Tankenöt. Ny dator på extrem budget. 4500kr inkl Windows och Office

Permalänk
Medlem

Tankenöt. Ny dator på extrem budget. 4500kr inkl Windows och Office

God fortsättningen på er alla.

Här kommer jag med en liten tankenöt.
Det är dags för en ny dator till syrran. Hon och hennes sambo är inte det minsta intresserade av datorer utan vill bara ha en som fungerar, självklart inte utan orimliga krav.
De vill kunna surfa, betala räkningarna, kolla svt-play och arbeta med Office.
Den ska hålla i ett par-tre år och efter det gå att uppgradera.
Deras budget är 3000kr.

Jag har förklarat att alla tre inte går att få ihop, och efter lite övertalning så är den nya budgeten 4500kr! Det ska vi nog kunna trolla med.
Men. Som rubriken säger så ska budgeten även rymma Windows och Office. Plus att jag helst ser att en SSD kommer med i paketet.

Så tips mottages tacksamt.

Vad vi redan har som ska användas i den nya datorn.
Chassi
nätagg 400w
dvd-brännare
HDD 500 Gb

Resten ska alltså inhandlas nytt.
Vad vi behöver/vill ha är.
Moderkort mATX eller mini-ITX
Processor med inbyggd grafik (eller utan om moderkortet som föreslås är inkl grafik)
8 Gb minne
SSD 120 Gb
Windows licens
Office licens

Permalänk
Medlem

Om du trollar in en prenumeration på Office blir det mer pengar över till hårdvara 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Om du trollar in en prenumeration på Office blir det mer pengar över till hårdvara 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Du menar en Office 365? Det är den jag ha i tanken i alla fall. Går det fortfarande köpa en riktig licens, en som varar för alltid? Trodde att det här var det nya med att man fick betala varje år.

Permalänk
Medlem

Alternativt denna SSD: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/in...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7539612/2014-12-28

Intel

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7539628/2014-12-28

Permalänk
Medlem

Gillar bägge. De ser bra ut. Men vilken tror du är mest lämpad? Intel är bara en dualcore, medans AMD är en quadcore.

Permalänk
Medlem

Här är ett alternativ jag själv knåpat ihop. Lämnar en del kvar i budgeten. Var skulle ni lagt den pengen?

Webhallen varukorg

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Här är ett alternativ jag själv knåpat ihop. Lämnar en del kvar i budgeten. Var skulle ni lagt den pengen?

Den versionen av office gäller bara i ett år =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Den versionen av office gäller bara i ett år =/

Observant av dig. Med fullversionen av Office slutade min korg på 4525kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Observant av dig. Med fullversionen av Office slutade min korg på 4525kr.

Är att köra OpenOffice eller liknande helt otänkbart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Är att köra OpenOffice eller liknande helt otänkbart?

Funkar det 100%?
Det är gartisvarianten, eller är jag fel på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Funkar det 100%?
Det är gartisvarianten, eller är jag fel på det?

Gratis, ja. Har inte värst mycket erfarenhet av det, men funka ska det göra. Tänkte mest om de var inbitna office användare och det skulle vara svårt för de att lära om eventuella skillnader.

https://wiki.openoffice.org/wiki/MicrosoftOffice_vs_OpenOffice

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OpenOffice går att bli vän med. På mitt förra jobb (ca 25 000 datoranvändare) kördes OpenOffice. Det knotades förstås, men jobbet blev gjort ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Du menar en Office 365? Det är den jag ha i tanken i alla fall. Går det fortfarande köpa en riktig licens, en som varar för alltid? Trodde att det här var det nya med att man fick betala varje år.

Jag leasar Office. Har för mig det gick in ganska många månadshyror i kostnaden för en permanent licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av napahlm:

Funkar det 100%?
Det är gartisvarianten, eller är jag fel på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, Open Libre är Open Source och Open Office drivs numera av Sun (Som äger Java). Båda bygger på samma kärna och de är de största konkurrenterna mot Microsoft Office. De påminner mycket om Office 2003 utan den konstiga stora vertygsbaren där uppe som Office har. Samma funktionalitet finns i de öppna variantera med reservation för:
Microsoft PowerPoint är bra överlägsen.
Excel är kraftfullare och har fler verktyg än vad OpenLibre/office har i sitt program Calc/Sheet.

Personligen köper jag nog inte Microsoft Office för än jag behöver den skiten. Google Docs finns även som jag använder mycket då jag arbetar med andra.

Jag skulle satsa på en Intel Pentium build utan Z97 och shit. Bara basic Pentium, eller en Celeron, det de kommer göra kommer inte vara beroende av skillnanden på en Pentium eller en Celeron så de kommer märka det. (Förutsatt de inte skriver sjuka Excel ark såklart. Men då vet man nog vad man behöver).

Webhallen varukorg

Rekommenderar att byta framförallt nätagg nästa gång det är dags. Oftast de som är sämst i en OEM dator tyvärr.

13% snabbare CPU kostar en hunding extra, har även mer Cache.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om de nu bara ska surfa och jobba med office, varför köper du inte bara en NUC till dem? Kostar väl ca 3500kr med disk och alles?

Eller en bärbar dator? Då kan de ju ta med datorn när de vill röra på sig. Tycker det känns dumt att köpa en stationär idag för de ändamålen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Om de nu bara ska surfa och jobba med office, varför köper du inte bara en NUC till dem? Kostar väl ca 3500kr med disk och alles?

Eller en bärbar dator? Då kan de ju ta med datorn när de vill röra på sig. Tycker det känns dumt att köpa en stationär idag för de ändamålen...

Har tittat på en NUC, men är verkligen prestandan tillräcklig för ett par år framöver? Och sen då, går de att uppgradera något mer än disk och ram-minnen?
Samma argument när det gäller bärbar. Sen får du väl bättre prestanda på en stationär än en bärbar och man räknar vad man får per krona?

Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, Open Libre är Open Source och Open Office drivs numera av Sun (Som äger Java). Båda bygger på samma kärna och de är de största konkurrenterna mot Microsoft Office. De påminner mycket om Office 2003 utan den konstiga stora vertygsbaren där uppe som Office har. Samma funktionalitet finns i de öppna variantera med reservation för:
Microsoft PowerPoint är bra överlägsen.
Excel är kraftfullare och har fler verktyg än vad OpenLibre/office har i sitt program Calc/Sheet.

Personligen köper jag nog inte Microsoft Office för än jag behöver den skiten. Google Docs finns även som jag använder mycket då jag arbetar med andra.

Jag skulle satsa på en Intel Pentium build utan Z97 och shit. Bara basic Pentium, eller en Celeron, det de kommer göra kommer inte vara beroende av skillnanden på en Pentium eller en Celeron så de kommer märka det. (Förutsatt de inte skriver sjuka Excel ark såklart. Men då vet man nog vad man behöver).

Webhallen varukorghttp://www.webhallen.com/images/shopping_cart/new_line_forcer...
http://www.webhallen.com/varukorgen/img?prodlist=185929q1,174...

Rekommenderar att byta framförallt nätagg nästa gång det är dags. Oftast de som är sämst i en OEM dator tyvärr.

13% snabbare CPU kostar en hunding extra, har även mer Cache.

Jag ska nog lyfta frågan hos min syster. Där är ju ytterligare pengar att spara och lägga på hårdvaran alternativt tillbaka i fickan.

Skrivet av Aldric T:

Jag leasar Office. Har för mig det gick in ganska många månadshyror i kostnaden för en permanent licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Leasing är väl bara till för företag?

Permalänk
Avstängd

Man kan få en surfplatta med Windows och Office (i ett år) för typ 1200. Den räcker också för att se på SVTPlay och liknande, speciellt om du använder appar och inte webbläsaren. Köp till ett tangentbord och en mus så går det utmärkt att jobba i Office, antingen på plattan (lite smått dock) eller på teven. En extern skärm fungerar förstås också.

Permalänk
Medlem

Om man har så tajt budget så kan man skippa Windows och Office, då det kostar nära halva budgeten. Kör in en Linux distribution och Libreoffice. Det kan vara lite ovant i början men det är värt besväret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kronwalled:

Är att köra OpenOffice eller liknande helt otänkbart?

Skrivet av napahlm:

Funkar det 100%?
Det är gartisvarianten, eller är jag fel på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är just Open Office rätt så utdaterad.
Bättre är Libre Office, som är baserad på samma kod som Open Office, men uppdateras fortfarande/oftare.

Jag själv använder Libre office uteslutande i mitt arbete. Det fungerar utmärkt.

Är man däremot beroende av vissa specifika Microsoft Office special-funktioner/mallar, och/eller inte vill/kan lära sig andra programsviter så är det däremot rekommenderat att man stannar i Microsoft Office.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har tittat på en NUC, men är verkligen prestandan tillräcklig för ett par år framöver? Och sen då, går de att uppgradera något mer än disk och ram-minnen?
Samma argument när det gäller bärbar. Sen får du väl bättre prestanda på en stationär än en bärbar och man räknar vad man får per krona?

Jag ska nog lyfta frågan hos min syster. Där är ju ytterligare pengar att spara och lägga på hårdvaran alternativt tillbaka i fickan.
Leasing är väl bara till för företag?

Vad är det du hade tänkt uppdatera på en stationär dator då? Det enda som går att uppgradera idag är i stort sett grafikkort och det ska du inte ha. Hade du tänkt uppgradera CPU måste du ändå köpa nytt moderkort och eventuellt även minne nu när DDR4 är på gång och det är ju en helt ny dator i stort sett.

Permalänk
Medlem

Kanske är vettigare att satsa på en laptop då priset för OS blir "inbakat"?

Den här håller ju 2-3 år och om det blir problem så finns det garanti.
Klona den mekaniska till SSD och använd den gamla disken som usb lagring.
4 GB RAM bör räcka om det bara ska köras Office och internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Om man har så tajt budget så kan man skippa Windows och Office, då det kostar nära halva budgeten. Kör in en Linux distribution och Libreoffice. Det kan vara lite ovant i början men det är värt besväret.

Skickades från m.sweclockers.com

Just därför fick jag vara på dom om att höja sin budget. Uppskattar allas tips om gratisversioner och likartade office-program. Men jag tror nog att det får bli hederliga office ändå. Det är inte lätt att lära gamla hundar sitta, hennes sambo kör fortfarande med knappmobil och kontanter. Reder inte ut en mobil utan knappar och litar inte på konto/kreditkort. :S

Skrivet av SysGhost:

Nu är just Open Office rätt så utdaterad.
Bättre är Libre Office, som är baserad på samma kod som Open Office, men uppdateras fortfarande/oftare.

Jag själv använder Libre office uteslutande i mitt arbete. Det fungerar utmärkt.

Är man däremot beroende av vissa specifika Microsoft Office special-funktioner/mallar, och/eller inte vill/kan lära sig andra programsviter så är det däremot rekommenderat att man stannar i Microsoft Office.

Skrivet av maximm:

Vad är det du hade tänkt uppdatera på en stationär dator då? Det enda som går att uppgradera idag är i stort sett grafikkort och det ska du inte ha. Hade du tänkt uppgradera CPU måste du ändå köpa nytt moderkort och eventuellt även minne nu när DDR4 är på gång och det är ju en helt ny dator i stort sett.

Det beror ju såklart på vilket moderkort man väljer. Med en billigare processor nu så kan man byta till en ny på samma sockel om två år. Antingen finns de gamla värstingarna kvar som butikerna vill bli av med för en "billig" peng. Eller så har det släppts nyare och bättre presterande i mellanklassen. Slänga i mer internminne för prist lär sjunka i takt med att DDR4 blir allt vanligare.

Skrivet av Tosse123:

Kanske är vettigare att satsa på en laptop då priset för OS blir "inbakat"?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/7543061/2014-12-29

Den här håller ju 2-3 år och om det blir problem så finns det garanti.
Klona den mekaniska till SSD och använd den gamla disken som usb lagring.
4 GB RAM bör räcka om det bara ska köras Office och internet.

Det är ju klart ett plus att OS fås på köpet. Men den du länkade till kändes kanske lite klen?

Permalänk
Medlem

En fråga angående Office 365. Det ingår ju 5 licenser till 5 olika datorer. Spelar det roll var de datorerna står någonstas? Tänkte att min syster, jag, min bror och mina föräldrar kunde delat på en sådan prenumeration i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Just därför fick jag vara på dom om att höja sin budget. Uppskattar allas tips om gratisversioner och likartade office-program. Men jag tror nog att det får bli hederliga office ändå. Det är inte lätt att lära gamla hundar sitta, hennes sambo kör fortfarande med knappmobil och kontanter. Reder inte ut en mobil utan knappar och litar inte på konto/kreditkort. :S

Okej. Då skulle jag köpa Intel systemet som SUMITOMO tipsade om, när man önskar mer prestanda kan man byta till en i5 eller i7 processor och mer minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hade inte en surface 2 varit mycket vettigare? Att bygga en stationär som kommer ta en jäkla massa plats, inte går att använda någon annans stans där den står, bara för att man i framtiden KANSKE vill uppgradera den?

Tycker det låter som att du försöker trycka på dem ditt ideal av en dator när de egentligen behöver något helt annat. Det är väldigt lätt att som datorintresserad tycka att alla andra ska skaffa en stationär, när det i de flesta fallen är många gånger bättre med en bärbar eller en surfplatta med tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Okej. Då skulle jag köpa Intel systemet som SUMITOMO tipsade om, när man önskar mer prestanda kan man byta till en i5 eller i7 processor och mer minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir en lite högre instegskostnad på ett intelsystem, men det finns mer att hämta vid en uppgradering. Kanske blir rätt väg att gå.

Skrivet av maximm:

Hade inte en surface 2 varit mycket vettigare? Att bygga en stationär som kommer ta en jäkla massa plats, inte går att använda någon annans stans där den står, bara för att man i framtiden KANSKE vill uppgradera den?

Tycker det låter som att du försöker trycka på dem ditt ideal av en dator när de egentligen behöver något helt annat. Det är väldigt lätt att som datorintresserad tycka att alla andra ska skaffa en stationär, när det i de flesta fallen är många gånger bättre med en bärbar eller en surfplatta med tangentbord.

En Surface kostar alldeles för mycket. 4700 plus att man bör köpa till tangentbordet för 700-900kr ytterligare. Nu är vi en hel tusenlapp över budget. Tyvär den idén kan jag nog aldrig sälja in.
Plats är ingen bristvara. Det står redan en burk och skärm på plats.

Permalänk
Hjälpsam

Köp en färdig med den budgeten, du får mer för pengarna.
Skit i SSD:n och köp något litet, smidigt och snyggt.
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/asus-vivopcv...
Går tydligen att kompletera denna med minne och SSD om det behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Med lite inspiration från er input och en del läsande på nätet och prat med min syster. Så ser nu följande korg ut såhär.
Det är inget Officepaket med denna gång för att min syster skulle kolla på Libre Office och på så vis kanske spara en slant.
Några av de slantarna har jag lagt på minnen och SSD som jag själv har och litar på, samt ett lite lyxigare moderkort men utan för mycket onödigt lull-lull.
Valde denna processor framför G3258 Anniversary Edition pga att då den fanns i lager. Prestandan är densamma?
Frågan är dock nu, ska man ta steget upp till en i3-4130 för 400kr plus? Det ryms ju inom budgeten.

Webhallen varukorg

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har tittat på en NUC, men är verkligen prestandan tillräcklig för ett par år framöver? Och sen då, går de att uppgradera något mer än disk och ram-minnen?
Samma argument när det gäller bärbar. Sen får du väl bättre prestanda på en stationär än en bärbar och man räknar vad man får per krona?

Jag ska nog lyfta frågan hos min syster. Där är ju ytterligare pengar att spara och lägga på hårdvaran alternativt tillbaka i fickan.

Leasing är väl bara till för företag?

Kalla det privathyra då, fungerar hur som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.