Ladda DualShock 4/Wii U Pro Controller via USB-hubb

Permalänk

Ladda DualShock 4/Wii U Pro Controller via USB-hubb

Hej!

Vet någon vilken typ av USB-hubb som lämpar sig för att ladda DualShock 4 och Wii U Pro Controller? Skulle gärna vilja ladda dessa utan anslutning till respektive konsol. Har byggt ett litet skåp för detta ändamål och där ryms inte någon dedikerad laddstation (typ originalladdstationen till PS4, etc.). Vad jag behöver är strömförsörjning med minimal formfaktor, typ en USB-hubb. Det är en klar fördel om denna hubb kan ladda även iPads och mobiltelefoner.

Någon som vet vad man bör rikta in sig på? Vet att exempelvis inte alla mobilladdare med stickpropp fungerar. Läste någonstans att DS4 är USB 3.0-kompatibel när det gäller laddning. Innebär detta att en strömförsörjd USB 3.0-hubb borde fungera?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Wii U använder sig av Mini USB.
PS4 använder sig av Micro USB

bara skaffa rätt kablar och ladda på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Kablarna har jag koll på (tack ändå!). Det jag funderar på är vilken typ av USB-hubb som behövs för att ge ström till enheterna. Funkar vilken som helst eller behöver DS4 USB 3.0?

Permalänk
Skrivet av starhubble:

Kablarna har jag koll på (tack ändå!). Det jag funderar på är vilken typ av USB-hubb som behövs för att ge ström till enheterna. Funkar vilken som helst eller behöver DS4 USB 3.0?

Ta och testa att köra via en vanlig usb port. Fungerar inte det testa då en 3,0 port. Men tycker det ser ut som en vanlig micro usb på kontrollen? Micro usb 3,0 är bredare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av starhubble:

Vet någon vilken typ av USB-hubb som lämpar sig för att ladda DualShock 4 och Wii U Pro Controller?

Det finns någon form för standard som ska följas av enheter och laddare. I en del fall följer enheten dem, men inte laddaren, och i så fall brukar enheten vägra dra mer än 100-150mAh, istället för de upp till 2Ah som man förväntar sig. I ett sådant läge tror jag du är körd på din lösning via hub utan dator/konsol. Jag är inte säker på att hub via dator, eller konsol skulle fungera ens.
Om enheten inte bryr sig, så fungerar det med en USB hub och en 5v 2A spänningskälla.

Eventuellt kan det finnas en lösning för "mitt i mellan land". Jag har inte provat, men enligt uppgift ska dataparet i kabeln kortslutas på den sidan som ska laddas, och lämnas öppen på den sidan strömkällan sitter på. Med andra ord, skala kabel, klipp dataparet, och skarva ihop dem med varandra på sidan med handkontrollen, och lämna dem lösa på sidan mot laddaren. Huruvida det faktiskt fungerar, vet jag inte.

Det här var en nyhet för mig, och något jag upptäckte när min telefon-laddare packade ihop. Min telefon förväntar sig tydligen att laddarna uppför sig på ett korrekt sätt, vilket tydligen inte är helt vanligt bland eftermarknadsladdare. Konstigt kan man tycka eftersom det bara är att brygga dataparet i USB kontakten, och inte ansluta dem till något "i" laddaren, om fixen ovan stämmer. Jag fick tag på en originalladdare till ett annat märke, och det visade sig fungera.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns någon form för standard som ska följas av enheter och laddare. I en del fall följer enheten dem, men inte laddaren, och i så fall brukar enheten vägra dra mer än 100-150mAh, istället för de upp till 2Ah som man förväntar sig. I ett sådant läge tror jag du är körd på din lösning via hub utan dator/konsol. Jag är inte säker på att hub via dator, eller konsol skulle fungera ens.
Om enheten inte bryr sig, så fungerar det med en USB hub och en 5v 2A spänningskälla.

Eventuellt kan det finnas en lösning för "mitt i mellan land". Jag har inte provat, men enligt uppgift ska dataparet i kabeln kortslutas på den sidan som ska laddas, och lämnas öppen på den sidan strömkällan sitter på. Med andra ord, skala kabel, klipp dataparet, och skarva ihop dem med varandra på sidan med handkontrollen, och lämna dem lösa på sidan mot laddaren. Huruvida det faktiskt fungerar, vet jag inte.

Det här var en nyhet för mig, och något jag upptäckte när min telefon-laddare packade ihop. Min telefon förväntar sig tydligen att laddarna uppför sig på ett korrekt sätt, vilket tydligen inte är helt vanligt bland eftermarknadsladdare. Konstigt kan man tycka eftersom det bara är att brygga dataparet i USB kontakten, och inte ansluta dem till något "i" laddaren, om fixen ovan stämmer. Jag fick tag på en originalladdare till ett annat märke, och det visade sig fungera.
B!

Fullständigt offtopic men vad har du för telefon då?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Fullständigt offtopic men vad har du för telefon då?

Nokia N9. Jag förutsätter att det finns fler som uppför sig likadant.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag vet iaf att dualshock 3 inte fungerar att ladda i en vanlig usb laddare då en vanlig usb laddare enbart har kontakter för ström plus minus och inga data kontakter något som dualshock 3 behöver för att ladda (idiotiskt men så verkar det vara)- Laddar man den i datorn fungerar det dock bra då datorn givetvis har alla 4 usb pinnarna (2 ström, 2 data). Även laddning via mobilens usb otg fungerade bra när jag testade.

Så frågan blir dock om en usb hub som inte ansluts till en dator eller liknande fungerar, då den enbart förser handkontrollen med ström, ingen data. Detta kan vara värt att kontrollera.

Permalänk
Medlem

Varför jag totalt ignorerade hub o.s.v är för att det fungerar Prima att ladda både Wii U, PS3, samt PS4 kontroller genom PC'n eller USB HUB som har egen ström försörjning utan problem, funkar även med mobil laddare o.s.v.

Själv har jag så got som alltid använt den extra USB porten på min Surface Pro laddare. Vist kan det finnas enheter som inte stödjer standarden men för dessa gamepads behövs inget special.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Brukar ladda handkontrollers på min macbook eller usbporten på min förstärkare. Funkar med vilken usb-port som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Jag vet iaf att dualshock 3 inte fungerar att ladda i en vanlig usb laddare då en vanlig usb laddare enbart har kontakter för ström plus minus och inga data kontakter något som dualshock 3 behöver för att ladda (idiotiskt men så verkar det vara)- Laddar man den i datorn fungerar det dock bra då datorn givetvis har alla 4 usb pinnarna (2 ström, 2 data). Även laddning via mobilens usb otg fungerade bra när jag testade.

Det låter som samma "problem" som med min telefon. En laddare som på ett korrekt sätt säger att den ÄR en laddare, borde fungera. När dataparet bara hänger i luften så att säga, blir det inte mycket av det. fast det är en ren gissning.

Skrivet av MugiMugi:

Själv har jag så got som alltid använt den extra USB porten på min Surface Pro laddare. Vist kan det finnas enheter som inte stödjer standarden men för dessa gamepads behövs inget special.

Så vitt jag förstår är felet egentligen hos enheterna det fungerar att ladda överallt. Det är ju utan tvekan det "bästa" resultatet, men det är ju inte helt orimligt att tillverkarna faktiskt "frågar" värdporten hur mycket den kan leverera innan man börjar dra 2A, och eldar upp USB porten i laptopen, osv. Hur som helst, det låter i ditt inlägg som om det borde fungera rakt ur låda med en USB hub + strömförsörjning.

Skrivet av ozo64:

Brukar ladda handkontrollers på min macbook eller usbporten på min förstärkare. Funkar med vilken usb-port som helst.

Fast båda två har rimligtvis databenen anslutna till något, vilket inte laddare, eller USB hub utan värdenhet kommer ha...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tack för svaren!

Testade att ladda DS4 med min iPhone-laddare och det fungerade fint (även WiiU Pro Controller). Får väl köpa en billig 3.0-hub och testa.

Permalänk
Skrivet av starhubble:

Tack för svaren!

Testade att ladda DS4 med min iPhone-laddare och det fungerade fint (även WiiU Pro Controller). Får väl köpa en billig 3.0-hub och testa.

Annars finns ju dethär om du ville ha en kompakt lösning

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Annars finns ju dethär om du ville ha en kompakt lösning

Just den funkar inte på ds4, jag vet för jag fick lämna tillbaks min. Kör nu med en iphone eller nexus laddare, de funkar till ds4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Just den funkar inte på ds4, jag vet för jag fick lämna tillbaks min. Kör nu med en iphone eller nexus laddare, de funkar till ds4.

Apple's laddare uppför sig som nästan alla andra märkes laddare, och tydligen få eftermarknadsladdare. Med andra ord, den har rätt motstånd på plats för att signalera max laddström till enheten. Är det vad som krävs är jag ganska övertygad om att USB hub med strömförsörjning inte kommer fungera. Bygg om laddkablar, eller USB kontakterna, så kan / ska det fungera. (Kortslut dataparet med varandra.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Köpte en sjuportars strömförsörjd 3.0-hubb (kanske onödigt med USB 3.0...). Testade först att koppla hubben enbart till elnätet men då laddade inte någonting (varken iPhone, DS4, Pro Controller). Om jag dock ansluter hubbens datakontakt till en dator laddar allt som det ska. Som tur är har jag en Mac Mini ståendes i TV-bänken som i stort sett alltid är på så den här lösningen fungerar för mig åtminstone.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Apple's laddare uppför sig som nästan alla andra märkes laddare, och tydligen få eftermarknadsladdare. Med andra ord, den har rätt motstånd på plats för att signalera max laddström till enheten. Är det vad som krävs är jag ganska övertygad om att USB hub med strömförsörjning inte kommer fungera. Bygg om laddkablar, eller USB kontakterna, så kan / ska det fungera. (Kortslut dataparet med varandra.)
B!

Tolkar jag dig rätt här? Om jag kortsluter dataparet i laddkabeln behövs endast strömförsörjning till USB-hubben och ingen anslutning till dator? Det hade ju förstås varit smidigare än att behöva vara beroende av en dator som är igång också.

Hur identifierar jag dataparen i USB-kontakten samt kortsluter dessa? Saknar helt kunskaper inom detta område.

Permalänk
Medlem

Dataparet är de i mitten på den platta kontakten som du sätter i hubben. Om jag har förstått det rätt "brukar" de vara en vit och en grön, 5v matning röd, och nolla (jord) svart. Kabeln kan / ska vara skärmad, och det är i så fall anslutet till "höljet" på kontakterna.

Jag hade kontrollmätt oavsett vilka färger kablarna har. Börja med att skala kabeln och se vilka färger där är. Stämmer färgerna så klipp vit & grön, och testa med en multimeter så att de går till benen i mitten på kontakten. När du vet vilka sladdar det är som gäller, så kom ihåg att det är ANDRA ändan, mot enheten som ska laddas som behöver modden, sidan mot hubben ska inte kopplas i hopa. Antagligen är det ofarligt, men...

Sen ska det tilläggas att jag har inte provat. Det säljs tydligen färdiga sådana här kablar, så jag har svårt för att se att det skulle kunna vara skadligt, men det är bara något jag läst på nätet. (På hur många ställen som helst. Googla USB charge mod, så får man upp sladdar och mods till laddare, osv.)
Jag lyckades hitta en laddare som funkade, så jag slapp förlita mig på en mod, oavsett hur bra eller dålig den är. Men jag skulle ju bara ha till en bråkig telefon.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns någon form för standard som ska följas av enheter och laddare.

Det är Battery Charging v1.2 Spec and Adopters Agreement som du hittar på http://www.usb.org/developers/docs/devclass_docs/.

Skrivet av -=Mr_B=-:

I en del fall följer enheten dem, men inte laddaren, och i så fall brukar enheten vägra dra mer än 100-150mAh, istället för de upp till 2Ah som man förväntar sig.

USB enheter får endast dra mer än 100 mA ur USB porten (150 mA för USB3) om enheten kan avgöra att det är en charge port eller efter förhandling. En enhet som inte följer standarden är ingen USB enhet utan en bastard med USB kontakt. Såna ska i princip aldrig anslutas till en USB port. Maximal ström som får dras ur en vanlig USB1/2 port efter förhandling är 500 mA. Vad som gäller för USB3 kommer jag inte ihåg på rak arm. Det borde vara 750 mA, men jag tycker mig minnas att jag sett en siffra på 900 mA. För en port som detekteras som en charge port så kan enheten få dra upp till 1,5A, även om kontaktdonet är specat för mer än det.

Väldigt många laddare följer inte specen. Jag har själv letat efter icke-original billaddare som följer specen, men jag har hittills bara hittat en. Samtliga jag köpt på Biltema, Kjell & Co, etc har inte följt specen. Ännu mer skrämmande är att varken Biltema eller Kjell & Co ens kan svara på om deras laddare följer specen.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har inte provat, men enligt uppgift ska dataparet i kabeln kortslutas på den sidan som ska laddas, och lämnas öppen på den sidan strömkällan sitter på. Med andra ord, skala kabel, klipp dataparet, och skarva ihop dem med varandra på sidan med handkontrollen, och lämna dem lösa på sidan mot laddaren. Huruvida det faktiskt fungerar, vet jag inte.

USB Dedicated Charge Port (DCP) identifieras genom att D+ och D- är sammankopplade och flyter fritt i laddaren. En USB enhet detekterar detta och vet då att den kan få dra 1,5A. Om man gör modifieringen ovan så måste man dels se till att laddarsidan beter sig som en DCP (typ säkerställa att den klarar 1,5A@5V) och dels se till att de kortslutna D+ och D- inte är anslutna till nåt i laddaren.

Det brukar gå att pilla isär och modifiera billaddare så att dom funkar som en DCP, dvs ta isär dom, kortsluta mittenstiften och kapa ledningsbanorna som går till mittenstiften. Jag har själv gjort det på några jag köpt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det här var en nyhet för mig, och något jag upptäckte när min telefon-laddare packade ihop. Min telefon förväntar sig tydligen att laddarna uppför sig på ett korrekt sätt, vilket tydligen inte är helt vanligt bland eftermarknadsladdare. Konstigt kan man tycka eftersom det bara är att brygga dataparet i USB kontakten, och inte ansluta dem till något "i" laddaren, om fixen ovan stämmer.

Det beror antagligen på att Apple hittade på en egen standard för hur laddaren identifierar sig där dom mha motstånd drar D+ och D- till olika spänningsnivåer, för att på så sätt tala om för IPhone/IPad hur mycket ström dom får dra. Icke-original billaddare brukar antingen varit helt värdelösa, dvs bara +/- anslutna så att telefonen laddar med 100 mA, eller så har dom varit Applekopplade.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

USB Dedicated Charge Port (DCP) identifieras genom att D+ och D- är sammankopplade och flyter fritt i laddaren. En USB enhet detekterar detta och vet då att den kan få dra 1,5A. Om man gör modifieringen ovan så måste man dels se till att laddarsidan beter sig som en DCP (typ säkerställa att den klarar 1,5A@5V) och dels se till att de kortslutna D+ och D- inte är anslutna till nåt i laddaren.

Det brukar gå att pilla isär och modifiera billaddare så att dom funkar som en DCP, dvs ta isär dom, kortsluta mittenstiften och kapa ledningsbanorna som går till mittenstiften. Jag har själv gjort det på några jag köpt.

Med andra ord gör man modden i kabeln är det inte ett problem, eftersom laddsidans datapar inte påverkas. Skönt att infon man får fram via google än en gång fungerar.
Tack för att du delade med dig av din insikt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Med andra ord gör man modden i kabeln är det inte ett problem, eftersom laddsidans datapar inte påverkas. Skönt att infon man får fram via google än en gång fungerar.
Tack för att du delade med dig av din insikt.
B!

Japp, det går bra att modda kabeln, men jag undviker det eftersom man förr eller senare antingen kopplar in den i nåt som inte kan leverera den ström som krävs eller använder den för nåt där man tänker sig att datakommunikationen ska fungera. I det första fallet kan man tänka sig att man har sönder nåt, men troligtvis händer nog inget värre än att man får dra ur kabeln och ev. starta om. I det andra fallet blir man mest bara förvirrad tills man kommer på sitt misstag

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag har undvikit att "modda" kabeln av samma anledning, och letade reda på en laddare som min telefon accepterade på ett bra sätt. Hur det blir framöver är ju dumt att uttala sig om. Kabelmodd finns i alla fall som ett sista alternativ. Och klipper / skalar man på ett tydligt sätt lär man ju slippa förvirringen när datakommunikationen uteblir.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.