Brukar butiker ha HDMI-kablar på TV-apparater stående i butiken?

Permalänk
Avstängd

Brukar butiker ha HDMI-kablar på TV-apparater stående i butiken?

Jag var och kollade på en Sony Bravia KDL-60W605B på Elgiganten för ett par dagar sedan, och den har fått väldigt bra recensioner överallt. Men när jag såg den i butiken tyckte jag att bilden var lite oskarp och pixlig.

Dock kom jag på i efterhand att jag borde kollat om TV:n var inkopplad med en HDMI-kabel, eller kopplad direkt med en vanlig antennkabel till de digitala kanalerna. För den kanal som visades var TV4 HD, och den borde varit mycket skarpare om de faktiskt använt HDMI-kabel.

Har någon koll på hur butiker gör med detta, och gärna specifikt Elgiganten? Sitter 5 mil från närmaste butik just nu, så jag har inga möjligheter att åka in och kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag var och kollade på en Sony Bravia KDL-60W605B på Elgiganten för ett par dagar sedan, och den har fått väldigt bra recensioner överallt. Men när jag såg den i butiken tyckte jag att bilden var lite oskarp och pixlig.

Dock kom jag på i efterhand att jag borde kollat om TV:n var inkopplad med en HDMI-kabel, eller kopplad direkt med en vanlig antennkabel till de digitala kanalerna. För den kanal som visades var TV4 HD, och den borde varit mycket skarpare om de faktiskt använt HDMI-kabel.

Har någon koll på hur butiker gör med detta, och gärna specifikt Elgiganten? Sitter 5 mil från närmaste butik just nu, så jag har inga möjligheter att åka in och kolla.

Antar att de har hdmi, tror inte heller man kan få hd kanaler via gamla hedliga analoga signaler. Kan vara så att om källan I der här faller boxen går till flera andra apparater, och då kan bilden säkert bli suddigt när signalen går igenom många hdmi splitters.

Det är vanligt att bilden inte äns är nära vad den borde var I butikerna, kör på den, om kvaliten är piss klaga och lämna tillbaka den.

Visa signatur

Köra skoter!!!

Java, c, c++, c#

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag var och kollade på en Sony Bravia KDL-60W605B på Elgiganten för ett par dagar sedan, och den har fått väldigt bra recensioner överallt. Men när jag såg den i butiken tyckte jag att bilden var lite oskarp och pixlig.

Dock kom jag på i efterhand att jag borde kollat om TV:n var inkopplad med en HDMI-kabel, eller kopplad direkt med en vanlig antennkabel till de digitala kanalerna. För den kanal som visades var TV4 HD, och den borde varit mycket skarpare om de faktiskt använt HDMI-kabel.

Har någon koll på hur butiker gör med detta, och gärna specifikt Elgiganten? Sitter 5 mil från närmaste butik just nu, så jag har inga möjligheter att åka in och kolla.

Det var med största sannolikhet dålig signal till TVn. De har fortfarande inte bättrat sig så mycket i butikerna efter alla år tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jeppeer:

Antar att de har hdmi, tror inte heller man kan få hd kanaler via gamla hedliga analoga signaler. Kan vara så att om källan I der här faller boxen går till flera andra apparater, och då kan bilden säkert bli suddigt när signalen går igenom många hdmi splitters.

Det är vanligt att bilden inte äns är nära vad den borde var I butikerna, kör på den, om kvaliten är piss klaga och lämna tillbaka den.

Så kvalitèn är egentligen bättre än vad som ges sken av i butikerna? Detta är ju en billig modell, så jag antar att de säkert vill framhäva de dyrare apparaterna också.

Jag är väldigt sugen på att köpa den under mellandagsrean och prova den hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag var och kollade på en Sony Bravia KDL-60W605B på Elgiganten för ett par dagar sedan, och den har fått väldigt bra recensioner överallt. Men när jag såg den i butiken tyckte jag att bilden var lite oskarp och pixlig.

Dock kom jag på i efterhand att jag borde kollat om TV:n var inkopplad med en HDMI-kabel, eller kopplad direkt med en vanlig antennkabel till de digitala kanalerna. För den kanal som visades var TV4 HD, och den borde varit mycket skarpare om de faktiskt använt HDMI-kabel.

Har någon koll på hur butiker gör med detta, och gärna specifikt Elgiganten? Sitter 5 mil från närmaste butik just nu, så jag har inga möjligheter att åka in och kolla.

Men om du har digitalbox i TV'n så får du minst lika bra bild som en box kopplad via HDMI

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på Elgiganten. Oftast är det en vanlig Hdbox som tar in kanalerna men sen hur det sen fördelas ut till 50st tv apparater är ofta genom Komponent vilket inte alls ger samma bild kvalite som HDMI, särskilt när den är kopplad till så många. En del varuhus har börjat med HDMI switchar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emmet45:

Jag var och kollade på en Sony Bravia KDL-60W605B på Elgiganten för ett par dagar sedan, och den har fått väldigt bra recensioner överallt. Men när jag såg den i butiken tyckte jag att bilden var lite oskarp och pixlig.
..........

720p på 60tum ska vara oskarpt och pixligt, inget konstigt. Frågan är snarare hur långt ifrån du stod och tittade på tvn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

720p på 60tum ska vara oskarpt och pixligt. Inget konstigt...

Vad menar du, varför ska 720p vara oskarp och pixlig på en 60 tum? 720p ska ju vara jätteskarp på en bra TV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emmet45:

Så kvalitèn är egentligen bättre än vad som ges sken av i butikerna? Detta är ju en billig modell, så jag antar att de säkert vill framhäva de dyrare apparaterna också.

Jag är väldigt sugen på att köpa den under mellandagsrean och prova den hemma.

Det brukar vara tvärtom då de har ett annat visningsläge i butik än vad du har hemma.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

enklast är ju att ta med en 720p film på usb sticka och en film på 1080p och koppla in i tvn i butiken och testa. Se till att även ändra bildinställningen då den är "Dynamisk" som standard, sätt den på Film/cinema eller liknande så slipper du pilla så mycket.

TV4 HD är missvisande ofta för att även om kanalen för över i 720p eller 1080i så behöver inte materialet som visas på kanalen alltid vara HD inspelat. HD kanaler kan ofta visa SD sändningen om dom inte har bättre källmaterial att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Vad menar du, varför ska 720p vara oskarp och pixlig på en 60 tum? 720p ska ju vara jätteskarp på en bra TV.

Eftersom att TV säkerligen har 1080p vilket medför att klippet med 720 måste sträckas ut för att bli 1080p, dvs vissa pixlar på TVn kommer visa samma pixel från klippet med 720p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kobb3:

Eftersom att TV säkerligen har 1080p vilket medför att klippet med 720 måste sträckas ut för att bli 1080p, dvs vissa pixlar på TVn kommer visa samma pixel från klippet med 720p.

På min nuvarande 40 tummare ser jag i stort sett ingen skillnad alls på 720p och 1080p, och 720 är absolut inte pixlig på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Vad menar du, varför ska 720p vara oskarp och pixlig på en 60 tum? 720p ska ju vara jätteskarp på en bra TV.

Självklart blir det pixligt på för nära håll. När du tittar på TV i affären så ska du stå på samma avstånd som du planerar ha hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Självklart blir det pixligt på för nära håll. När du tittar på TV i affären så ska du stå på samma avstånd som du planerar ha hemma.

Jag stod på 3 meters avstånd och tittade i affären, det ska vara tillräckligt avstånd för att ge bra bild på den skärmstorleken.

Permalänk
Avstängd

På ett annat forum angående bild i butik jämfört med hur bilden kommer se ut hemma beskrev han det såhär: "4K ser ut som DVD, Blu-ray ser ut som standardupplöst digital-tv, högupplöst digital-tv ser ut som VHS, och standardupplöst digital-tv ser ut som en kladdmålning av apan Koko efter en överdos lugnande medel."

Stämmer det någorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Jag stod på 3 meters avstånd och tittade i affären, det ska vara tillräckligt avstånd för att ge bra bild på den skärmstorleken.

720p på 3m med 60tums skärm blir nog lite pixligt om du har fullgod syn.

Permalänk
Medlem

Jag har haft den teven, och jag lämnade tillbaka den. Inte pga pixlig bild, men väldigt mycket clouding/BLB. Den var dock mer "pixlig" än den Sony kdl-805 på 55" som jag bytte till. Om det enbart har med de extra 5 tummen att göra eller panelens kvalitet i övrigt kan jag inte svara på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S