Telenor problem, ångerrät - hjälp mottages gärna.

Permalänk
Medlem

Telenor problem, ångerrät - hjälp mottages gärna.

Hej!

Tänkte se om någon här kunde hjälpa mig/oss med en sak.

Min sambos mamma beställde för ett par månader sedan ett paket på telenor.se där en surfplatta, mobil, högtalare samt mobilt bredband ingick. Detta kostar 499:- i månaden.

Simkortet för det mobila bredbandet kom kvickt hem till dem, men de har fortfarande inte sett röken av mobil, surfplatta eller högtalare. Detta trots många samtal till dem där de bara hänvisar till andra nummer och säger att det ska lösas.

Här undrar vi hur ångerrätten fungerar. Eftersom de inte mottagit allt i paketet de tecknat avtal för, gäller ångerrätten fortfarande? Telenor hävdar såklart att den inte gäller, men sen vet man ju bättre än att bara rakt upp och ner tro på vad företagen säger.

Vad säger ni?

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är inte fråga om ångerrätt. De har ju inte fått alla delar. Det jag tycker att ni ska göra är att uppmana Telenor att leverera. Typ säga att om vi inte har grejerna inom tre dagar så vill vi häva köpet. Kommer inga grejer så skickar ni tillbaka simkortet med en brev där ni skriftligen häver köpet eftersom Telenor inte har kunnat leverera hela paketet inom rimlig tid. Sedan slutar ni betala eventuella fakturor utan bestrider dem med hänvisning till samma sak som ni skrev i brevet. Skickar de något till inkasso eller kronofogden så skickar ni samma bestridan till dem. Kronofogden rör aldrig ett ärende där det föreligger en tvist, och det gör inte de flesta inkassobolag heller, eftersom de vet att det är högst osäkra pengar att lägga ner möda på ett sådant ärende.

Jag hade en liknande tvist med just Telenor för ett antal år sedan. De sålde på mig ett paket med prylar, bland annat fast telefoni. De kunde dock aldrig leverera fast telefoni av någon anledning och därför blev deras erbjudande mycket sämre för mig. Till slut fick jag tag på någon typ kundombudsman på Telenor som rättade till saker och ting, men det tog tid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Giplet har helt rätt, detta har inget att göra med ångerrätt utan de har inte levererat en produkt och med tanke på att det tagit så lång tid så är det dags att sätta hårt mot hårt och kräva att de levererar annars så häver ni köpet.

Ang. ångerrätten allmänt så har det ändrats under 2014 så att de 14 dagarna nu gäller från att du fått information. En försämring. Å andra sidan så har du nu mäjlighet att ångra även om du använt en vara mer mot ett eventuellt värdeavdrag.
http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressm...

Men - låt dom inte prata om ångerrätten utan kräv att de levererar det som de lovat annars häver ni köpet.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Så vi har enligt konsumentlagen rätt att häva köpet? Någon som kan länka så att jag kan hänvisa till den delen av lagen där det står?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så vi har enligt konsumentlagen rätt att häva köpet? Någon som kan länka så att jag kan hänvisa till den delen av lagen där det står?

Konsumentköplagen KKL. https://lagen.nu/1990:932
Fel enligt 16§.

Fast jag blir osäker på om det egentligen är en tjänst ni har köpt, dvs bredbandsavtal där produkter ingår i så fall kanske konsumenttjänstlagen ska tillämpas istället.

Permalänk
Medlem

Vår plan är att ringa dem imorgon och kräva att ha sakerna senast på tisdag nästa vecka. Då har de imorgon och på måndag på sig att skicka dem med expressfrakt. Annars häver vi köpet.

Hur låter det?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Tycker absolut att du kan häva köpet om de inte snarast levererar det som saknas och som anledning är det bara att ange att det har varit en oskäligt lång leveranstid. Dom kan ju skylla på allt möjligt om att det inte fanns i lager osv, men då borde dom ha informerat om det vid köpet i så fall.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Divil:

Konsumentköplagen KKL. https://lagen.nu/1990:932
Fel enligt 16§.

Fast jag blir osäker på om det egentligen är en tjänst ni har köpt, dvs bredbandsavtal där produkter ingår i så fall kanske konsumenttjänstlagen ska tillämpas istället.

Skulle det vara en tjänst så har man rätt att hålla inne betalning eller medel tills dess tjänst eller avtal fullföljts från säljande part. Skulle inte detta ske inom skälig tid har mottagande part fortfarande rätt att annullera avtalet.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vår plan är att ringa dem imorgon och kräva att ha sakerna senast på tisdag nästa vecka. Då har de imorgon och på måndag på sig att skicka dem med expressfrakt. Annars häver vi köpet.

Hur låter det?

Glöm inte att det är jäkla tokigt med dagar, olika arbetsplatser gör olika men både Fredag och Måndag blir ju klämdagar. Posten ligger rejält efter så att få grejerna på torsdag eller fredag är mer realistiskt. Detta är dessutom relativt skäligt att kräva. Då har de 3arbetsdagar på sig att åtgärda problemet och har inget att skylla ifrån sig på. När/om de misslyckas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ta hjälp av Telekområdgivarna när de öppnar igen nästa vecka, ta kontakt med dem om det inte löst sig innan dess.
http://telekomradgivarna.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla inlägg. Jag kommer att informera er om hur det gick.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Giplet har helt rätt, detta har inget att göra med ångerrätt utan de har inte levererat en produkt och med tanke på att det tagit så lång tid så är det dags att sätta hårt mot hårt och kräva att de levererar annars så häver ni köpet.

Ang. ångerrätten allmänt så har det ändrats under 2014 så att de 14 dagarna nu gäller från att du fått information. En försämring. Å andra sidan så har du nu mäjlighet att ångra även om du använt en vara mer mot ett eventuellt värdeavdrag.
http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressm...

Men - låt dom inte prata om ångerrätten utan kräv att de levererar det som de lovat annars häver ni köpet.

Citat:

Som tidigare krävs utöver att information lämnats av säljaren även att du ingått ett avtal om tjänst eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa.

Men om telenor inte levererar varan inom 14 dagar så försvinner ångerrätten eller? Det låter ju absurt. Eller måste man ha fått varan om det ingår i tjänsten, eftersom både en tjänst (telefoni) och mobiltelefon är köpt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kobb3:

Men om telenor inte levererar varan inom 14 dagar så försvinner ångerrätten eller? Det låter ju absurt. Eller måste man ha fått varan om det ingår i tjänsten, eftersom både en tjänst (telefoni) och mobiltelefon är köpt.

Jag skulle nog snarare tolka det så att om de inte levererar "allt" inom rätt tid så bryter de avtalet från sin sida, har de inte specificerat nått leveransdatum för hårdvaran så förutsätter man att det är "snarast" typ inom en arbetsvecka, dessutom kanske hårdvaran krävs för att utnyttja tjänsten, som tidigare sagt: §16 https://lagen.nu/1990:932
Troligen behöver man hjälp med detta fallet och Telekområdgivarna eller konsumentvägledaren är de man bör kontakta först för att höra hur man bör göra om inte Telenor ger en acceptabel kompensation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag skulle nog snarare tolka det så att om de inte levererar "allt" inom rätt tid så bryter de avtalet från sin sida, har de inte specificerat nått leveransdatum för hårdvaran så förutsätter man att det är "snarast" typ inom en arbetsvecka, dessutom kanske hårdvaran krävs för att utnyttja tjänsten, som tidigare sagt: §16 https://lagen.nu/1990:932
Troligen behöver man hjälp med detta fallet och Telekområdgivarna eller konsumentvägledaren är de man bör kontakta först för att höra hur man bör göra om inte Telenor ger en acceptabel kompensation.

Jag pratade om ångerrätten

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kobb3:

Jag pratade om ångerrätten

Det är svårt att tolka det som lekman i det här fallet, men Telenor har ju inte levererat inom "rimlig tid" såvida de inte specificerat ett datum, om det tagit "flera månader" utan att de meddelat det från början är det orimligt och lagen säger så här (förutsatt att man inte handlar i butik)

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Information innan ett avtal ingås
2 § Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information om...
6. villkoren för betalning samt för leverans eller fullgörande på något annat sätt och tidpunkt för leverans eller fullgörande; om avtalet ska ingås på näringsidkarens webbplats, ska det i början av beställningsprocessen anges vilka betalningssätt som godtas och om det finns några begränsningar för leveransen.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

En konsumentjurist får tolka det men har man inte specificerat ett senare datum så har jag svårt att tro att Telenor kan ha uppfyllt sin del av avtalet om de dragit ut på leveransen i "månader" däremot är det kanske olämpligt att hänvisa till ångerrätten i detta fall, men det får juristerna bedömma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag missförstod, men ångerrätten upphör ju inte att gälla bara för att man erhållit en del av leveransen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Curik:

Nu kanske jag missförstod, men ångerrätten upphör ju inte att gälla bara för att man erhållit en del av leveransen?

Nej men frågan är om ångerrätten inte upphört pga tidsrymden, ångerrätt har man normalt sett i 14 dagar enligt lag såvida försäljaren inte låtit bli att informera om att man har ångerrätt, då har man i stället 1år, eller erbjuder längre tid utöver lagens krav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som konsument ska du alltid ha ångerrätt.