Crossfire med 7970 Ghz och R9 280X?

Permalänk
Medlem

Crossfire med 7970 Ghz och R9 280X?

Så det är såhär att jag har ett gammalt radeon 7970 ghz edition, o tänkte då köra det i crossfire med ett R9 280x! Vilket ska funka.. (Rätta mig om jag har fel!) men efter att nu bytt ut hela nätdelen som då tog ett tag för en nybörjare så funkar det inte att sätta på crossfire.... Jag har letat lite på google o har teetat lite olika saker men har svårt att få nått o fungera, jag vet att båda grafikkorten är där o fungerar då båda finns med i GPUZ. Men problemet är att knappen "Crossfire" inte finns på Catalyst så gör jag fel eller är det ett fel som finns

Skickades från m.sweclockers.com

Rubrik förtydligad.
Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem

Har du satt dit crossfire-bryggan?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Har du satt dit crossfire-bryggan?

Ja.. Så mycket förstår jag! Men spelar det någon roll vilken av de 2 "portarna" som den sitter på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

Ja.. Så mycket förstår jag! Men spelar det någon roll vilken av de 2 "portarna" som den sitter på

Skickades från m.sweclockers.com

nej, det gör detsamma bägge fungerar

har du tagit bort alla drivare och installerat om dom, använd DDC

edit: http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

nej, det gör detsamma bägge fungerar

har du tagit bort alla drivare och installerat om dom, använd DDC

edit: http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Nja det har jag inte! Gör det o återkommer när det är klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

Nja det har jag inte! Gör det o återkommer när det är klart!

Skickades från m.sweclockers.com

En fråga, kommer jag behöva ha dvd skivan med driversana på? För den vet jag inte riktigt vart den är till mitt gamla grafikkort

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

En fråga, kommer jag behöva ha dvd skivan med driversana på? För den vet jag inte riktigt vart den är till mitt gamla grafikkort

nej hämta nya från amd.com

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

nej hämta nya från amd.com

skulle du kunna länka? kan inte hitta några drivers till mitt 7970... o är det bara o köra programet o ta bort alla drivers o sen bara installera igen? inge safe mode eller nått sånt?

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

skulle du kunna länka? kan inte hitta några drivers till mitt 7970... o är det bara o köra programet o ta bort alla drivers o sen bara installera igen? inge safe mode eller nått sånt?

http://support.amd.com/en-us/download

sen måste du välja för rätt OS och om det är x86 eller x64

sen är det bara att köra programet och boot om. inget safe mode

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

http://support.amd.com/en-us/download

sen måste du välja för rätt OS och om det är x86 eller x64

sen är det bara att köra programet och boot om. inget safe mode

Så det är Amd Catalyst? som jag ska ladda ner? för det är det ända som finns som jag ser...

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

Så det är Amd Catalyst? som jag ska ladda ner? för det är det ända som finns som jag ser...

stämmer

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört ddu o installerat om catalyst... men ändå så får jag inte ett val i catalyst att köra crossfire! Och jag såg att ena gpu'n ändrade namn ifrån hd7970 till r9 200.. men måste jag ändra om i bios eller nått sånt? har sett att vissa har behövt göra det. Och sen så vet jag inte om det spelar nån roll men mitt moderkort är CrossFireX

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

Nu har jag kört ddu o installerat om catalyst... men ändå så får jag inte ett val i catalyst att köra crossfire! Och jag såg att ena gpu'n ändrade namn ifrån hd7970 till r9 200.. men måste jag ändra om i bios eller nått sånt? har sett att vissa har behövt göra det. Och sen så vet jag inte om det spelar nån roll men mitt moderkort är CrossFireX

Det kan vara någon installning på pci-e som står fel, du kan alltid testa att gära en bios reset..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det kan vara någon installning på pci-e som står fel, du kan alltid testa att gära en bios reset..

Har kollat lite nu o mitt r9 280 står som att det körs i PCI-Express x2 v1.1, medans mitt gamla 7970 körs i PCI-E x16 v1.1... Men moderkortet ska vara crossfire kompatibelt o båda korten sitter i x16 platserna! Så vad kan vara fel

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

Har kollat lite nu o mitt r9 280 står som att det körs i PCI-Express x2 v1.1, medans mitt gamla 7970 körs i PCI-E x16 v1.1... Men moderkortet ska vara crossfire kompatibelt o båda korten sitter i x16 platserna! Så vad kan vara fel

då är det ganranterat en bios installning bägge korten ska visa x8

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

http://s1289.photobucket.com/user/Tettiz1/library/ så kan ni se om allt ser rätt ut

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

då är det ganranterat en bios installning bägge korten ska visa x8

som du förmodligen förstår så är jag inte så kunnnig i detta område ännu, så om du skulle kunna säga hur man åtgärdar problemet så skulle det vara jätte snällt

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

som du förmodligen förstår så är jag inte så kunnnig i detta område ännu, så om du skulle kunna säga hur man åtgärdar problemet så skulle det vara jätte snällt

Jag kör crossfire mellan 280x och 7950, det funkar bara om jag har 280x i första porten (närmast processorn etc)
Har du testat att byta plats på dem?

Skrivet av Tettiz:

Står att galleriet är privat, går inte att se.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag kör crossfire mellan 280x och 7950, det funkar bara om jag har 280x i första porten (närmast processorn etc)
Har du testat att byta plats på dem?

Står att galleriet är privat, går inte att se.

Fixade galleriet så ska funka nu!
Jag har faktiskt inte testat att byta plats ännu... ville göra det som sista åtgärd bara för att det är ganska trångt i chassit! Men gör det nu o åtekommer senare!

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

Fixade galleriet så ska funka nu!
Jag har faktiskt inte testat att byta plats ännu... ville göra det som sista åtgärd bara för att det är ganska trångt i chassit! Men gör det nu o åtekommer senare!

Skrivet av Videoapan:

Jag kör crossfire mellan 280x och 7950, det funkar bara om jag har 280x i första porten (närmast processorn etc)
Har du testat att byta plats på dem?

Står att galleriet är privat, går inte att se.

Har nu bytt plats o ser ingen förändring förutom att 280x har fått x16 nu istället

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem

Så hur kan jag åtgärda problemet så att det ena grafikkortet är i över x2 så att de fungerar ihop? kan nada om bios o så

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

Har nu bytt plats o ser ingen förändring förutom att 280x har fått x16 nu istället

det ska fixxas i bios "PCIe Speed" ladda ner manualen från asus.com

bägge korten ska stå i x8

http://www.asus.com/se/Motherboards/Z87C/HelpDesk_Manual/

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tettiz:

Så hur kan jag åtgärda problemet så att det ena grafikkortet är i över x2 så att de fungerar ihop? kan nada om bios o så

Kan det vara att du har ett ljudkort eller nätverkskort extra i datorn som du inte får rätt?

Citat: *2: The PCIe 2.0 x16 slot shares bandwidth with PCIe 2.0 x1_1 slot, and PCIe 2.0 x1_2 slot. The PCIe 2.0 x16 slot default setting is in x2

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

okej jag updaterade BIOS och samtidigt så såg jag att man kan ändra om man vill ha PCI-E på, auto, 2x eller 4x. Så ändrade till 4x. O nu så fungerar det. Har satt igång crossfireX i ccc men samtidigt så märker jag ingen förändring på spel... så ska jag göra nått eller blev det fel i BIOS ändå?

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tettiz:

okej jag updaterade BIOS och samtidigt så såg jag att man kan ändra om man vill ha PCI-E på, auto, 2x eller 4x. Så ändrade till 4x. O nu så fungerar det. Har satt igång crossfireX i ccc men samtidigt så märker jag ingen förändring på spel... så ska jag göra nått eller blev det fel i BIOS ändå?

vilket spel har du testat med?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

vilket spel har du testat med?

Arma 3... Samt csgo! Men arma kräver ioförsig ganska mycket om jag inte har helt fel... Kanskenhar fått ca 5+ fps där! Csgo är densamma men där kommer det inte spela nån roll egentligen när man ligger på 200+

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TeamSpeak 3 server @ publicgame.eu | egna rum, vänskaplig community