Lillebror infekterade datorn med virus.

Permalänk

Lillebror infekterade datorn med virus.

Hej Swec!

Min bror lånade min dator igår och lyckades installera ett addware kallat vaudix. Varken Malwarebytes eller AVG känner igen detta. Hur får jag bort det?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Pröva AdwCleaner. Funkar det inte googla en tutorial!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraglaa:

Hej Swec!

Min bror lånade min dator igår och lyckades installera ett addware kallat vaudix. Varken Malwarebytes eller AVG känner igen detta. Hur får jag bort det?

Tack på förhand

Kanske funkar? Lämnar ingen garanti

http://www.pcrisk.com/removal-guides/7767-vaudix-virus
http://www.pcthreatremoval.net/remove-vaudix-ads-from-pc-step...

Permalänk
Skrivet av Flexbert:

Pröva AdwCleaner. Funkar det inte googla en tutorial!

Skickades från m.sweclockers.com

Det skall jag pröva!

Tack, men de har jag redan prövat och de verkar bara ha löst delar av problemet.

Reklamerna har slutat visas, men datorn är fortfarande segare än vanligt och mina andra add-ons för Chrome fungerar fortfarande inte (de slutade i samband med att viruset installerades).

Permalänk
Medlem

Återställning till dagen före det installerades?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av gurraglaa:

Hej Swec!

Min bror lånade min dator igår och lyckades installera ett addware kallat vaudix. Varken Malwarebytes eller AVG känner igen detta. Hur får jag bort det?

Tack på förhand

är din bror så gammal att han förstår vad han gjort borde han också återställa det han har gjort fel. du kan instruera honom vad han ska göra ta upp hans tid gärna att det tar ett tag. (ända sättet man lär sig att spisplattan är varm är om man bränner sig)
https://www.youtube.com/watch?v=KKTErwccuJo

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Om inte heller AdwCleaner hjälper så behövs väl en noggrann koll på vad som är på gång i datorn och det kan man få med FRST.
Ladda ner Farbar Recovery Scan Tool (FRST) och spara på skrivbordet.
För 64-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST64.exe
För 32-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST.exe

Starta FRST.
Klicka på Scan-knappen.
När det är klart kommer det att ha skapats två loggar, FRST.txt och Addition.txt, på skrivbordet.
Klistra in innehållet i FRST.txt och Addition.txt direkt i ditt svar här men använd SPOILER-tagg/funktion runt loggarna så att andra slipper skrolla så mycket.

Permalänk
Avstängd

Installera om tar 20min annars. Så är det garanterat väck.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Om inte heller AdwCleaner hjälper så behövs väl en noggrann koll på vad som är på gång i datorn och det kan man få med FRST.
Ladda ner Farbar Recovery Scan Tool (FRST) och spara på skrivbordet.
För 64-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST64.exe
För 32-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST.exe

Starta FRST.
Klicka på Scan-knappen.
När det är klart kommer det att ha skapats två loggar, FRST.txt och Addition.txt, på skrivbordet.
Klistra in innehållet i FRST.txt och Addition.txt direkt i ditt svar här men använd SPOILER-tagg/funktion runt loggarna så att andra slipper skrolla så mycket.

Då max antal tecken för ett inlägg är 60 000 så fick jag lägga in loggarna i google docs:

Frst.txt

Addision.txt

Skrivet av bakemonster:

Installera om tar 20min annars. Så är det garanterat väck.

Sant, men jag tänkte se om jag kan slippa det innan jag tar den utvägen.

Permalänk
Medlem

Kan inte AVG ta bort det?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Kan inte AVG ta bort det?

Varken AVG eller Malwarebytes hittar några hot på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraglaa:

Varken AVG eller Malwarebytes hittar några hot på datorn.

och du kör programmen i felsäkert läge, right?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Hur märker du av "vaudix"?

Det här är en mapp som tillkom ungefär när du skrev att din lillebror fick in "vaudix":
2014-12-27 21:02 - 2014-12-27 21:02 - 00000000 ____D () C:\ProgramData\lpoghdoepdficndniefciifmpcmciaoo
Kolla vad det är i den och ta bort den om det inte verkar vara något vettigt.
Men den kan vara något som hör ihop med Synology CloudStation som ändrades i stort sett samtidigt:
2014-12-27 21:05 - 2014-07-10 14:40 - 00000000 ____D () C:\Program Files (x86)\Synology

Men för övrigt verkar det som att det inte hände mycket i datorn den 27 dec och jag kan inte heller se till något annonstillägg i webbläsarna.

Permalänk
Medlem

Har du bilder på det?

ps är ingen expert.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Jag har prövat de flesta av de tips som gets i denna tråden och jag är tacksam för all hjälp. Men då jag fortfarande är nojig har jag bestämt mig för att installera om windows på maskinen (glömde skapa återställningspunkt senast jag gjorde detta).

Permalänk

Det är inte ett självinstalerande addon då?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Installera om tar 20min annars. Så är det garanterat väck.

20 minuter tar det endast om man har en färdig ghost-backup att backa till.

Finns inte en chans i världen att du är klar med en nyinstallation av windows på 20 min blankt.

Enbart uppdateringar å skit tar flera timmar, för att inte nämna alla program och inställningar som ska göras när det är en nyinstallerad dator.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

20 minuter tar det endast om man har en färdig ghost-backup att backa till.

Finns inte en chans i världen att du är klar med en nyinstallation av windows på 20 min blankt.

Enbart uppdateringar å skit tar flera timmar, för att inte nämna alla program och inställningar som ska göras när det är en nyinstallerad dator.

Själva installationen är klar på under 10 utan problem?
Sen är det ninite för de nödvändigaste programmen. Vad mer ska göras hade du tänk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Själva installationen är klar på under 10 utan problem?
Sen är det ninite för de nödvändigaste programmen. Vad mer ska göras hade du tänk?

M. Ye right. Det tar mer än 10 minuter med SSD i raid, så nu lägger vi ned denna diskussion.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bakemonster:

Installera om tar 20min annars. Så är det garanterat väck.

Installation av windows upddateringar & drivrutiner.
Sen installation av alla program och spel samt konfigurering och anpassning av Windows som han vill ha det.

Inga 20 minuter det inte.

Såg att du fått och besvarat kommentar. Vi vet inte ett skit om hans dator egentligen eller vad han använder för program och spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

M. Ye right. Det tar mer än 10 minuter med SSD i raid, så nu lägger vi ned denna diskussion.

Ok, då får du leva vidare i ovisshet
Rekommenderar att du testar nångång i framtiden, tror mitt rekord ligger på runt 7min om jag minns rätt, från boot till att man var tillbaka in i Windows men ny fräsh installation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WoG:

20 minuter tar det endast om man har en färdig ghost-backup att backa till.

Finns inte en chans i världen att du är klar med en nyinstallation av windows på 20 min blankt.

Enbart uppdateringar å skit tar flera timmar, för att inte nämna alla program och inställningar som ska göras när det är en nyinstallerad dator.

Timmar, ja. Om inte Windows kommer på dagen efter att det visst behövdes 160 extra uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Timmar, ja. Om inte Windows kommer på dagen efter att det visst behövdes 160 extra uppdateringar.

Det går ju att baka in alla uppdateringar i imagen också. Sen tar det inte timmar att installera 160 uppdateringar i windows 7 på en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Ok, då får du leva vidare i ovisshet
Rekommenderar att du testar nångång i framtiden, tror mitt rekord ligger på runt 7min om jag minns rätt, från boot till att man var tillbaka in i Windows men ny fräsh installation.

Mm.. inne i windows ja, men klar är ju inte datorn.

Har man som jag W8-licens så MÅSTE jag installera skiten från DVD, annars fungerar inte licensen. Sedan när installationen väl är klar ska nätverksdrivrutiner installeras, starta om. Nu ska jag aktivera om licensen via telefon. Detta tar MINST 10 minuter bara i telefontid. Sedan ska windows uppdateras. Detta tar minst 1½ timme för att gå på tillräckligt många uppdateringar för att jag ska kunna uppgradera till W8.1.

Sedan ska denna laddas hem i extremt långsam hastighet från microsoft. När detta är klart så börjar en helt nyinstallation av windows.

När denna är klar och datorn startas upp då ska uppdateringar gå på igen. Nu ska även 1235123 olika drivrutiner uppdateras från Asus hemsida, grafikdrivrutiner, ljudkortsdrivrutiner, trådlösa enheter som behöver drivrutiner etc. Nu passar vi även på att gå in på ninite å braka på ett paket med de vanliga programmen man använder, räkna med minst 15 minuter för nedladdning och installation av dessa.

Nu ska sedan W8 ställas in så att det går att använda skiten igen, installera program som start8, confa bort massa skit som behöver registerändringar i W8. Autoinlogg, corner sticky etc. Omstart krävs. Avslutningsvis ska monitor-program som msi afterburner samt core temp och liknande installeras.

Enda gången du får in windows på 7 min är om du installerar nån piratversion av xp eller nå skit. Inte en chans att du hinner ens återaktivera windows på 7 min. Lägg ner ditt skit om att "det är ju bara att ominstallera windows på 20 min".

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wRRM:

Det går ju att baka in alla uppdateringar i imagen också. Sen tar det inte timmar att installera 160 uppdateringar i windows 7 på en SSD.

Nej, det omständiga ligger i att behöva göra en onödig omstart 24h efter att du tror dig varit klar.

Permalänk
Skrivet av WoG:

Mm.. inne i windows ja, men klar är ju inte datorn.

Har man som jag W8-licens så MÅSTE jag installera skiten från DVD, annars fungerar inte licensen. Sedan när installationen väl är klar ska nätverksdrivrutiner installeras, starta om. Nu ska jag aktivera om licensen via telefon. Detta tar MINST 10 minuter bara i telefontid. Sedan ska windows uppdateras. Detta tar minst 1½ timme för att gå på tillräckligt många uppdateringar för att jag ska kunna uppgradera till W8.1.

Sedan ska denna laddas hem i extremt långsam hastighet från microsoft. När detta är klart så börjar en helt nyinstallation av windows.

När denna är klar och datorn startas upp då ska uppdateringar gå på igen. Nu ska även 1235123 olika drivrutiner uppdateras från Asus hemsida, grafikdrivrutiner, ljudkortsdrivrutiner, trådlösa enheter som behöver drivrutiner etc. Nu passar vi även på att gå in på ninite å braka på ett paket med de vanliga programmen man använder, räkna med minst 15 minuter för nedladdning och installation av dessa.

Nu ska sedan W8 ställas in så att det går att använda skiten igen, installera program som start8, confa bort massa skit som behöver registerändringar i W8. Autoinlogg, corner sticky etc. Omstart krävs. Avslutningsvis ska monitor-program som msi afterburner samt core temp och liknande installeras.

Enda gången du får in windows på 7 min är om du installerar nån piratversion av xp eller nå skit. Inte en chans att du hinner ens återaktivera windows på 7 min. Lägg ner ditt skit om att "det är ju bara att ominstallera windows på 20 min".

Du måste inte alls installera från DVD, samma licensnyckel funkar utmärkt med USB-boot. Vet inte vad du fått det ifrån.
Installera nätverksdrivrutiner är inte speciellt många som behöver göra, endast dom med udda nätverkschipsets.
Omaktivera din licens över telefon behöver du endast göra om du ändrat allt för mycket i hårdvaran, ska inte behövas vid en vanlig ominstallation på samma hårdvara.
Uppdatera till 8.1 behöver du inte göra om du skapar ett installationsmedia från en 8.1 ISO direkt istället för att börja med 8.
Dina 1915481924 drivrutiner från Asus är 90% onödiga grejer. Det man behöver är mest antingen Catalyst från AMD eller motsvarande från Nvidia.
Du överdrivet som en tok.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Mm.. inne i windows ja, men klar är ju inte datorn.

Har man som jag W8-licens så MÅSTE jag installera skiten från DVD, annars fungerar inte licensen. Sedan när installationen väl är klar ska nätverksdrivrutiner installeras, starta om. Nu ska jag aktivera om licensen via telefon. Detta tar MINST 10 minuter bara i telefontid. Sedan ska windows uppdateras. Detta tar minst 1½ timme för att gå på tillräckligt många uppdateringar för att jag ska kunna uppgradera till W8.1.

Sedan ska denna laddas hem i extremt långsam hastighet från microsoft. När detta är klart så börjar en helt nyinstallation av windows.

När denna är klar och datorn startas upp då ska uppdateringar gå på igen. Nu ska även 1235123 olika drivrutiner uppdateras från Asus hemsida, grafikdrivrutiner, ljudkortsdrivrutiner, trådlösa enheter som behöver drivrutiner etc. Nu passar vi även på att gå in på ninite å braka på ett paket med de vanliga programmen man använder, räkna med minst 15 minuter för nedladdning och installation av dessa.

Nu ska sedan W8 ställas in så att det går att använda skiten igen, installera program som start8, confa bort massa skit som behöver registerändringar i W8. Autoinlogg, corner sticky etc. Omstart krävs. Avslutningsvis ska monitor-program som msi afterburner samt core temp och liknande installeras.

Enda gången du får in windows på 7 min är om du installerar nån piratversion av xp eller nå skit. Inte en chans att du hinner ens återaktivera windows på 7 min. Lägg ner ditt skit om att "det är ju bara att ominstallera windows på 20 min".

Herregud, jag ser verkligen att du tycker det är jobbigt.
Grafikkortsdrivrutiner, absolut, det tar nån extra minut, resten är inte något jag har behövt dom senaste åren.
Att du installerar från DVD, ja, jag förstår att det tar tid då.
Om man tvunget ska in o harva i registret och sitta o överklocka tar det klart längre tid, men för en vanlig användare är detta inte ens på kartan.

Jag står fast vid min åsikt. Men vi pratar helt klart om olika saker.
Jag pratar om att installera om Windows, du pratar om att fylla den med fulhax och överclockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Herregud, jag ser verkligen att du tycker det är jobbigt.
Grafikkortsdrivrutiner, absolut, det tar nån extra minut, resten är inte något jag har behövt dom senaste åren.
Att du installerar från DVD, ja, jag förstår att det tar tid då.
Om man tvunget ska in o harva i registret och sitta o överklocka tar det klart längre tid, men för en vanlig användare är detta inte ens på kartan.

Jag står fast vid min åsikt. Men vi pratar helt klart om olika saker.
Jag pratar om att installera om Windows, du pratar om att fylla den med fulhax och överclockning

Nej, du har fattat det fel. Detta har inget med överklockning att göra. Att man måste ändra i registret är för att W8 är så sjukt dåligt gjort att man inte kan ändra i ett GUI, därav måste man till att ändra i grunden. Dessutom är det bara sista 10 minuterna som går åt till detta, resten av tiden är oundvikligt. Återigen, pratar du om piratwindows när du snackar 7 minuter? Finns inte en chans att du hinner igenom bara samtalet med microsoft på mindre än 7 minuter.

Jag skulle också kunna dra på en färdigkonfad piratversion av windows på 7 minuter, men det är inget jag vill ha på min dator.

Dold text
Skrivet av TommyToad:

Du måste inte alls installera från DVD, samma licensnyckel funkar utmärkt med USB-boot. Vet inte vad du fått det ifrån.
Installera nätverksdrivrutiner är inte speciellt många som behöver göra, endast dom med udda nätverkschipsets.
Omaktivera din licens över telefon behöver du endast göra om du ändrat allt för mycket i hårdvaran, ska inte behövas vid en vanlig ominstallation på samma hårdvara.
Uppdatera till 8.1 behöver du inte göra om du skapar ett installationsmedia från en 8.1 ISO direkt istället för att börja med 8.
Dina 1915481924 drivrutiner från Asus är 90% onödiga grejer. Det man behöver är mest antingen Catalyst från AMD eller motsvarande från Nvidia.
Du överdrivet som en tok.

Vissa kommentarer får mig att vilja banka huvudet i väggen, de är så dumma att man vill glömma att man någonsin läst dem.

Inget av det jag sa är minsta lilla överdrift. Kolla gärna upp fakta innan du sitter och snackar massa goja, det är bara pinsamt att läsa om besserwissers som tror de kan allt.

Nätverksdrivrutiner har jag behövt på mina FYRA senaste moderkort, P5Z68, Z77 sabertooth, msi x99-sli och nu asus x99-S. Udda nätverksdrivrutiner? Skulle inte tro de.
De senaste 15 gångerna jag ominstallerat har jag behövt aktivera om licensen, oavsett om jag bytt hårdvara eller inte. Mig veterligen behöver man alltid aktivera om licensen.

Ska jag få tag i rätt W8-ISO måste jag pirata den - Nej tack. Ja, du kan hämta en iso från MS, MEN - bara om du köpt W7-8 uppgraderingsnyckel. Se vidare.
Nej, du har fel. Det går inte att installera W8.1 med en W8 nyckel, det krävs att du köpt en W7->W8 uppgraderingsnyckel för att få installera W8.1 direkt.

Nej, de saker man installerar från ASUS hemsida är verkligen inte onödiga grejer. Chipset-drivrutiner krävs för mängder av funktioner på moderkortet. USB3-drivrutiner är för att snabba upp USB3 och intel rapid storage technology är för SSD, framförallt när man kör raid.

Dold text
Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Nej, du har fattat det fel. Detta har inget med överklockning att göra. Att man måste ändra i registret är för att W8 är så sjukt dåligt gjort att man inte kan ändra i ett GUI, därav måste man till att ändra i grunden. Dessutom är det bara sista 10 minuterna som går åt till detta, resten av tiden är oundvikligt. Återigen, pratar du om piratwindows när du snackar 7 minuter? Finns inte en chans att du hinner igenom bara samtalet med microsoft på mindre än 7 minuter.

Jag skulle också kunna dra på en färdigkonfad piratversion av windows på 7 minuter, men det är inget jag vill ha på min dator.

Vilket samtal? Det är OK, du behöver inte ringa MS o fråga om lov, det är din dator
Att du inte gillar Windows utseende har ingenting med installationstiden att göra, gå kan du ju säga att det tar flera DAGAR för att du måste återskapa ditt mappsystem förhand via skärmtangentbordet för att du ogillar fysiska tangentbord.

Nej jag snackar inte om piratwindows, jag pratar om en helt vanlig windows 8.1 installation.
Lägg över det på ett USBminne, boota från det, klar på ett par minuter.
Tanka ner dina drivrutiner till grafikkortet, ninite, säg åt steam att kolla på speldisken.
Sen är allt klart, utan problem under 20min.
Om du sen vill in o harva utöver detta är det upp till dig.