Fick hem saker jag inte beställt, måste jag ta mig till posten och skicka tilbaka dem?

Permalänk
Medlem

Tycker TS är anmärkningsvärt tyst i denna tråden. Jag skulle också vilja veta hur mailkonversationen ser ut.

Klart är att iallafall att han borde få kompensation för att skicka tillbaks det.
Något ni stadsbor borde tänka på är att inte alla bor på 5 minuters gångavstånd till ett ICA med postombud och/eller har tillgång till bil.

Själv skulle det ta mig ca 2 timmar att återlämna ett paket på närmsta postombud (Willys.)

Gå hemifrån 12:30.
Ta 12:40 bussen till Ystad.
Framme ca 12.55.
Längre promenad, Willys. Framme ca 13.20.
Längre promenad tillbaka till stationen. Framme ca 13.40.
Vänta på bussen som går hem 14.10.
Hemma igen ca 14.30.

Allt som allt, 2 timmar bara för att skicka tillbaks något jag inte ens har beställt.
(*Klockslagen är teoretiska, men detta är verkligen hur lång tid det skulle ta.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag i din sits inte lyft ett finger efter att ha fått hot om faktura. Jag skulle sagt vilka tider de kan komma och hämta det vid min dörr, that's it. Det är en principsak.

Får man fråga vilket företag det gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

De skickar en fraktsedel. Därmed behöver kunden inte betala en krona. Det är ju en självklarhet.

Bor du i post kontoret?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Bor du i post kontoret?

Han ser det nog inte som en kostnad att slänga iväg det i postsäcken när han köper mjölk. 10 sekunder extra när han är på ICA, bäst att skicka en faktura.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zappox:

Ja i korta drag, fick hem saker som jag inte hade beställt utöver det som faktiskt ingick i min beställning.

1. Jag var ärlig och mailade företaget att jag fått för mycket.

2. Fick till svar att jag skulle skriva ut returfraktetikett och posta på närmsta postkontor.

3. Jag säger att de gärna får skicka hem någon till mig som plockar upp grejerna, men att jag inte lägger tid och pengar(bensin) på att ta mig till närmsta postkontor.

4. Får tillbaka hot om faktura på de grejerna jag fick extra som inte var beställt om jag inte postar dem.

Någon som vet vad konsumentköplagen säger här? Värdet är ca 400 kr och jag har ingen användning på skräpet...

//mvh Martin

Varför löste du ut paket du inte beställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Varför löste du ut paket du inte beställt?

Han har inte skrivit att han löste ut ett paket som han inte hade beställt. Mest troligt låg det i samma paket som saker som var beställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nej. Men jag har ingen bil, och bussarna går ca en gång i timmen här. Jag kommer dit på 10-15 minuter med buss. Bussen hem går från ICA 1,5 timmar senare.

Och ta med sig paketet och skicka iväg det nästa gång du har ett ärende dit eller be någon annan lämna in det som ska dit är förstås heller inget alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Han ser det nog inte som en kostnad att slänga iväg det i postsäcken när han köper mjölk. 10 sekunder extra när han är på ICA, bäst att skicka en faktura.

Visst kan väll paketet ligga i bilen 1-2 veckor och skumpa runt tills jag ska handla.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Till alla ni som försvarar företaget och säger att han bara ska skicka tillbaka grejerna: Har ni helt missat att företaget hotar att fakturera grejerna om TS inte lyder deras uppmaning att korrigera ett misstag som de själva gjort?

För att ta en värdelös liknelse som en annan skrev i tråden och göra den bättre: Om en kvinna går fram till dig på bussen och vrålar "Flytta på dig ungjävel, jag ska sitta! Akta på dig, annars får du smaka på käppen!" hade ni flyttat på er eller suttit kvar i ren princip?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Läsförståelsen bland många i den här tråden är i botten.

TS har alltså fått extra pryl(ar) i sitt beställda paket, av ett värde ~400:-.

Då ansvaret ligger helt hos företaget, så får dem komma med bud och hämta varorna. Denna kostnad kommer givetvis att vara dyrare än att bara efterskänka varorna till TS.

Men att han skulle lägga en enda minut av sin tid på detta misstag "av goda skäl", är ren och skär idioti.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizze:

Läsförståelsen bland många i den här tråden är i botten.

TS har alltså fått extra pryl(ar) i sitt beställda paket, av ett värde ~400:-.

Då ansvaret ligger helt hos företaget, så får dem komma med bud och hämta varorna. Denna kostnad kommer givetvis att vara dyrare än att bara efterskänka varorna till TS.

Men att han skulle lägga en enda minut av sin tid på detta misstag "av goda skäl", är ren och skär idioti.

Vi kan nog konstatera att vi alla är olika, och tur är väl det :).

Personligen åker jag hellre och lämnar in paketet hos mitt postombud än att tajma in att ett bud ska hämta det. Som sagt, vi är alla olika :).

God jul!

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Vi kan nog konstatera att vi alla är olika, och tur är väl det :).

Personligen åker jag hellre och lämnar in paketet hos mitt postombud än att tajma in att ett bud ska hämta det. Som sagt, vi är alla olika :).

God jul!

Erik

Jag skickar gärna tillbaka en vara till ett företag där jag köpt bra produkter hos och är nöjd med. Alla kan göra misstag, och jag hjälper gärna till om jag kan.

Skulle jag vara extremt missnöjd med företaget så skulle jag också kanske också vägra.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Till alla ni som försvarar företaget och säger att han bara ska skicka tillbaka grejerna: Har ni helt missat att företaget hotar att fakturera grejerna om TS inte lyder deras uppmaning att korrigera ett misstag som de själva gjort??

Du vet vad som stod i mailet som Ts fick? för min del handlar det mer om att JAG tror att det inte är ett hot utan bara en tillsägning om att ifall personen inte kan/vill skicka tillbaka varorna så måste dom skicka en faktura. Tror inte att seriösa företag håller på med hot nämligen och ifall dom gör det så ska dom givetvis få skit tillbaka. Men innan vi vet vad som står mailet konversationen mellan TS och företaget så kan vi ju inte säga ifall det är ett hot det handlar om.

Det finns alltid två sidor på en historia och innan du vet båda så kan man inte bilda sig en "riktig" uppfattning av situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av didjikasd:

Du vet vad som stod i mailet som Ts fick? för min del handlar det mer om att JAG tror att det inte är ett hot utan bara en tillsägning om att ifall personen inte kan/vill skicka tillbaka varorna så måste dom skicka en faktura. Tror inte att seriösa företag håller på med hot nämligen och ifall dom gör det så ska dom givetvis få skit tillbaka. Men innan vi vet vad som står mailet konversationen mellan TS och företaget så kan vi ju inte säga ifall det är ett hot det handlar om.

Det finns alltid två sidor på en historia och innan du vet båda så kan man inte bilda sig en "riktig" uppfattning av situationen.

"bara en tillsägning om att ifall personen inte kan/vill skicka tillbaka varorna så måste dom skicka en faktura." Det är helt klart att uppfatta som ett hot. TS har ingen som helst skyldighet att skicka tillbaka felskickade varor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Inget alls :). Kanske mer under kategorin sunt förnuft ;). Men det är en praktisk och smidig lösning som säkerligen funkar för både säljare och köpare.

Hade dom missat att skicka med grejer. Hade du krävt att dom att butiken budade detta till din dörr? Personligen hade jag nöjt mig med att hämta sakerna hos postombudet, likväl åker jag självfallet åker till postombudet och lämnar tillbaka saker som inte tillhör mig.

Man måste inte alltid hävda sin absoluta rätt (om man nu har någon i det aktuella fallet) utan man kan vara lite praktisk.

God Jul till dig också!!

Erik

Så tycke jag också att det borde vara.
Men om beställaren gjort något fel så tror jag inte att postorderföretaget tar den kostnaden så då gäller det att göra lika tillbaka. Vanligt är att man kan hämta fraktfritt så då kan postorderföretaget också få göra det.
Vanlig avgift för paketering är 50-75Kr + porto. Privatperson har inga rutiner att ta till så då bör det bli lite extra.
Ev går det att öra med konsumentvägledaren i kommunen.
Men att göra gratisjobb för någon som lämnar en femma i skuld till kronofogden har jag svårt att tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

"bara en tillsägning om att ifall personen inte kan/vill skicka tillbaka varorna så måste dom skicka en faktura." Det är helt klart att uppfatta som ett hot. TS har ingen som helst skyldighet att skicka tillbaka felskickade varor.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ska dom säga till TS att dom måste skicka en faktura på den varan som han fått för mycket då? utan att låta som ett hot om faktura?

Verkar vara så ifall dom varorna som man fått för mycket så av står på följesedeln så kan man bli tvungen att betala och ifall dom inte står på följesedeln så har man inte juridisk skyldighet att lämna tillbaka varorna

Permalänk

Nu ligger tråden i konsumenträtt och inte moral & samvete. Du har fått länkat till konsumentköplagen och du borde bara följa dom istället för att lyssna på massa upprörda personer som tycker si och så.

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Jag skickar gärna tillbaka en vara till ett företag där jag köpt bra produkter hos och är nöjd med. Alla kan göra misstag, och jag hjälper gärna till om jag kan.

Skulle jag vara extremt missnöjd med företaget så skulle jag också kanske också vägra.

skulle du vara missnöjd med företaget om dom hotade med faktura eller är det helt ok ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av didjikasd:

Hur ska dom säga till TS att dom måste skicka en faktura på den varan som han fått för mycket då? utan att låta som ett hot om faktura?

Verkar vara så ifall dom varorna som man fått för mycket så av står på följesedeln så kan man bli tvungen att betala och ifall dom inte står på följesedeln så har man inte juridisk skyldighet att lämna tillbaka varorna

De ska inte ens prata om faktura. Om TS inte vill lägga sin tid och sina pengar på att skicka varan så ska företaget komma och hämta sin felskickade vara. Det är deras ansvar, inte någon annans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av didjikasd:

Du vet vad som stod i mailet som Ts fick? för min del handlar det mer om att JAG tror att det inte är ett hot utan bara en tillsägning om att ifall personen inte kan/vill skicka tillbaka varorna så måste dom skicka en faktura. Tror inte att seriösa företag håller på med hot nämligen och ifall dom gör det så ska dom givetvis få skit tillbaka. Men innan vi vet vad som står mailet konversationen mellan TS och företaget så kan vi ju inte säga ifall det är ett hot det handlar om.

Det finns alltid två sidor på en historia och innan du vet båda så kan man inte bilda sig en "riktig" uppfattning av situationen.

Förstår du hur naivt det är att basera ditt svar på hur du tror "seriösa företag" agerar? Oavsett vad du tror så vet de flesta att även det seriösaste företag kommer med diverse hotelser och anklagelser om ditten och datten.

Men jag tror också saker, jorden är platt och tar man sig för långt ut på kanten så trillar man ut i rymden.

TS, oavsett vilken väg du väljer att gå så är det troligtvis inte fel väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappox:

Ja i korta drag, fick hem saker som jag inte hade beställt utöver det som faktiskt ingick i min beställning.

1. Jag var ärlig och mailade företaget att jag fått för mycket.

2. Fick till svar att jag skulle skriva ut returfraktetikett och posta på närmsta postkontor.

3. Jag säger att de gärna får skicka hem någon till mig som plockar upp grejerna, men att jag inte lägger tid och pengar(bensin) på att ta mig till närmsta postkontor.

4. Får tillbaka hot om faktura på de grejerna jag fick extra som inte var beställt om jag inte postar dem.

Någon som vet vad konsumentköplagen säger här? Värdet är ca 400 kr och jag har ingen användning på skräpet...

//mvh Martin

Du skulle inte ha begärt budbil, du skulle begära milersättning, vilket är 18.50:- per mil med personbil.
Har fått det när jag tex åkt i onödan till en butik, där dem lovade att lägga undan en vara, sen när jag kom fram så fanns den inte ens i lager, de knappa bara i sitt lager system om de fanns hemma eller ej. Men då begärde jag mil ersättning på just 18.50:- det är samma ersättning man kan begära när man gör bil avdrag på skatten för resor till och från arbetet.

Så lägg fram det förslaget lite fint till dem nu när dem verkar lite uppretade på ditt budbils "krav" för upphämtning. För det var nog så dem tolkade dig.
Och tyvärr alltid vi skattebetalare som får betala för misstag företag och staten gör.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

De ska inte ens prata om faktura. Om TS inte vill lägga sin tid och sina pengar på att skicka varan så ska företaget komma och hämta sin felskickade vara. Det är deras ansvar, inte någon annans.

Skickades från m.sweclockers.com

Ifall varorna som han fick extra va med på följesedeln så godkände den sekund han har hämtat ut paketet att han har fått dom där med kan företaget fakturera han för dom ifall inte dom kommer tillbaka och dom har tre år på sig att skicka en faktura. Vilket sätt dom kommer tillbaka spelar ingen roll ifall företaget tar en helikopter eller cykel eller ersätter kunden för att han ha använt sin egen bil och lämna tillbaka det. Ja ifall personen använder sin egen egendom och tid så har han rätt till ersättning för det av företaget.

Ifall det inte står på följesedeln så ja då kan inte företaget bevisa att det är just han som fått det utan det kan ha bara kommit bort i lagret.

Skrivet av Sidewalker:

Förstår du hur naivt det är att basera ditt svar på hur du tror "seriösa företag" agerar? Oavsett vad du tror så vet de flesta att även det seriösaste företag kommer med diverse hotelser och anklagelser om ditten och datten.

Men jag tror också saker, jorden är platt och tar man sig för långt ut på kanten så trillar man ut i rymden.

TS, oavsett vilken väg du väljer att gå så är det troligtvis inte fel väg.

Ja du får ursäkta mig att jag inte tror på att alla är ute och ***bort/mod*** lura dig så fort det få chansen. Plus att tro allt vad en person skriver på internet utan att kolla in i det lite själv.

Ovårdat språk
Permalänk
Medlem
Skrivet av didjikasd:

Ifall varorna som han fick extra va med på följesedeln så godkände den sekund han har hämtat ut paketet att han har fått dom där med kan företaget fakturera han för dom ifall inte dom kommer tillbaka och dom har tre år på sig att skicka en faktura. Vilket sätt dom kommer tillbaka spelar ingen roll ifall företaget tar en helikopter eller cykel eller ersätter kunden för att han ha använt sin egen bil och lämna tillbaka det. Ja ifall personen använder sin egen egendom och tid så har han rätt till ersättning för det av företaget.

Ifall det inte står på följesedeln så ja då kan inte företaget bevisa att det är just han som fått det utan det kan ha bara kommit bort i lagret.

Vadå följesedel? Det står inte på pakets utsida exakt vilka artiklar det innehåller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Vadå följesedel? Det står inte på pakets utsida exakt vilka artiklar det innehåller?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis det ligger i paketet och när du hämtar ut paketet så skriver du under att du mottagit paketet med x antal kolli i och ifall det inte stämmer med det du har beställt så ska meddela företaget att det inte stämmer. Ifall du inte gör det så har dom rätt att fakturera dig för dom varorna som va extra i paketet som du mottagit och skrivit under att du mottagit paketet.

Permalänk
Skrivet av didjikasd:

Precis det ligger i paketet och när du hämtar ut paketet så skriver du under att du mottagit paketet med x antal kolli i och ifall det inte stämmer med det du har beställt så ska meddela företaget att det inte stämmer. Ifall du inte gör det så har dom rätt att fakturera dig för dom varorna som va extra i paketet som du mottagit och skrivit under att du mottagit paketet.

Vet inte exakt hur du menar.

Men i alla fall bara vid hempaket man skriver på att man mottagit ett kolli (för chauffören ska kunna bevisa att paketet är lämnat hos kund), Kunden vet bara vad han beställt och chauffören vet inte mer än att han lämnat ett paket hos X kund.

Hämnar man paket på ica/posten så behövs inte mer än Kolli ID och Id handlingar (men man skriver ej på något). Så endast när man är hemma och packar upp som man vet om något är för mycket/saknas. Har varit med om att man inte får följesedel med i paketet utan bara på mail.

Det jag menar är att man inte juridiskt har godkänt utlämningen av X kolli (inte skriftligt i dom flesta fallen i alla fall, om det inte är Hem paket då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vissa lever stressiga liv, du kan säga att någon får komma dit och hämta sakerna (du bestämmer exakt tidpunkt).

Permalänk
Skrivet av cusah:

Nu är det inte jag som fick hem fel grejer men OM det vore jag så är det inte så lätt. Man får tänka lite längre. Jag får planera så att jag kan ta en eftermiddag och cykla iväg några timmar!

5 mil till närmaste bebyggelse eller?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte exakt hur du menar.

Men i alla fall bara vid hempaket man skriver på att man mottagit ett kolli (för chauffören ska kunna bevisa att paketet är lämnat hos kund), Kunden vet bara vad han beställt och chauffören vet inte mer än att han lämnat ett paket hos X kund.

Hämnar man paket på ica/posten så behövs inte mer än Kolli ID och Id handlingar (men man skriver ej på något). Så endast när man är hemma och packar upp som man vet om något är för mycket/saknas. Har varit med om att man inte får följesedel med i paketet utan bara på mail.

Det jag menar är att man inte juridiskt har godkänt utlämningen av X kolli (inte skriftligt i dom flesta fallen i alla fall, om det inte är Hem paket då).

Kan vara jag som fattar fel men när du hämtar ut ditt paket så "skriver du på" när du visar legitimation. Men hittar inget officiellt om ifall man "skriver på" när man hämtar ut ett paket så kan ha helt fel. Orkar inte lägga ner mer tid på att leta efter mer info om det så ifall ni vill säga att jag har fel så do it jag kommer lägga min energi på något annat nu.

God fortsättning på alla

Permalänk
Skrivet av didjikasd:

Kan vara jag som fattar fel men när du hämtar ut ditt paket så "skriver du på" när du visar legitimation. Men hittar inget officiellt om ifall man "skriver på" när man hämtar ut ett paket så kan ha helt fel. Orkar inte lägga ner mer tid på att leta efter mer info om det så ifall ni vill säga att jag har fel så do it jag kommer lägga min energi på något annat nu.

God fortsättning på alla

Anledningen till att man måste visa legitimation vid uthämtning med kolli-id är för att posten ska ha notera vem som hämtar ut försändelsen utan avi.

En del paket skickas med smsavi då krävs legg koll beroende på hur paketet är skickat.
Vissa paket räcker det med pappersavi och inget legg.

REK kräver leg+påskrift

Man har alltid möjligheten att se vikten på en försändelse (ej om det är skickat som brev) via posten.se

Verkar det helt off, som att det är dubbla vikten mot en konsoll. Öppna paktet på postkontoret direkt, detta ska man alltid göra om man inte vet vad som är skickat, om man är osäker mm.

Detta på grund av att personalen ska bevittna vad som är i paketet, vad som eventuellt saknas, eller är för mycket.

Vill aktören sedan att du returnerar det som felaktigt har kommit ut så får dem ju självklart ersätta dig för milkostnad alt skicka en budbil. Dom ska ju självklart inte hota dig med fakturakrav på grund av att du bor långt ifrån ett utlämningsställe.

Permalänk
Medlem

Vilken rolig tråd! Och högaktuell i våra tider med så mycket online-shopping och "bluffakturor" och dylikheter.

Nu är det ju lite otydligheter gällande hur TS har kommit över produkten. Fanns/fanns inte med på fakturan? Jag blir lite provocerad om den inte fanns med på fakturan, TS visar allmänt vett och blir hotad med faktura. Då skulle jag EVENTUELLT börja bråka med företaget.

Är den med på fakturan ser jag tre möjligheter, det är antingen ett fel på företagets beställningstjänst, beställaren har råkat klicka i varan, eller att det skulle vara en så kallad "bluffaktura". Är det sista alternativet otydligt också så kommer ett ärende i lagen aldrig att ge TS rätt, men då finns distansköpslagen som gör att man enkelt har rätt att häva köpet inom 14 dagar. (är det en uppenbar bluffaktura, t.ex. att beställaren aldrig haft kontakt med företaget, att det finns flera drabbade osv så kommer ett ärende i lagen dock alltid att ge TS rätt. Men han kommer inte få behålla varan ändå.)

Men om vi släpper den detaljen och bara pratar etik och moral kring det hela.

Om du kommer över någonting som inte är ditt och du vet vem som tingesten tillhör. Om man då är en ärlig människa med någorlunda skam i kroppen så påtalar man detta för berörd part, det tror jag de flesta kan samsas om. Gör man inte detta kallas det tydligen "Otillbörligt förfogande" vilket i slutändan bör kunnas jämnställas med stöld, både i lagen och etiken.

Vidare i ärendet så skall det "otillbörligt förfogade" återlämnas till den andra parten. Här har det blivit en stor diskussion om tid och pengar osv.
Vilket jag tycker är helt relevant.
I vårat samhälle brottas vi med ekonomi och tid (och tid är pengar, som det så fint heter) konstant, för att få ihop vardagen. Här är det, etiskt sett, alltid subjektivt vad som är "för mycket tid" och "för mycket pengar" för individen. Är det även praktiskt sett att företaget har råkat stoppa ned någonting i lådan, som uppenbarligen beställaren INTE köpt (att det inte finns med på fakturan etc.). Då bör man kunna argumentera för att dom skall underlätta för beställaren så pass mycket att denne klarar av att lämna tillbaka varan i den mån av tid och ekonomi denna besitter.
Vilket det i tråden även framkommer att lagen är tydlig med.

Här bör det initialt bli en diskussion mellan parterna om hur man ska lösa problemet. Är det en halt och blind gammal tant som bor i skogen så kanske företaget måste ombesörja någon som åker hem till henne och hämtar det. Är det en vuxen medelsvensson i en förort med 5-10 minuter i bil postombudet (som också är dennes matvarubutik) kanske dom bara behöver skicka ut en fraktsedel.

Om parterna ej kan komma överrens och väljer att ta ärendet till tingsrätten så är det inte längre någon etik och moral som berättar för oss hur vi ska resonera. Men sannolikt kommer då företaget alltid att vara skyldiga till att fysiskt hämta upp det hos beställaren med minsta möjliga inverkan på beställarens vardag. Eller så kanske dom dömer att företaget redan gjort allt dom kunnat för att detta ska kunna ske, och på så sätt blir ju då det ett brottsärende istället.

Det jag blir mest förvånad över, eller inte alls förvånad kanske? Är hur många det är som verkar ha den inställningen att man ska vara helt obemötande i ett sånt här ärende. Vi bor ju i ett samhälle där alla bör sträva efter att verka i en symbios med varandra. Att man hjälper varandra och underlättar vardagen för andra så långt man klarar av tycker jag bör vara en självklarhet hos alla människor.