HP MicroServer Gen8 Entry – bra pris?

Permalänk
Medlem

HP MicroServer Gen8 Entry – bra pris?

Hej!

Tänkte uppgradera från min nuvarande HP MicroServer N40L och såg att det fanns en Gen8 för 2259kr. Är det ett bra pris, eller går det att hitta en bättre server för lagring (4x 3TB WD Red) för samma pengar?

http://www.asedo.se/products/Datorer/Ovriga/HP/HP-ProLiant-Mi...

Permalänk
Medlem

Ser svårslaget ut om du frågar mig.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Bra pris.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara billigast. Köpte en likvärdig från Dustin och fick en 1TB WD Black med men den fick landa i PCn då jag köpte 4 x 4TB WD Red för min server.
Dra iväg ett PM om du vill ha min sticka som jag fick med min server, köpte ny 16GB RAM direkt så har en sticka över.

Permalänk
Hedersmedlem

Svårslaget. Klart ett alternativ till färdiga nasar. Frågan är vad som drar mest ström dock.. Synologyn t.ex. är ju inte många watt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Det är en stilig burk, varit sugen på den i ett par omgångar...men den "dåliga" processorn gör att det kan bli rätt dyrt ändå, om man ändå måste byta ut den.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det är en stilig burk, varit sugen på den i ett par omgångar...men den "dåliga" processorn gör att det kan bli rätt dyrt ändå, om man ändå måste byta ut den.

Den bör ju oavsett vad sparka rumpa med de flesta Atom-proppar (iaf de äldre).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det är en stilig burk, varit sugen på den i ett par omgångar...men den "dåliga" processorn gör att det kan bli rätt dyrt ändå, om man ändå måste byta ut den.

Att bara tillhandahålla filer via CIFS, NFS eller AFP drar inte många procent av processorn, så att behöva byta ut CPU för detta är något du inte kommer behöva.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Svårslaget. Klart ett alternativ till färdiga nasar. Frågan är vad som drar mest ström dock.. Synologyn t.ex. är ju inte många watt.

plus att du kan använda denna server till andra saker också förutom LAN Storage, vilket man sällan kan göra med NAS:ar så jag tycker denna lösning som TS postat är bra och priset verkar bra men att du kan behöva addera lite RAM, jag kör med 4GB i min fileserver, hade 2GB väldigt länge å de räckte tills jag började använda Plex för att stream:a filer, för när mitt backup prog börjar jobba med att kopiera nya eller ändrade filer så svalde backup programmet mycket RAM och Plex började lagga lite och buffra när jag körde på 2GB. där av att jag stoppade i 2GB till så jag fick totalt 4GB å det lugnade ner sig avsevärt på server.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Här var man lite sen ser jag, nu har priset ökat. Någon som har koll på någon annan affär som har en bra deal?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Här var man lite sen ser jag, nu har priset ökat. Någon som har koll på någon annan affär som har en bra deal?

Här fanns den ännu lite billigare. Vet dock inte mycket om affären.

http://www.mjmultimedia.se/hp-proliant-microserver-gen8-entry

Permalänk
Medlem

Dustin verkar ju köra en ordentlig rea, 2999 är ju också rätt billigt? https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...

Det luktar som att microserver gen9 är på gång?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF