Permalänk

GTX 970 - 6 pin :(

Hej

Jag bestämde mig idag för att köpa ett gtx 970 då mitt gamla grafikkort inte orkar med de nyare spelen längre. jag valde just 970 för att jag hade hört att det drog relativt lite ström, det tyckte jag lät perfekt då jag isf inte skulle behöva uppgradera mitt nätagg på samma gång!

Men när jag kommer hem och ska koppla in grafikkortet ser jag att det behöver en 8 pin från nätagget och jag sitter själv bara på 6 pin som mest!

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/interna-kablar/strom-intern/pci-express-8-pin-adapter-p61155

tog o googlade fram något som jag tror ska funka, men jag tar det gärna igenom dom som är mer kunniga än mig så jag inte köper fel saker som inte kommer funka i slutet!

Permalänk
Medlem

Visst borde den där adaptern fungera, fast vad har du för nätagg?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Jag har ett 460w nätagg - vet inte säker på märke... spelar det en roll? så jag borde ta reda på det

Permalänk
Medlem

TS behöver fortfarande molex till en 6pins, då det bara fanns en 6pins från början.

Själv skulle jag bytt nätagg dock....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnystrandberg:

Jag har ett 460w nätagg - vet inte säker på märke... spelar det en roll? så jag borde ta reda på det

Kanske inte men för säkerhets skull -> Ja!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnystrandberg:

Jag har ett 460w nätagg - vet inte säker på märke... spelar det en roll? så jag borde ta reda på det

veta effekt är inte så intressant, men märke och modell är intressant.

Att agget bara har en 6pins tyder på ett äldre agg, och äldre kan vara lite si och så med att lämna tillräckligt med ström på rätt linor.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnystrandberg:

Hej

Jag bestämde mig idag för att köpa ett gtx 970 då mitt gamla grafikkort inte orkar med de nyare spelen längre. jag valde just 970 för att jag hade hört att det drog relativt lite ström, det tyckte jag lät perfekt då jag isf inte skulle behöva uppgradera mitt nätagg på samma gång!

Men när jag kommer hem och ska koppla in grafikkortet ser jag att det behöver en 8 pin från nätagget och jag sitter själv bara på 6 pin som mest!

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/interna-kablar/strom-intern/pci-express-8-pin-adapter-p61155

tog o googlade fram något som jag tror ska funka, men jag tar det gärna igenom dom som är mer kunniga än mig så jag inte köper fel saker som inte kommer funka i slutet!

En bra adapter, men som sagts ovan... Viket nätagg har du?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hej Johnny!
Jag skulle fet rekommendera att köpa nytt nätagg fan!

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt nätagg. Du vill inte sitta på ett noname nätagg om du är rädd om datorn. Xfx core och be Quiet serien rekommenderar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Sånna där adapters följde ju med alla gamla kort som började använda 6-pinskontakter.

Permalänk

tog lite tid att hitta kvitto till det jag köpte jag köpte datorn med inkluderad montering så jag fick med chassit ett näraggregat - ace STAC4 heter setet.. är det skit saker som jag har klarat mig på en längre tid eller är det något som är välgjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnystrandberg:

tog lite tid att hitta kvitto till det jag köpte jag köpte datorn med inkluderad montering så jag fick med chassit ett näraggregat - ace STAC4 heter setet.. är det skit saker som jag har klarat mig på en längre tid eller är det något som är välgjort?

Märket ACE har åtagit sig ryktet att börja brinna. Jag skulle bytt på en gång.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnystrandberg:

tog lite tid att hitta kvitto till det jag köpte jag köpte datorn med inkluderad montering så jag fick med chassit ett näraggregat - ace STAC4 heter setet.. är det skit saker som jag har klarat mig på en längre tid eller är det något som är välgjort?

Ska vara ett nätagg från FSP Group i ace stac4 om man googlar. Det brukar vara bra grejor.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14231-ace-of-sweden-lanserar...

Permalänk
Avstängd

Köp ett Fractal Design Integra M 550W för 500-600kr istället för att fulkoppla med molex och skit

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/202940-fracta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnystrandberg:

tog lite tid att hitta kvitto till det jag köpte jag köpte datorn med inkluderad montering så jag fick med chassit ett näraggregat - ace STAC4 heter setet.. är det skit saker som jag har klarat mig på en längre tid eller är det något som är välgjort?

Här kan du läsa lite om hur pålitliga nätdelar från Ace är http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Byt till ett annat nätagg. Köper man ett grafikkort för 3000 kr så är det väldigt dumt att använda sådant som kan skada grafikkortet. Bara för att det klarar atx-standard så är det acceptabelt med en felmarginal som är alldeles för stor. Har du en kontorsdator så spelar det ju ingen roll. Men i detta fall satsa på minst 550w kvalitativ psu typ åtminstone evga eller bättre typ vanguard pro serie. Corsair ska du undvika såvida du inte väljer ax men då är vi i en helt annan prisklass.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Tjena.
Tror att GTX 970 kräver minst 500W.
Jag hade också köpt ett nytt nätagg , finns hyffsade till bra priser nu.
Personligen tycker jag Corsair HX serien har riktigt bra nätagg , men dom kostar lite mer.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena.
Tror att GTX 970 kräver minst 500W.
Jag hade också köpt ett nytt nätagg , finns hyffsade till bra priser nu.

500W räcker och blir över. Kan i princip köra SLI på det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena.
Tror att GTX 970 kräver minst 500W.
Jag hade också köpt ett nytt nätagg , finns hyffsade till bra priser nu.
Personligen tycker jag Corsair HX serien har riktigt bra nätagg , men dom kostar lite mer.
Med vänlig hälsning / Mange

970 kräver inga 500W.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-...
köp detta så gör du en jäkligt bra affär. 750 watts varianten vill dom ha 1090 kr för

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-...
köp detta så gör du en jäkligt bra affär. 750 watts varianten vill dom ha 1090 kr för

Det händer emellanåt att netonnet trasslar och klabbar med priserna.så är du snabb så...

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

om jag skulle vilja behålla mitt gamla nätaggregat - det skulle inte vara några problem om jag har läst rätt? eftersom gtx 970 ska dra mindre ström än mitt förra amd 6870 - så det borde väll inte ställa mer "krav" på nätaggregat, så att det skulle kunna leda till problem med det... för som det ser ut nu så har jag haft denna dator i några år och jag har aldrig haft några problem med mitt nätaggregat.

Så som ni nog förstår känns det lite segt att lägga ut 600-1000kr till på något som jag möjligtvis inte behöver... eller är det dumt att ha kvar mitt nuvarande nätaggregat? och vad skulle kunna hända med min dator/grafikkort?

Permalänk
Medlem

byt agg! var inte dumsnål nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnystrandberg:

om jag skulle vilja behålla mitt gamla nätaggregat - det skulle inte vara några problem om jag har läst rätt? eftersom gtx 970 ska dra mindre ström än mitt förra amd 6870 - så det borde väll inte ställa mer "krav" på nätaggregat, så att det skulle kunna leda till problem med det... för som det ser ut nu så har jag haft denna dator i några år och jag har aldrig haft några problem med mitt nätaggregat.

Så som ni nog förstår känns det lite segt att lägga ut 600-1000kr till på något som jag möjligtvis inte behöver... eller är det dumt att ha kvar mitt nuvarande nätaggregat? och vad skulle kunna hända med min dator/grafikkort?

Du kan behålla ditt agg, SweC skriver i sitt test bla. såhär i sina slutsatser..

Citat:

Det är egentligen ganska imponerande att det går att ta fram ett nätaggregat för 300 kronor som presterar såpass bra som AC-FSP460. Modellen håller genomgående hög standard med stabil spänning och rippel, något som oftast syns till i högre prisklasser. Som grädde på moset presenteras även verkningsgrad över 80 procent.

Fördelar:
Hög verkningsgrad
Bra spännings/rippel-värden

Nackdelar:
Väldigt korta kablar

http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-f...

Men så småningom satsa på ett bättre agg. gold/platinum klassat om du har råd.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Fractal Design Integra M 550w, 600kr..inga pengar mot vad som kan hända om ditt nätagg sviker

Permalänk
Medlem

Jag kan berätta att jag själv fått lära mig den hårda vägen. Jag hade köpt det värsta grafikkortet på marknaden just då. Radeon X1800. Nätagget jaq var budget (kommer inte ihåg märket typ Xilence eller nåt). Nätagget började krångla och innan det la av helt så drog den med sig både 2 hårddiskar och grafikkortet i fallet. Jag fick ingenting på garantin pga brända kretsar. Hädanefter kör jag bara på kvalitet och kollar lite då och då att värderna är som de ska.
Värt att tänka på är att lindningen är av koppar och ju bättre lindning desto mer koppar - Koppar är dyrt.
Priset är inte alltid avgörande för kvalitén på PSUn. Men det ger en liten fingervisning. Sen kan man kolla på recensioner som vägledning och lyssna på vad de säger här på sweclockers.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av Johnnystrandberg:

om jag skulle vilja behålla mitt gamla nätaggregat - det skulle inte vara några problem om jag har läst rätt? eftersom gtx 970 ska dra mindre ström än mitt förra amd 6870 - så det borde väll inte ställa mer "krav" på nätaggregat, så att det skulle kunna leda till problem med det... för som det ser ut nu så har jag haft denna dator i några år och jag har aldrig haft några problem med mitt nätaggregat.

Så som ni nog förstår känns det lite segt att lägga ut 600-1000kr till på något som jag möjligtvis inte behöver... eller är det dumt att ha kvar mitt nuvarande nätaggregat? och vad skulle kunna hända med min dator/grafikkort?

Ace of sweden som du har nu är kända för att brinna upp, typ elda lite i din lägenhet eller vad du nu har. nu är det FSP som byggt dt du har men det är egentligen bara ett 300W i grund och botten utan 80+ certifiering

dvs det är inte dåligt så länge man ligger under 300W, dom där 460W är absolut peak för 60 sekunder

Sen är det en gammal design i grund och botten så det är inte gjord för höga 12v laster vilket ditt grafikkort sätter stor press på. Så ett tipps från mig, byt!

Hade själv ett ACE en gång... om vi säger som så, allt i min dator brann upp och rummet fylldes med rök som kändes som astma så antar den var ganska giftig(jag har varit med om nätdelar som brunnit förr, denna röken var värrre)

så kasta den skiten långt borta om du är rädd om ditt grafikkort för över 3000kr som det kostar nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ace of sweden som du har nu är kända för att brinna upp, typ elda lite i din lägenhet eller vad du nu har. nu är det FSP som byggt dt du har men det är egentligen bara ett 300W i grund och botten utan 80+ certifiering

dvs det är inte dåligt så länge man ligger under 300W, dom där 460W är absolut peak för 60 sekunder

Sen är det en gammal design i grund och botten så det är inte gjord för höga 12v laster vilket ditt grafikkort sätter stor press på. Så ett tipps från mig, byt!

Hade själv ett ACE en gång... om vi säger som så, allt i min dator brann upp och rummet fylldes med rök som kändes som astma så antar den var ganska giftig(jag har varit med om nätdelar som brunnit förr, denna röken var värrre)

så kasta den skiten långt borta om du är rädd om ditt grafikkort för över 3000kr som det kostar nytt!

Det du skriver stämmer nog för de flesta Ace-agg,
men inte just för ACE FSP 460W som är ett riktigt hyggligt budgetagg.

http://www.sweclockers.com/recension/14768-ace-of-sweden-ac-f...

Sedan håller jag med om att TS bör budgetera för en uppgradering inom en inte alltför lång framtid.

...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”