Måste starta om routern 1gång/vecka - varför?

Permalänk
Medlem

Måste starta om routern 1gång/vecka - varför?

Under de senaste 2 månaderna har ett nytt fenomen börjat uppträda. När jag ska ansluta vissa enheter trådlöst så tilldelas de inte en IP-adress av routern. Jag har kollat inställningar fram och tillbaka och startat om enheterna utan resultat. Det enda som hjälpt har varit att starta om routern.

Det pikanta i det hela är att det är enbart vissa enheter av de jag använder som får problem. Jag använder en Playstation 3, Playstation Vita och en Macbook Pro 2010. Endast Playstation-enheterna får problem. Min Macbook pro fungerar galant alltid. Använder den dagligen och sätter den i viloläge flera gånger om dagen.

Routern är en Linksys WRT160NL. DHCP används. Inga inställningar har ändrats på den ö.h.t. när detta började uppträda.
Playstation 3 har wifi-g och Playstation Vita samt Macbook Pron har wifi-n.

Jag har märkt att när jag tittat i routern på listan över anslutna enheter, så ligger vissa saker kvar som inte varit anslutna på flera dagar, inklusive enstaka gäster. Detta är det enda avvikande jag kunnat finna.

Några teorier?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Routern muppar? Uppdatera till senaste fw och gör en återställning. Inte mycket mer att göra.

Verkar vara dhcp servern i den som inte är korrekt.
Vita/PS3 kör med 802.11g vad jag vet också.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Routern muppar? Uppdatera till senaste fw och gör en återställning. Inte mycket mer att göra.

Verkar vara dhcp servern i den som inte är korrekt.
Vita/PS3 kör med 802.11g vad jag vet också.

Gjorde jag för 2 veckor sedan. Enda skillnaden mellan dåvarande och senaste firmware var rent kosmetiska ändringar i webbkonfigureringen. Inga buggfixar eller funktionsändringar. Återställning också gjord, blev ingen skillnad.

Vita använder 802.11n

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Gjorde jag för 2 veckor sedan. Enda skillnaden mellan dåvarande och senaste firmware var rent kosmetiska ändringar i webbkonfigureringen. Inga buggfixar eller funktionsändringar. Återställning också gjord, blev ingen skillnad.

Vita använder 802.11n

Testa med en annan router och se om de får adress. Testa med statiska adresser med.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Testa med en annan router och se om de får adress. Testa med statiska adresser med.

Det är alltså "common procedure" att byta router lite då och då för att pålitligheten sjunker? Vilken rutten bransch. Hade en Netgear Prosafe tidigare som var uppe i 5 år utan avbrott. Enda anledningen jag bytte var att den inte hade wifi.

Jag har ingen annan router nu, men ska se mig om lite smått efter en.
Statiska adresser kanske kan vara något. Jag tror jag har ställt in det till min Macbook, men inte till PS-enheterna. Men det var så längesedan, och GUI:t är så fruktansvärt rörigt, och terminologin hänger inte riktigt ihop, så jag kan faktiskt inte hitta det. Kanske man skulle slänga in något annat firmware, Linksys är ju kända för att kunna använda tredjeparts-firmware. DD-WRT och Tomato vill jag minnas.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Testa med en annan router och se om de får adress. Testa med statiska adresser med.

Nu, precis nu, har jag testat använda statiska adresser, närmare bestämt DHCP-reservation, för det var det jag antog att du menade. För nu fick inte Vitan något IP igen. Och det... fungerade inte alls. Jag provade att reservera adress till både min PS Vita och Macbook pro. Det krävdes en omstart av routern (såklart...) för att något skulle hända. För Vitan var den fast i en häxkittel i handskakningen. För min dator gick det inte heller. Efter ett tag så fick datorn plötsligt sin gamla adress, vilket är den första lediga i standardintervallet, vilket är x.x.x.100. Känns inte helt tryggt heller att alla prylar har adresser i den enklaste följden 100, 101, 102 osv. Gick jag in i routern och kollade så stod det att datorn med denna MAC-adress skulle ha nummer x.x.x.112. På samma sida strax nedanför stod att den anslutna enheten med samma MAC-adress var... 100. Alltså vafan. Vad är detta för jävla trams?

Och tack vare det här jävla strulet så missade jag en auktion på Tradera med 8 minuter! ARRRRGHHH!!! :E

Kanske ska nämna att när jag började kika på dett när problemen började uppstå, så kom jag tänka på just detta med att inte använda fullt så förutsägbara adresser, som en säkerhetsåtgärd. Efter att jag ändrade nätmask (fanns en handfull alternativ i en lista, så det gick inte att ändra helt fritt, så jag antog att det då skulle fungera) och minskade största antalet användare, så lade routern ner helt. Gick inte att få kontakt med den. Var tvungen att återställa den helt. Provade flera olika inställningar med samma resultat. Att ändra start-IP:t till något annat än x.x.x.100 gick inte heller. Vad är det för retarderat skit?

Måste jag lägga in Tomato eller DD-WRT för att skiten ska fungerar? Har inte lust med sånt här jävla mög nu till jul.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering: har lycktas få "routern"/NAT:en/bredbandsdelaren/whathtefuck att acceptera statisk tilldelning av IP-adress till min PS Vita. Problemen är inte helt avhjälpta, men istället för att behöva starta om routern varje dag räcker det numera med varannan eller kanske varje vecka.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Uppdatering igen:

Har märkt att min PS3 och PS Vita säger att Universal Plug and Play inte är tillgängligt fastän routern har UPnP påslaget.

Kan detta ha med saken att göra? Jag vet inte vad UPnP gör egentligen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian