Köpa ny SSD, max 900 sek. Cirka 120GB? :)

Permalänk

Köpa ny SSD, max 900 sek. Cirka 120GB? :)

Som rubriken lyder, tänker köpa en ny SSD.
Vill max ge 900 kr och siktar in mig på en 120gb.

Har kikat på dessa två:
Kingston HyperX 3K SSD SH103S3 120GB
OCZ Vector 150 Series SATA III 2.5" SSD 120GB

Vilken tycker ni att jag ska köpa? Kom gärna med åsikter om vad som är positivt och även negativt
Har inte bestämt mig för någon av dessa, så om någon tycker att jag istället borde köpa någon annan ssd i denna prisklass, so name it

Tack för svar och diskussioner!

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Intel Core i7 860, 3,0GHz OC | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz DOMINATOR with DHX | Corsair TX 650W | Intel 330 180GB | 80GB SSD Intel X25-M G2 | 2TB WD Caviar Green | 3TB WD Caviar Green | 1TB WD | Fractal Design Define R2, Svart | BenQ TFT 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlström:

Som rubriken lyder, tänker köpa en ny SSD.
Vill max ge 900 kr och siktar in mig på en 120gb.

Har kikat på dessa två:
Kingston HyperX 3K SSD SH103S3 120GB
OCZ Vector 150 Series SATA III 2.5" SSD 120GB

Vilken tycker ni att jag ska köpa? Kom gärna med åsikter om vad som är positivt och även negativt
Har inte bestämt mig för någon av dessa, så om någon tycker att jag istället borde köpa någon annan ssd i denna prisklass, so name it

Tack för svar och diskussioner!

där har du 10års garanti kanske värt ca 149kr mer. : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ssd/samsung-850p...

Permalänk
Medlem

Eller så lägger man till ca 100 kr och får 256 GB istället: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa jag skulle satsa på en Samsung 840/850 EVO/PRO.
Dock brukar det inte skilja så mycket prestanda mellan EVO/PRO diskarna, iaf inte märkbar prestanda, men pro diskarna brukar kosta några hundringar mer, så skulle säga satsa på en 840/850 EVO.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Tack för svar!
Vad är det som gör att ni rekommenderar Samsung framförallt? Garantin?

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD3 | Intel Core i7 860, 3,0GHz OC | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz DOMINATOR with DHX | Corsair TX 650W | Intel 330 180GB | 80GB SSD Intel X25-M G2 | 2TB WD Caviar Green | 3TB WD Caviar Green | 1TB WD | Fractal Design Define R2, Svart | BenQ TFT 24" |

Permalänk
Medlem

Både HyperX 3k och Vector 150 är gamla enhter med gammal teknik.
OCZs rykte av att låta användarna agera betatestare, och gamla buggiga sandforce-kontrollern (som dock efter några år och otaliga firmwarefixar fått de flesta buggarna maskerade) är inget jag vill ha i min dator.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Du har ju i princip budget för den mest prisvärda disken på marknaden. Köp inte en 128GB!
Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlström:

Tack för svar!
Vad är det som gör att ni rekommenderar Samsung framförallt? Garantin?

Samsung, crucial, Intel skulle nog vara mina 3 val för närvarande om jag inte hittade en markant bättre deal på någon annan.

Samsung, kör en 830 Evo samt en 840 Evo i olika system. Fungerat klockrent.

Crucial, hört mycket gott om. Oftast mest prisvärda av nämnda. Kanske blir min nästa.

Intel gör alltid bra grejer, oftast lite dyrare. Men netonnet hade Intel 530 120gb för 599 kr vilket onekligen är en bra deal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlström:

Tack för svar!
Vad är det som gör att ni rekommenderar Samsung framförallt? Garantin?

Inte specifikt garantin, mer att dom har väldigt stabilt bra firmware, presterar väldigt bra bland bästa ssderna på marknaden och är prisvärda.

Skulle säga som ovanstående med om märkena har dock bara erfarenheten själv av Intel och Samsung så kan inte uttala mig om crucial.
Dock är Intel en del dyrare men e väldigt bra SSD med, bara inte lika prisvärda som Samsung.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

EVO 840 256gb-modellen brukar dyka upp på rea eller med kampanjpriser. Senast jag köpte en var hos netonnet för 990kr. Det var för en vecka sedan.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Samsung, kör en 830 Evo samt en 840 Evo i olika system. Fungerat klockrent.

Uh... va?

Jag får nog för övrigt ansluta mig till de som rekommenderar Samsung. Lite trist är det allt att de valt att inte kommentera 840 och dess eventuella(?) prestanda problem, men föredömligt nog fixade de samma problem på EVO versionen med en firmware update, och det är i princip de enda problemen deras SSD'er haft. God livslängd, stabil prestanda, bra garantier.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Uh... va?

Jag får nog för övrigt ansluta mig till de som rekommenderar Samsung. Lite trist är det allt att de valt att inte kommentera 840 och dess eventuella(?) prestanda problem, men föredömligt nog fixade de samma problem på EVO versionen med en firmware update, och det är i princip de enda problemen deras SSD'er haft. God livslängd, stabil prestanda, bra garantier.
B!

Jag som är ute och cyklar med modellbeteckning. Ser alltid 840 EVO som 830's efterföljare och PRO serien som en premium serie som tillkommit. Men det är sant, 830 var cream of the crop och var baserad på TLC om jag inte minns fel.

Aldrig märkt av prestanda problemet personligen, drabbade det alla diskar på en viss fw eller bara vissa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Satsa på Intel. De kostar lite mer men fungerar klockrent! Dock har jag läst att 530 har strulat för vissa användare.
Jag har flera 520 och en 730. Samtliga har fungerat bra.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Samsung diskarna är riktigt bra. Ett misstag har lett till någon sorts hata Samsung kult. Det är fixat och därefter fortsatt fungera. 850 Evo är riktigt bra, 5 år garanti och mycket prestanda för pengarna.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Aldrig märkt av prestanda problemet personligen, drabbade det alla diskar på en viss fw eller bara vissa?

Om jag förstått det rätt drabbas alla 840 EVO av det, om inte data skrivs om regelbundet nog. Firmware fixen som kommit ut ganska nyligen löser det genom att förkorta tiden mellan de interna förflyttningarna så data skrivs om mer regelbundet. Somliga hävdar att samma problem finns med vanliga 840, men Samsung verkar inte villiga att kommentera det. Jag har ingen själv, så jag kan inte påstå att jag vet om det är sant eller ej, men man kan tycka att det borde vara en skitsak i sammanhanget för Samsung att släppa en firmware update, eller mjukvara som rättar till problemet, om man nu tycker sig ha det.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Samsung diskarna är riktigt bra. Ett misstag har lett till någon sorts hata Samsung kult. Det är fixat och därefter fortsatt fungera. 850 Evo är riktigt bra, 5 år garanti och mycket prestanda för pengarna.

Först vägrade Samsung att erkänna att det var något som helst problem med 840 och 840 EVO. Efter mycket om och med släpps en "fix" för 840 EVO där Samsung vägrar redogöra för vad som verkligen lagas av fixen. Det mesta tyder på att allt som görs är att all data skyfflas runt och prestandan återställs (precis som en Secure Erase). Det har redan kommit rapporter från användare som säger att fixen inte funkar i längden och att deras diskar börjar degradera igen. Samsung vägrar säga flaska om problemen med 840 och har vid något tillfälle hänvisat till att den är EOL då 850 var släppt. Vilket ju får en att undra, nu när 840 EVO har gått EOL (iom 850 EVO), kommer Samsung att göra något när det visar sig att deras fix inte fixar problemet?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Jag som är ute och cyklar med modellbeteckning. Ser alltid 840 EVO som 830's efterföljare och PRO serien som en premium serie som tillkommit. Men det är sant, 830 var cream of the crop och var baserad på TLC om jag inte minns fel.

Aldrig märkt av prestanda problemet personligen, drabbade det alla diskar på en viss fw eller bara vissa?

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns bara en variant av 830, och det är MLC (borde kallas DLC) i den.
Sedan kom 840 i två varianter, där billiga TLC användes till 840, och den med MLC fick tillägget pro. 840 Pro är den som mest påminner om 830 då den har samma typ av minnen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Först vägrade Samsung att erkänna att det var något som helst problem med 840 och 840 EVO. Efter mycket om och med släpps en "fix" för 840 EVO där Samsung vägrar redogöra för vad som verkligen lagas av fixen. Det mesta tyder på att allt som görs är att all data skyfflas runt och prestandan återställs (precis som en Secure Erase). Det har redan kommit rapporter från användare som säger att fixen inte funkar i längden och att deras diskar börjar degradera igen. Samsung vägrar säga flaska om problemen med 840 och har vid något tillfälle hänvisat till att den är EOL då 850 var släppt. Vilket ju får en att undra, nu när 840 EVO har gått EOL (iom 850 EVO), kommer Samsung att göra något när det visar sig att deras fix inte fixar problemet?

Det är väl tur att dom till slut erkände felet och fixade det då? Det är inget hemligt eller någon konspiration bakom felet, det står vad det handlar om i nyheten för firmwaren här på swec, läs den. Och ja det är fixat.
Att de struntar i den äldre modellen är unket men det är en gammal disk. Mer eller mindre alla tillverkare har haft något sorts strul med sina SSD:er under någon tidsspann, ja även Intel. Men visst det gör det inte mindre ok, men man får ta saker för vad det är och gå vidare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Köp denna. http://www.net2world.se/lagring--media/33/ssd-256gb---crucial...

Om du köper en 120GB lovar jag att du kommer ångra dig. Har själv en 250 och jag har ca 30GB kvar. Har bara installerat 4 spel och endast några program. Spelet tar upp ca 115GB, resten vet jag inte vad som tar upp, har bara lite basic saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Fanns bara en variant av 830, och det är MLC (borde kallas DLC) i den.
Sedan kom 840 i två varianter, där billiga TLC användes till 840, och den med MLC fick tillägget pro. 840 Pro är den som mest påminner om 830 då den har samma typ av minnen.

Ber om ursäkt, menade samma typ som sitter i 840 pro vilket kanske går att tyda av formuleringen av resten av min post, mlc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

*uppdaterad trådens rubrik*

Ju tydligare trådtitlar, desto färre trådar postas med samma fråga. Blir enklare att se vem som frågar om vad, trådens innehåll förtydligas och vi får överlag bättre ordning.

TS, du får gärna ta någon minut till nästa gång och fundera fram ett riktigt utförligt trådnamn. Det kommer att hjälpa dig också.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Jag har en Crucial MX100 och är väldigt nöjd, inga problem alls!

Helt klart prisvärdast, och är dessutom MLC vilket Samsung inte har i samma prisklass (PRO-serien med MLC kostar runt 500kr mer). Finns 256GB för under tusenlappen som t.ex. RealPower länkade!

Edit: Skillnad mellan MLC och TLC: http://www.speedguide.net/faq/slc-mlc-or-tlc-nand-for-solid-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMisterMaster:

Jag har en Crucial MX100 och är väldigt nöjd, inga problem alls!

Helt klart prisvärdast, och är dessutom MLC vilket Samsung inte har i samma prisklass (PRO-serien med MLC kostar runt 500kr mer). Finns 256GB för under tusenlappen som t.ex. RealPower länkade!

Edit: Skillnad mellan MLC och TLC: http://www.speedguide.net/faq/slc-mlc-or-tlc-nand-for-solid-s...

Enligt tester på just MX100 diskens "MLC" så är de i "skrivtålighetsklass" med 840 EVO disken. 1000 vs 1500 skrivningar. MLC brukade tidigare ligga på 3-5k vilket är rätt stor skillnad. Med Samsungs 3D (850) så är de värdena närmare 30k (spekulerat baserat på mindre tester).
Så i mina ögon har MX100 och 840 EVO samma skräp kretsar, men dock har MLC mindre problem med långtidslagringen.

Om du vill ha "äkta MLC" kvalitet, titta på en 840 Pro, eller ännu bättre 850 Pro.

MX100 disken är en helt okej budget disk, MEN se upp med kompatibiliteten. Jag har fått återlämnat dem pga datorerna får allt från boot problem till BSOD, pga något med Marvell styrkretsen (det verkar påverka M550 diskarna också). Fungerar den, så fungerar den bra, men du kan också få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du vill ha "äkta MLC" kvalitet, titta på en 840 Pro, eller ännu bättre 850 Pro.

Egentligen vill vi ju ha SLC, men det har man fan inte råd att lösa...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Egentligen vill vi ju ha SLC, men det har man fan inte råd att lösa...
B!

Hehe.
Problemet är ju att SLC typ slutat utvecklas (för prestanda iaf).

Jag har både intel 313 SLC SSD och Vertex 64GB samt en Samsung 64GB SLC disk (eller 2) liggande. Använder en del av dem till cache diskar.
Om man jämför pålitligheten mellan modern styrkrets och de gamla, samt SLC 50-100k P/E så är faktiskt Samsungs 850 Pro med ca 30k P/E faktiskt inte så långt ifrån