Permalänk
Medlem

Dator skärm till TV

Har problem med att få samma bild som datorn på en TV skärm. Kör över comporten och en gammal laptop med win XP.
Bara skrivbordsbilen utan ikoner visas.

Jag vill att programmen jag kör ska visas precis som på laptopen på båda skärmarna.
TV skärmen ska jag använda som översiktsskärm från lite längre håll så det inte blir så liten text.

Permalänk
Medlem

Du har skärmen i "utökat läge" du vill ha "klonad" eller endast extern skärm.
Lite osäker på hur det ser ut i XP, men högerklicka på skrivbordet och välj inställningar/egenskaper eller liknande, så bör du få upp en vy med dina två skärmar där du kan välja något av ovanstående alternativ.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Ja jag vill ha utökat läge. " skärmar med samma innehåll.
Jag har varit inne i meyn och hittat vad du beskriver och fått upp den andra skärmen(TV:n) Men den visar bara skrivbordsbilden. Inget annat.
Kör jag ett program på laptoppen så visas fortfarande bara bilden av skrivbordet utan ikoner.

Permalänk
Medlem

Nej du vill inte ha utökat läge, du vill ha klonat om du vill se samma bild på båda skärmarna

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Ok jag förstår.

Men kryssar jag ur rutan så försvinner skärmen helt.

Permalänk
Medlem

Borde vara en baggis det här men fler tycks ha problemet verkar det som. Med Win 7 är det lätt, fast det ser lika dant ut i programmet där man ändrar skärmar.

Permalänk
Medlem

Inga fler förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulan:

Inga fler förslag?

Du ska ha KLONAT läge och ställ in högsta upplösning som din TV klarar av att visa innan du klickar på Verkställ.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Fungerar Win+P i windows XP? Testa det, alltså Windowstangenten + P.

Annars, har kollat på google hur bildskärmsinställningarna ser ut, det kan vara så att du behöver gå in på avancerade inställningar och se om det finns något där.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Tyvärr. Inga av tipsen fungerade.

Jag får upp skrivbordstemat men inga ikoner eller körda program syns.
Muspilen ser jag.
Högerklickar jag så får jag upp ruta där jag kan göra vissa inställningar men inget ser man på skärmen. Bara på laptopen.
Jag kan lägga till nya ikoner och ta bort dem. T.x skapa genvägar och köra dem från ext.skärm men inget program startas där, bara på laptopen. Doch så får jag den nya ikonen på skärmen.
Jag kan högerklicka och öppna egenskaper för skärm men rutan öppnas endast på laptop.

Permalänk
Medlem

Hmm, kollar just nu en artikel på microsoft:
http://support2.microsoft.com/kb/307873

Citat:

Använda flerskärmsfunktionen
På många bärbara datorer och vissa stationära (sådana med två grafikportar på ett grafikkort) kan du utöka visningen till en andra bildskärm med hjälp av flerskärmsfunktionen. Flerskärmsfunktionen liknar stöd för flera bildskärmar, utom att du inte kan välja primär bildskärm. På en bärbar dator är den primära bildskärmen alltid LCD-bildskärmen. På en stationär dator är det bildskärmen som är ansluten till den första grafikutgången. När du har anslutit den andra bildskärmen och satt på datorn använder du verktyget Bildskärm på Kontrollpanelen för att konfigurera inställningarna, precis som med flera bildskärmar. Flerskärmsfunktionen kan användas med dockade eller odockade bärbara datorer.

(min fetmarkering)
... så det kanske finns risk för att det inte går att klona på bärbara?
Möjligen grafikkortets drivrutiner kan komma runt detta. Vad sitter det för grafikkort i bärbara? Intels inbyggda? ATI/AMD? Nvidia?

Hittade en annan text, du kan ju prova följa den om det ens går:

Citat:

Making sure that the 'Extend my windows desktop ...' box is *not* checked;
click on the graphic for monitor 1 and then click the 'Advanced' button.
Now select the 'displays' tab. You should be looking at a choice of display
devices. Click the red 'power' button for your second monitor, and the
button should turn green and the display should now appear on your second
device. Selected this way, the same display appears on both monitors.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Kulan:

Tyvärr. Inga av tipsen fungerade.

Jag får upp skrivbordstemat men inga ikoner eller körda program syns.
Muspilen ser jag.
Högerklickar jag så får jag upp ruta där jag kan göra vissa inställningar men inget ser man på skärmen. Bara på laptopen.
Jag kan lägga till nya ikoner och ta bort dem. T.x skapa genvägar och köra dem från ext.skärm men inget program startas där, bara på laptopen. Doch så får jag den nya ikonen på skärmen.
Jag kan högerklicka och öppna egenskaper för skärm men rutan öppnas endast på laptop.

Så blir det om du har i utökat läge. För då är din laptop skärm primär och tv sekundär. Program startar på primära, därför det blir så här.
Om du ändrar till klonad och ändrar till tv'ns maximala upplösning så ska det gå bättre. Funkar inte detta så hjälper det inte att trixa med utökad skrivbord tyvärr då du måste ha klonad (klonar primära bilden till den sekundära)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod