Köpa ny SSD från butik idag, är 850 Serien drabbad av buggen ?

Permalänk
Medlem

Köpa ny SSD från butik idag, är 850 Serien drabbad av buggen ?

Bekant vill ominstallera laptop, och då såklart har jag rekommenderat SSD att köpa , men ser inte någonstans detaljer kring detta :
http://www.sweclockers.com/nyhet/19362-samsung-840-och-840-ev...

Dvs, är det bara 840 och 840 Evo som har problem, eller har även 850 Evo liknande problematik då det är TLC baserat, även om 3D Nand ?

Med fixen för 840 Evo, tycker ni ändå det kan vara värt risken att köpa det ?

Tackar för feedback !

Permalänk
Medlem

Ingen har problem. Det var en bugg som fixades nästan omedelbart när den upptäcktes av en enkel patch.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung SSD 840 EVO 500GB, jag har inga problem med den och den fick jag utbytt på garanti i våras, då jag hade en äldre modell innan som var VÄLDIGT drabbad av prestanda och funktions problem. men efter garanti bytet mot den nyare modellen så har jag inte haft några problem alls. SSDn jag hade tidigare hette nog om jag minns rätt 830 EVO eller Basic. men på garantin blev utbytt utan problem mot en 840 EVO, vilket jag reagerade på att utbytes disken var en bättre och lite dyrare modell, samt även nyare, 840 EVO fanns inte när jag köpte min första Samsung 500GB disk, som jag tror hette 830 EVO eller Basic.

och jag har kört med denna 840 EVO 500GB i snart ett år utan problem. den som byttes ut på garantin blev inte ens 12 mån gammal innan den gav upp.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Tror jag vågar påstå att med tanke på 40nm TLC vs <20nm MLC så har 850 EVO disken fler elektroner per nivåer (även med TLC) än dagens MLC 2D NAND. Och det är läckaget och den smala toleransen av detta som orsakade 840 EVO buggen.
3D Nandet har dessutom en kraftigt förbättrad design i hur den lagrar elektroner, så den är även där ännu mer skyddad mot liknande fel.

Sen att 850 EVO disken är otroligt snabb i TWC läge gör det inte fel heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

SSDn jag hade tidigare hette nog om jag minns rätt 830 EVO eller Basic.

Det finns ingen "EVO" 830, och "Basic" är förpackningen den kom i, inte någon "disk version". Om jag fick bytt ut en 830 mot motsvarande 840 EVO hade jag tyckt att det var ett byte till det sämre. Men så länge du är nöjd, är allting väl.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns ingen "EVO" 830, och "Basic" är förpackningen den kom i, inte någon "disk version". Om jag fick bytt ut en 830 mot motsvarande 840 EVO hade jag tyckt att det var ett byte till det sämre. Men så länge du är nöjd, är allting väl.
B!

Ååå de gamla goa 830. upp till 6PB skrivtålighet (eller ja... den dog däromkring). De var goa diskar de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det finns ingen "EVO" 830, och "Basic" är förpackningen den kom i, inte någon "disk version". Om jag fick bytt ut en 830 mot motsvarande 840 EVO hade jag tyckt att det var ett byte till det sämre. Men så länge du är nöjd, är allting väl.
B!

https://www.inet.se/produkt/4304515/samsung-ssd-basic-840-ser...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Först och främst. Vi snackade om 830, så din länk saknar relevans.
Om vi sen går vidare och synar det du försöker bevisa med din länk, så är "840" släppt i ett par olika versioner.840, 840 Evo, och 840 Pro.
"Basic" som diskarna oftast annonseras ut som är grossistens sätt att beskriva vilken förpackning det handlar om. Laptop, Desktop och Basic är helt enkelt vilken extra utrustning man får i paketet. Det finns ingen SSD som heter "Basic" i Samsungs lineup.
Så "hette" disken något av dina alternativ var det 830.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag klickade hem en 850 Evo på 500 GB häromdagen efter att ha läst bl a Anandtech's review.
Har inte fått hem den än.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Ingen har problem. Det var en bugg som fixades nästan omedelbart när den upptäcktes av en enkel patch.

Njae, de fixade en av diskarna relativt snabbt. Jag har fortfarande inte fått en patch till min 840.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Njae, de fixade en av diskarna relativt snabbt. Jag har fortfarande inte fått en patch till min 840.

Jag hittade en patch till min 840 EVO inom ett par dagar att media blev tokiga i nyheten. Hade aldrig haft några problem innan dess och patchade på 2 minuter. Har du kollat med magician?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag hittade en patch till min 840 EVO inom ett par dagar att media blev tokiga i nyheten. Hade aldrig haft några problem innan dess och patchade på 2 minuter. Har du kollat med magician?

Han menar på att buggen finns till vanliga 840. Samsung anser helt uppenbart att den inte gör det / att det inte är ett problem, eftersom de inte släppt motsvarande patch till de diskarna.
Jag har ingen så jag kan inte uttala mig om vem som har rätt / fel i frågan. Däremot är det ju inte speciellt svårt att fixa det på egen hand om det nu är så att buggen finns. Att köra en mjukvara som tvingar omskrivning en gång om året är inte ett stort problem...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Han menar på att buggen finns till vanliga 840. Samsung anser helt uppenbart att den inte gör det / att det inte är ett problem, eftersom de inte släppt motsvarande patch till de diskarna.
Jag har ingen så jag kan inte uttala mig om vem som har rätt / fel i frågan. Däremot är det ju inte speciellt svårt att fixa det på egen hand om det nu är så att buggen finns. Att köra en mjukvara som tvingar omskrivning en gång om året är inte ett stort problem...
B!

Samsung har erkänt att buggen finns också på 840 basic modellen och håller på fixa fram en fix. Men det var månader sen och ingen fix har synts till.
http://www.pcper.com/news/Storage/Samsung-Germany-acknowledges-840-Basic-performance-slow-down-promises-fix

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Mer än jag visste. Om Samsung erkänt att buggen finns är det ju inte annat än en tidsfråga. Tog ju som bekant ett tag att få fram fixen till EVO'n med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag klickade hem en 850 Evo på 500 GB häromdagen efter att ha läst bl a Anandtech's review.
Har inte fått hem den än.

Kör den som systemare här. Så köpte jag en 1 TB likadan för storage. Bra skit.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K