bland de stora spelföretagen som är det stora problemet.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

De blir inte dåligare, de blir sämre. Överlag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker grammatiken blir *sämre

Skämt åsido, ja... MEN det beror ju på att det mesta har gjorts tidigare. Om du inte spelat FC3 hade FC4 väl varit fantastiskt?

Doom är ganska kasst med dagens mått men när man spelade det första gången var det sjukt coolt!
Jämfört spel som Might and Magic Clash of Titans, Terraria, Bastion med "sketna" Pac Man eller Duke Nukem 1.

Bra att man klagar på andras gramamtik så gör man fel själv...
Permalänk
Medlem

ALLTblir sämre och och mer slarvigt gjort Kapitalismen kommer bli vår undergång.

Permalänk
Skrivet av Eott:

ALLTblir sämre och och mer slarvigt gjort Kapitalismen kommer bli vår undergång.

Utveckla gärna

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Det känns som att AAA och AA spelens tid är förbi och vill man ha något som underhåller på riktigt och är originellt så är det indie scenen som gäller.

Permalänk
Medlem

Ja, helt klart. Efter att Minecraft blev en sådan succé med att sälja spelet i alpha så har alldeles för många hoppat på samma tåg. T.ex DayZ, The Forest, WarZ, Arma 3 etc.. Problemet med detta är att spelutvecklare får belöningen innan de har gjort färdigt spelet, och känner då ingen press för att göra ett bra spel, eller göra färdigt det över huvud taget. Förbeställningar är lite samma sak, de cashar ut innan de är färdiga.

Det känns inte som att spelutvecklare tar deras arbete på allvar längre.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Spel har också mognat lite mer som kulturform. Det har uppstått en bred mainstreamfåra kompletterat av en stor mängd olika subkulturer och alternativa spel.
Det har också gjort att i alla fall jag börjat utveckla lite högre krav på spelen. Nu för tiden kräver jag att ett storybaserat spel ska ha en story lika bra som en bok eller film för att vara godkänd, förr i tiden var man snällare mot spel än andra kulturformer.

Detta gör t.ex. att det var väldigt länge sen de bästa spelrecensionerna fanns på PC Gamer eller Fragzone. Idag finns bättre spelrecensioner i DN eller SR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Utveckla gärna

Tror han menar att den ekonomiska drivkraften uppmanar tillverkare att göra allt så att man tjänar så mycket pengar som möjligt. Därmed kommer kvaliteten sjunka och kvantiten öka, typ något sådant.

Det är till viss del sant men ibland kan kvaliteten också öka omsättningen.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ja, helt klart. Efter att Minecraft blev en sådan succé med att sälja spelet i alpha så har alldeles för många hoppat på samma tåg. T.ex DayZ, The Forest, WarZ, Arma 3 etc.. Problemet med detta är att spelutvecklare får belöningen innan de har gjort färdigt spelet, och känner då ingen press för att göra ett bra spel, eller göra färdigt det över huvud taget. Förbeställningar är lite samma sak, de cashar ut innan de är färdiga.

Det känns inte som att spelutvecklare tar deras arbete på allvar längre.

Jag tror de tar det på allvar, men det kostar för mycket att göra spel. Det är svindyrt och priset på spel har varit detsamma i 30 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeXFrame:

Ja hej detta är mitt andra inlägg på sweclockers i alla fall jag undrar ifall några av er tycker att nya spel börjar bli sämre för varje år.

till exempel så är AC Unity jätte buggig och många företag börjar bli väldigt desperata efter pengar eller vad tycker ni skriv där nere och skriv vad ni tycker och om ni tycker ni har blivit lurade på nya spel.

jag tycker själv att jag har blivit lurad på fc4 det var inte lika bra som fc3.

Ubisoft håller jag med att de verkligen skitigt i kallingarna, men andra har gjort de bättre.

FC4 ser helt klart ut att hålla standarden uppe, att säga att FC4 är dåligt är väldigt relativt, jämfört med FC2 är det fortfarande otroligt bra.

Kollar man vidare dock så är årets spel utan tvekan Dragon Age Inquisition imo.
Vansinnigt bra grafik, fungerar klockrent från scratch.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv

Tror spelen känns sämre eftersom utgivarna, inte utvecklarna oftast, har så bråttom med att få ut spelen och dra in massa pengar. Därav blir kvaliteten lidande och ett praktexempel är ju nämnt ovan nämligen ACU. Känns som att spelen förr höll högre kvalitet när dom släpptes.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eott:

ALLTblir sämre och och mer slarvigt gjort Kapitalismen kommer bli vår undergång.

Skrivet av FreakyLeo:

Utveckla gärna

Jag skulle nog vilja påstå att vi nu är i en period i kapitalismens historia där konsumenterna behöver vara lite mer observant och ställa krav.

Fri konkurrens går åt två håll, om du som konsument är besviken på en produkt finns det alltid marknad för någon annan att göra det bättre.

Personligen upplever jag huvudsakligen två typer av konsumenter,
- Den som tar del av information online innan köp för att göra ett bildat inköp, prisjakt, recensioner, tester etc. (generation pris-sökaren)
- Den som målar en bild i huvet av hur det skall vara och sedan blir arg när produkten inte lever upp till förväntan. (generation instant-gratification)

OT - Ja, upplever att spelhusen släpper ofärdiga titlar allt mer, och det är vi, köparnas fel att det görs.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Helt klart har det blivit sämre. Hype, pre-orders, season pass, en halvfärdig slutprodukt och lanseringsdatum som aldrig håller verkar vara dagens melodi. Sedan att många spel blivit alltför "konsolifierade" (auto-aim, autogenerating health, checkpoints runt varje hörn, quicktime events) gör inte heller saken bättre. Ibland känns det som spelen spelar sej själva utan minsta utmaning.

Permalänk
Avstängd

Haha...''Kapitalismen'' jaha okej, dåså...då vet vi

Nej, men OnT, de moderna spelen blir sämre pga spelföretagen vill vara först ut på marknaden så snabbt som möjligt.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk

DET VAR BÄTTRE FÖRR!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreenSoap:

DET VAR BÄTTRE FÖRR!!

Beror på hur långt bak..Klart...Man blir äldre och man tappar spelsugen och skyller på att spelen saknar känsla, när själva verket det är vi äldre som saknar inlevelse i diverse spel.

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem

Inte nödvändigtvis, det beror på vilken genre och vilket förlag man ser till. Det finns titlar som är riktiga guldkorn, i senare tid Dragon Age: Inquisition; sen finns det storslagna misslyckanden; se AC: Unity.

Det har inget med politik att göra, bara förhållanden. Det är begränsande att få sitta och slita med samma jälva scenario dag ut och dag in. Det är ett kreativt fängelse, så efter ett tag dör skapar glädjen men förlagen vill har MER och fansen vill ha MER. Istället för att släppa på en franchise så mjölkas de tills kon är död, rutten och full av mask och larver. Och det är lika mycket fans fel som det är förlagens fel. Och dessutom roterar de inte utvecklingslaget runt ifrån släpp till släpp, det är oftast ett och samma lag som jobbar på samma franchise tills de kräks. Om man vill ha ett bra spel, en bra arbetsmoral och glad fans och förlag måste de rotera arbetslagen, flytta projektet ifrån en studio till en annan ger inte bara mer erfarenhet till det nya laget det ger också en frisk fläkt för franchisen.

Men det är bara min tanke om hur man skulle kunna göra för att undvika problemet. Det finns ju franchise som gör detta, se call of duty t.ex, även om det är ett dåligt exempel. Finns säkert fler tillfällen då man gör detta.

Hur som helst. Jag tror det har med att kreativiten stagnerar och dör hos utvecklarna som måste jobba med samma sak om och om igen. Klart som fan det är tråkigt och om de tycker det är tråkigt hur ska vi då reagera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

Haha...''Kapitalismen'' jaha okej, dåså...då vet vi

Nej, men OnT, de moderna spelen blir sämre pga spelföretagen vill vara först ut på marknaden så snabbt som möjligt.

Varför vill dom det?

Permalänk
Medlem

fps spelen börjat bli sämre för spelare som har spelat länge

och säg om ni tycker tråden var bra

Visa signatur

[Minecraft Server] Dell Optiplex 745/ Core 2 quad q6600 2.4GHZ x4 / Gt610 / Hitachi 250GB Sata / 4GB Ram/
[GamingPc#1] Asus M2N-E / Amd Athlon II 6000+ / 2.5 GB RAM / XFX 9800 gtx+ / seagate 250 GB ide /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Varför vill dom det?

Är du först ute så köper fler spelet innan folk inser vilken skit det är.

Personligen så saknar jag BF1942 såpass mycket att jag fortfarande spelar det....

COD MW1 är också en titel som ligger varmt om hjärtat, vill även passa på att lägga till att alla tillverkare inte blir sämre.

Bohemia Interactive (ARMA-serien) har bara blivit bättre på att lyssna på sina kunder, vilket även märks i antalet sålda ex. Något som resten borde ta efter...*Pik @ Ubisoft *hrm*

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv

Absolut. Men det beror på att vi har ett otroligt uselt spelår. Förra året, däremot, var riktigt bra. Jag tror att 2015 kommer att ge oss riktigt bra spel. The Witcher 3, Halo 5 och Star Wars: Battlefront. Bland annat.

Permalänk
Medlem

sant dom tar det inte på allvar D:

Visa signatur

[Minecraft Server] Dell Optiplex 745/ Core 2 quad q6600 2.4GHZ x4 / Gt610 / Hitachi 250GB Sata / 4GB Ram/
[GamingPc#1] Asus M2N-E / Amd Athlon II 6000+ / 2.5 GB RAM / XFX 9800 gtx+ / seagate 250 GB ide /

Permalänk
Medlem

jag spelar cod 4 ochså och bfbc2 bf vietnam och bf1942 till och med cod 1 fan vilket bra spel men jag tycker desto mer företagen får pengar desto mindre arbetar dem på spelet dice har ju samma taktik som cod företagen nu inte bra

Visa signatur

[Minecraft Server] Dell Optiplex 745/ Core 2 quad q6600 2.4GHZ x4 / Gt610 / Hitachi 250GB Sata / 4GB Ram/
[GamingPc#1] Asus M2N-E / Amd Athlon II 6000+ / 2.5 GB RAM / XFX 9800 gtx+ / seagate 250 GB ide /

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

Beror på hur långt bak..Klart...Man blir äldre och man tappar spelsugen och skyller på att spelen saknar känsla, när själva verket det är vi äldre som saknar inlevelse i diverse spel.

Visst får man svårare att leva sig in i spel med åldern, men samtidigt dyker det ju upp indiespel parallellt med den vanliga spelmarknaden som krossar mainstream-titlarna i ren spelkänsla. Så en del saker har ju helt klart blivit sämre på senare år sett till vad speljättarna skiter ut på marknaden.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av mrSvamp:

Jag tycker grammatiken blir *sämre[.]

Skämt åsido, ja... MEN det beror ju på att det mesta har gjorts tidigare. Om du inte spelat FC3 hade FC4 väl varit fantastiskt?

Doom är ganska kasst med dagens mått men när man spelade det första gången var det sjukt coolt!
Jämfört spel som Might and Magic Clash of Titans, Terraria, Bastion med "sketna" Pac Man eller Duke Nukem 1.

Jag tycker meningsbyggnaden blir sämre*.

OnT: Jag tycker att spelen blir sämre om man ser det utifrån kvalitetsaspekten. Dock förbättras naturligtvis grafiken samt - för det mesta - gameplay.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Spel som kom ut för flera år sedan, typ 80- och 90-talet kan jag spela igenom än idag flera gånger om utan att bli less på dem, medans ett nyare spel (t.ex. Last of Us eller GTA V) har jag inte orkat köra igenom en gång till, fast jag tyckte spelen var väldigt bra första gången jag körde igenom dem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Fler titlar verkar släppas i ofärdigt skick (BF4 tex mfl.) med stora fixxar några veckor efter release ..... tacka vettja förr , då var det sällan spel inte funkade ordentligt vid släpp , å idag e det väll bara Blizzard som vägrar släppa ut ofärdiga produkter

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W