Permalänk
Medlem

Problem med Telia

Haft Telia som operatör nu i snart 2 år och det har bara varit problem hela tiden! Vet inte om det bara är jag som upplever en fullständigt inkompetent kundtjänst?

För drygt 2 år sedan flyttade jag till lägenhet, ringde telia och besätllde DSL internet. De sa att det tog ca 4 veckor att få det inkopplat. Efter 4,5 veckor ringde jag och frågade och de sa bara kort att det vart försenat igen i 2 veckor. Hände fortfarande ingenting och jag ringde igen, då äntligen kom det en tekniker och kopplade in det.

Sedan flyttade jag igen och ringde och anmälde flytten, tog ytterliggare 3 veckor, utan försening dock, kudos till Telia!

Efter det ville jag uppgradera hastigheten, chattade med dem och de sa att den nya hastigheten skulle gälla efter 10 minuter. Tyckte det lät konstigt, de borde ju koppla in något på tele stationen? Mycket riktigt hände inget. Jag chattade igen med dem och då skulle det ta 1 månad. Jädra missbedömning på 10 minuter och en månad men men.

Sedan gick nätet upp och ner stup i kvarten och jag ringde telia igen, skulle få en smart gateway kostnadsfritt. De skickar 2 paket till mig, en med router och tele kabel samt ett till med en extra tele kabel. Fick även ett brev med en retur sedel och att jag sagt upp mitt abonnemang. Ringde igen och de sa att de råkat skicka ut retur sedel och råkat skicka en extra kabel till mig.

Sedan skulle jag brygga modemet, och bara där fick jag chatta 3 gånger med dem för att de skulle göra det ordentligt.

Och nu idag fick jag en faktura på 460kr, när jag använt ett erbjudande om at behålla mitt gamla pris(409kr) i 3 månader för att sedan gå över till 439kr. Alltså låg där en hyra på deras skit modem också, som de lovat skulle vara gratis. Fick ringa dem igen och fråga vad det var frågan om, och givetvis hade de klantat sig igen och skickat ut fel.

Fy fan vad jag är trött på dem, kan Telia inte göra någonting rätt? Vad håller de på med?

Förlåt om detta ligger i fel kategori.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är deras kundtjänst outsourcad, nu har jag inte haft Telia själv men om man tittar på hur dålig support många andra operatörer har blir jag inte direkt förvånad.

Det är förmodligen taskig kommunikation mellan bolagen.

Permalänk
Medlem

1. Telia support tekniker skall remote kunna ställa in din hastighet på DSLAM på telestationen, det skall ta max 10min OM hårdvaran på stationen stödjer den hastighet du ville uppgradera till, sen är det inte självklart att du får ut den hastigheten pga telefonkablens kvalité och längd.

2. När jag bryggade min Telia Router/modem för Fiber så ringde jag å de var fixat på ett 5min samtal, kön var inte så farligt lång då.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Förmodligen är deras kundtjänst outsourcad, nu har jag inte haft Telia själv men om man tittar på hur dålig support många andra operatörer har blir jag inte direkt förvånad.

Det är förmodligen taskig kommunikation mellan bolagen.

Det skulle förklara en del, men sp ofattbart dålig kan den ju inte vara.

Skrivet av WDac:

1. Telia support tekniker skall remote kunna ställa in din hastighet på DSLAM på telestationen, det skall ta max 10min OM hårdvaran på stationen stödjer den hastighet du ville uppgradera till, sen är det inte självklart att du får ut den hastigheten pga telefonkablens kvalité och längd.

2. När jag bryggade min Telia Router/modem för Fiber så ringde jag å de var fixat på ett 5min samtal, kön var inte så farligt lång då.

Jaha, ja han sa 10 minuter som sagt sen var det en månad som gällde.

När jag ringde skulle det ta ca 30-40 minuter. Efter en timme ringde jag igen och då hade de missat att göra det. Sen funkade det ändå inte, jag ringde igen och de bryggade den på ca 20 minuter.

Permalänk
Medlem

Tragiskt men sant, Telias support är inte vad den borde vara.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Alltid fått förväntad support från Telia.

Flytta gick klockrent, hade internet på nya stället när det skulle (adsl).
Ringde en eftermiddag och ville öka till högre hastighet, kom igång 00:00 som de sa.
Fick en dålig teleledning bytt inom samma vecka (packetloss, dålig kontakt).

Dold text

Du måste ju bo någonstans där det är omöjligt att hitta en ledig tekniker.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att alla telebolag har sina brister. Min bild av telia är att de är en av de bättre. De konkurrerar inte med pris utan med kvalitet. Självklart finns det mindre begåvade anställda även på Telia och ibland har man oflyt och hamnar hos någon som har sin första dag på jobbet. Men min bild är att Telia generellt sett är lite bättre. Vad jag förstått så har de i alla fall inte lika många ärenden hos ARN som t ex COMHEM.

Permalänk
Medlem

Telia har investerat absolut minimalt vad de kunnat i sin kundsupport. Detta är ett välkänt faktum.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Telia är urdåliga på nästan allt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det är exakt samma med Bredbandsbolaget. Tekniska nivån är otroligt ojämn. Igår när jag ringde och skulle ha hjälp med att öppna portar så tog det honom först 10 min(!) att ens komma fram till sidan för inställningarna. Sedan hävdade han att han omöjligt kunde hjälpa mig om han inte fick min publika IPv4-adress och den kunde han ABSOLUT inte se... Jag var inte hemma vid tillfället så var lite svårt för mig också. Men kom igen BBB ser inte sin egna IP-nummer?

Har varit så otroligt mycket annat också genom åren, men tror inte detta är unikt för någon KS. Ju större, desto fler sopor som inte har någon koll alls som jobbar där.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vart bor du? Tänkte bara på varför du måste ha just Telia i både gamla och nya lägenheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jag var inte hemma vid tillfället så var lite svårt för mig också. Men kom igen BBB ser inte sin egna IP-nummer?

Om du har ett stadsnät så ger bara tjänste leverantören ip nät till dem för att sedan dela ut eftersom DHCP sköts av stadsnäten eller öppna näten. De har faktiskt ingen koll alls vilka kunder det går till specifikt.

Sedan själva tråden i sig, om man kollar supportjobb, t.ex platsbanken på Arbetsförmedlingen så är de enda kraven erfarenhet av support jobb, sedan är det bara en bonus eller meriterande om personen har nätverkskunskaper eller är intresserad av det. Problemet är att ingen som har kompetensen eller har pluggat nätverk vill sitta och svara telefon hela dagen. Så det är svårt för dem att fylla kompetensen och de som har det blir oftast flyttad över till support mot företags kunder för företags tjänster kostar mer än privat tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Alltid fått förväntad support från Telia.

Flytta gick klockrent, hade internet på nya stället när det skulle (adsl).
Ringde en eftermiddag och ville öka till högre hastighet, kom igång 00:00 som de sa.
Fick en dålig teleledning bytt inom samma vecka (packetloss, dålig kontakt).

Dold text

Du måste ju bo någonstans där det är omöjligt att hitta en ledig tekniker.

Jag bor ute på landet i en håla med 4-500 personer ungefär, mestadels över 60-70 så tror inte så många använder nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om du har ett stadsnät så ger bara tjänste leverantören ip nät till dem för att sedan dela ut eftersom DHCP sköts av stadsnäten eller öppna näten. De har faktiskt ingen koll alls vilka kunder det går till specifikt.

Sedan själva tråden i sig, om man kollar supportjobb, t.ex platsbanken på Arbetsförmedlingen så är de enda kraven erfarenhet av support jobb, sedan är det bara en bonus eller meriterande om personen har nätverkskunskaper eller är intresserad av det. Problemet är att ingen som har kompetensen eller har pluggat nätverk vill sitta och svara telefon hela dagen. Så det är svårt för dem att fylla kompetensen och de som har det blir oftast flyttad över till support mot företags kunder för företags tjänster kostar mer än privat tjänster.

Jo det är klart, men någon slags standard måste de väl ha på intern utbildningen?

Jag själv jobbar som telefonist på en nummerupplysning och telefon förmedlare och här var det en jäkla massa krav för att ens komma in, sedan var det svin mycket utbildning.

Permalänk
Medlem

Åh fy fan vad jag är lyckligt lottad som har fiber från Ownit på 100 gb som är gratis. Inte ett enda upplevt knas på två år.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Det var någon här som hade kommit på att om man ringde supporten (tror det var tele2) på helger eller kvällar, så var det tydligen extrajobbande högskolestudenter som svarade, då det fanns i alla fall en chans att den man pratade med hade gått ut grundskolan med något godkänt betyg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om du har ett stadsnät så ger bara tjänste leverantören ip nät till dem för att sedan dela ut eftersom DHCP sköts av stadsnäten eller öppna näten. De har faktiskt ingen koll alls vilka kunder det går till specifikt.

Sedan själva tråden i sig, om man kollar supportjobb, t.ex platsbanken på Arbetsförmedlingen så är de enda kraven erfarenhet av support jobb, sedan är det bara en bonus eller meriterande om personen har nätverkskunskaper eller är intresserad av det. Problemet är att ingen som har kompetensen eller har pluggat nätverk vill sitta och svara telefon hela dagen. Så det är svårt för dem att fylla kompetensen och de som har det blir oftast flyttad över till support mot företags kunder för företags tjänster kostar mer än privat tjänster.

Nope, inget stadsnät. Det är HSB-lägenhet och där är BBB avtalspartner som har hand om all deras fiber. Det har dessutom inte varit något problem tidigare när jag pratat med support om detta vid två andra tillfällen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ringde en gång telia support. Under samtalet bad killen hos telia att jag skulle stata om routern... som sköter min telefoni... som jag ringre ifrån... vilket killen visste. Han ringde aldrig tillbaka.

Då hade jag väntat över 60 minuter att komma fram och fick snällt vänta en timme till.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

ja, det är ju otroligt lätt att skylla ifrån sig på någon annan.
Klart att någon ibland inte tänker på att du ringer från en voip-tjänst och ber dig starta om utrustningen. Men du visste kanske inte själv att du hade voip eftersom du faktiskt startade om modemet utan att påpeka detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

ja, det är ju otroligt lätt att skylla ifrån sig på någon annan.
Klart att någon ibland inte tänker på att du ringer från en voip-tjänst och ber dig starta om utrustningen. Men du visste kanske inte själv att du hade voip eftersom du faktiskt startade om modemet utan att påpeka detta?

Han visste. Vi diskuterade det under samtalet. Jag tänkte inte efter, utan i min naivitet så litade jag på att han visste vad han gjorde ... eftersom det liksom är det han är betald för att göra.

Hursomhelst, alla kan göra fel. Men då kontaktar man väl kunden tillbaka och ber om ursäkt (!?).

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Han visste. Vi diskuterade det under samtalet. Jag tänkte inte efter, utan i min naivitet så litade jag på att han visste vad han gjorde ... eftersom det liksom är det han är betald för att göra.

Hursomhelst, alla kan göra fel. Men då kontaktar man väl kunden tillbaka och ber om ursäkt (!?).

Telia ville att jag skulle starta om mitt modem när jag använde det för att ringa. Hon fråga snällt om hon kunde ringa min mobil I stället men eftersom telia inte har så bra mottagning här så gick inte det. Hon ringde så snällt upp efter omstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Telia ville att jag skulle starta om mitt modem när jag använde det för att ringa. Hon fråga snällt om hon kunde ringa min mobil I stället men eftersom telia inte har så bra mottagning här så gick inte det. Hon ringde så snällt upp efter omstarten.

Ja, så ska det vara. Jag fick ringa tillbaka och stå i kö ytterligare en timme, efter att ha väntat 20 minuter på ett samtal tillbaka.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Gjorde nyligen en jobbansökan hos Telia, för kundsupport. Jag, 20 år gammal, var tydligen överkvalificerad. Det kanske ger dig ett hum om vilken sorts människor de sätter i supporten?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Annars finns det flera tekniker jobb hos Telia i jönköping utannonserade eller har du för låg kompetens för den biten

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Annars finns det flera tekniker jobb hos Telia i jönköping utannonserade eller har du för låg kompetens för den biten

vem f-n vill flytta till vischan ute i Jönköping?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Moderator
Moderator

*rensat tråd*

Tog bort ett meningslöst inlägg vars enda syfte var att trolla, håll er till ämnet gott folk.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Telia är urdåliga på nästan allt.

Källa? Telia äger vad jag vet Sveriges (Europas?) största och stabilaste backendnät med grym peering till övriga världen (http://www.teliasoneraicmap.com/).
Deras tekniker vet vad de sysslar med och gör ett fantastiskt jobb med att minimera driftstopp. Jag har fiber via Telia och enda gången jag har haft avbrott är när det varit strömavbrott i kåken.

Sen att folk med xDSL inte fattar att det är telekabeln och/eller ens egna jack som är 100 år gamla som oftast är boven i dramat, och inte leverantören i sig och deras nät, som är problemet är bara tragiskt.

Sen håller jag med en del andra här, ibland kommer man till en dålig supportkille eller tjej som inte vet vad en TP-kabel är, men ibland kommer man till vassa personer som vet vad de pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Sen håller jag med en del andra här, ibland kommer man till en dålig supportkille eller tjej som inte vet vad en TP-kabel är, men ibland kommer man till vassa personer som vet vad de pratar om.

Vilket telefonnummer har du ringt? De ~12 gångerna jag ringt dem har jag nog i snitt väntat i telefonkö 30 minuter per gång och alltid kommit till en person som tydligen aldrig sett en router i sitt liv och läser ur en pärm (eller bläddrar frenetiskt efter rätt sida i pärmen).

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Åh fy fan vad jag är lyckligt lottad som har fiber från Ownit på 100 gb som är gratis. Inte ett enda upplevt knas på två år.

Det säger väl ingenting hur nivån på deras telefonsupport är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Tragiskt men sant, Telias support är inte vad den borde vara.

Skrivet av Igelkott:

Telia är urdåliga på nästan allt.

Skrivet av ggwp:

Vilket telefonnummer har du ringt? De ~12 gångerna jag ringt dem har jag nog i snitt väntat i telefonkö 30 minuter per gång och alltid kommit till en person som tydligen aldrig sett en router i sitt liv och läser ur en pärm (eller bläddrar frenetiskt efter rätt sida i pärmen).

Det är väldigt intressant att det kan vara så olika upplevelser.

Jag har telia fiber och har haft med deras support att göra när fibern skulle kopplas på, och direkt efter samtalet sa jag till min fru - Fy f*n vilken bra support. Och det kom verkligen från hjärtat.

Vi pratade om problemet, och killen var verkligen kunnig.
Och efter en överenskommelse att jag skulle starta om allting, och att dom skulle ringa upp om 30min.

Efter 30min ringer mobilen och nu är det en kvinna som hälsar från killen jag pratat med tidigare och säger att nu skall allt funka som det skall, hon stannar kvar i luren för att låta mig kolla så allt funkar.

Sen dess har allting rullat på.

Kommer jag till en dålig support, så lägger jag bara på luren och ringer upp igen, till sist kommer man till rätt person. Är det lång väntetid, slår jag på högtalartelefonen och gör någon roligare under tiden.

Så det är rätt intressant att det kan vara så olika upplevelser.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]