Byte från iPhone 5s till Android - Vilken tfn? (3-4k)

Permalänk
Medlem

Byte från iPhone 5s till Android - Vilken tfn? (3-4k)

Jag funderar på att byta från min iPhone 5s 16GB, dels för att jag är trött på att ständigt ha slut på utrymme, och dels för att slippa ladda telefonen 3-4 ggr/dag.

Vilken telefon är bäst för runt 3k? Kan tänka mig att gå upp till 4k om det behövs.

Egentligen har min smärtgräns varit 4.7" skärm, men eftersom det ändå knappt får plats i byxfickan kan jag likväl köra på stort. Kikat på OnePlus One och Huawei Mate7 (med ICA-rabatt 4k).

Några rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Xperia Z2 ligger på runt 3700kr, det finns även Compact modeller på Z2 och Z3 som är lite mindre. Z3 Compact ligger på runt 3800kr

Har själv en Xperia Z1 och är supernöjd med den, haft den snart ett år och den är fortfarande helt suverän i både prestanda och batteritid.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Jag funderar på att byta från min iPhone 5s 16GB, dels för att jag är trött på att ständigt ha slut på utrymme, och dels för att slippa ladda telefonen 3-4 ggr/dag.

Vilken telefon är bäst för runt 3k? Kan tänka mig att gå upp till 4k om det behövs.

Egentligen har min smärtgräns varit 4.7" skärm, men eftersom det ändå knappt får plats i byxfickan kan jag likväl köra på stort. Kikat på OnePlus One och Huawei Mate7 (med ICA-rabatt 4k).

Några rekommendationer?

Skrivet av DeFeCT79:

Xperia Z2 ligger på runt 3700kr, det finns även Compact modeller på Z2 och Z3 som är lite mindre. Z3 Compact ligger på runt 3800kr

Har själv en Xperia Z1 och är supernöjd med den, haft den snart ett år och den är fortfarande helt suverän i både prestanda och batteritid.

Skulle säga att mellan 3-4000 kr så är det OneplusOne eller Z3 Compact som gäller.
1+1 går för ca 3100 med beställning från Kina och då behöver du en invite. Z3 Compact går för 3990 kr på tex NetOnNet. Båda telefonerna är bra och det är egentligen en smaksak vilken du väljer, vilken storlek du föredrar. Vill du ha nått i Iphone 5S storlek så är det Sony Z3 Compact som gäller.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk

Z2 kostar bara 2990kr just nu, bättre telefon hittar du inte för dom pengarna
Annars är oneplus one ett vettigt val också
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

One+1 hands down.

Vill du ha en invite så bara att säga till

Permalänk
Medlem

LG G3 är annars ett bra alternativ för 3490kr

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Tack för era tips.

Hur avgörande är OS när det gäller val av Android-lur?

Om Oneplus One inte hade såpass dåligt rykte gällande service hade jag redan beställt den, men tycker en sådan sak är rätt avgörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Jag funderar på att byta från min iPhone 5s 16GB, dels för att jag är trött på att ständigt ha slut på utrymme, och dels för att slippa ladda telefonen 3-4 ggr/dag.

Vilken telefon är bäst för runt 3k? Kan tänka mig att gå upp till 4k om det behövs.

Egentligen har min smärtgräns varit 4.7" skärm, men eftersom det ändå knappt får plats i byxfickan kan jag likväl köra på stort. Kikat på OnePlus One och Huawei Mate7 (med ICA-rabatt 4k).

Några rekommendationer?

Skulle jag köpa ny lur idag skulle det bli en Alpha.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768006

Samsung Galaxy Alpha, enda nackdelen jag ser med den är att den inte kan ha något internminne. 32GB lagring räcker ju dugligt iaf.

Alternativt Nexus, 6an är riktigt dyr men ser ju helt underbar ut.. *dregel*..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Tack för era tips.

Hur avgörande är OS när det gäller val av Android-lur?

Om Oneplus One inte hade såpass dåligt rykte gällande service hade jag redan beställt den, men tycker en sådan sak är rätt avgörande.

För mig är OS väldigt viktigt. Jag tycker om så nära stock android som möjligt.
Med andra ord undviker jag alltid samsung och LG.
Vet inte hur det ser ut med Sony och hur mycket bloatware de har.

Nexus 5 tycker jag fortfarande är en väldigt bra telefon för en liten peng.
Annars är det Oneplus One som är det bästa i den prisklassen enligt mig.

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk

Kostar precis 4papp http://www.netonnet.se/sub/telefon/mobiltelefon/operativsyste... är det bästa som finns, men tyvärr behöver du nog köpa ett skal/något skydd till den, gäller iofs alla mobiler för såhär mycket pengar tycker jag

Undvik allt vad samsung heter om du inte ska roota telefonen för att kunna ta bort Touchwiz och alla dessa konstiga program som ändå iongen förstår sig riktigt på (det är framförallt touchwiz som gör att Samsungs lurar blir sega efter ett halvår).

Sony har en del program installerade, men ligger ändå väldigt nära stock android, du har bra mycket bättre flyt i Sony än i en samsung, min Kusin har en z2a och den är lika snabb idag som när han köpte den. Det gäller inte för samsung telefoner..

vill du vara sånära stock som möjligt är det motorola som gäller men det har nog ingen telefon i din prisklass.

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04