Apple Macbook Air i 12 tum får USB 3.1 och fläktlös kylning

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rajat:

Både ja och nej, en SSD bygger på Flash medan Flashstorage inte har ett omslutande hölje och sitter direkt på moderkortet.

Nej, den distinktionen gör man inte. SSD/flash finns i många formfaktorer (inklusive 2,5″, PCIe, mSATA, M.2 och mPCIe) och kan även vara fastlött. Beteckningen avser endast avsaknaden av rörliga delar och står i kontrast till HDD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ah, det verkar du ha rätt i. Samma upplösning som iPhone 4 men ingen IPS i 4:e generations iPod Touch (5:e verkar dock ha det). Men det var ju dock en ganska udda produkt Alla deras datorskärmar som de kallat retina hittills har varit IPS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Nej, den distinktionen gör man inte. SSD/flash finns i många formfaktorer (inklusive 2,5″, PCIe, mSATA, M.2 och mPCIe) och kan även vara fastlött. Beteckningen avser endast avsaknaden av rörliga delar och står i kontrast till HDD.

Läs mitt tidigare inlägg

"Rather than go for old-school hard drives (HDDs), or even faster solid state drives (SSDs), Apple has instead chosen to top both of thee and go for next-generation PCI Express flash storage.

This storage is not just fast, it blows away SSDs. PCI Express flash storage is up to 2.5 times faster than the fastest SATA-based solid-state drive, and a whopping 10 times faster than a 7200-rpm a SATA hard drive.""

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Nästan, PCIe-based flash storage

"Rather than go for old-school hard drives (HDDs), or even faster solid state drives (SSDs), Apple has instead chosen to top both of thee and go for next-generation PCI Express flash storage.

This storage is not just fast, it blows away SSDs. PCI Express flash storage is up to 2.5 times faster than the fastest SATA-based solid-state drive, and a whopping 10 times faster than a 7200-rpm a SATA hard drive."

Nu är du ut och cyklar, iPod Touch släpptes 2007, Apple började använda Retina först när iPhone 4 släpptes 2010 och den har IPS och sedan dess har de haft IPS för Retina.

"The iPhone 4 also introduced Apple's new high-resolution "Retina Display""
http://en.wikipedia.org/wiki/IPhone_4

Läs om. http://en.wikipedia.org/wiki/IPod_Touch#4th_generations
Ipod Touch 4 använde en retinaskärm utan IPS. Den kom efter Iphone 4 med cirka 3 månader.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rajat:

Läs mitt tidigare inlägg

"Rather than go for old-school hard drives (HDDs), or even faster solid state drives (SSDs), Apple has instead chosen to top both of thee and go for next-generation PCI Express flash storage.

This storage is not just fast, it blows away SSDs. PCI Express flash storage is up to 2.5 times faster than the fastest SATA-based solid-state drive, and a whopping 10 times faster than a 7200-rpm a SATA hard drive.""

Det är Apples marknadsföringsmaterial.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tyst dator i all ära men att ta bort 3,5mm kontakten är kanske lite överkurs?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Det är Apples marknadsföringsmaterial.

Det förändrar inte vad det står.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och rykten har förekommit i alla tider om dittan och dattan, Apple har inte sagt ett ljud om specen så vad går du i taket om?

Går i taket? Svarade du på fel kommentar? Jag yttryckte bara att jag verkligen gillar AUX.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det stämmer med de bytte till IPS under iPhone 4 tiden så det är högst osannolikt att Apple använder Tn-panel igen, iaf för Retina skärmen.

Skrivet av Nitton-Åttiofyra:

Inte nödvändigtvis, Apple har använt retina utan IPS förut.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danedi:

Går i taket? Svarade du på fel kommentar? Jag yttryckte bara att jag verkligen gillar AUX.

Men det är inte bekräftat att den försvinner.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rajat:

Det förändrar inte vad det står.

Nej, men det förändrar objektiviteten och därmed relevansen. Jag plockar bara snabbt ett citat från AMD:s hemsida för att illustrera ett liknande exempel:

Skrivet av AMD:

Experience unmatched multitasking and pure core performance with the industry's first 32nm 8-core desktop processor.

Är den multitrådade prestandan "omatchad" och levererar FX‑8350 "ren kärnprestanda"? Gjorde den det ens vid lansering? Det får man avgöra själv.

SSD är bara en beteckning för flashbaserad lagring för att skilja den från mekanisk dito. En 2,5″ SATA-enhet må vara vad de flesta tänker på när de hör SSD, men det betyder inte att det är den enda formfaktorn som går under den beteckningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Nej, men det förändrar objektiviteten och därmed relevansen. Jag plockar bara snabbt ett citat från AMD:s hemsida för att illustrera ett liknande exempel:

Är den multitrådade prestandan "omatchad" och levererar FX‑8350 "ren kärnprestanda"? Gjorde den det ens vid lansering? Det får man avgöra själv.

SSD är bara en beteckning för flashbaserad lagring för att skilja den från mekanisk dito. En 2,5″ SATA-enhet må vara vad de flesta tänker på när de hör SSD, men det betyder inte att det är den enda formfaktorn som går under den beteckningen.

Skillnaden är att det är hastighetsskillnader på en SSD och PCIe-flash, jämför bara en SSD och RevoDrive.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Nuvarande Air har TN men om det är Retina är det IPS.

Ah ok. hade jag faktiskt ingen aning om. tack för infon

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rajat:

Skillnaden är att det är hastighetsskillnader på en SSD och PCIe-flash, jämför bara en SSD och RevoDrive.

Nej; det är däremot skillnad i hastighet mellan en PCIe-SSD och en SATA-SSD. En SSD måste inte vara en 2,5″ SATA-enhet. RevoDrive är precis lika mycket SSD som exempelvis 840 Pro.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Nej; det är däremot skillnad i hastighet mellan en PCIe-SSD och en SATA-SSD. En SSD måste inte vara en 2,5″ SATA-enhet. RevoDrive är precis lika mycket SSD som exempelvis 840 Pro.

Solid-State Disk/Drive, baserad på Flashminnen medan de Flashminnen sitter rakt på moderkortet på MacBook Air

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rajat:

Solid-State Disk/Drive, baserad på Flashminnen medan de Flashminnen sitter rakt på moderkortet på MacBook Air

Jag förstår hur du tänker, men jag tycker att du har fel. MacBook Air har SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Begreppet solid state åsyftar fasta tillståndets elektronik, det vill säga elektronik utan rörliga delar.

SSD-minnen säljs i antingen SATA-, mSATA eller PCI-express-utförande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/SSD-minne

I MacBook Air sitter det en PCIe SSD

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+13-Inch+Early+2014+S...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Jag förstår hur du tänker, men jag tycker att du har fel. MacBook Air har SSD.

Då har vi rett ut det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Less is more? :/
Apple tycks sakna finess med det mantrat och gått överstyr sedan Steve Jobs bortgång.

När allt ska slimmas såpass att inte ens en 3,5mm-ljudplugg får plats har det gått för långt. Jag förstår affärstänket med att sälja dapatrar, men vad tusan är poängen med en superslimmad dator när en måste ha med sig en hög extrasladdar och adaptrar som knölar till maskinen väsentligt för att kunna använda det mest elementära?

Jag tror - nej, hoppas att det slår tillbaka på dem, så sådan skit inte blir standard hädanefter.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Då har vi rett ut det

Kan vi komma fram till att du kanske inte ska gå runt och rätta folk i alla fall. Då det är odefinerat och helt subjektivt vad en SSD är.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

Less is more? :/
Apple tycks sakna finess med det mantrat och gått överstyr sedan Steve Jobs bortgång.

När allt ska slimmas såpass att inte ens en 3,5mm-ljudplugg får plats har det gått för långt. Jag förstår affärstänket med att sälja dapatrar, men vad tusan är poängen med en superslimmad dator när en måste ha med sig en hög extrasladdar och adaptrar som knölar till maskinen väsentligt för att kunna använda det mest elementära?

Jag tror - nej, hoppas att det slår tillbaka på dem, så sådan skit inte blir standard hädanefter.

Jag håller med men jag kan inte förstå att 3.5-pluggen måste bort på grund av "platsbrist"? Låter ju helt ofattbart Jag menar min ipad mini och iphone har plats för 3.5-plugg. Visserligen finns det blåtandlurar men avsaknad av 3.5;a måste vara ett skämt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Kan vi komma fram till att du kanske inte ska gå runt och rätta folk i alla fall. Då det är odefinerat och helt subjektivt vad en SSD är.

Nej

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Nitton-Åttiofyra:

Du får inte 8 timmar om du använder det separata grafikkortet. Kanske 3, max 4.

Har inte varit inne på tråden på ett par dagar, och naturligtvis har du rätt angående batteritiden. Fast så är det ju för alla datorer, oavsett OS. Sätter du igång den externa grafikkretsen, oavsett om det är Nvidia eller AMD, så sjunker ju batteritiden radikalt. Det jag ville poängtera är att 8 timmars batteritid, på den integrerade kretsen, är ett väldigt bra resultat på en laptop i 15,6" storleken. Nu har jag inte luskat ut om PC tillverkarna har kommit nära dessa tider med samma laptop-storlek. Fast oavsett detta, så har ju Apple lyckats få ut enormt god batteritid för en så stor laptop, och detta lyckades man med för en bra tid sedan, kollat till branschen.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Har inte varit inne på tråden på ett par dagar, och naturligtvis har du rätt angående batteritiden. Fast så är det ju för alla datorer, oavsett OS. Sätter du igång den externa grafikkretsen, oavsett om det är Nvidia eller AMD, så sjunker ju batteritiden radikalt. Det jag ville poängtera är att 8 timmars batteritid, på den integrerade kretsen, är ett väldigt bra resultat på en laptop i 15,6" storleken. Nu har jag inte luskat ut om PC tillverkarna har kommit nära dessa tider med samma laptop-storlek. Fast oavsett detta, så har ju Apple lyckats få ut enormt god batteritid för en så stor laptop, och detta lyckades man med för en bra tid sedan, kollat till branschen.

Om jag har fattat det rätt så beror apples battertid mycket pågrund av OS. Det är helt enkelt bra optimerat för batteritid. Eller något sånt. Tex batteritest med windows på en mac är ganska exakt som övriga tillverkare.

Nu när broadwell börjar rulla ut, när tror ni nya airen kommer? Juni?