Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

För mig är den helt korkat vaninninga idén att jätte-telefonen 1520 har Nanosim medan denna mindre telefon har microsim. Kunde köpt denna telefon annars och haft i lägen när 1520 är för stor och bara switchat simkorten.

Skrivet av ffodil:

Har också börjat reta mig en del på dom här simkorten, men det sägs från operatörerna att man håller på att ändra det till nano-mikro-kort i ett.

Annars finns det ju billiga adaptrar att beställa från kina.

Permalänk
Medlem

God Jul på er alla här i tråden.

Försöker få in födelsedagar och svenska helgdagar i kalendern (Hotmail/Outlook) på en 925 som av någon anledning istället visar US Holidays och Birthdays. På familjens andra Lumia är allt i kalendern på Svenska, det kontot skapades i somras medan det som visar Engelska är äldre.

Går det att ändra språket för kalendern? Har loggat in på Outlook.com och kikat i kalender där och allt är på svenska utom att just namnen på de olika kalendrarna som är på engelska. Det går att ta bort kalendrarna men jag vet inte hur jag i så fall kan lägga in svenska helgdagar eller dyker det upp med automatik?

På båda telefonerna är språk och region satt till Svenska så jag tror det har att göra med att kontot med engelska är skapat tidigare, borde det inte gå att ändra språket någonstans?

Permalänk
Skrivet av Reckie:

God Jul på er alla här i tråden.

Försöker få in födelsedagar och svenska helgdagar i kalendern (Hotmail/Outlook) på en 925 som av någon anledning istället visar US Holidays och Birthdays. På familjens andra Lumia är allt i kalendern på Svenska, det kontot skapades i somras medan det som visar Engelska är äldre.

Går det att ändra språket för kalendern? Har loggat in på Outlook.com och kikat i kalender där och allt är på svenska utom att just namnen på de olika kalendrarna som är på engelska. Det går att ta bort kalendrarna men jag vet inte hur jag i så fall kan lägga in svenska helgdagar eller dyker det upp med automatik?

På båda telefonerna är språk och region satt till Svenska så jag tror det har att göra med att kontot med engelska är skapat tidigare, borde det inte gå att ändra språket någonstans?

Om du går in på inställningar-språk, är svenska högst upp? Om inte, tryck länge på svenska så får du upp en meny och kan flytta svenska högst upp. Hoppas det hjälper, har själv råkat ut för samma sak.

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinabatang:

Om du går in på inställningar-språk, är svenska högst upp? Om inte, tryck länge på svenska så får du upp en meny och kan flytta svenska högst upp. Hoppas det hjälper, har själv råkat ut för samma sak.

Har bara svenska som språkval, har tagit bort allt annat tidigare. Provade lägga till engelska igen och flyttade svenska högst upp men blev tyvärr ingen skillnad.

Uppdatering1:
Hittade en länk till hur man lägger in helgdagar med andra språk än engelska:
http://windows.microsoft.com/en-gb/windows/outlook/calendar-h...

Nu syns helgdagar på Outlook.com och i Outlook på datorn men inte i telefonen, hoppas det dyker upp efter ett tag.

Uppdatering2:
Gick in i telefonens kontoinställningar och bockade i att den skulle synka e-post (Hotmail) trots att kontot bara används för kalender och kontakter och då dök den nya kalendern med Svenska Helgdagar upp som jag lagt till via Outllook.com. Inte direkt smidigaste sättet, vore fint med en knapp för att Synka så man slapp ta till konstiga tricks. Den visar dock inte några helgdagar ännu men bara det faktum att den syns i kalenderinställningarna är en framgång.

Permalänk
Avstängd

Hur skriver man +46 på telefonen? Har jag en oavsiktlig tok-inställning som inte hittar plus-tecknet? Suttit och hållt ner varenda siffra och hittat de mest bisarra tecknen men inte ett plus.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Hur skriver man +46 på telefonen? Har jag en oavsiktlig tok-inställning som inte hittar plus-tecknet? Suttit och hållt ner varenda siffra och hittat de mest bisarra tecknen men inte ett plus.

Du kan skriva 0046, men att hålla in 0:an i T9 skärmen

Permalänk
Medlem

Byggde om en av mina gamla Store-appar till universalapp i samband med att jag gjorde den Windows 10-kompatibel. Enkel funktionsapp, gratis och reklamfri förstås. Nästa uppdatering har transparent tile som tillval, bättre skalning på 1080p-enheter och blir då tillgänglig i US-storen.

Ladda gärna ner och kom med feedback

Storelänk: Visa Vecka

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Byggde om en av mina gamla Store-appar till universalapp i samband med att jag gjorde den Windows 10-kompatibel. Enkel funktionsapp, gratis och reklamfri förstås. Nästa uppdatering har transparent tile som tillval, bättre skalning på 1080p-enheter och blir då tillgänglig i US-storen.

http://imgur.com/3kCQ9HO.jpg

Ladda gärna ner och kom med feedback

Storelänk: Visa Vecka

Gillar den!

Hade velat ha transparent tiles och möjligheten att kanske lägga in datum på den? Litet datum i vänster kant i liten text eller kanske live tiles som skiftar mellan datum och vecka?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Mamma är sjukt nöjd med sin 630, däremot är jag missnöjd med att den är snabbare på fb än min Galaxy S3, förövrigt verkar batteritiden vara bra med. Och som sagt WP är sjukt lätt så det funkade bra och hon lärde sig att ta kort, spela nya angry birds spelet och skicka sms och ringa. Samt Facebook och instagram

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Gillar den!

Hade velat ha transparent tiles och möjligheten att kanske lägga in datum på den? Litet datum i vänster kant i liten text eller kanske live tiles som skiftar mellan datum och vecka?

Tack! Transparent tile kommer som sagt i nästa uppdatering (om några dagar, Microsoft är halvsega). Då får man välja själv

Tycker själv att fliptiles är ganska störiga för funktionstiles, man vill liksom tända mobilen och direkt se önskad info, men ett frivilligt val för dagens datum verkar definitivt som en vettig option! Ska titta på det till releasen efter denna!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Kan rapportera att kameran inte var så kass på 630 som jag trodde, visst inte bra men trodde att den skulle varit sämre.

Och mamma har lärt sig att gå in på kontakter och ringa folk, WP är barnsligt enkelt att lära sig

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Tips!
Microsoft 250 kr presentkort för 99 kr styck från Webhallen. Köpte på mig ett par stycken så att man kan inhandla lite appar till sin Lumia 930

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/197439-m...

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Skrivet av kalleidol:

Kan rapportera att kameran inte var så kass på 630 som jag trodde, visst inte bra men trodde att den skulle varit sämre.

Och mamma har lärt sig att gå in på kontakter och ringa folk, WP är barnsligt enkelt att lära sig

Ja det är väldigt enkelt. Framförallt så är det inget direkt "farligt" man kan göra med själva operativet, mycket smidigt för nybörjaren och de som tar lite längre tid på sig att ta till sig ny teknik. Lättsammare även för det teknikkunniga barnbarnet som kanske får vara telefonsupport när androidmobilen inte "gör som morfar vill".

I princip skulle man kunna ha två blaffor till titles som startskärm för den som bara vill ringa och skicka SMS. Som en Doro smartphone.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd

En liten fråga

Har haft både iPhone och Android innan. Bra telefoner men börjar lagga efter en tids användande. Tidigast börjar Android lagga och iPhone ofta efter någon uppdatering. Laggat har varken min Lumia 1520 eller sambons Lumia 920 gjort. Blivit någon uppdatering av OS men flyter fint ändå. Flitigt använda, i alla fall min, men inget lagg. Fortfarande lika rapp som den var ny. Har hört det av andra också. Vad beror det på?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

En liten fråga

Har haft både iPhone och Android innan. Bra telefoner men börjar lagga efter en tids användande. Tidigast börjar Android lagga och iPhone ofta efter någon uppdatering. Laggat har varken min Lumia 1520 eller sambons Lumia 920 gjort. Blivit någon uppdatering av OS men flyter fint ändå. Flitigt använda, i alla fall min, men inget lagg. Fortfarande lika rapp som den var ny. Har hört det av andra också. Vad beror det på?

Kan bara svara på några av anledningarna som jag vet om.
Enkelt svarat är det att MS har sett till att hålla OSet rent, det ligger alltså inte ett skal ovanpå som drar resurser ala samsungs Touchwiz eller HTCs Sense.

Men också att det är ganska begränsat med vilken hårdvara som används. Gör det lättare att optimera OSet.

För att koppla tillbaka till mamma verkar hon få ut 2 dagar kanske nästan 3 dagar batteritid med vilket är enormt bra

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Varför ska det alltid lagga när man vill spela upp klipp från Onedrive. Irriterande. har haft bra med surrf och Wifi, men det ska lagga ändå, någon spelare som löser detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

En liten fråga

Har haft både iPhone och Android innan. Bra telefoner men börjar lagga efter en tids användande. Tidigast börjar Android lagga och iPhone ofta efter någon uppdatering. Laggat har varken min Lumia 1520 eller sambons Lumia 920 gjort. Blivit någon uppdatering av OS men flyter fint ändå. Flitigt använda, i alla fall min, men inget lagg. Fortfarande lika rapp som den var ny. Har hört det av andra också. Vad beror det på?

jag tror det beror på att det händer så mycket i android och ios mellan de stora uppdateringarna medan Microsoft bara adderar funktionalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Gillar den!

Hade velat ha transparent tiles och möjligheten att kanske lägga in datum på den? Litet datum i vänster kant i liten text eller kanske live tiles som skiftar mellan datum och vecka?

Nu är appen uppdaterad och transparent tile finns som alternativ i menyn

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Nu är appen uppdaterad och transparent tile finns som alternativ i menyn

Vilken meny? Kan inte hitta det men kanske inte letar på rätt ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Byggde om en av mina gamla Store-appar till universalapp i samband med att jag gjorde den Windows 10-kompatibel. Enkel funktionsapp, gratis och reklamfri förstås. Nästa uppdatering har transparent tile som tillval, bättre skalning på 1080p-enheter och blir då tillgänglig i US-storen.

http://imgur.com/3kCQ9HO.jpg

Ladda gärna ner och kom med feedback

Storelänk: Visa Vecka

Tackar för en enkel men nödvändig app!

Edit: Just det med transparent skulle vara bra. Du skriver att du åtgärdat det men menyn som dyker upp om man klickar på de svarta ... syns inte. Är helt svart för mig. Klickar jag någonstans så hamnar jag på en hemsida eller ge ett omdöme i store.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Vilken meny? Kan inte hitta det men kanske inte letar på rätt ställe.

"..." längst ned till höger på skärmen.

"..." är "knappen" för menyval i WP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

"..." längst ned till höger på skärmen.

"..." är "knappen" för menyval i WP.

Tydligen hade inte appen uppdaterat sig så därför det inte fanns mer än support och betygsätt.

Permalänk

Någon som vet hur man får mms att fungera på en nokia 735 och 630 med telenor? Har försökt följa deras anvisningar men får det inte att fungera.

Visa signatur

Chassi Obsidian 650D , Corsair RM1000I, Processorer AMD Ryzen 7 2700X, ROG STRIX B450-F GAMING, Ram G.Skill 8GB*4 3200, Radeon RX Vega 64, Hårddisk 1 Samsung 850 EVO 256gb Hårddisk 2 Samsung 860 EVO 1TB, Tangentbord Corsair k68, Mus Corsair Sabre RGB, Bildskärm AOC2790 & S24E650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Tackar för en enkel men nödvändig app!

Edit: Just det med transparent skulle vara bra. Du skriver att du åtgärdat det men menyn som dyker upp om man klickar på de svarta ... syns inte. Är helt svart för mig. Klickar jag någonstans så hamnar jag på en hemsida eller ge ett omdöme i store.

Kul att du gillar den

Menar du att menyn är svart när du klickar på "..." Längst ner till höger? Mobilmodell, språk och systemversion?

Så här ser menyn ut:

Skrivet av Wickman:

"..." längst ned till höger på skärmen.

"..." är "knappen" för menyval i WP.

Yes, tack

Skrivet av Prodigys:

Tydligen hade inte appen uppdaterat sig så därför det inte fanns mer än support och betygsätt.

Skönt, tycker uppdateringar i Windows store funkar sådär - man får dålig återkoppling.

I övrigt kanske jag ska lägga till en splash screen på första uppstart för att visa meny och funktioner

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasZ_7:

Någon som vet hur man får mms att fungera på en nokia 735 och 630 med telenor? Har försökt följa deras anvisningar men får det inte att fungera.

Har du datatrafik påslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Kul att du gillar den

Menar du att menyn är svart när du klickar på "..." Längst ner till höger? Mobilmodell, språk och systemversion?

Yupp, det är svart text mot mörk om jag använder vit bakgrund som standard i telefonen, byter jag till svart så syns texten menyn.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Yupp, det är svart text mot mörk om jag använder vit bakgrund som standard i telefonen, byter jag till svart så syns texten menyn.

Åhå, då vet jag precis vad jag ska kolla efter. När jag migrerade över stylesheets och XAML från Windows Store-appen så var det sjukt mycket som behövde anpassas pga att XAML-Implementationen mellan plattformarna är nästan helt olika. Då har jag helt enkelt missat det för bottenmenyn, fixar det så fort som möjligt!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Yupp, det är svart text mot mörk om jag använder vit bakgrund som standard i telefonen, byter jag till svart så syns texten menyn.

Har precis laddat upp en snabb fix för textfärgen när man kör ljust tema. Det tar troligtvis några timmar innan uppdateringen går live i storen, återkom gärna när du fått uppdateringen och bekräfta att problemet är löst även för dig!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Skrivet av MattiasZ_7:

Någon som vet hur man får mms att fungera på en nokia 735 och 630 med telenor? Har försökt följa deras anvisningar men får det inte att fungera.

Testa om det funkar såhär istället, antar att telefonerna uppdaterats till WP 8.1 och att inte telenors guide ev. är inaktuell råkade ut för det när jag skulle ställa in mammas telefon, obs det tog dock några timmar innnan mammas hoppade igång utav någon anledning. Hon hade telia men tror jag skrivit om rätt för telenor

Dra fingret neråt på skärmen från telefonens översta kant.
Tryck på ALLA INSTÄLLNINGAR.
Tryck på mobilnät+SIM.
Tryck på SIM-inställningar.
Tryck på lägg till APN för mms.
2. Ange APN-namn
Tryck på fältet under "APN" och skriv services.telenor.se
3. Ange IP-adress
Tryck på fältet under "WAP-gateway (URL)" och ange 172.30.253.241
4. Ange portnummer
Tryck på fältet under "Port för WAP-gateway" och skriv 8799
5. Ange MMS-server
Tryck på fältet under "MMSC (URL)" och skriv http://mmss
6. Spara dataanslutning
Tryck på ikonen för spara.
7. Återvänd till startskärmen
Tryck på hemknappen för att avsluta och återvända till startskärmen.

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Jag har använt Nokias extraapp för att hämta inställningar till Glocalnet (som går på Telenors nät). Har fungerat utmärkt.

Eller rättare sagt den verkar ha gjort det åt mig på egen hand för det fanns där direkt vid första uppstart.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop