LG Electronics med OLED i jätteformat och kvantpunkter på CES 2015

Permalänk
Snusfri

65" 4K OLED skulle sitta som en smäck

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

flera rapporter från avsforum uk om att LGs oled paneler färskiftar och visar nyanser av grönt och blått. finns bilder på oled aparatar med dessa fel där konsumenter åker hem till andra med sina oled tv och ställer upp dom sida vid sida.

http://www.avsforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=409...

http://www.avsforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=409...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Härligt att LG fortsätter sin storsatsning på OLED! Nu finns det hopp om att kunna ersätta min plasma med något minst lika bra om något skulle hända med den.

Skrivet av Gender Bender:

Om man kör passiv 3D så ja, då får man 540 rader per öga om man ser på en film i 1080p. Kör man däremot med aktiv 3D så får man full upplösning per öga. Dock är glasögonen för aktiv 3D svindyra. Jag har själv aktiv 3D på min, och glasögonen kostar 6-700kr/st. Dock tycker jag att skärpan är mycket bättre med aktiv 3D. Så passiv 3D i 4K lär nog bli både billigt och bra.

Priset på aktiva 3D-glasögon varierar kraftigt mellan tillverkarna och har inget med tekniken i sig att göra. Original-glasögon från Panasonic kostar mycket, men på min tv fungerar även Samsungs aktiva 3D-glasögon som kostar runt 200:- i sverige och ännu mindre från Korea via ebay.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Priset på aktiva 3D-glasögon varierar kraftigt mellan tillverkarna och har inget med tekniken i sig att göra. Original-glasögon från Panasonic kostar mycket, men på min tv fungerar även Samsungs aktiva 3D-glasögon som kostar runt 200:- i sverige och ännu mindre från Korea via ebay.

Jo priset på aktiva har sänkts rejält på senaste tiden, speciellt Samsungs, har själv två par till min tv och det enda jag stör mig på är batterierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barry_J:

Hmmmmm....

Översättningen från Quantum dot bör snarare vara kvantprick och inte kvantpunkt.

/ någon som brukar göra kvantprickar för andra saker än stora tevisar

Vet inte om det finns någon officiell översättning, men LG använder kvantpunkter i deras egna svenska press-release. Högskolorna brukar också använda ordet kvantpunkter inom nanovetenskapen. Så ser inte hur det skulle använt något annat ord här. Finns flera olika sätt att öka färgrymden via bakgrundsbelysningen, vita LEDs är inte helt bra för detta och kvantpunkter är ett sätt att förbättra bakgrundsbelysningen. Det i sig är ingen lösning på problemen många high-end-tvs har, så som clouding, problem med dimming osv.

Permalänk
Medlem

Samsung vet nog vad dom talar om när dom säger att oled inte är redo. och seriöst, efter 10 år av bara snack kan man lika bra skrota skiten.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vet inte om det finns någon officiell översättning, men LG använder kvantpunkter i deras egna svenska press-release. Högskolorna brukar också använda ordet kvantpunkter inom nanovetenskapen.

Petitess i sammanhanget men jag har aldrig stött på kvantpunkt, har ändå spenderat 7 år i 'nanofältet'

Om man ska rota i det så implicerar 'quantum dot' ett litet kvantiserat område, men ett område med utsträckning (i motsättning till en matematisk punkt), därför är kvantprick en bättre översättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Petitess i sammanhanget men jag har aldrig stött på kvantpunkt, har ändå spenderat 7 år i 'nanofältet'

Om man ska rota i det så implicerar 'quantum dot' ett litet kvantiserat område, men ett område med utsträckning (i motsättning till en matematisk punkt), därför är kvantprick en bättre översättning.

Kvantprick stämmer säkert bättre och finns t.o.m. i NE, men båda varianterna är ganska fula ord och båda används av skolorna. Har t.o.m. sett båda varianterna användas i samma kursbeskrivning nu. Böjningen kvantprickar är dock jävligt ful.

Permalänk
Avstängd

Trevligt att 4K används uteslutande på alla TV apparater som visades upp. Förhoppningsvis leder detta till att 4K verkligen når ut och blir något som folk har, och det får fotfäste.

Men 38000 kr för instegsmodellen, det är dyrt.

Bra att inte alla hoppat på det där med vävda paneler vilket känns som en gimmick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Härligt att LG fortsätter sin storsatsning på OLED! Nu finns det hopp om att kunna ersätta min plasma med något minst lika bra om något skulle hända med den.

Priset på aktiva 3D-glasögon varierar kraftigt mellan tillverkarna och har inget med tekniken i sig att göra. Original-glasögon från Panasonic kostar mycket, men på min tv fungerar även Samsungs aktiva 3D-glasögon som kostar runt 200:- i sverige och ännu mindre från Korea via ebay.

Hade ingen aning om att det funkade mellan olika märken Men nackdelen med Samsungs glasögon är att de inte är laddningsbara, vilket gör dem dyra i längden. Det finns säkert laddningsbara som ändå är billigare än Panasonics egna. Kanske Samsung till och med har släppt laddningsbara den senaste tiden? Men av de glasögon jag har testat (Samsung och Philips) så har Panasonics varit de bästa då de är avskärmade och laddningsbara, och dessutom väldigt bekväma. Samsungs är bekväma men är öppen på sidorna, vilket jag tycker är störigt.

Aktiva är hur som helst betydligt dyrare än passiva som man kan få tag på för i stort sätt ingenting, och som man i de flesta fall även får med 2 eller 4 par när man köper TV:n.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kvantprick stämmer säkert bättre och finns t.o.m. i NE, men båda varianterna är ganska fula ord och båda används av skolorna. Har t.o.m. sett båda varianterna användas i samma kursbeskrivning nu. Böjningen kvantprickar är dock jävligt ful.

Har varit inom nanofältet ca 10 år och aldrig hört ordet kvantpunkt (utom möjligtvis från LGs sverigeavdelning då). Inom forskningsvärlden världen används det inte men skulle vara intressant att veta vilken kurs som tar med det i sin beskrivning.

Visa signatur

Macbook Pro (mid 2009) | Playstation 4 | Wii | Panasonic PX70

Permalänk
Medlem

Var hittade SC prisuppgiften 38000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Blåa pixlarna tappade snabbt ljusstyrka. LG har löst det med att bara köra vita pixlar och färgfilter över dem.
http://news.oled-display.net/lg-samsung-true-rgb-oled-can-not...

...där den vita pixlarna utgörs av stackade gula och blå oleds så "blå problemet" kommer man inte ifrån.

Tror inte det är så mkt till problem dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barry_J:

Har varit inom nanofältet ca 10 år och aldrig hört ordet kvantpunkt (utom möjligtvis från LGs sverigeavdelning då). Inom forskningsvärlden världen används det inte men skulle vara intressant att veta vilken kurs som tar med det i sin beskrivning.

Inga aktuella vad jag kan se, men äldre kurser 5-10-15 år sedan så förekom det rätt flitigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Samsung vet nog vad dom talar om när dom säger att oled inte är redo. och seriöst, efter 10 år av bara snack kan man lika bra skrota skiten.

Detta säger dom bara för att dom själva ej fått ner yeildsen på sina RGB Oled.

LG kör Woled och lyckats få ner yieldsen rejält och hade Samsung lyckats med detta själva så skulle dom säga att Oled är det bästa som finns och att man ska köpa detta av dom.

Så för min del lär det bli en LG Oled 65" 4K apparat när priserna fallit.

LG har börjar sälja sin paneler till Panasonic iallafall tror också Sony har funderat att använda LG paneler också och lär vara en massa andra intressenter så dom kör kontraktsförsäljning så fler börjar med Oled med mer tillverkning och lägre priser och detta är bra för LG affärer också.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

"de nya panelerna ska vara bättre på alla punkter när det gäller den biten" Ha-ha...

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något!

Har 60" plasma sedan länge, och har väntat på åtminstone 80" oled (helst 100" eller mer, gärna i tapetformat) till någorlunda acceptabelt pris (dvs ca 30k för min del). 77" är nära nog, och priset verkar ju kunna bli helt ok, så 2015 är kanske året som är året.

Edit: Läste fel i artikeln. 77" lär nog kosta något hemskt, så 2015 är inte året.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kvantpunkter är kristaller som absorberar ljus och sen fluorescerar sen vid en exakt våglängd av ljus. Eftersom du har en snävare våglängd av ljus så absorberas mindre av ljuset av lcd filtret vilket ska innebära klarare färger med bredare gamut. Återstår väl att se om det är bättre men de verkar iaf väldigt taggade av det.
Kan ta vilken ny gimmick som helst bara jag slipper de här kurvade panelerna.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

All the manufacturers are talking about 4K

And I'm just sitting here wishing my consoles could render 1080P

/Spiderman

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Detta säger dom bara för att dom själva ej fått ner yeildsen på sina RGB Oled.

LG kör Woled och lyckats få ner yieldsen rejält och hade Samsung lyckats med detta själva så skulle dom säga att Oled är det bästa som finns och att man ska köpa detta av dom.

Så för min del lär det bli en LG Oled 65" 4K apparat när priserna fallit.

LG har börjar sälja sin paneler till Panasonic iallafall tror också Sony har funderat att använda LG paneler också och lär vara en massa andra intressenter så dom kör kontraktsförsäljning så fler börjar med Oled med mer tillverkning och lägre priser och detta är bra för LG affärer också.

Du menar fått upp yielden? En hög yield vill man ju ha som tillverkare, inte låg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Du menar fått upp yielden? En hög yield vill man ju ha som tillverkare, inte låg.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart menade jag det.

Panasonic använder LG paneler och planerar att släppa 65" 4K Oled detta år.

Då lyckades LG med sin början att sälja sina paneler som dom meddelat tidigare.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-4k-oled-201501073969...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Självklart menade jag det.

Panasonic använder LG paneler och planerar att släppa 65" 4K Oled detta år.

Då lyckades LG med sin början att sälja sina paneler som dom meddelat tidigare.

http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-4k-oled-201501073969...

Panasonic planerade också tillverka sina egna OLED-paneler i deras anläggning i Himeji. Men deras och Sonys OLED-satning verkar hamna hos Japan Display istället och inte handla om större paneler. Himeji producerar fortfarande LCD och är den gamla IPS-Alpha-anläggningen som tidigare omfattade Hitachi också. På OLED och större paneler blir det inte så mycket konkurrens, många vill inte göra några investeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Samsung vet nog vad dom talar om när dom säger att oled inte är redo. och seriöst, efter 10 år av bara snack kan man lika bra skrota skiten.

Va?

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Så med andra ord, vi måste vänta på att filmerna stödjer en större färgrymd och har 4K. Så det är alltså dags att köpa en 4K tv med quantum-teknik om cirka 5-10 år då? Synd om alla som köpte sin 4K tv nyligen.

Nja, om 5 år är det nog 8k som gäller.

Permalänk
Medlem

platt 55" med 4k skulle kosta ca 35kkr. när den hamnar närmare 15-20kkr så blir det riktigt intressant. kanske ett år bort.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Nu jävlar snackar vi. Får bli en apparat när plånboken är trevligare.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Var hittade SC prisuppgiften 38000 kr?

Upp!
Är det en konvertering av US riktpris (som LG officiellt inte tycks gått ut med än), vad blir det $4500, som nån på mässgolvet hävde ur sig eller vad är källan?

Undrar eftersom ingen annan än Sweclockers tycks ha nån info om priser på de nya modellerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om man kör passiv 3D så ja, då får man 540 rader per öga om man ser på en film i 1080p. Kör man däremot med aktiv 3D så får man full upplösning per öga. Dock är glasögonen för aktiv 3D svindyra. Jag har själv aktiv 3D på min, och glasögonen kostar 6-700kr/st. Dock tycker jag att skärpan är mycket bättre med aktiv 3D. Så passiv 3D i 4K lär nog bli både billigt och bra.

LG kör väl med passiv 3D(?)
LG är det enda som gäller för närvarande om man vill ha en OLED-TV.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Samsung vet nog vad dom talar om när dom säger att oled inte är redo. och seriöst, efter 10 år av bara snack kan man lika bra skrota skiten.

Utifrån din kommentar antar jag att du aldrig faktiskt tittat på en OLED.. om det är något som är framtiden så är det OLED, sjuka färger och om man dessutom får upp en upplösning på 4k så finns det inget annat som kan mäta sig med dom.. De smiskar upp plasma, crt, led, LCD rätt hårt!

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Nu när alla TV apparater kommer ha 4K upplösning, hur blir kvalitén på bilden gällande uppskalning från 576i eller 1080p?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9