Nvidia GM200 "Titan II" hittar till GPU-Z

Permalänk
Melding Plague

Nvidia GM200 "Titan II" hittar till GPU-Z

Vad som kan vara ett nytt tecken på att Nvidia filar på uppföljaren till jättekretsen GK110 registreras i GPU-Z, detta med hela 50 procent fler beräkningsenheter än tidigare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

12 gig vram är ett stort hopp från 6, trodde det skulle bli 8 gig.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

12 gig vram är ett stort hopp från 6, trodde det skulle bli 8 gig.

Dock dom väl få ändra minnes bussen då också, vilket dom inte vill eller är jag helt fel ute?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Najs! Men gäller ju att de inte drar ut på konsumentversionen. Det är ju en Quadro det här.. Tesla med GK110 fanns väl ute ca 4 månader innan GTX Titan till slut lanserades.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Dock dom väl få ändra minnes bussen då också, vilket dom inte vill eller är jag helt fel ute?

Nvidia gillar sina 384-bitars bussar.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad från ovidkommande inlägg.

Att varje gång ny hårdvara på grafikkortsfronten i yttersta toppklassen ryktas/lanseras referera till en viss användare här på forumet räknas INTE som att hålla sig till topic.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Måste ju säga att det låter fint som snus!

Ett hopp upp mot vqd vi har idag. Prislappen kommer antagligen få mig att inte impuls köpa de

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

12 gig vram är ett stort hopp från 6, trodde det skulle bli 8 gig.

Skrivet av jacobtr:

Dock dom väl få ändra minnes bussen då också, vilket dom inte vill eller är jag helt fel ute?

Jo det beror på 384-bit bussen. De kan då välja mellan 1,5GB, 3GB, 6GB, 12GB, 24GB osv.
De måste till en 256 eller 512-bit om de ska använda 2GB, 4GB, 8GB, 16GB osv.

Personligen tycker jag att 384-Bit buss är snålt på ett sådant monsterkort, speciellt för 12GB, men Nvidia har hållit på och snåla på den bandbredden länge och ändå lyckats prestera okej kort, så... vi får se.
Om nu AMD kommer med 4-kbit buss så är det verkligen... efter

Permalänk
Medlem

Undrar vad den kommer kosta? Typ 15 PAPP.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

spännande! hoppas på ett lika stort prestandahopp som när gtx titan släpptes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jo det beror på 384-bit bussen. De kan då välja mellan 1,5GB, 3GB, 6GB, 12GB, 24GB osv.
De måste till en 256 eller 512-bit om de ska använda 2GB, 4GB, 8GB, 16GB osv.

Personligen tycker jag att 384-Bit buss är snålt på ett sådant monsterkort, speciellt för 12GB, men Nvidia har hållit på och snåla på den bandbredden länge och ändå lyckats prestera okej kort, så... vi får se.
Om nu AMD kommer med 4-kbit buss så är det verkligen... efter

Kan du ge exempel på när minnesbussen blir en flaskhals?

Permalänk
Master of Overkill

Fett kul se hur det kommer se ut.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Kan du ge exempel på när minnesbussen blir en flaskhals?

man kan se att r9 290x är klart farligare i 4k än 1080p, kan tänka mig att det har med minnesbussen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo det beror på 384-bit bussen. De kan då välja mellan 1,5GB, 3GB, 6GB, 12GB, 24GB osv.
De måste till en 256 eller 512-bit om de ska använda 2GB, 4GB, 8GB, 16GB osv.

Personligen tycker jag att 384-Bit buss är snålt på ett sådant monsterkort, speciellt för 12GB, men Nvidia har hållit på och snåla på den bandbredden länge och ändå lyckats prestera okej kort, så... vi får se.
Om nu AMD kommer med 4-kbit buss så är det verkligen... efter

Jag visste inte att bussar funkade så Ja jag tycker också att Nvidia är lite efter, tycker dem borde köra på 512-bit bussar, iallafall på deras monsterkort.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Daark:

Jag visste inte att bussar funkade så Ja jag tycker också att Nvidia är lite efter, tycker dem borde köra på 512-bit bussar, iallafall på deras monsterkort.

Behövs inte då maxwell hanterar minnet mycket bättre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

man kan se att r9 290x är klart farligare i 4k än 1080p, kan tänka mig att det har med minnesbussen att göra.

http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_980/images/perfr...

http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_980/images/perfr...

Dock har ju Nvidia fått bra fart i sin buss iom Maxwell, inga rapporter tyder ju på att deras 256 bitars buss inte kan hantera de 4GB som är i 970/980.

i Kepler så fanns ju problemet på 4GB versioner av tex 670/680/770 men verkar som de fått ordning på det på maxwell arkitekturen.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Jag visste inte att bussar funkade så Ja jag tycker också att Nvidia är lite efter, tycker dem borde köra på 512-bit bussar, iallafall på deras monsterkort.

Varför? Kortet skulle bara dra en massa extra ström till ingen nytta.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Varför? Kortet skulle bara dra en massa extra ström till ingen nytta.

Köper man ett 13 papp kort och blir sur över det kanske man borde köpt ett annat kort. (tycker jag)

Edit: jag tycker bara att Nvidia's/AMD's monsterkort borde vara så starka som de kan.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Kan du ge exempel på när minnesbussen blir en flaskhals?

Beror ju självklart på vad du använder kortet till, men redan 980 kortet visar denna flask när man jämför mot 290X i 4k upplösning. Du ser att i högre upplösning så tappar 980 kortet mycket mark mot 290X.

Kort sagt, högre upplösningar, med stora texturer, något jag räknar med att "top of the line" kort ska klara av bra, där behövs mer bandbredd. Nvidia har utan tvekan visat att deras komprimering fungerar bra, annars hade inte dessa 980/970 kort klarat mer än 1080p vidare bra, men om 256-bit knappt räcker för att mata ett 980 i 4k... hur tror du då 12GB och 50% fler beräkningsenheter ska klara det med bara 50% mer bandbredd och samma komprimering? de sista 6GB blir rätt meningslösa i så fall.

Sen är egentligen Titan tänkt till rena beräkningar, ett ställe där denna bandbredd mycket väl kan räcka och bli över, eller vara alldeles för lite, beroende på vad du behöver.

Skrivet av Tobbbe__:

Varför? Kortet skulle bara dra en massa extra ström till ingen nytta.

Med tanke på att dessa kort ska prestera som monster och deras GPU del drar redan ström som monster... varför i tusan ska de då snåla?
Förstår hur du tänker, och på midend-highend kan jag hålla med dig. Men på top of the line, värsting kort för 10-15kkr, nej. Där snålar man inte. Är som att köpa värsta supersportbilen, men bilens bränslepump och max förbrukning per km är låst bra bit under vad den egentligen kan, bara för att den ju inte ska dricka för mycket...

Permalänk
Skrivet av mrbrix:

Undrar vad den kommer kosta? Typ 15 PAPP.

Tror du den kommer kosta så mycket? I mitt fall är det mer intressant huruvida gammel-Titan kommer prissänkas eller inte. Hoppas!

Skrivet av tvelander:

Behövs inte då maxwell hanterar minnet mycket bättre.

Så du menar att du tror att Titan 2 kommer kunna hantera 12gb effektivt? Har du lyckats maxa minnet på dina kort? Borde finnas en del spel som i surround borde käka minst 6gb och med 4k i antågande är det nog inte alls orimligt att fläska på till 12gb.

Permalänk
Medlem

Hade eventuellt kunna tänka mig en om det inte vore för att Nvidia vägrar låta ASUS, MSI med mera smälla på egna kylare på korten. Har ett vanligt Titan idag och nu är det visserligen en fenomenal kylare men den mäter sig inte med de bättre eftermarknadskylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Hade eventuellt kunna tänka mig en om det inte vore för att Nvidia vägrar låta ASUS, MSI med mera smälla på egna kylare på korten. Har ett vanligt Titan idag och nu är det visserligen en fenomenal kylare men den mäter sig inte med de bättre eftermarknadskylarna.

gigabyte gjorde dock en windforce-kylare till titan. edit: verkar vara två olika i de två länkarna nedan, en lite äldre som de som användes i 700-serien och en nyare som ser ut som 900-serien.

www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4645
http://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-geforce-gtx-tit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

man kan se att r9 290x är klart farligare i 4k än 1080p, kan tänka mig att det har med minnesbussen att göra.

http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_980/images/perfr...

http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_980/images/perfr...

Men titan tappar ju nästan lika mycket mot 290/x som 970/980 trots en rätt hög minnesbuss. Ser mer ut som att cgn helt enkelt presterar bättre i höga upplösningar oavsett minnesbuss

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så den heter M6000 och är tillverkad med 0nm teknik med storlek 0mm^2 men vi kan vara säkra att det är Titan II.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sprawler:

Tror du den kommer kosta så mycket? I mitt fall är det mer intressant huruvida gammel-Titan kommer prissänkas eller inte. Hoppas!

Så du menar att du tror att Titan 2 kommer kunna hantera 12gb effektivt? Har du lyckats maxa minnet på dina kort? Borde finnas en del spel som i surround borde käka minst 6gb och med 4k i antågande är det nog inte alls orimligt att fläska på till 12gb.

Rage! Men ja, jag håller med. Börjar bli lite drygt.

Kan maxa mitt minne utan problem i 7780x1440.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se om vi får ett GTX 980Ti också. Alla beräkningsenheter men lite lägre minne samt möjligen lite högre klock.
Vidare kan man undra om det blir ett Titan II black också? Har Titan II redan 100% av GM200?

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Köper man ett 13 papp kort och blir sur över det kanske man borde köpt ett annat kort. (tycker jag)

Edit: jag tycker bara att Nvidia's/AMD's monsterkort borde vara så starka som de kan.

Varför ska man montera massa onödiga komponenter som inte behövs?

Maxwell har redan visat att bussen inte är speciellt viktig längre eftersom minnet hanteras på ett bättre sätt.
Kortet skulle inte bli starkare med en 512bit buss eftersom flaskhalsen inte finns vid 384bit

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Varför ska man montera massa onödiga komponenter som inte behövs?

Maxwell har redan visat att bussen inte är speciellt viktig längre eftersom minnet hanteras på ett bättre sätt.
Kortet skulle inte bli starkare med en 512bit buss eftersom flaskhalsen inte finns vid 384bit

Nvidia vill väl skryta med sina kort? Så varför inte? Fast nu blir det inte så, så du kan vara lugn.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror ju självklart på vad du använder kortet till, men redan 980 kortet visar denna flask när man jämför mot 290X i 4k upplösning. Du ser att i högre upplösning så tappar 980 kortet mycket mark mot 290X.

Kort sagt, högre upplösningar, med stora texturer, något jag räknar med att "top of the line" kort ska klara av bra, där behövs mer bandbredd. Nvidia har utan tvekan visat att deras komprimering fungerar bra, annars hade inte dessa 980/970 kort klarat mer än 1080p vidare bra, men om 256-bit knappt räcker för att mata ett 980 i 4k... hur tror du då 12GB och 50% fler beräkningsenheter ska klara det med bara 50% mer bandbredd och samma komprimering? de sista 6GB blir rätt meningslösa i så fall.

Sen är egentligen Titan tänkt till rena beräkningar, ett ställe där denna bandbredd mycket väl kan räcka och bli över, eller vara alldeles för lite, beroende på vad du behöver.

Med tanke på att dessa kort ska prestera som monster och deras GPU del drar redan ström som monster... varför i tusan ska de då snåla?
Förstår hur du tänker, och på midend-highend kan jag hålla med dig. Men på top of the line, värsting kort för 10-15kkr, nej. Där snålar man inte. Är som att köpa värsta supersportbilen, men bilens bränslepump och max förbrukning per km är låst bra bit under vad den egentligen kan, bara för att den ju inte ska dricka för mycket...

Du förstår tydligen inte hur bussen fungerar om du tror att det automatiskt blir mer prestanda ju större minnesbuss man har.
Vi pratar bandbredd. Antingen räcker det till eller så gör det inte det.

Citerar direkt ur ett stycke från Sweclockers recension av GTX 980/970 som använder Maxwell.

Minneskompression är i sig ingenting nytt utan är en finess som ständigt utvecklas av Nvidia såväl som AMD för att bättre hushålla med den tillgängliga bandbredden. För Maxwell sägs kompressionen vara förbättrad med runt 25 procent jämfört mot Kepler, vilket således betyder att den effektiva bandbredden är högre än vad den ger sken av när den jämförs mot tidigare grafikkort.

http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Nvidia vill väl skryta med sina kort? Så varför inte? Fast nu blir det inte så, så du kan vara lugn.

För att det endast kommer bidra till högre strömförbrukning och det inte skulle bidra till deras "skyrtfaktor".
Ett kort som både är strömsnålt och presterar bra är bättre än ett strömslukande monster som presterar bra.

TITAN BLACK har en 384bit bus och 6GB vram och 980 har en 256bit bus med 4GB.

Säg mig varför skulle 384bit vara bättre när 980 med 256 helt klart är betydligt mer kraftfullt kort?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks