Lamina T-701 – Windows 8.1-surfplatta för tusenlappen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KTL:

Tänk om Microsoft hade gjort ett OS med bara MUI som input utan den här schizofrena dubbelnaturen? De hade dominerat på plattmarknaden idag istället för att förvirrat/irriterat majoriteten av konsumenterna. Det hade nog flutit långt bättre på den här nivån av hårdvara också.

Exakt! Tänk om man sedan skulle kalla det för "Windows RT" och rida på ARM-hypen och därför välja en sådan CPU så man är säker på att det inte ens går att köra "gamla" Windows-applikationer.

Skulle man gjort det hade det varit en kassaskåpssäker succé!!!

Sorry, var en smashboll

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hade lagt in någon Linux baserad distro på den som klarar de låga specifikationerna, och använt Windows licensen i någon annan burk istället. Då skulle man nog kunna använda den till något vettigt istället.

Det hade vart awesome.

Men om vi ska vara ärliga så är det nog p.g.a mjukvaran inte är färdig... Jag har t.ex inte sett någon touchbaserat desktop environment, eller några appar som är touchbaserade. KDE håller på med nåt, men verkar aldrig bli klara. Samma med Ubuntu touch. De enda alternativen i Linux-världen verkar vara Android där Google styr allt, eller möjligtvis Jollas kommande tablet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför testar Swec inte en platta med 2GB minne och 32GB lagring samtidigt? Det finns ju en uppsjö plattor med liknande specifikationer.

Jag kör själv en Ainol Inovo8, som flyter på mycket bra (2GB,32GB). Kör XBMC och 1080p MKV filer utan problem över HDMI till TV med Blutooth tangentbord inkopplat. Kass batteritid och halvdålig Wifi dock.

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Är den låst till windows eller kan man lägga in nått mer vettig OS på den?

Ganska stor risk att det finns någon "speedbump" för att försvåra för användaren att använda sin hårdvara som han vill. Helt låst?..nej...du kan nog räkna iskallt med att det kommer någon guide för hur du kan boota något annat OS inom några veckor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scirocco:

Är den låst till windows eller kan man lägga in nått mer vettig OS på den?

Det går om man använder Unetbootin

Skrivet av usilusken:

Det hade vart awesome.

Men om vi ska vara ärliga så är det nog p.g.a mjukvaran inte är färdig... Jag har t.ex inte sett någon touchbaserat desktop environment, eller några appar som är touchbaserade. KDE håller på med nåt, men verkar aldrig bli klara. Samma med Ubuntu touch. De enda alternativen i Linux-världen verkar vara Android där Google styr allt, eller möjligtvis Jollas kommande tablet

Den uppfattningen har inte jag fått. Att installera på en tablet är för krångligt för "vanliga" användare. Därför fokuserar depå att få någon tillverkare att sälja plattor med Ubuntu preinstalled. Vilket verkar vara det som är svårt. För de som har lite datavana däremot så är det vad jag förstår inte allt för stora problem att få in Linux. Jag har köpt en och ska göra ett försök under julledigheten.
http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/install-linux-on-your-x86-tablet-five-distros-to-choose-from-1162825

Skrivet av Clint Eastwood:

Ganska stor risk att det finns någon "speedbump" för att försvåra för användaren att använda sin hårdvara som han vill. Helt låst?..nej...du kan nog räkna iskallt med att det kommer någon guide för hur du kan boota något annat OS inom några veckor.

Som jag skrev ovanför har jag köpt en som jag ska försöka installera Ubuntu på nu i mellandagarna. Någon guide vet jag inte om jag orkar med men jag kan ju berätta hur det gick. Det är lite meckigare att köra in det på en platta än på en dator men efter lite googlande så tror jag det ska gå.

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Det går om man använder Unetbootin

Den uppfattningen har inte jag fått. Att installera på en tablet är för krångligt för "vanliga" användare. Därför fokuserar depå att få någon tillverkare att sälja plattor med Ubuntu preinstalled. Vilket verkar vara det som är svårt. För de som har lite datavana däremot så är det vad jag förstår inte allt för stora problem att få in Linux. Jag har köpt en och ska göra ett försök under julledigheten.
http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/install-linux-on-your-x86-tablet-five-distros-to-choose-from-1162825

Som jag skrev ovanför har jag köpt en som jag ska försöka installera Ubuntu på nu i mellandagarna. Någon guide vet jag inte om jag orkar med men jag kan ju berätta hur det gick. Det är lite meckigare att köra in det på en platta än på en dator men efter lite googlande så tror jag det ska gå.

Låter ypperligt! Ska inte vara några större problem att slimma ner en image lite sedan heller, lite av min bakgård faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt! Tänk om man sedan skulle kalla det för "Windows RT" och rida på ARM-hypen och därför välja en sådan CPU så man är säker på att det inte ens går att köra "gamla" Windows-applikationer.

Skulle man gjort det hade det varit en kassaskåpssäker succé!!!

Sorry, var en smashboll

Dold text

Är nog för morgontrött/julslö för att hänga med i jargongen just nu. Men jag har sen länge hävdat att MUI eller RT släppt på en vanlig platta utan desktop-handikapp och i rätt prisklass hade blivit en succé. Vi får dock aldrig veta eftersom Win8/RT är de mest förvirrade produkterna på mycket länge och konsumenterna dömde ut dem därefter.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av D3lt4:

Japp flyter toppen!
Jag har även en Asus VivoTab Smart som har 2gb ram, men jag upplever det
som att Heartstone flyter bättre på Laminan faktiskt.

Då blir det nog ett köp av en sådan här platta.
Har länga viljat spela i en mer avslappnad position och telefonen på 5,5 tum känns aningen för liten.
Fast jag tror nog att jag går upp en storlek på skärmen till 8 tum, för det finns väl en sådan modell också har jag för mig.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Trevlig recension.

Undrar hur mycket det skulle kosta med motsvarande platta, fast med 2GB RAM och minst 32GB lagring istället?

En annan fundering är storleken, med dagens telefoner på typ 5 - 6" Är det inte lite litet med en 7" surfplatta?
Om skillnaden är lika 'maffig' som att gå från en 40" TV till en 42" TV så är det ju lite antiklimax.
Det är väl i så fall funktionaliteten med x86 och inte storleken som motiverar använding av 7" surfplatta över telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Trevlig recension.

Undrar hur mycket det skulle kosta med motsvarande platta, fast med 2GB RAM och minst 32GB lagring istället?

En annan fundering är storleken, med dagens telefoner på typ 5 - 6" Är det inte lite litet med en 7" surfplatta?
Om skillnaden är lika 'maffig' som att gå från en 40" TV till en 42" TV så är det ju lite antiklimax.
Det är väl i så fall funktionaliteten med x86 och inte storleken som motiverar använding av 7" surfplatta över telefon.

Självklart inte mycket dyrare, i svenska handeln finns det numera Windows-slates med 2GB ram (och 32GB eMMC/lagring) för 1590kr, som Acer Iconia W4 och Asus VivoTab Note 8. Men sen tillkommer ju alla tillbehör – tangentbord, mus och säkert något fodral – för att använda det som en vanlig dator, MicroSD-kort för att utöka lagringen osv. Det är nästan en tusenlapp för acceptabla tillbehör, och kan ju bli mer än så. Asus VivoTab har aktiv digitizer och penna, letar man bara efter en bärbar Windowsmaskin för Windowsprogram kanske man ska titta på annat dock. Du kan t.ex. få en bärbar Intelbaserad 13.3-tum maskin baserad på Haswell (Celeron) får så lite som 2000kr idag (i3/i5-modeller hittar du för ~3-4000 och uppåt), om du ändå ska använda tangentbord och mus/pekdon i någon portabel variant. Ska man köra Atom måste man nog veta att det räcker till (ens syften) för att kunna välja det med gott samvete.

Du kommer använda skrivbordet på en slate-pc, så kul är inte storprogrammen och IE i hybridläge där du inte ens kan köra BankID.

Går givetvis att köra multitouch eller penna ute i skrivbordet också, men det kommer nog finnas vilja att växla över till att köra tangentbord. Nackdelen med dessa slates är 32-bit Windows. Trotts att de har en 64-bit plattform, 32-bit UEFI är heller ingen bra kombination om man vill köra Linux. Vill man ha 4GB ram eller mer blir det också en hel del pengar, ThinkPad 8 börjar på 7000kr. Använder man surfplattor som ett tillbehör, en kompletterande enhet kan man lika gärna köpa en iOS eller Android-baserad plus en bärbar Windowsmaskin. Bästa av båda i en enhet är inte riktigt i bilden.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa en platta med så här låga Specs. Min tid med plattan är värd mer än tusen spänn. Den får gärna kosta 2000 men då vill jag inte sitta och vänta på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Tänk om Microsoft hade gjort ett OS med bara MUI som input utan den här schizofrena dubbelnaturen? De hade dominerat på plattmarknaden idag istället för att förvirrat/irriterat majoriteten av konsumenterna. Det hade nog flutit långt bättre på den här nivån av hårdvara också.

Skrivet av KTL:

Är nog för morgontrött/julslö för att hänga med i jargongen just nu. Men jag har sen länge hävdat att MUI eller RT släppt på en vanlig platta utan desktop-handikapp och i rätt prisklass hade blivit en succé. Vi får dock aldrig veta eftersom Win8/RT är de mest förvirrade produkterna på mycket länge och konsumenterna dömde ut dem därefter.

Varför? Det skulle ha alla nackdelar och inga fördelar från de andra operativen. Sämst programutbud, nytt gränssnitt och inte resurssnålast. Är totalt oanvändbart mer än för de absoluta grundfunktionerna. Det är ju just det där tänket som handikappat microsoft och kostat dem enorma summor, och du tycker att de ska köra vidare på RT? De försökte ju liksom just det du säger, och det sög enormt och fick massiv kritik för att det var så funktionslöst och onödigt handikappat när de lika gärna kunde haft riktiga Windows. Det är ju mycket bättre att ha riktiga Windows 8, då har du en fullskalig PC med alla funktioner och störst programutbud i världen. Enormt slagkraftigt, det är endast hårdvaran denna faller lite på.

Jag har sagt det förut, och säger det igen, när de skickar in detta i en telefon (vilket går idag) så köper jag den direkt. Grymt smidigt när man kommer till kontoret, bara sätta i en docka som ansluter till skärm, mus och tangentbord, så har man sin egen PC framför sig, eller när man kommer hem till polaren, bara koppla i TVn och köra igång med Bluetooth tangentbord och mus.

Ska jag köpa en platta idag så är det en med Win8, det är helt klart starkaste alternativet på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför? Det skulle ha alla nackdelar och inga fördelar från de andra operativen. Sämst programutbud, nytt gränssnitt och inte resurssnålast. Är totalt oanvändbart mer än för de absoluta grundfunktionerna. Det är ju just det där tänket som handikappat microsoft och kostat dem enorma summor, och du tycker att de ska köra vidare på RT? De försökte ju liksom just det du säger, och det sög enormt och fick massiv kritik för att det var så funktionslöst och onödigt handikappat när de lika gärna kunde haft riktiga Windows. Det är ju mycket bättre att ha riktiga Windows 8, då har du en fullskalig PC med alla funktioner och störst programutbud i världen. Enormt slagkraftigt, det är endast hårdvaran denna faller lite på.

Jag har sagt det förut, och säger det igen, när de skickar in detta i en telefon (vilket går idag) så köper jag den direkt. Grymt smidigt när man kommer till kontoret, bara sätta i en docka som ansluter till skärm, mus och tangentbord, så har man sin egen PC framför sig, eller när man kommer hem till polaren, bara koppla i TVn och köra igång med Bluetooth tangentbord och mus.

Ska jag köpa en platta idag så är det en med Win8, det är helt klart starkaste alternativet på marknaden.

Har du inte förstått att traditionellt Windows på en pekplatta är mer nackdel än fördel (vilket snällt sagt marknadens svala gensvar på produkterna bevisat) så bör du titta i backspegeln. Din egna preferens är inte automatiskt en fördel för alla.

http://m.imore.com/microsoft-once-again-fails-understand-when...

Läs och lär dig. Gör dig inget mer besvär framöver för den delen. Din favorit är för dig ingen obrukbar produkt men likväl en produkt som visat sig vara en pytteliten nischmarknad. The end. Finns inget att debattera. Ett bantat platt-OS baserat på bara mui hade garanterat gjort bättre ifrån sig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Är den låst till windows eller kan man lägga in nått mer vettig OS på den?

Så man köper en windowsplatta för att inte köra windows menar du?
Ni troll är ju bra roliga ibland.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Har du inte förstått att traditionellt Windows på en pekplatta är mer nackdel än fördel (vilket snällt sagt marknadens svala gensvar på produkterna bevisat) så bör du titta i backspegeln. Din egna preferens är inte automatiskt en fördel för alla.

Windows 8-plattor fick ganska svalt gensvar för att de såldes med i5 processorer och kostade en jävla massa pengar förr. Windows RT sålde uselt oavsett prisklass, RT har ju avskräckt många så när de nu ser en full Windows 8-platta för ett par tusingar så avfärdar de dem för att de tror att det är RT-plattor.
Ditt koncept med RT var totalt fiasko och har sågats mer eller mindre överallt.

Skrivet av KTL:

Din favorit är för dig ingen obrukbar produkt men likväl en produkt som visat sig vara en pytteliten nischmarknad. The end. Finns inget att debattera. Ett bantat platt-OS baserat på bara mui hade garanterat gjort bättre ifrån sig.

Problemet är att Windows 8 är mindre nischad än någon annan. RT är extremt nischat, det klarar mindre än Win8, Android eller iOS, och har ett mer förvirrande och mindre flexibelt och konfigurerbart gränssnitt. Vill man ha enkelheten vinner iOS och Android, vill man ha utbudet förlorar RT stort mot alla, vill man ha kraftfullhet så vinner Windows 8 eller Android. RT är en nisch som ingen vill ha. Fullskaliga Windows har åtminstone något den är bättre på än konkurrensen, den har dessutom framtiden för sig när x86-processorers prestanda i TDP-kategorin ökar i en rasande takt. Windows 8 vinner i ett flertal kategorier mot konkurrensen. Windows RT är sämsta alternativet oavsett preferens. Bara om man är helt kär i just Metro-gränssnittet och vill ha något funktionslösare än en iPad är RT-plattor ens ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag har sagt det förut, och säger det igen, när de skickar in detta i en telefon (vilket går idag) så köper jag den direkt. Grymt smidigt när man kommer till kontoret, bara sätta i en docka som ansluter till skärm, mus och tangentbord, så har man sin egen PC framför sig, eller när man kommer hem till polaren, bara koppla i TVn och köra igång med Bluetooth tangentbord och mus.

Ska jag köpa en platta idag så är det en med Win8, det är helt klart starkaste alternativet på marknaden.

Jag kan bara säga Amen! Jag har i 3 år levt med en Asus padphone som bygger på just det konceptet med en telefon som blir en platta som blir en dator och kan konstatera att Android är för begränsat för det syftet och hårdvaran för långsam. När jag köpte en platta till hustrun köpte jag en med fullt win8 och kan bara konstatera att det med längder slår både iOS och Android i användbarhet. Win8 på platta är smått fantastiskt och möjligheterna till multitasking i platläge är helt överlägset konkurrenterna.

Fick jag en tfn med fullt win10 på en x86-bas i 14 mm med 4gb minne och 32-64 gb lagring plus usb3, hdmi/dp och microsd så så skulle det vara svårt att motivera någon annan dator som inte är purpose-built.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Windows 8-plattor fick ganska svalt gensvar för att de såldes med i5 processorer och kostade en jävla massa pengar förr. Windows RT sålde uselt oavsett prisklass, RT har ju avskräckt många så när de nu ser en full Windows 8-platta för ett par tusingar så avfärdar de dem för att de tror att det är RT-plattor.
Ditt koncept med RT var totalt fiasko och har sågats mer eller mindre överallt.

Problemet är att Windows 8 är mindre nischad än någon annan. RT är extremt nischat, det klarar mindre än Win8, Android eller iOS, och har ett mer förvirrande och mindre flexibelt och konfigurerbart gränssnitt. Vill man ha enkelheten vinner iOS och Android, vill man ha utbudet förlorar RT stort mot alla, vill man ha kraftfullhet så vinner Windows 8 eller Android. RT är en nisch som ingen vill ha. Fullskaliga Windows har åtminstone något den är bättre på än konkurrensen, den har dessutom framtiden för sig när x86-processorers prestanda i TDP-kategorin ökar i en rasande takt. Windows 8 vinner i ett flertal kategorier mot konkurrensen. Windows RT är sämsta alternativet oavsett preferens. Bara om man är helt kär i just Metro-gränssnittet och vill ha något funktionslösare än en iPad är RT-plattor ens ett alternativ.

Läs länken jag skicka igen, även det jag skrivit en gång till. Hade du gjort det hade du förstått (förhoppningsvis) att jag inte ens pratar om RT-plattor som dem varit med det misslyckade OS:et som redan släppts. Uppenbarligen ignorerar du mycket och maler på i eget tycke. Jag spekulerar vad som kunde varit om man gjort annorlunda. Det är allt. Du hade kunnat undvika rejält med redundant text om du läste ordentligt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Läs länken jag skicka igen, även det jag skrivit en gång till. Hade du gjort det hade du förstått (förhoppningsvis) att jag inte ens pratar om RT-plattor som dem varit med det misslyckade OS:et som redan släppts. Uppenbarligen ignorerar du mycket och maler på i eget tycke. Jag spekulerar vad som kunde varit om man gjort annorlunda. Det är allt. Du hade kunnat undvika rejält med redundant text om du läste ordentligt.

Det framgår inte vad som skiljer ditt förslag från katastrofen RT. Kritiken som framförs mot Windows 8 på platta i din länk är ogenomtänkt. Man tar inte hänsyn till att RT är nischat till att vara som Android eller iOS, fast sämre på alla punkter. Windows 8 är otroligt mycket bättre än båda dessa på avgörande punkter. Fullskaligt Windows 8 i billigare plattor är i princip helt nytt, men jag vet redan flera som är mycket nöjda med konceptet. Vet ingen som någonsin sagt något positivt om RT.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på 701 och 801?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det framgår inte vad som skiljer ditt förslag från katastrofen RT. Kritiken som framförs mot Windows 8 på platta i din länk är ogenomtänkt. Man tar inte hänsyn till att RT är nischat till att vara som Android eller iOS, fast sämre på alla punkter. Windows 8 är otroligt mycket bättre än båda dessa på avgörande punkter. Fullskaligt Windows 8 i billigare plattor är i princip helt nytt, men jag vet redan flera som är mycket nöjda med konceptet. Vet ingen som någonsin sagt något positivt om RT.

Första inlägget
Andra inlägget
Tredje inlägget

Samt ett väldigt tydligt citat på inlägg två.

Citat:

Men jag har sen länge hävdat att MUI eller RT släppt på en vanlig platta utan desktop-handikapp och i rätt prisklass hade blivit en succé.

Jag kommer inte mata dig mer för det är inte jag som inte klarar av att förstå när någon pratar om hypoteser. Det är du. Jag slösar inte min tid på dig mer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av KTL:

Jag kommer inte mata dig mer för det är inte jag som inte klarar av att förstå när någon pratar om hypoteser. Det är du. Jag slösar inte min tid på dig mer.

Du kan få slösa tid på mig istället.

Det du pratar om är precis som Aleshi och Yoshman skriver Windows RT. Visserligen finns skrivbordet kvar, men det är inte "förvirrande" när det helt saknar applikationsutbud. Ja, förutom Office 2013 som enligt branschrykten är den enda anledningen till att Microsoft valde att behålla skrivbordet. Förutom denna detalj är det precis det du tror skulle ha dominerat på surfplattemarknaden idag.

Varför Windows RT floppade/har försvunnit finns det många anledningar till och har ingenting, eller på sin höjd väldigt lite, med skrivbordet att göra. Den kanske största är att surfplattorna kostade på tok för mycket, i princip i nivå eller över en x86-baserad surfplatta. Det andra var det initialt brutalt dåliga utbudet i Windows Store, någonting som inte gjorde fullt lika mycket om man köpte en enhet med x86-processor.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Du kan få slösa tid på mig istället.

Det du pratar om är precis som Aleshi och Yoshman skriver Windows RT. Visserligen finns skrivbordet kvar, men det är inte "förvirrande" när det helt saknar applikationsutbud. Ja, förutom Office 2013 som enligt branschrykten är den enda anledningen till att Microsoft valde att behålla skrivbordet. Förutom denna detalj är det precis det du tror skulle ha dominerat på surfplattemarknaden idag.

Varför Windows RT floppade/har försvunnit finns det många anledningar till och har ingenting, eller på sin höjd väldigt lite, med skrivbordet att göra. Den kanske största är att surfplattorna kostade på tok för mycket, i princip i nivå eller över en x86-baserad surfplatta. Det andra var det initialt brutalt dåliga utbudet i Windows Store, någonting som inte gjorde fullt lika mycket om man köpte en enhet med x86-processor.

Nej det jag pratar om är ett omdesignat OS för just plattor baserat enbart på MUI's gränssnitt. Det vill säga pekgränssnittet ENBART. Tänk en iPad utan desktop om nu det ska hjälpa. Alla är på tok för snabba med att haka upp sig på just RT som jag ovan också kallat ett misslyckande.

Men som också nämnt, det är en hypotes. Hade Microsoft gjort som Nokia (inte delen som såldes av) och gjort en ren iPad-kopia och visat den överlägsen, vilket MUI hade chans att göra den, så hade de inte ståt och trampat vatten i tre år tills den marknaden stagnerat.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av KTL:

Nej det jag pratar om är ett omdesignat OS för just plattor baserat enbart på MUI's gränssnitt. Det vill säga pekgränssnittet ENBART. Tänk en iPad utan desktop om nu det ska hjälpa. Alla är på tok för snabba med att haka upp sig på just RT som jag ovan också kallat ett misslyckande.

Men som också nämnt, det är en hypotes. Hade Microsoft gjort som Nokia (inte delen som såldes av) och gjort en ren iPad-kopia och visat den överlägsen, vilket MUI hade chans att göra den, så hade de inte ståt och trampat vatten i tre år tills den marknaden stagnerat.

Det har framgått vid flera tidigare inlägg och det du beskriver är fortfarande Windows RT. Att folk "hakar upp sig" är för att det är precis vad du efterfrågar och tror skulle blivit en stor succé. Pekgränssnittet är det enda användbara och "förvirringen" med skrivbordet är ett icke-problem. Vad skulle ha gjort Windows RT så mycket bättre utan skrivbordet att det skulle kunna ha kört över Android och Apples Ipad?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det har framgått vid flera tidigare inlägg och det du beskriver är fortfarande Windows RT. Att folk "hakar upp sig" är för att det är precis vad du efterfrågar och tror skulle blivit en stor succé. Pekgränssnittet är det enda användbara och "förvirringen" med skrivbordet är ett icke-problem. Vad skulle ha gjort Windows RT så mycket bättre utan skrivbordet att det skulle kunna ha kört över Android och Apples Ipad?

Att ni uppfattar det som RT, det får stå för er. Det är inte vad jag pratar om eller tror hade varit en succé. Att handikappade laptops i förklädnad som RT-plattorna var skulle floppa var inget konstigt, det var väntat. Jag anser inte desktop på detta var ett ickeproblem, för oss här är det. Inte ute i vischan, vi vet redan att RT-plattor hade väldig hög return rate trotts att de inte var trasiga.

Jag bollar idén med en platta utan krusiduller (utan tangentbord, desktop och ställ etc.) som bredvid en iPad/Android på app-multitaskingen framförallt varit så pass bra att det varit "you had me at multitasking". Förutsatt att priset var rätt. För vid den tiden för tre år sedan var MUI redan överlägset konkurrenterna på den punkten men det hamnade i skymundan av andra ogenomtänkta idéer.

Det är vad jag tror. Det är vad jag förklarat. Det har inget med den forna inkarnationen av RT som floppat att göra. Det är en hypotes. Vart vi går härifrån vetefasen men plattan som grundartikeln handlar om tror jag mått bättre av att mjukvaran bantats än mer på

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Du kan få slösa tid på mig istället.

Det du pratar om är precis som Aleshi och Yoshman skriver Windows RT. Visserligen finns skrivbordet kvar, men det är inte "förvirrande" när det helt saknar applikationsutbud. Ja, förutom Office 2013 som enligt branschrykten är den enda anledningen till att Microsoft valde att behålla skrivbordet. Förutom denna detalj är det precis det du tror skulle ha dominerat på surfplattemarknaden idag.

Varför Windows RT floppade/har försvunnit finns det många anledningar till och har ingenting, eller på sin höjd väldigt lite, med skrivbordet att göra. Den kanske största är att surfplattorna kostade på tok för mycket, i princip i nivå eller över en x86-baserad surfplatta. Det andra var det initialt brutalt dåliga utbudet i Windows Store, någonting som inte gjorde fullt lika mycket om man köpte en enhet med x86-processor.

Skrivet av KTL:

Nej det jag pratar om är ett omdesignat OS för just plattor baserat enbart på MUI's gränssnitt. Det vill säga pekgränssnittet ENBART. Tänk en iPad utan desktop om nu det ska hjälpa. Alla är på tok för snabba med att haka upp sig på just RT som jag ovan också kallat ett misslyckande.

Men som också nämnt, det är en hypotes. Hade Microsoft gjort som Nokia (inte delen som såldes av) och gjort en ren iPad-kopia och visat den överlägsen, vilket MUI hade chans att göra den, så hade de inte ståt och trampat vatten i tre år tills den marknaden stagnerat.

Kan inte ni två starta en egen tråd istället så kan vi andra få lite mer saklig kunskap om Laminan. Tråden handlar ju trots allt om Laminan inte vilka OS som är floppar enligt ert tyckande.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av KTL:

Att ni uppfattar det som RT, det får stå för er. Det är inte vad jag pratar om eller tror hade varit en succé. Att handikappade laptops i förklädnad som RT-plattorna var skulle floppa var inget konstigt, det var väntat. Jag anser inte desktop på detta var ett ickeproblem, för oss här är det. Inte ute i vischan, vi vet redan att RT-plattor hade väldig hög return rate trotts att de inte var trasiga.

Jag bollar idén med en platta utan krusiduller (utan tangentbord, desktop och ställ etc.) som bredvid en iPad/Android på app-multitaskingen framförallt varit så pass bra att det varit "you had me at multitasking". Förutsatt att priset var rätt. För vid den tiden för tre år sedan var MUI redan överlägset konkurrenterna på den punkten men det hamnade i skymundan av andra ogenomtänkta idéer.

Det är vad jag tror. Det är vad jag förklarat. Det har inget med den forna inkarnationen av RT som floppat att göra. Det är en hypotes. Vart vi går härifrån vetefasen men plattan som grundartikeln handlar om tror jag mått bättre av att mjukvaran bantats än mer på

Den "hypotes" eller idé du bollar och beskriver är fortfarande Windows RT. Det enda som skiljer är att skrivbordet finns kvar och det är ett icke-problem när det ändå inte går att använda till någonting då bakåtkompatibilitet saknas. Att det innebär en "förvirring" för gemene man går att diskutera med x86-baserade surfplattor, men att det var spiken i kistan för Windows RT är helt enkelt fel.

Hög return rate beror/berodde inte på att det fanns ett skrivbord som ändå inte går att använda, utan att app-utbudet var värdelöst och inte motsvarade det konsumenter förväntade sig av en surfplatta (utbud liknande IOS och Android). Detsamma hade även gällt det du beskriver, vilket är Windows RT minus skrivbord.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det finns 6-tum Windows Phone-enheter sen ett tag. Detta är Windows utan skrivbordet. Du kommer få din produkt med W10 förmodligen. Något som inte är Window RT, Windows 8.1 och är förbättrat för små ARM-baserade enheter. Den produkten är fortfarande beroende av Win32 och Win32-komponenter som IE däremot. Windows Runtime har fortfarande sina begränsningar. Det är inte direkt någon höjdare på multitasking heller, men du har möjlighet att växla program och viss bakgrundskörning när du bygger in stöd för det. Du kan inte direkt ha "Modern UI" utan det nya mjukvaruramverket/miljön under, men den är faktiskt inte lika kraftfull som konkurrenternas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zem33:

Varför testar Swec inte en platta med 2GB minne och 32GB lagring samtidigt? Det finns ju en uppsjö plattor med liknande specifikationer.

Håller med. Ser fram emot ett sådant test!

Däremot så tycker jag att det är kul att SweC även testar "bottensegmentet" och ser vad en platta/dator för under 1000-lappen kan prestera. Speciellt då denna varit såpass omtalad. Bra att även veta vad man kanske skall undvika som konsument.

Skrivet av anon99339:

Lagringsutrymmet är verkligen en dealbreaker. Undrar hur mycket dyrare det hade blivit med 32/64GB.

Visst kostar det en del med mer lagringsminne, men känns som om detta testet bekräftar att 16GB är i allra minsta laget.

Skrivet av Baxtex:

Släng på en sd kort plats och 2gb ram så hade det varit ett givet köp.

Edit: Ah den hade kortplats, då är det bara mer ram då.

Här är ett klart intressant alternativ som ser väldigt prisvärt ut: Acer Iconia W4-820 8" / Z3740 / 2GB / 32GB

Skrivet av infigo:

Om det går att anväda 365 licensen någon annan stans så har man ju en platta för 600 kr. Det är ändå något som drar i det

Jag skulle köpa Office 365 till en släkting i mellandagarna, och gick på detta alternativet: HP Stream 7 5700no Surfplatta 32 GB

För 999 kr så får jag plattan + Office 365 Personal på köpet. Dvs plattan för endast 300-400 extra!

Den har visserligen bara 1GB i arbetsminnde som Laminan i detta testet som jag personligen är lite skeptisk till (efter att ha haft en Netbook med det), men för det priset så är det en kul leksak för mig och bra extra backup (både som platta och enkel dator) till familjen och släkten.

Skrivet av Marquzz:

Hade varit intressant om de slängt på saker som 3-4GB ram, 64GB lagring samt anti-reflex samt lägre lägsta ljusstyrka. Den kunde tom kostat 1500 och varit en betydligt mer prisvärd platta.

Håller med.

Om jag gillar konceptet med Atom/Windows i en liten 7/8" platta så kanske jag framåt skaffar en sådan kraftfullare variant. Dock så kommer ju priset att bli därefter och långt mycket högre än vad du räknar med (känns inte riktigt verklighetsförankrat med den specen och pris som du nämner).

Räkna med normalt ca 5000-6000 (vilket inte är mycket för en "high end" platta eller telefon - betalade det per styck för både min iPhone och min iPad Mini).

Men går att hitta till lite lägre pris via webben. Går man in på Lenovos egna webshop så har de ett par intressanta alternativ för de som vill ha en "high end" Windows-platta med prestanda och minne motsvarande bra iPads.

Själv så är jag intresserad av plattan för 4500. Med jämna mellanrum så kör Lenovo med 10%-rabbater på hela ThinkPad-sortimentet, inklusive plattor, och då kanske jag blir sugen att slå till på en att testa. Är ju trots allt gammal fan av ThinkPad som datorer, och här får du en Atom-platta som jag tror nästan kan matcha Apples senaste processorer och grafikprestanda, samt 4GB RAM och 64GB lagring.

Dessutom HDMI och USB 3.0 (perfekt för att koppla till mina ThinkPad USB3-dockor) - grymt om man vill ha både en platta och pytteliten reserv/basic-PC i ett!

Skrivet av zeg:

Har en Toshiba Encore som jag köpte billigt och den tycker jag funkar över förväntan. Det är synd dom snålat ner det till 1GB RAM på 2:an av den.

Kul!

Finns en del plattor med Intel och 2GB RAM om du senare vill uppgradera/komplettera (skall själv testa/leka med min HP Slate 7 först): http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=s201539141#rparams=m=s201539484

Skrivet av Uzanar:

Det är det väl inga tvivel om men ha i åtanke här att man får en helt laglig kopia av Windows värd 800kr och man betalar endast 200kr för hårdvaran, det är ett enormt värde!
Denna platta är enormt prisvärd för den som har det riktigt knapert med pengar och bara måste ha en dator för att kanske göra bankärenden och enkel surfning för hur man än vrider och vänder på det så är det här en helt kompetent vanlig familje-"dator".

Exakt.

Perfekt som nödbackup. Koppla in USB-hub (som många redan har till sina moderna ultrabooks med begränsade uttag), existerande mus/tangentbord som man redan har liggande och koppla i en HDMI eller USB-skärm och du har en stationär mini-PC!

Skrivet av DavidtheDoom:

Har 2GB i min platta. Inga problem med lagg/ryck här inte. 4GB hade varit svindyrt. Min kostade runt 3000kr liksom.

Jo, 32GB disk och 2GB RAM ser ju ut att vara lite av en klar "sweetspot" när det gäller prestanda/pris för Atomplattor.

Skrivet av Typen_200:

Har köpt i princip samma platta som denna men med märket Linx. Samma specifikationer men med 32GB lagring. Är nöjd med den som Windows-platta men man skall tänka på att det är fulla Windows med alla sina nackdelar samt fördelar då man köper den. En nackdel jag märkt är just batteritiden i standby, den drar slut från 100% på ungefär 2 dagar.

Annars är det en kompetent platta med bra genomtänkta saker som microsd läsare samt microHDMI. Ska bli intressant att testa den som "stationär" med bluetooth tangentbord+mus samt koppla en skärm till HDMI.

Har också beställt ett 64GB microsd kort för att utöka lagringen. Tror nog att det kommer att räcka ganska långt med 96GB lagring i en surfplatta.

Betalade 99€ för min som är ungefär 940 kronor.
https://www.toknet.fi/tabletit/linx7-windows-tablet-32-gb/505...

Kul!

Jo, 32GB disk känns ju lite som ett praktiskt minimum för Windows. Sedan skaffar man enkelt ett SD-kort för lagring av datafiler.

Skrivet av D3lt4:

Japp flyter toppen!
Jag har även en Asus VivoTab Smart som har 2gb ram, men jag upplever det
som att Heartstone flyter bättre på Laminan faktiskt.

Intressant!

Skrivet av GuessWho:

Trevlig recension.

Undrar hur mycket det skulle kosta med motsvarande platta, fast med 2GB RAM och minst 32GB lagring istället?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

Skrivet av Petaflux:

Vad är det för skillnad på 701 och 801?

Bara storleken på skärmen; 7" respektive 8".

Skrivet av f@boy:

Kan inte ni två starta en egen tråd istället så kan vi andra få lite mer saklig kunskap om Laminan. Tråden handlar ju trots allt om Laminan inte vilka OS som är floppar enligt ert tyckande.

Håller med. Är alltid lite "tjötigt" med det vanliga bandet av Linux/Android-anhängare som inte gillar Microsoft.

Konstigt nog så verkar de mera på "krigsstigen" än våra vanliga Apple-fans. Varför kan man undra?

Nåja, det är helt klart bra med flera alternativ oavsett, så kan man välja de system som man tycker är intressantast för en själv, och som fungerar bäst efter ens egna behov.

Själv så har jag köpt flera Android-produkter, men för närvarande så är jag väl lite av Apple-fan, men som gillar WP starkt på telefon. WP var ju i början ett alternativ som Microsoft hade för plattor, men de valde att kombinera PC/plattor istället för telefon/plattor som konkurrenterna. Har ju inte varit någon stor försäljsningssucce på PC, men måste säga att efter ha använt en Surface Pro i ca ett halvår, att jag gillar konceptet med både PC och avancerad platta i ett.

Andra gånger så föredrar jag dock iOS/iPad som rena plattor med dess klart högsta kvalitet och kvantitet på app-utbudet (klart bättre än för Android - även om det säljer mer i större volymer). Beror helt på olika användingstillfällen och behov för mig vad jag föredrar att använda (av min mix av datorer, plattor och telefoner som jag har att välja på).

Gillar dock konceptet med platta/PC i ett (precis som om det var en kul idé med Ubuntus telefon/PC-i-ett), även om vi kanske inte än riktigt hittat fram till ett praktiskt nirvana änn.

Hoppas dock att SweC fortsätter att bevaka vad som händer på marknaden och även testa fler Windows-Atom-plattor med lite andra specar än denna Lamina. Dock stort tack för detta testet av SweC/Jacob som visar på att man absolut skall undvika Windows-plattor med bara 16 GB disk.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Någon som har kört en Geekbench 3 på den plattan. Kommer den ens upp i 500?
En Teclast X80H, Bay Trail-T 64 Bit Z3735, 2GB, 32GB, Windows 8.1 kostar under 1000 kr med frakt om man beställer den i Kina. Banggood. com t.ex.

Permalänk
Medlem

Har själv beställt en HP stream 7 vilket verkar var exakt samma som Linx 7 32Gb då båda saknar HDMI port. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2890147

Den ska användas i en äldre bil som hastighetsmätare varvräknare osv tillsammans med ett program som heter DashCommand.
Då det ska sitta en modern motor i en äldre bil så har inte den nya växellådan något uttag för hastighetsmätare via vajer.
Därför ska plattan användas tillsammans med OBD2-kontakten till fordonsdatorn för den nya motorn och därifrån hämtar den de data man vill lägga in på DashCommand, det programmet är helt skalbart, och man väljer helt själv vad man vill den ska visa och på vilket sätt, analoga mätare eller digitala siffror