Permalänk
Medlem

Råd angående datorköp!

Tjena, vill ha det klassiska, en riktigt bra dator som håller länge och klarar det mesta. Spelar endast csgo men vill börja streama och det klarar inte min nuvarande dator av.

Hittade denna annonsen http://www.sweclockers.com/annons/105517-liten-tyst-kraftfull... är det ett bra köp, tänkte byta min MSI GE70 + mellanskillnaden mot denna om det är ett bra köp! Har ingen aning om nypriset i annonsen stämmer eller om det är en grym dator som ni skulle rekommendera! Shoot!

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat att sälja din MSI GE70 på blocket alt sweclockers och köpa denna besten - http://www.inet.se/kundvagn/visa/7520817/2014-12-25

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Stefan93 Är den bättre än den i annonsen? Tänker att en dator för 23k i nypris rimligen borde krossa den du länkar till? Eller varför borde jag inte köpa datorn i annonsen istället om den skulle vara bättre? Osäkert med begagnat osv eller?

Permalänk
Medlem

17 122:- kommer jag fram till inte 23000 .. och även om det är fallet så hjälper inte hans komponenter så mycket i gaming det enda som spelar roll är att ha ett så bra grafikkort som möjligt och en processor som inte flaskhalsar det grafikkortet.

SSDn han har är inte alls bättre än t.ex. 2x 850 Pros för billigare pris, alt 2x 850 pros 250gb för 3000 kr.

Han har valt onödiga RAM minnen

Onödigt maffigt moderkort.

Hade aldrig köpt den kylaren då den behöver fläktar som man behöver montera i efterhand t.ex. silent wings hade själv köpt ett 212 hyper evo från cooler master.

Grymt nätagg har han valt dock! men jag tycker att den kostar lite väl om du jämför den med fractals egna newton 1000w eller evgas supernova 750w g2.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Avstängd

Okej datorn innehåller bra val av komponenter, men han begär nypris för datorn så några 15tkr är inte datorn värd mer åt 12tkr. Och för de 12tkr får du i princip en egenbyggd dator hos INET.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen och råden Stefan93 och Peppar2014. Blir nog isåfall datorn du byggde ihop Stefan!

Permalänk
Avstängd

Enda jag kan tycka är att Stefan93 valde ett dyrt moderkort, blir faktiskt billigare att köpa ett moderkort i 1200kr klassen och sen köpa en USB wifi-dongle. Vet du med dig att du inte ska köra dubbla grafikkort kan du även ta ett 550w nätaggregat.

Om du vill komma undan så billigt som möjligt kan du få förslag här.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7521724/2014-12-25

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag vet vilket moderkort jag valt, dock tänkte jag med tanke på att han har dom pengarna att lägga ut why not. men jag instämmer att Z97-A är ett grymt kort som jag ofta rekommenderar.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Såhär, jag vill ha en dator som jag garanterat kan köra csgo på med maxade inställningar och med grym fps samtidigt som jag vill kunna streama och surfa samtidigt. Jag vill inte springa och köpa en ny dator om 2-3 år helst så en med uppgraderingsmöjligheter önskas.

Skulle vara snällt om nån av er förklarade vad det är för skillnad på respektive kundvagnar ni gjort. Känns ju inte bra att slänga pengar i sjön om det nu är så att skillnaden mellan era förslag inte utgör någon skillnad för just mitt datoranvändande utan mer för att det är fancy pancy stuff.

Eran hjälp uppskattas otroligt mycket!

Permalänk
Avstängd

Båda kommer klara jobbet, skillnaden är att jag pressade ner priset så mycket som möjligt utan försämra prestandan avsevärt. Eller det är väl klart såhär i efterhand hade jag bytt SSD:n till en mx100. Sprider du ut köpet över 2-3 butiker kan du få en bra dator för under 13k

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ekehed:

Såhär, jag vill ha en dator som jag garanterat kan köra csgo på med maxade inställningar och med grym fps samtidigt som jag vill kunna streama och surfa samtidigt. Jag vill inte springa och köpa en ny dator om 2-3 år helst så en med uppgraderingsmöjligheter önskas.

Skulle vara snällt om nån av er förklarade vad det är för skillnad på respektive kundvagnar ni gjort. Känns ju inte bra att slänga pengar i sjön om det nu är så att skillnaden mellan era förslag inte utgör någon skillnad för just mitt datoranvändande utan mer för att det är fancy pancy stuff.

Eran hjälp uppskattas otroligt mycket!

peppar har givit dig en bra kundvagn. Varför slösa 23 k när du kan få samma prestanda och kan använda datorn 4-5 år till. för 12-13 k?

Permalänk
Medlem

Peppar2014 Skulle du kunna uppdatera din kundvagn som du rekommenderade mig med dom ändringarna du tycker är lämpliga såhär i efterhand? Orkar inte krångla till det genom att köpa från olika butiker för att spara nån hundralapp, det får bli allt från inet isåfall!

Darre08 det är just därför jag frågar er här på forumet för att slippa kasta pengar i sjön i onödan

Permalänk
Avstängd

Inet säljer inte Crucial MX100 SSD. Gjorde identiska listor hos netonnet och inet, skiljer ~300kr i pris butikerna emellan.

http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/41752

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7523309/2014-12-25

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Blir alltid så nojig när jag väl ska köpa något såpass dyrt som en dator. En kompis sa att det är mycket bättre med vattenkylning, vad är era synpunkter på det? Han sa att det förlänger livslängden. Sen vill jag verkligen vara säker på att det är en jävligt stabil dator jag skaffar, lägger hellre 15-16k och får en grym än en OK för typ 12k. Sen undrar jag också om det är värt att köpa windowslicens, min kompis som ska bygga datorn åt mig har win7 på engelska och jag antar att det inte är så himla mycket skillnad, skitsamma om man inte får några uppdateringar och så i princip väl?

Permalänk
Avstängd

Nej och åter nej! Förlänger? Tvärtom förkortar och utsätter datorn för risken att pumpen lägger av eller att block/radiator/slangar börjar läcka och sen jävligt knepig att montera. Ska jag fortsätta?

Hans licens är förmodligen en crackad piratkopia, värt det? Nej köp hellre Windows 8.1 fullversion.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Håller med Peppar2014 när det gäller första punkten!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Peppar2014 Okej, velar mellan ditt och stefan93´s förslag, han la in ett bättre grafikkort va? Kanske värt att satsa på ett riktigt bra, sen vet jag inte om jag behöver det moderkortet Stefan93 hade, wifi är inte viktigt och det var väl det som skillde vad jag förstår? Velar så sjukt mycket men kanske det bättre grafikkortet om det är värt det. Vet att jag är skitjobbig men skulle någon kunna slänga ihop en kundvagn åt mig med budget 13-16k, bara så jag ser konkret fler valmöjligheter.

Permalänk
Avstängd

Han har ett bättre grafikkort,SSD och Chassi men ett extremt dyrt moderkort, men hamnar runt 16k om du byter moderkortet till t.ex ett MSI G55-SLI eller bundle paket med Asus Z97-A+4790k.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Skulle uppskattas enormt om du kunde göra en kundvagn med det bättre grafikkortet, ssd och chassi samt det moderkortet du skulle FÖREDRA av dom 2 du nämnde.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7528842/2014-12-26

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Stefan93 och Peppar2014 Tack så sjukt mycket för hjälpen! Ni är grymma som ställer upp för oss mindre kunniga! Tack tack tack och tack igen!