Permalänk

Dator 7000-9000kr

Hej folket! God jul på allihopa!

Nu när presenter har öppnats och omdömet är försämrat har jag bestämt mig för att införskaffa en stationär dator och en datorskärm.

Eftersom jag inte kan ett smack om bygge, komponenter och dylikt önskar jag Er hjälp!

Krav:

Hantera WoW på ultra längre än 1 års tid.
Fungera som en multimedia station också.

Det som eftersöka är en tyst dator som tar liten plats
Så chassit behöver vara så litet som möjligt utan att försämra prestandan.

Det behövs även en datorskärm, runt 24" antar jag.

God jul och tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/110674

Fick skära ner på lite komponenter men detta är nog tillräckligt, om du vill kan du köra på ett 970 istället för ett r9 290.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/110674

Fick skära ner på lite komponenter men detta är nog tillräckligt, om du vill kan du köra på ett 970 istället för ett r9 290.

Tack för det! Finns det någon annan som har någon ide?

Permalänk

Strax över budget, men en stabil dator där jag prioriterat bort HDD och eftermarknadskylare till förmån för övriga komponenter. OBS! Priset är fel, gå in på länken.

Webhallen varukorg

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk

Hur svårt är det att sätta ihop en dator själv? Gjorde det för 10 år sedan typ.

Permalänk
Skrivet av Morphmantv:

Hur svårt är det att sätta ihop en dator själv? Gjorde det för 10 år sedan typ.

"Hur långt är ett snöre...."

Men för att försöka svara på din fråga så anser jag att det inte är speciellt svårt idag. Byggde min första dator för 6 år sedan med hjälp av guider på internet, och den snurrar fortfarande på finfint. Så läs på en del på nätet så kommer du nog fixa det utan problem. Dessutom är det jäkligt roligt och man lär sig en hel del. Var inte rädd för att prova.

Sedan har du ju alla hjälpsamma personer här på forumet som gärna ställer upp och svara om du har några funderingar under byggtiden

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

"Hur långt är ett snöre...."

Men för att försöka svara på din fråga så anser jag att det inte är speciellt svårt idag. Byggde min första dator för 6 år sedan med hjälp av guider på internet, och den snurrar fortfarande på finfint. Så läs på en del på nätet så kommer du nog fixa det utan problem. Dessutom är det jäkligt roligt och man lär sig en hel del. Var inte rädd för att prova.

Sedan har du ju alla hjälpsamma personer här på forumet som gärna ställer upp och svara om du har några funderingar under byggtiden

Tack för ditt svar!
Vilken dator av de ovanstående anses bäst?
Finns det andra datorer som kan tävla med den budget jag har?

Permalänk

Jag skulle valt de paket AntiChrist föreslagit då det har ett bättre moderkort och en mer prisvärd PSU. Dock så saknas ju en lagringsdisk där, och så kan jag tycka att ett 970 är lite väl dyrt då du har en budget på 9000:- med skärm, vilket innebär att en del andra komponenter får "stryka på foten". Men det är min personliga åsikt. Jag vet ej vad som krävs för "WoW på ultra längre än 1 års tid".

Edit: Får väl komma med ett förslag då jag också, istället för att bara gnälla på andras förslag

Då ni nämnde att ni ville ha ett litet bygge kommer här ett förslag på ett mATX:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7517285/2014-12-24

Sedan får du lägga till valfri skärm för ca 1000:-, vilket jag tyvärr inte kan hjälpa dig med.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Jag skulle valt de paket AntiChrist föreslagit då det har ett bättre moderkort och en mer prisvärd PSU. Dock så saknas ju en lagringsdisk där, och så kan jag tycka att ett 970 är lite väl dyrt då du har en budget på 9000:- med skärm, vilket innebär att en del andra komponenter får "stryka på foten". Men det är min personliga åsikt. Jag vet ej vad som krävs för "WoW på ultra längre än 1 års tid".

Edit: Får väl komma med ett förslag då jag också, istället för att bara gnälla på andras förslag

Då ni nämnde att ni ville ha ett litet bygge kommer här ett förslag på ett mATX:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7517285/2014-12-24http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7517285/2014-12-24

Sedan får du lägga till valfri skärm för ca 1000:-, vilket jag tyvärr inte kan hjälpa dig med.

Är detta paket bättre än det AntiQ tog fram? Någon expert som kan jämföra åt mig?

Permalänk
Skrivet av Morphmantv:

Är detta paket bättre än det AntiQ tog fram? Någon expert som kan jämföra åt mig?

Nej. Mer utrymme, dock betydligt långsammare i spel.

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

Nej. Mer utrymme, dock betydligt långsammare i spel.

Tack!

Hur ser det ut om man har en laptop som man inte längre använder med win7 som Op system. Kan man använda det i den nya datorn, eller måste man köpa ett nytt win7?

Permalänk

Okej. Kan tydligen dra av momsen eftersom farsan kan köpa datorn åt mig. Behöver en dator efter avdrag av moms för 9000 ungefär där win7 ingår och montering av datorn.

Skulle den förändringen skiljas på det antichrist länkade?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

Tack! Har moderkortet en dvi ingång? Beställde en 144Hz skärm.
Fungerar det att byta ut grafikkortet till ett GTX 970 (förstår att de överstiger den givna budgeten)

Permalänk
Medlem

att byta ut grafikkortet till ett 970 är en bra sak! dock rekommenderar jag EVGA 970 SC.

http://www.inet.se/produkt/5411308/evga-geforce-gtx-970-4gb-s...

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7520936/2014-12-25

Hur är ljudkortet i denna maskin? Kommer kika en del på film så vill ha ett bra ljudkort. Ser datorn bra ut överlag?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

Har justerat lite:
*Större SSD
*Bättre kylare
*Mer prisvärt moderkort
*Billigare grafikkort

Både Asus-kortet och MSI Z97-S02 har ljudkretsen ALC892 som är mycket fin. Till skillnad från ALC887 kan 892 återspela varumärkesskyddat ljud med full kvalité. Finns ingen anledning att investera i ett separat ljudkort.

God jul!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7521641/2014-12-25

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |