Flygsimulatorer för skrivbordspiloter

Permalänk
Medlem

Eftersom Flight Simulator är nedlagt/utsålt så har jag funderat vad man ska börja med om man vill sitta hemma och köra flygsimulator-spel med bara en pc-burk och joystick. X-plane? FlightGear? Finns det något på de senaste generationens konsoler?

Permalänk
Medlem

FS9 och FSX är nedlagt ja, men det görs fortfarande massor med tillbehör då FSX fortfarande är störst. Prepar3D finns också ifrån flygplanstillverkaren Lockheed Martin och är i grunden FSX men moderniserat X-plane finns ju med, sägs vara bättre när det kommer till flygegenskaper men jag vet ej då jag ej testat Finne heller inte så mycket tillägg än för x-plane men det kommer mer och mer!

Jag har flugit FS9 och FSX och det har varit en riktigt bra grund när jag tog mitt flygcert

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Häftigt. Riktigt bra att det finns.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXGSXx:

FS9 och FSX är nedlagt ja, men det görs fortfarande massor med tillbehör då FSX fortfarande är störst. Prepar3D finns också ifrån flygplanstillverkaren Lockheed Martin och är i grunden FSX men moderniserat X-plane finns ju med, sägs vara bättre när det kommer till flygegenskaper men jag vet ej då jag ej testat Finne heller inte så mycket tillägg än för x-plane men det kommer mer och mer!

Jag har flugit FS9 och FSX och det har varit en riktigt bra grund när jag tog mitt flygcert

Prepar3d är lite dyrt för lek. FSX finns på Steam sedan ett tag så det är fortfarande överkomligt om Steam-versionen är något att ha, men är ju en död produkt om vi bortser från tilläggen. Därför jag funderat att försöka börja med något annat, men FSX är väl så pass överkomligt att man lika gärna kan testa det med utan att vara investerad i produkten.

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Prepar3d är lite dyrt för lek. FSX finns på Steam sedan ett tag så det är fortfarande överkomligt om Steam-versionen är något att ha, men är ju en död produkt om vi bortser från tilläggen. Därför jag funderat att försöka börja med något annat, men FSX är väl så pass överkomligt att man lika gärna kan testa det med utan att vara investerad i produkten.

Jag tillhör de som kört FSX sen de kom ut. Håller faktiskt på att nu planera för ett simulatorbygge (likt simulatorn i artikeln) nu och känner att det känns dumt att basera ett så stort projekt på en gammal mjukvara som inte underhålls mer. Prepar3D kostar runt en femhundring ($59.95) vilket jag faktiskt tycker är helt överkomligt (även om man inte ska lägga ex antar tusenlappar på en simulator). För den osäkre kan man köpa produkten och testa den, är man inte nljd ska det tydligen inte vara några problem att få pengarna tillbaka.

Permalänk

Riktigt snyggt bygge!
Jag har haft nöjet att prova flygsimulatorer på jobbet, och var till exempel på studiebesök här en gång: http://www.foi.se/sv/Var-kunskap/Flygteknik/FLSC/Simulatoranlaggningen/. Vi körde lite luftstrid "alla mot alla", så där kan man snacka LAN

Visa signatur

| Cooler Master CM 690 II Advanced | Corsair HX 750 W | ASUS Sabertooth P67 | Intel Core i7-2600K | Corsair H100 | Corsair Force Series GT 120 GB × 2 | 16 GB Corsair Vengeance DDR3 | Sapphire Radeon HD 7970 | DELL U2412M Ultrasharp | Logitech G502, G510s & G35 | Creative Gigaworks T40 Series II |

Permalänk
Medlem

Allt detta bara för att låtsas att man flyger fulla turister till mallis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Allt detta bara för att låtsas att man flyger fulla turister till mallis.

Visst är det fantastiskt?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Min sambos bror är tekniker på simulatorerna ute på Arlanda, kan säga att det är en helt otrolig känsla att få flyga i deras simulatorer. Men kan man inte hela startsekvensen så lyckas man inte ens starta planet, fick bli guidad steg för steg. Är inte helt lätt att landa i stark sidvind blev jag varse om väldigt fort.
Dom har även en helikoptersimulator där ute, kan säga att det INTE är lätt att flyga helikopter. Är inte som att flyga helikopter i datorspel. Om man tycker det är svårt att flyga helikopter i Arma 3 så är det piece of cake i jämförelse med denna riktiga helikoptersimulator. Dessutom blir man åksjuk väldigt fort när man är dålig på att flyga, för det lutar hit och dit (på riktigt iom att den står på stora hydraulben) och snurrar runt en väldans massa. Den skakar något fruktansvärt när man överbelastar motorerna dessutom.
Men det är sjukt häftigt!

Permalänk
Medlem

Det finns ju en drös med tillbehör för rörliga säten för hemmabruk, skulle vilja se sammanställning där och prisnivåer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DmSProject:

Har precis som RogerW varit där, samtidigt
(Vi är från samma motorsportsimulatorgäng på swedishsimracers.com)

Det jag vill lägga till Rogers info runt 737an är allt annat härligt swesim har, vi flög t ex viggen i en äkta viggensimulator vilket var vansinnigt häftigt. Känslan att försöka balansera ner ett jaktplan med nosen högt mot landningsbanan utan en myriard elektroniska hjälpmedel är asballt!

Om ni tycker att det verkar dyrt med dom slantarna det kostar att komma till www.swesim.se och flyga, tro mig, det är det inte. Det är en härlig samling entusiaster som har skapat något helt fantastiskt.

Tackar så mycket för infon! Hade inte en susning om stället.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Stort tack för artikeln för oss simulatorintresserade! Synd att Swesim inte använder sig av X-plane när de ändå satsat helhjärtat på deras simulatorer, då X-plane är välkänd för sin fysiska relism och då FSX är ett decennium gammalt spel mer än simulator. För ett litet smakprov på realismen i flyginstrument och felsystem: https://www.youtube.com/watch?v=fSn0azYHWYo och visuals: https://www.youtube.com/watch?v=Z7UPyl5TD6U samt https://www.youtube.com/watch?v=x_y8ORlW4qM

Finns eg inte mycket anledning till att fortsätta med det gamla FSX då det varken är realistiskt i väder och scenarie- effekter eller i fysisk realism, och då X-plane uppdateras månatligen och har högupplösta geografiska data som täcker hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Jag tillhör de som kört FSX sen de kom ut. Håller faktiskt på att nu planera för ett simulatorbygge (likt simulatorn i artikeln) nu och känner att det känns dumt att basera ett så stort projekt på en gammal mjukvara som inte underhålls mer. Prepar3D kostar runt en femhundring ($59.95) vilket jag faktiskt tycker är helt överkomligt (även om man inte ska lägga ex antar tusenlappar på en simulator). För den osäkre kan man köpa produkten och testa den, är man inte nljd ska det tydligen inte vara några problem att få pengarna tillbaka.

Trodde den kostade $199+. Har ingen aning om vad villkoren och skillnaderna är med akademiska varianten.

Permalänk
Medlem

Wow.
Vill tacka så mycket för artikeln! Riktigt välskrivet och väldigt intressant.
Det är ascoolt att det går att bygga sådant utan att ha fler M $$$ för det.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Är inte helt lätt att landa i stark sidvind blev jag varse om väldigt fort.

Jepp, det kan bli rätt tufft under sidvind uppenbarligen!!

... och håller förstås med DMSproject om de andra kul grejerna Swesim hade

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Var det inte någon ny flyg simulator på g?

X-Plane är en "riktig" flygimulator, som simulerar en massa saker som Flight Simulator aldrig gjorde, bland annat en MYCKET mer verklighetstrogen simulering av flygmekanik, hur luften strömmar runt planet och hur det påverkar flygningen, vad marken har för effekt när du kommer in för landning osv.

Jag har själv inte spelar X-Plane, men jag är sugen på det, särskilt nu när jag köpt en joystick + throttle till Elite: Dangerous.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Ja jesus... själv kom jag hem från tur retur las palmas precis. Lämnade hemmet 10:40 och kom hem strax efter 01, helt slut. Kul att folk tycker det är roligt med flygsim, samtidigt kan jag inte annat än känna en sur uppstötning över tanken på att flyga på fritiden. Det räcker med att jobba... Det enda jag förknippar simulator med är möjligheten att bli "groundad".

Men men som sagt, de tycker uppenbarligen att det är roligt dessa flygnördar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Ja jesus... själv kom jag hem från tur retur las palmas precis. Lämnade hemmet 10:40 och kom hem strax efter 01, helt slut. Kul att folk tycker det är roligt med flygsim, samtidigt kan jag inte annat än känna en sur uppstötning över tanken på att flyga på fritiden. Det räcker med att jobba... Det enda jag förknippar simulator med är möjligheten att bli "groundad".

Men men som sagt, de tycker uppenbarligen att det är roligt dessa flygnördar.

Det är betydligt trevligare att sitta med ratten i händerna än i ett trångt säte med micro fönster.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Tack för intressant helg läsning Jörgen S.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp, det kan bli rätt tufft under sidvind uppenbarligen!!
... och håller förstås med DMSproject om de andra kul grejerna Swesim hade

Lustigt nog kollade jag just på den video för några dagar sen. Inget för flygrädda direkt.

Permalänk

Har en god vän här i Gävle som har egna simulatorer. Kolla in dessa.. dom är sjukt fint gjorda.. https://www.facebook.com/NovelAir/photos_stream

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vilken påverkan Oculus Rift eller liknande virtuella verklighetslösningar får på flygsimulatorerna.

Den visuella delen förbättras men hur löser man kontrollen över flygplanet, man kommer inte se sina händer. Skulle kanske gå om man får ett par handskar som kan spåra händer och fingrars rörelser så man kan fippla på kontakter i cockpit.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Ska bli intressant att se vilken påverkan Oculus Rift eller liknande virtuella verklighetslösningar får på flygsimulatorerna.

Den visuella delen förbättras men hur löser man kontrollen över flygplanet, man kommer inte se sina händer. Skulle kanske gå om man får ett par handskar som kan spåra händer och fingrars rörelser så man kan fippla på kontakter i cockpit.

Kan tänka mig att stridsflygplan kan bli skitcoolt att köra med Oculus Rift. Bara en sak att hålla i, ish. Men att börja ratta en Boeing utan att se sina händer, nja..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Ska bli intressant att se vilken påverkan Oculus Rift eller liknande virtuella verklighetslösningar får på flygsimulatorerna.

Den visuella delen förbättras men hur löser man kontrollen över flygplanet, man kommer inte se sina händer. Skulle kanske gå om man får ett par handskar som kan spåra händer och fingrars rörelser så man kan fippla på kontakter i cockpit.

Det skulle vara bättre med brillor som är mer åt augmented reality, dvs som är genomskinliga och lägger på en datorbild där man vill. På så sätt kan man ha fysiska knappar och se dom utan problem.
Men med Oculus Rift och några såna där handskar som du pratar om så blir det iaf mycket billigare då man inte behöver några fysiska knappar, lite sämre känsla men ändå rätt awesome.

Permalänk
Medlem

Kul att det är många som tycker att det vi gör är intressant.
Jörgen beskriver vår verksamhet bra, även om det hänt en hel del sen hans besök hos oss.

Bl.a. har vi bytt ut simulatormjukvaran från FSX till Prepar3d av senaste version (just nu 2.4) som innebär ett rejält lyft i både grafikmotor, prestanda och bugg-fixar som minskar antalet work-arounds som vi blivit tvugna att göra. Vi har dessutom bytt ut ändå fler delar i simulatorn mot riktiga delar från ett skrotat flygplan.

Skrivet av random1234:

Synd att Swesim inte använder sig av X-plane när de ändå satsat helhjärtat på deras simulatorer, då X-plane är välkänd för sin fysiska relism och då FSX är ett decennium gammalt spel mer än simulator. För ett litet smakprov på realismen i flyginstrument och felsystem: https://www.youtube.com/watch?v=fSn0azYHWYo och visuals: https://www.youtube.com/watch?v=Z7UPyl5TD6U samt https://www.youtube.com/watch?v=x_y8ORlW4qM

Finns eg inte mycket anledning till att fortsätta med det gamla FSX då det varken är realistiskt i väder och scenarie- effekter eller i fysisk realism, och då X-plane uppdateras månatligen och har högupplösta geografiska data som täcker hela världen.

Se min kommentar ovan, vi använder oss av Prepar3d numer, som i högsta grad hålls uppdaterad och kommer med nya versioner med lagom jämna mellanrum. Lockeheed Martin som står bakom Prepar3d satsar helhjärtat på mjukvaran och vi får en helt annan attention från de än från Microsoft när det begav sig (då var det trots allt klassat som ett spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazer84:

Kul att det är många som tycker att det vi gör är intressant.
Jörgen beskriver vår verksamhet bra, även om det hänt en hel del sen hans besök hos oss.

Bl.a. har vi bytt ut simulatormjukvaran från FSX till Prepar3d av senaste version (just nu 2.4) som innebär ett rejält lyft i både grafikmotor, prestanda och bugg-fixar som minskar antalet work-arounds som vi blivit tvugna att göra. Vi har dessutom bytt ut ändå fler delar i simulatorn mot riktiga delar från ett skrotat flygplan.

Se min kommentar ovan, vi använder oss av Prepar3d numer, som i högsta grad hålls uppdaterad och kommer med nya versioner med lagom jämna mellanrum. Lockeheed Martin som står bakom Prepar3d satsar helhjärtat på mjukvaran och vi får en helt annan attention från de än från Microsoft när det begav sig (då var det trots allt klassat som ett spel).

Prepar3d bygger på det uppköpta FSX vilket innebär att det i grunden är samma spel med samma look-up tables istället för X-planes realistiska, geometribaserade fysikberäkningar på korda och flygkropp (se http://wiki.x-plane.com/Appendix_A:_How_X-Plane_Works). Personligen kan jag tycka det är synd att inte gå all in mjukvarumässigt när ni ändå dragit så många sladdar och byggt ihop allt, och på så vis få den ultimata realismen. Men jag antar att det finns logiska anledningar till att ta den mindre realistiska spel-motorn och göra förfiningar för att få den att kännas mer verklig än default. Det häftigaste vore helt klart om ni skulle köra X-plane från grund men då ni tyvärr verkar ha gått fel väg från början antar jag även att det skulle vara mer tidskrävande att koda om allt efter denna, bättre flygsimulator, jämfört med att "trimma upp" känslan i spel-simulatorn ni istället använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Prepar3d bygger på det uppköpta FSX vilket innebär att det i grunden är samma spel med samma look-up tables istället för X-planes realistiska, geometribaserade fysikberäkningar på korda och flygkropp (se http://wiki.x-plane.com/Appendix_A:_How_X-Plane_Works). Personligen kan jag tycka det är synd att inte gå all in mjukvarumässigt när ni ändå dragit så många sladdar och byggt ihop allt, och på så vis få den ultimata realismen. Men jag antar att det finns logiska anledningar till att ta den mindre realistiska spel-motorn och göra förfiningar för att få den att kännas mer verklig än default. Det häftigaste vore helt klart om ni skulle köra X-plane från grund men då ni tyvärr verkar ha gått fel väg från början antar jag även att det skulle vara mer tidskrävande att koda om allt efter denna, bättre flygsimulator, jämfört med att "trimma upp" känslan i spel-simulatorn ni istället använder.

Finns det någon simulator likt denna som kör X-plane? Jag tycker mig ha upplevt att "alla" kör FSX eller P3D. Förstår och håller med dig i det du säger om X-Plane, det är en bra produkt, men FSX/P3D har fortfarande ett större community med ett större utbud av addons och hårdvara. Kanske är så enkelt att folk hellre MS gamla produkt för att det är enklare att komma igång där?

På sikt tror jag att X-Plane kommer att ta över den rollen dock.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Kan tänka mig att stridsflygplan kan bli skitcoolt att köra med Oculus Rift. Bara en sak att hålla i, ish. Men att börja ratta en Boeing utan att se sina händer, nja..

Skickades från m.sweclockers.com

Går att fixa med trackers för händer osv. dock är de aningen mer avancerat och kostar lite mer, samt de mesta som har visats upp i den kategorin har varit i aningen låg hz men det går att fixa.

Då kräver det fortfarande att alla knappar är där dom ska och att kabinen ändå känns äkta, dock kan man skippa skärmar och andra mätare på instrumentbrädan då Oculus sköter den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Stort tack för artikeln för oss simulatorintresserade! Synd att Swesim inte använder sig av X-plane när de ändå satsat helhjärtat på deras simulatorer, då X-plane är välkänd för sin fysiska relism och då FSX är ett decennium gammalt spel mer än simulator. För ett litet smakprov på realismen i flyginstrument och felsystem: https://www.youtube.com/watch?v=fSn0azYHWYo och visuals: https://www.youtube.com/watch?v=Z7UPyl5TD6U samt https://www.youtube.com/watch?v=x_y8ORlW4qM

Finns eg inte mycket anledning till att fortsätta med det gamla FSX då det varken är realistiskt i väder och scenarie- effekter eller i fysisk realism, och då X-plane uppdateras månatligen och har högupplösta geografiska data som täcker hela världen.

Ställer mig mycket tveksam till påståendet att XPlane skulle vara mer realistiskt än FSX eller P3D. En person på forumet Avsim och som uppges vara riktig pilot och har testat båda simulatorerna säger att så inte är fallet. När det gäller flygplan undrar jag om Xplane kan erbjuda bättre realism än FSX med ett A2A plan. När det gäller väder väder kan det slå FSX + Active Sky Next ?
När jag testade XPlane 10 så upplevde jag detta. Jag gick ner och såg marken nedanför. Efter fortsatt nedstigning blev allt vitt eftersom jag kommit in i molnlager som inte syntes ovanför det. Detta är verkligen inte realism och inget jag sett i FSX.