Sony demonstrerar Google Glass-utmanaren Smarteyeglass Attach

Permalänk
Melding Plague

Sony demonstrerar Google Glass-utmanaren Smarteyeglass Attach

Google är inte ensamma om att se en framtid med smarta glasögon. På CES 2015 rullar Sony ut den egna motsvarigheten Smarteyeglass Attach, som även kan fästas på vanliga bågar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Namnet liksom smör i munnen glider och rullar av tungan... och sätter sig i halsen.

Permalänk
Medlem

Att de kan fästas på glasögonen är ju väldigt bra då många har glasögon, men kanske man kan få en slipad version av google glass?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Med Sony's fantastiska säkerhet så skulle jag undvika att köpa produkter därifrån för en sådan här sak.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem

Det slog mig nu att trenden med kroppsburna elektroniska enheter i mångt och mycket liknar trenden med VR som kom på 80-90talet.
En fin tanke med tillhörande massiv känsla av drömmar och framtidsvisioner och 10-15 år för tidigt för tekniken är inte på långa vägar mogen för dessa tankeexperiment ännu.

Edit:
Eller så kan man omformulera det med lite mer positiva ordalag. Man hoppas givetvis på att teknikerna ska flyga ut fullfjädrade ur fabrikerna nästan omedelbart och tålamodet är inte anpassat till verkligheten ;).
Det blir nog bra om man bara ger det lite tid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det slog mig nu att trenden med kroppsburna elektroniska enheter i mångt och mycket liknar trenden med VR som kom på 80-90talet.
En fin tanke med tillhörande massiv känsla av drömmar och framtidsvisioner och 10-15 år för tidigt för tekniken är inte på långa vägar mogen för dessa tankeexperiment ännu.

Håller med, och det är även så jag känner inför touchskärm på annat än rena mobiler och tablets. Men där verkar jag ha fått hyffsat rätt då tillverkningen av touchskärmar till laptops verkar fasas ut allt mer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Håller med, och det är även så jag känner inför touchskärm på annat än rena mobiler och tablets. Men där verkar jag ha fått hyffsat rätt då tillverkningen av touchskärmar till laptops verkar fasas ut allt mer.

Samma här, innan de blir en "ordentligt" feedback på touch skärmar och man nästa med samma säkerhet kan röra fingrarna över den som över ett tangentbord så står jag hällst över.

Permalänk
Relik 📜

Kan hälsa att min subjektiva upplevelse här var.. well, inget vidare. Det känns påklistrat och konstigt att behöva fokusera om på miniskärmen samtidigt som jag "cyklar" eller "golfar", och jag har svårt att se konceptet slå igenom ordentligt. Sony kanske gör otroliga framsteg innan det blir skarp produkt, dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Kan hälsa att min subjektiva upplevelse här var.. well, inget vidare. Det känns påklistrat och konstigt att behöva fokusera om på miniskärmen samtidigt som jag "cyklar" eller "golfar", och jag har svårt att se konceptet slå igenom ordentligt. Sony kanske gör otroliga framsteg innan det blir skarp produkt, dock.

Man får hoppas, sen har det säkert lite med vana att göra, dock kan det bli struligt när man göra saker som kräver mer fokus som te.x cykla i högre hastigheter och borde hålla fokus på andra saker, speciellt i downhill och liknande.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt lovande ut med en utmanare till google som bara vill ha allt i molnet. Jag som seglar skulle jättegärna ha en HUD, men det kräver att man kan vara offline och bara kanske hämta data från en mobil eller wifi ombord utan att nå internet.

Typ detta som redan går att köpa idag fast för konsumenter alltså:

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Ser riktigt lovande ut med en utmanare till google som bara vill ha allt i molnet. Jag som seglar skulle jättegärna ha en HUD, men det kräver att man kan vara offline och bara kanske hämta data från en mobil eller wifi ombord utan att nå internet.

Typ detta som redan går att köpa idag fast för konsumenter alltså:
http://www.thedailysail.com/files/editorial/14_4/Afterguard-V...

Kan tänka mig att det skulle vara riktigt underbart!

Permalänk
Avstängd

Jag läste smartassglass, haha.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

då må de ju klara regn, snö.lera och - 25 grader om de ska nå målgruppen de tänkt.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

men dem är också fula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

men dem är också fula.

Syftar du på enheten eller glasögonen?
Om du menar glasögonen så är detta produkten för dig då du kan välja precis vilka glasögon du vill.

Permalänk
Medlem

Jag låter nog förbaskat negativ, men jag kan inte se dessa glasögon och augmented reality som något för gemene man. Det sa man väl om mobiler en gång i tiden också men dessa "glasses" verkar otympliga och användningsområdena kan inte vara mycket större än för en vanligt mobiltelefon. Jag kan tänka mig kanske 3-4 saker att ha dem till men det är inte mycket.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself