Hur mycket bättre är i7 än i5 egentligen?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som du säger räcker en i3 för det mesta men du kan inte göra saker i bakgrunden särskilt bra. Jag hade en i3 dator och när jag redigerade videor gick den inte använda till annat. Men nu när jag har en 8350 kan jag spela lite enklare spel samtidigt som videon fixas i bakgrunden sen går det även mycket snabbare nu. Så skulle jag få för mig att köpa en Intel plattform igen skulle jag valt minst 4kärnor, i alla fall när det kommer till huvud datorn.

Skrivet av frankof:

nää!!
sanning är att även spel som bara är tvåtrådade får en schuss av att ha flera kärnor än trådar då bakgrundstjänster/os kan få cpu tid på lediga kärnor utan att tränga undan spelet, så en tvåkärning i3 blir lite kort.
För all del, det fungerar, men inget jag skulle rekommendera i dagsläget för en spelburk.

Joooo!
Jag personligen kodar muxar och transcode'ar en hel del video mellan varven, är en entusiast (dock på budget) så jag vill ha en i7'a. Jag vill ha dubbla 780, jag vill ha 16gb ram minst, och 512gb ssd... för att jag kan, men mest för att jag tycker teknik är intressant.

Men för en "gaming" burk på en budget - räcker en i3'a i dagens läge.
Bakgrundstjänster skall man inte ha igång om man game'ar, allt sådant skall stängas på alla datorer egentligen för att bevara snabbhet och flyt, men extra viktigt på gaming-riggar.
CCleaner kan du stänga av det mesta i uppstarten med och istället dra igång saker och ting när du faktiskt nyttjar det.

Jag har kört multi-tasking och många program med en i3 3225 utan några som helst problem, beror mycket på om det är en stationär CPU eller mobil variant.

För övrigt så säger inte TS att han skall koda video eller annat CPU-intensivt, men han vill inte uppgradera på en nära framtid - då hade jag strykt i3'an. Dock är inte i7an nödvändig för hans del i min mening.

I5'an räcker bra, vill han inte klocka utan bara ev. byta grafikkortet om några år och spara pengar på CPU och moderkort, hade jag kört en i5 4460 och en billigt moderkort.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Om du ska spela spel så skiljer det inte speciellt mycket. Har du däremot öppet femton program och sen vill spela spel så är i7-an mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

då tar jag min svans och kryper tillbaka i mitt hörn

(hälften har ht, hälften inte, så det gäller att hålla tungan rätt i mun när det skall handlas)

Hmm har jag missat något? Vilka s1150 i3 har inte HT?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt kört på en i7a! Tror fler och fler spel kommer prestera bättre med HT inom snar framtid!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Skulle tagit en i7:a. Har nyss uppgraderat från en 2500k, och visst har den fungerat bra men efter ungefär ett år så ångrade jag mig snarare att jag inte köpte en i7:a från början. De extra kronorna det kostar är det värt då du förmodligen slipper uppgradera ett ganska bra tag framöver, samt att fler spel nog kommer prestera bättre med HT inom snar framtid.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / Tomahawk Max B450 / KFA2 RTX 2070 Super / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Fractal Design Arc

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem

i5 i ca 4GHz och över räcker och blir över till de flesta. Det är mig veterligen inget spel som är ospelbart på en i5a och spelbart på en i7a. I majoriteten av spelen pungar i7 ut lika mycket prestanda som en i5a. Därför anser många gamers att det är onödigt att betala mer för något som inte ger mer i 90% av spelen där ute.

Det här med "inom snar framtid" har man hört i snart i 5 år. Och är något som inom denna hobby inte betyder ett skvatt tyvärr.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

i5 i ca 4GHz och över räcker och blir över till de flesta. Det är mig veterligen inget spel som är ospelbart på en i5a och spelbart på en i7a. I majoriteten av spelen pungar i7 ut lika mycket prestanda som en i5a. Därför anser många gamers att det är onödigt att betala mer för något som inte ger mer i 90% av spelen där ute.

Det här med "inom snar framtid" har man hört i snart i 5 år. Och är något som inom denna hobby inte betyder ett skvatt tyvärr.

Det finns spel där det gör skillnad och andelen spel där det gör skillnad kommer mycket troligt att öka i framtiden. Men jag förstår inte varför detta diskuteras då TS inte behöver någon ny processor. Han har redan en i7 processor och med överklockning är den inte långt ifrån en ny processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Avipt:

Ojj det var svårt att bestämma sig efter allt snack Lika förvirrad nu som innan

Skillnaden m,mellan I5 och I7 är en sak HT=Hyper-Threading, alltså du gör så varje kärna får två trådar (ser ut som 8 kärnig i Windows). I bästa fall skiljer det mellan i5 och i7 30%. Men i spel är det snarare likvärdiga, för spelen kan omöjligt idag använda många trådar effektivt. 2 stycken är gränsen, sen kan det använda fler men kanske till några procent. För spel är det hugget som stuket vilken cpu du tar. Dom lär hålla lika länge ändå.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det finns spel där det gör skillnad och andelen spel där det gör skillnad kommer mycket troligt att öka i framtiden. Men jag förstår inte varför detta diskuteras då TS inte behöver någon ny processor. Han har redan en i7 processor och med överklockning är den inte långt ifrån en ny processor.

Läs igen.
Varför det diskuteras? För att det är en tråd som TS skapat om ämnet?

Att det finns spel som utnyttjar i7an är jag medveten om, att 90% av spelen därute är opåverkade är det jag poängterar. Under min tid på swec har jag inte varit med om ett spel som en i5a inte klarar av att driva för att det är en i5a. Kolla gärna själv recensioner på swec och andra sajter så ser du att spelen presterar identiskt speciellt om man inte kör mer än ett grafikkort.

Man kan köpa 32GB ram bara för att vara "framtidssäker" eller köra på 8-16GB och faktiskt använda det. Sedan kommer ändå ny arkitektur och då är 32GB ändå föråldrat fastän man har mängden. Framtidssäkert är ett tramsord inom datorteknik.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Läs igen.
Varför det diskuteras? För att det är en tråd som TS skapat om ämnet?

Att det finns spel som utnyttjar i7an är jag medveten om, att 90% av spelen därute är opåverkade är det jag poängterar. Under min tid på swec har jag inte varit med om ett spel som en i5a inte klarar av att driva för att det är en i5a. Kolla gärna själv recensioner på swec och andra sajter så ser du att spelen presterar identiskt speciellt om man inte kör mer än ett grafikkort.

Man kan köpa 32GB ram bara för att vara "framtidssäker" eller köra på 8-16GB och faktiskt använda det. Sedan kommer ändå ny arkitektur och då är 32GB ändå föråldrat fastän man har mängden. Framtidssäkert är ett tramsord inom datorteknik.

Med en i7 kan man ha mer skit igång i bakgrunden utan att det påverkar spelprestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Läs igen.
Varför det diskuteras? För att det är en tråd som TS skapat om ämnet?

Att det finns spel som utnyttjar i7an är jag medveten om, att 90% av spelen därute är opåverkade är det jag poängterar. Under min tid på swec har jag inte varit med om ett spel som en i5a inte klarar av att driva för att det är en i5a. Kolla gärna själv recensioner på swec och andra sajter så ser du att spelen presterar identiskt speciellt om man inte kör mer än ett grafikkort.

Man kan köpa 32GB ram bara för att vara "framtidssäker" eller köra på 8-16GB och faktiskt använda det. Sedan kommer ändå ny arkitektur och då är 32GB ändå föråldrat fastän man har mängden. Framtidssäkert är ett tramsord inom datorteknik.

Faktum är ju ändå att det finns spel som fungerar bättre med en i7a. Det handlar inte bara om att klara av ett spel utan det handlar om hur många fps man får. Minne är en helt annan sak. Det är lätt och billigt att skaffa mera om man vill eller det behövs. Att byta processor är inte lika lätt och billigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag la upp tråden va för att jag är extremt rookie när det kommer till innehållet i datorn, Jag lärde mig exempelvis va HT betyder (knappt:P) Och jag har aldrig överklockat. Men datorn i nuläget börjat som sagt tugga som en Windows 98 så kände att det var dags att uppgradera gamla Bettan. Men det var just det som någon sa. Kanske kommer ångra mig i framtiden om ja inte kydda på med en 800 extra för en i7?

Försöker skaffa mig så mycket kött på bena som möjligt innan jag gör köpet Vad ska man kolla på när det kommer till benchmarks på proccesorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Hmm har jag missat något? Vilka s1150 i3 har inte HT?

http://www.inet.se/produkt/5310082/intel-core-i3-4150-3-5-ghz...
http://www.inet.se/produkt/5310081/intel-core-i3-4350-3-6-ghz...
Eller?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Det är mycket mer än antal trådar och hur många GHz en processor har som spelar in. Processor arkitekturen är minst lika vickig.

Det finns bra websidor där man kan gämföra hur bra olika cpu presterar.
Jag brukar använda http://www.cpubenchmark.net/

Där kan man jämföra hur bra olika cpu är.

Ta tex i7-4790K vs i5-4690K: http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2275&cmp[]=2284

Där ser man att i7an har ca 45% mer beräkningskraft.
Dock så är det viktigaste för spel idag det som kallas "Single Thread Rating" på den sidan. Dvs hur snabb cpun är på en tråd. Där ser man att i7an är 12,8% snabbare än i5an. Då dessa två cpu har samma arkitektur så förklaras detta helt av att (turbo) frekvensen är 12,8% högre på i7an (4.4 GHz vs 3.9GHz)

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Med en i7 kan man ha mer skit igång i bakgrunden utan att det påverkar spelprestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Då krävs det att man har en väldans massa igång. Det är inte riktigt därför man motiverar en i7-processor.

Skrivet av fantomsmurfen:

Faktum är ju ändå att det finns spel som fungerar bättre med en i7a. Det handlar inte bara om att klara av ett spel utan det handlar om hur många fps man får. Minne är en helt annan sak. Det är lätt och billigt att skaffa mera om man vill eller det behövs. Att byta processor är inte lika lätt och billigt.

Klart det finns, spelar du själv dom? Och en i5a klarar inte bara av spelen, du vet mycket väl vad en i5a går för. Den presterar mer eller mindre identiskt. Som sagt det märks att du inte riktigt kollat på recensioner eller ens vet vad jag skriver.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Min proccesor jag har nu är en i7 men typ 4-5 år gammal och ligger på 2,9 eller något.

Har du testat att högerklicka på "Dator" i Windows, välja "Egenskaper", och läsa innantill vad det står att du har för processor under texten "System"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du testat att högerklicka på "Dator" i Windows, välja "Egenskaper", och läsa innantill vad det står att du har för processor under texten "System"?

Det står så mycket som Intel Core i7 CPU 870 @ 2.93GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Det står så mycket som Intel Core i7 CPU 870 @ 2.93GHz

Bra!

Då kan vi lättare etablera vad du har idag och vad en uppgradering innebär för prestandavinst, bl.a. genom att titta på den här listan. Den ger en god fingervisning om hur olika CPUer ligger till i förhållande till varandra rent prestandamässigt, uttryckt i benchmarkpoäng. Din i7-870 ligger på 5,482 poäng. Jag tycker att det är en god idé att alltid köpa en minst 100% snabbare CPU när man uppgraderar från en mer än tre år gammal dator, och dit når ingen i5-modell i dagsläget. Närmast kommer i5-4690K på 7,780 poäng, vilken ur detta perspektiv sammantaget är ca 42% snabbare. En i7-4790K är däremot ca 105% snabbare, så det kan vara värt att lägga till de extra pengarna förutsatt att din budget tillåter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Anledningen till att jag la upp tråden va för att jag är extremt rookie när det kommer till innehållet i datorn, Jag lärde mig exempelvis va HT betyder (knappt:P) Och jag har aldrig överklockat. Men datorn i nuläget börjat som sagt tugga som en Windows 98 så kände att det var dags att uppgradera gamla Bettan. Men det var just det som någon sa. Kanske kommer ångra mig i framtiden om ja inte kydda på med en 800 extra för en i7?

Försöker skaffa mig så mycket kött på bena som möjligt innan jag gör köpet Vad ska man kolla på när det kommer till benchmarks på proccesorer?

Du säger att den börjar tugga, på vilket sätt vad har du för hårddisk och hur mycket ram minne har du?
Eftersom många rekommenderat OC hade det varit intressant att veta vilket moderkort och grafikkort du har också?

Den cpu'n du har idag är fortfarande mycket potent och du hade kanske varit mer hjälpt av en SSD (om du inte redan har en) och kanske mer RAM.

Om du bara byter rakt av till en modern i5 kommer du inte märka mycket skillnad eftersom den du har går upp till 3,6GHz vid behov och en i5 4690K går till 3,9GHz, nu är det inte hela sanningen men den märkbara skillnaden i spel är inte jätte stor.

Sen eftersom du själv säger att du byter väldigt sällan och om du planerar ha den nya cpu'n lika länge som du haft din nuvarande så är det större risk du ångrar dig om du köper en i5, utvecklingen går framåt och man ser redan fler och fler spel som kan dra nytta av en i7 och om 2 - 3 år har det säkert ökat ytterligare.

Så min rekommendation är att om du inte redan har en SSD är kanske det en lösning att börja med, kanske även byta grafikkort (kommer inte ihåg om du nämnt vilket du har) om du har mest problem i spel och OC din cpu något.
Vill du byta cpu nu och har planera att behålla den +3 år så ta en i7, men tänk på att du även måste byta moderkort om du byter cpu.

Sist men inte minst så kan även en ominstallation av OS snabba upp burken om det inte är gjort på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avipt:

Anledningen till att jag la upp tråden va för att jag är extremt rookie när det kommer till innehållet i datorn, Jag lärde mig exempelvis va HT betyder (knappt:P) Och jag har aldrig överklockat. Men datorn i nuläget börjat som sagt tugga som en Windows 98 så kände att det var dags att uppgradera gamla Bettan. Men det var just det som någon sa. Kanske kommer ångra mig i framtiden om ja inte kydda på med en 800 extra för en i7?

Försöker skaffa mig så mycket kött på bena som möjligt innan jag gör köpet Vad ska man kolla på när det kommer till benchmarks på proccesorer?

Jämför oklockat och spelbenchar om du inte planerar att klocka. Sen är det bara att hitta något som passar din "fps"

Har själv datorn i sign och uppgraderade från en i5 2500k, fick en fin puff på alla möjliga ställen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Inte i Pcmark07 iaf, och den är då inte överklockad.
http://wccftech.com/wp-content/uploads/2013/06/4770K_PCMark7....

Har kört såna här program. Hade ganska länge 2 olika datorer och av någon konstig anledning så var det den sämsta som fick mest med poäng/prestanda. Efter mycket letande i skräpprogrammen så visade det sig att det finns massor av parametrar som den sätter själv beroende på vad den kör på för maskin. Så vad datorn behövt göra för att få sitt resultat går inte att se.

Har däremot kört BF3 på max på en AMD 6100, det är det ingen som tror på.

Jo sen om man ska välja en I5 eller I7 så ta nån av dom och det är mer eller mindre garanti för framtida problem som ingen I5 eller I7-ägare vill kännas vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har kört såna här program. Hade ganska länge 2 olika datorer och av någon konstig anledning så var det den sämsta som fick mest med poäng/prestanda. Efter mycket letande i skräpprogrammen så visade det sig att det finns massor av parametrar som den sätter själv beroende på vad den kör på för maskin. Så vad datorn behövt göra för att få sitt resultat går inte att se.

Har däremot kört BF3 på max på en AMD 6100, det är det ingen som tror på.

Jo sen om man ska välja en I5 eller I7 så ta nån av dom och det är mer eller mindre garanti för framtida problem som ingen I5 eller I7-ägare vill kännas vid.

Hade varit intressant om du kunde specificera vilka problem det skulle vara?

Permalänk
Medlem

Bägge har HT.
http://ark.intel.com/sv/products/77486/Intel-Core-i3-4150-Pro...
http://ark.intel.com/sv/products/77491/Intel-Core-i3-4350-Pro...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Spelmässigt märker jag ingen större skillnad mellan min förra 4670K och min nuvarande 3970X. Enda gången det egentligen märktes av var minimum FPS som blev betydligt högre med en i7.

Båda har HT.

http://ark.intel.com/products/77486/Intel-Core-i3-4150-Proces...
http://ark.intel.com/products/77491/Intel-Core-i3-4350-Proces...

Edit: Skruvis hann före

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

om du har råd och vill ha något som håller ett tag framöver köper man i7a, om man vill spela dagens alla nya spel på high med ett skapligt grafikkort kör man en i5a, om man sitter på ett mellanklass grafikkort och nöjer sig med low/medium räcker en i3a / amd FX-processor

fördelen med i7an är att om du lirat mycket multiplayer som de flesta gör nuförtiden så blir inte fps dropsen lika brutala när mycket händer samtidigt samt om du gillar och streama / göra något annat i bakgrunden samtidigt så är det nästan ett måste om du inte har 8gb ram och en SSD skulle jag köpt det först o främst innan jag började tänka på att byta cpu'n dock!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

I BF4 @ stock så får en FX-8350 139 fps, en 2600k får 148 fps.

http://www.sweclockers.com/recension/19365-amd-fx-8370e-vishe...

Om vi då jämför dom med hjälp av Amazon.com(dom säljer det mesta, även skräp):

148 fps för intel med pris $425.36
139 fps AMD med pris $169.99

Intel ger 2.87$ / fps
AMD ger 1.22$ / fps
Så AMD ger mer än dubbelt så mycket fps mot intel per dollar. Det verkar rimligt med tanke på intels dåliga kvalitet och superhöga priser.
Skulle någon vilja betala ännu mer så går det säkert att få ännu högre kostnad / fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det verkar rimligt med tanke på intels dåliga kvalitet.

Fakta på det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om vi då jämför dom med hjälp av Amazon.com(dom säljer det mesta, även skräp):

148 fps för intel med pris $425.36
139 fps AMD med pris $169.99

Intel ger 2.87$ / fps
AMD ger 1.22$ / fps
Så AMD ger mer än dubbelt så mycket fps mot intel per dollar. Det verkar rimligt med tanke på intels dåliga kvalitet och superhöga priser.
Skulle någon vilja betala ännu mer så går det säkert att få ännu högre kostnad / fps.

AMD troll kanske?
Om nu Intel har dålig kvalitet vad har då AMD?

Tror du har fått det om bakfoten vilken av dessa 2 tillverkare som har högst kvalitet på sina produkter, finns ju en anledning till varför Intels cpu presterar bättre per clock än vad AMD gör.
Sen att AMD är billigare har ingen heller sagt något annat.

Du har inte heller svarat på min förra fråga om vilka problem man kan få i framtiden med Intel?

Tror snarare det är du som inte vill inse att Intels cpu har högre kvalitet och är ett säkrare val om man inte vill ha problem.
Men du får gärna bevisa med fakta att jag har fel om du nu kan det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Om vi då jämför dom med hjälp av Amazon.com(dom säljer det mesta, även skräp):

148 fps för intel med pris $425.36
139 fps AMD med pris $169.99

Intel ger 2.87$ / fps
AMD ger 1.22$ / fps
Så AMD ger mer än dubbelt så mycket fps mot intel per dollar. Det verkar rimligt med tanke på intels dåliga kvalitet och superhöga priser.
Skulle någon vilja betala ännu mer så går det säkert att få ännu högre kostnad / fps.

Detta var ju en rutten jämförelse om något.
Varför jämför du Amazons priser? Varför använder du dagspriset för en processor som är EOL?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av abki:

Om vi då jämför dom med hjälp av Amazon.com(dom säljer det mesta, även skräp):

148 fps för intel med pris $425.36
139 fps AMD med pris $169.99

Intel ger 2.87$ / fps
AMD ger 1.22$ / fps
Så AMD ger mer än dubbelt så mycket fps mot intel per dollar. Det verkar rimligt med tanke på intels dåliga kvalitet och superhöga priser.
Skulle någon vilja betala ännu mer så går det säkert att få ännu högre kostnad / fps.

Om du vill maximera $/FPS klår G3220 det mesta även i oklockat läge. 91FPS med ett pris på $58 -> $0.63 / FPS.

OT: håller med de som säger att för spel räcker en i5 gott och väl, med rimliga grafikinställningar kommer nästan alltid GPU-delen vara flaskhals så det hjälper inte speciellt mycket med snabbare CPU.

Däremot så har HT en del fördel om nu spel går mot att i alla fall till viss del kunna dra nytta av flera CPU-trådar. HT ger mellan 0-30% beroende på typ av applikation och det gäller i praktiken oavsett hur bra/dåligt skriven applikationen är. Att använda dubbla antal CPU-kärnor i sitt program kan teoretiskt dubbla prestanda, men till skillnad från HT så kan flera CPU-kärnor också leda till rejält mycket sämre prestanda om den som skrivit programmet inte riktigt har koll på multicore-programmering.

Även om programmeraren har bra koll så är det i praktiken betydligt enklare att utnyttja HT i ett program än att utnyttja "riktiga" CPU-kärnor om problemet i fråga inte är trivialt att dela upp över flera CPU-kärnor. Rendering och liknande är trivialt att sprida ut på många CPU-kärnor, det är anledningen till att t.ex. 8350 presterar relativt bra där. De flesta applikationer och specifikt spel tillhör INTE klassen av applikationer som är lätt att köra på många CPU-kärnor, men spel kan i alla fall använda flera CPU-kärnor en bit och om man tror att den trenden fortsätter så kan en i7 vara ett vettigt köp (4 kärnor + HT är betydligt enklare att utnyttja jämfört med 8 "riktiga" kärnor).

En annan orsak till att gå på en i7 är att utvecklingen har stannat av. För 10-15 år sedan hade alla former av "framtidssäkert köp" varit totalt nonsens, 2-3 år senare fick något rejält snabbare för mindre pengar. Idag händer väldigt lite mellan modellerna, så en i7-4790K kommer ligga i topp för 4-kärniga CPUer även om 3-4 år från idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer