Permalänk

Byta OS

Yo, när ny dator skulle byggas så blev budgeten lite tight och para till win8 fanns inte. Så nu är planen att köra linux tills jag får råd med ett win8 och sedan installera win8. Men nu till frågan:

Hur kommer hårdisken/SSD reagera på att man byter från linux till windows? kommer det fungera eller måste jag formatera om dom?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Yo, när ny dator skulle byggas så blev budgeten lite tight och para till win8 fanns inte. Så nu är planen att köra linux tills jag får råd med ett win8 och sedan installera win8. Men nu till frågan:

Hur kommer hårdisken/SSD reagera på att man byter från linux till windows? kommer det fungera eller måste jag formatera om dom?

Det är bara att formatera hårddisken i windows installationsprogram, (där du väljer hårddisk att installera på.)
Sen kör du för kung och fosterland.
Annars får du skapa ytterliggare en partition, och köra dualboot.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det är bara att formatera hårddisken i windows installationsprogram, (där du väljer hårddisk att installera på.)
Sen kör du för kung och fosterland.
Annars får du skapa ytterliggare en partition, och köra dualboot.
/Lifooz

så man måste radera all data på den när man byter OS?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver inte radera data om du installerar via t.ex. usb sticka, som körs från windows. Man brukar kunna välja att skapa en volym utifrån en befintlig men bara använda "tomt" utrymme.

Om du vill köra windows, varför inte bara fortsätta använda den version du har tills du kan uppgradera?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av utsatt_unge496:

så man måste radera all data på den när man byter OS?

Ni blir tvungen att byta filsystem när ni byter från Linux till Windows. Så ja, det blir en sorts radering.
Man börjar om från början alltså. Windows NTFS och Linux ext4 filsystem är inte kompatibla med varandra.

När ni installerar Linux, så skapas en eller ett par *nix-partitioner som då huserar operativsystem och användarkonton.
Innan ni installerar Windows, så säkerhetskopiera alla dokument och filer ni vill spara till en extern disk eller ett USB-minne. Försäkra er också om att allt finns där genom att testa säkerhetskopian på en annan dator.
När ni sedan skall installera Windows, så startar ni helt sonika upp på Windows installationsskiva och väljer att radera alla gamla partitioner.
Sedan kommer Windows att skapa egna partitioner på den tomma disken.
Kopiera tillbaks alla dokument och filer till er dokumentmapp i ert nya Windows-konto.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Låter som en rätt dålig idé med tanke på att du verkar ha noll koll på linux. Kanske bättre att vänta tills du fixat windows.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Låter som en rätt dålig idé med tanke på att du verkar ha noll koll på linux. Kanske bättre att vänta tills du fixat windows.

Påstår du att jag är för dålig för Linux :,(

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

stoppa i en ubuntu skiva och kör du klarar dig tills du får ditt windows och sedan tyvärr tror jag att det är lättast för dig att formatera om för att installera windows.

Har du flera hårddiskar i hade jag kopplat ur de du INTE ska ha operativsystemet på vid installation för att försäkra dig om att du inte kan ta bort viktig data.

MVH
Jocke

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Låter som en rätt dålig idé med tanke på att du verkar ha noll koll på linux. Kanske bättre att vänta tills du fixat windows.

Skrivet av utsatt_unge496:

Påstår du att jag är för dålig för Linux :,(

Ta en titt i följande tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

Och så kan jag tillägga att svårigheten beror på valet av distribution.
Väljer man till exempel Gentoo, Arch eller LFS, bör man ha en hel del kunskaper, tålamod och ett sinne för felsökning.
Väljer man till exempel Mint, Ubuntu eller Debian, så har man en god upplevelse från installation till färdig användning. Även om man inte kan så mycket om datorer.
En bekant till mig som är helt novis på datorer, och vet knappt hur man använder tangentbordet, klarade av att installera och köra Ubuntu.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Vill du spara data från ditt Linux OS, spara det på en annan Disk då eller USB sticka.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Påstår du att jag är för dålig för Linux :,(

Ingen är för dålig för att köra Linux.
Min gamla mormor kör Linux. Hon behöver betydligt mindre hjälp nu än när hon körde Windows.

Läs igenom guiderna här och bilda dig en egen uppfattning om vilken skrivbordsmiljö som kan passa dig och sedan vilken distribution du vill köra.

Alla populära distributioner går att köra live, så du kan testa utan att installera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)