Ta bort skandinaviska specialmärkningar/färg på laptop-tangentbord?

Permalänk
Medlem

Ta bort skandinaviska specialmärkningar/färg på laptop-tangentbord?

Acer har verkligen gjort ett fantastiskt jobb med sin Aspire S7, och man tar verkligen upp designkampen med Apples MacBook. Men det är också därför det är så synd att man i den skandinaviska versionen valt att fabriksmåla vissa (norska/danska) tecken på tangenterna, vilket förstås stör intrycket och premium-känslan.

Tangenterna i sig är gjorda av plast med en lätt ojämn yta och där färgen är känns en tydlig skarv/upphöjning vilket får mig att tro att den är sprayad eller tryckt direkt på ytan. Jag misstänker att tangenterna kan bestå av transparent plast med någon typ av grå ytbehandling som man sedan sprayat/tryckt de norska/danska tecknen på.

Jag har som kvicktänkta läsare redan anat bestämt mig för att försöka att ta bort trycket/färgen för att få ett mer enhetligt intryck och därför behöver jag lite hjälp från erfarna och händiga moddare. Vilka metoder finns det? Kan något lösningsmedel möjligen lösa upp trycket utan att förstöra/missfärga ytan på själva tangenterna?

Jag laddade upp några bilder för att tydligare visa hur det ser ut.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Jag hade i alla fall börjat med att maila tillverkaren, och ställt lite frågor om plastsorter och vilken slags färger man använt till tangenterna respektive bokstavstrycket, tillsammans med en förklaring av vad jag ville göra. Med lite tur är det någon likasinnad som sitter i andra ändan av tråden, som tycker idén är spännande och engagerar sig i ditt spörsmål. Får du veta vilka färger det är frågan om, så har du ju en bra utgångspunkt när du ska komma fram till en metod att ta bort trycket

Man kan eventuellt också hitta sådan information i servicemanualer och miljödeklarationer.

Det kanske annars är möjligt att köpa tangenter som reservdelar att experimentera med? Kan du inte få tag i de nordiska trycken, så gör de säkert likadant med specialtecken i andra regioner. Samma sak där, kan du väcka intresse hos någon på serviceavdelningen, så kanske du kan få hem en bunte tangenter att leka med. Det finns ju i alla fall en chans att någon som jobbar med att skruva med datorer också tycker sånahär galenskaper är intressanta.

En inte alltför vild gissning är annars att det är frågan om tampografi (googla begreppet) eller någon form av screentryck, det brukar vara det när man ska trycka på en yta med struktur. Därifrån kanske man kan fortsätta med att jaga rätt på information om vilka färger man normalt använder vid tryck på redan målad ABS-plast eller vad det nu är frågan om. Givetvis blir det en del gissningslek, men är du modig - eller man kanske ska kalla det dumdristig - så kanske det räcker för dig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErwinHun:

Kan något lösningsmedel möjligen lösa upp trycket utan att förstöra/missfärga ytan på själva tangenterna?

Jag har gjort liknande på andra plastmaterial med aceton på en bommulspinne. Det kan dock påverka plasten som kan få en uttorkad struktur om man inte är försiktig. Du för testa, Ibland det enda sättet

EDIT: Var tvungen att testa, har ju funderat i dessa banor själv. Tog fram mitt ett avdankad Logitec och började med...
Bensin; ingen skillnad.
Acenton; nu händer det grejer, plasten löses upp efter en stunds gnuggande upp MEN inte f-n försvann texten! Tangenten ser nu ut som om någon dräglat på den men texten sitter kvar helt oberörd

Slutsas: Gör det inte med lösningsmedel!

Om jag orkar ska jag testa med min lilla Dremel i morgon

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har gjort liknande på andra plastmaterial med aceton på en bommulspinne. Det kan dock påverka plasten som kan få en uttorkad struktur om man inte är försiktig. Du för testa, Ibland det enda sättet

Aceton är plastens värsta fiende, var VÄLDIGT försiktig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Aceton är plastens värsta fiende, var VÄLDIGT försiktig!

Se EDIT ovan

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Se EDIT ovan

Puh. Jag försökte en gång ta bort målarfärg från ett par skyddsglasögon, och aceton stod närmast. De glasögonen gick aldrig att se ur efter det.

Permalänk
Medlem

Det beror nog på hur tangentborden är gjorda också, finns lite olika sätt att få dit bokstäverna.

Det jag använder nu är gjort genom Dye Sublimation, vilket bör vara praktiskt taget omöjligt att sudda ut. Dina tangenter ser ut att vara målade med mellanrum i färgen för bokstäverna, då är nog övermålning den enda möjliga metoden.

http://www.overclock.net/t/491752/official-mechanical-keyboar...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Ibland räcker det med bara ångorna från ett lösningsmedel (gäller också lim) för att grumla genomskinlig plast ...

Bakgrundsbelysta tangenter brukar göras av halvtransparent plast som målats och där bokstäverna sedan brännts bort med laser. Om du försöker ta bort tecknen med lösningsmedel eller sandpapper så riskerar du att göra tangenterna helt genomskinliga istället.

Ä, Ö och '` (accenterna) finns också i tysk layout, så om du hittar ett tyskt tangentbord till samma datormodell så kan du nog byta ut just dem.
§½ har jag bara sett på nordiska tangentbord däremot - där har tysk layout ° ^ (en ring ovanför en spetsig vinkel är också symbolen för Jorden i TV-serien Star-gate SG1... så den kallas ibland för "Stargate-tangenten" )

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Det känns som att lösningsmedel är en ganska riskabel metod så som ni beskriver det, jag vågar nog inte använda det förrän jag har bättre koll på vad som skulle skada tangenterna. Nästa steg är nog att försöka få tag på företagets kundtjänst och försöka få någon slags användbar information ur dem. Acer har tyvärr inte den mest tillgängliga kundtjänsten, en gång i tiden hade de en representant här på Sweclockers men det kontot verkar tyvärr vara inaktivt nu. De har i alla fall någon typ av kontaktformulär på support-sidan som är värt ett försök.

Var kan man hitta servicemanualer tro? Det verkar osannolikt att de anger vilket material knappar/färg är i en sådan, men kanske kan man få tag på något komponentnummer eller liknande. Det vore också bra att se hur det är tänkt att få loss och sätta tillbaka tangenterna ifall jag vill ersätta dem mot tyska versioner, eller bearbeta dem utan att riskera att skada datorn.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white