Råkade ta bort SSD från BOOT

Permalänk

Råkade ta bort SSD från BOOT

Hej, det är såhär att jag hade min dator kopplad till TVn och det slutade plötsligt att funka, alltså att utvidga skärmarna.
På datorn visades bara en lila skärm och på TVn inget alls.

Jag gick in i bios och råkade då ta bort SSD från boot. Jag installerade då ett nytt windows och det funkar men Windows är installerad på HDD och jag vill ju ha den på SSD men datorn kan ej hitta den.

Jag har clearat CMOS och på datorn kom det då upp att BIOS blivit återställt men ingen SSD boot kommer upp.

Någon som vet vad jag kan göra?

MVH Kevin

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla i BIOS att du inte gömt SSDn i Boot priority menyn. Specifikt kan det vara enkelt att tappa disken i något som kallas "HDD Boot priority".

Du hittar garanterar disken i BIOS om inte 1. Disken är skadad 2. Sladdarna till disken (SATA och ström) glappar/ är skadade/ inte är kopplade 3. SATA porten eller kontrollenheten på moderkortet är skadad.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Den finns ingenstans i BIOS, har provat allt möjligt och den finns inte i boot priority list. Provade i ett annat SATA uttag och med en annan sådan kabel. Den dök inte upp ändå.

Skrivet av ggwp:

Dubbelkolla i BIOS att du inte gömt SSDn i Boot priority menyn. Specifikt kan det vara enkelt att tappa disken i något som kallas "HDD Boot priority".

Du hittar garanterar disken i BIOS om inte 1. Disken är skadad 2. Sladdarna till disken (SATA och ström) glappar/ är skadade/ inte är kopplade 3. SATA porten eller kontrollenheten på moderkortet är skadad.

Permalänk
Medlem

dyker den upp i boot override?

felsökning
1. prova i en annan dator

2. öppna ssdn och inspektera försiktigt PCBn. Kolla att allt ser ok ut. Kolla om det finnes en indikator led och ge den isf ström för att se om led:n visar något.

Om inget hjälper borde du kanske RMA.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Tack för dina svar.
Tror du att inet hade bytat ut den om jag tog med den och sa att den inte funkar? Har nämligen inte koll på datorer speciellt mycket?

Skrivet av ggwp:

dyker den upp i boot override?

felsökning
1. prova i en annan dator

2. öppna ssdn och inspektera försiktigt PCBn. Kolla att allt ser ok ut. Kolla om det finnes en indikator led och ge den isf ström för att se om led:n visar något.

Om inget hjälper borde du kanske RMA.

Permalänk
Medlem

Resetta bios till default och verifiera att den bootar från SSD framför hårddiskarna. Sedan borde saken vara biff och du kommer åt din gamla Windowsinstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

dyker den upp i boot override?

felsökning
1. prova i en annan dator

2. öppna ssdn och inspektera försiktigt PCBn. Kolla att allt ser ok ut. Kolla om det finnes en indikator led och ge den isf ström för att se om led:n visar något.

Om inget hjälper borde du kanske RMA.

Öppnar han ssd:n så kommer han i mpnga fall att bryta garantin och då blir RMA väldigt svårt...

Testa SSD:n antingen om du kommer åt den i Windows från HDD:n eller att du testar den i en helt annan dator, fungerar det fortfarande inte så är det bara att ta kontakt med återförsäljaren.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Öppnar han ssd:n så kommer han i mpnga fall att bryta garantin och då blir RMA väldigt svårt...

Testa SSD:n antingen om du kommer åt den i Windows från HDD:n eller att du testar den i en helt annan dator, fungerar det fortfarande inte så är det bara att ta kontakt med återförsäljaren.

Hur skulle de se att du öppnat?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Har resetat CMOS och BIOS flertal gånger, SSD dyker varken upp i BIOS eller i DISK Management..

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande inte provat den i en annan dator

Permalänk

Det ska jag prova först

Skrivet av ggwp:

dyker den upp i boot override?

felsökning
1. prova i en annan dator

2. öppna ssdn och inspektera försiktigt PCBn. Kolla att allt ser ok ut. Kolla om det finnes en indikator led och ge den isf ström för att se om led:n visar något.

Om inget hjälper borde du kanske RMA.

Skrivet av avm:

Du har fortfarande inte provat den i en annan dator

Permalänk
Medlem

Fick du ordning på skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Hur skulle de se att du öppnat?

Många tillverkare sätter t.ex. klistermärken över skruvarna som gör det väldigt lätt att se ifall det har blivit borttaget eller pillat på.

Det jag menar är att om den inte fungerar som den ska spelar det ingen roll vad som är fel med den vare sig det är glapp eller en bränd kondensator, det hjälper inte TS att konstatera vad som är felet på själva SSD:n utan bara att det är den och ingen annan komponent.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Han kan ju fixa pcbn möjligtvis. Klisterlappar är väldigt enkla att sätta tillbaka då det är små lappar med klister på.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Hur skulle de se att du öppnat?

Det sitter vanligtvis klisterlappar som ej får brytas utan att garantin ryker.

Permalänk

Skärmarna funkar, HDMI kablen var sönder.

EDIT: SSD funkar fortfarande inte dock.. fick bara skärmarna till att funka.

Permalänk

Det finns även limmade skruvar, det knäpper till lite när man skruvar upp och man märker om dom redan är öppnade.

Mitt tipps är att vid felsökning och senare installering så kör enbart med den ena disken.

I BIOS plocka bort alla diskar och trixa lite.... Jag har ett bios här där diskar syns på flera ställen av någon anledning. Kolla i alla fall att den dyker upp.

Sen när du fått ordning på det kopplar du in den andra disken.

Moderkortet har ett batteri, börjar datorn få några år på nacken som 3 till fem eller så--- kan det ta slut. Då botar det ständigt med grundintällningarna. Det sitter ett litet klockbatteri någonstans på pappabrädan. BYT! KAn finnas på välsorterade matafärer, klockaffärer, Kolla bara att det är rätt tjocklek och bredd och volt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att du har flera diskkontrollers och råkat ställa om eller stänga av någon av dem ?
I så fall måste du kanske först aktivera kontrollern eller ändra läge på den för att disken ska synas på andra ställen än i kontrollerns bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.