A4WP visar trådlös laddning med Rezence

Permalänk
Melding Plague

A4WP visar trådlös laddning med Rezence

Det blåser upp till strid om framtiden för trådlös batteriladdning. Etablerade Qi utmanas av den nya standarden Rezence, som lovar bättre prestanda och enklare användning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vara coolt med trådlös laddning med samma räckvidd som Wi-Fi

Permalänk

Så hittar man samtidigt denna i kanten: http://www.swedroid.se/mcdonalds-satsar-pa-tradlosa-qi-laddni...

Doh!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Går laddningen via NFC?

Permalänk
Medlem

Alltså. Detta med trådlös laddning visar ju egentligen hur långt teknikutveckligen kommit och ännu finns det så mycket mer vi kommer få se och uppleva.
Fantastiskt och alldeles underbart.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Testpilot
Skrivet av foh668:

Går laddningen via NFC?

NFC är för kommunikation (Near Field Communication) så det har inte med laddning att göra, det är två skilda grejer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Skulle vara coolt med trådlös laddning med samma räckvidd som Wi-Fi

Det har testats förut. Nikola Tesla hette han som experimenterade.

Här är en s.k Tesla coil

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Skulle vara coolt med trådlös laddning med samma räckvidd som Wi-Fi

Inte lika lång räckvidd som en router, men en bra början

http://www.engadget.com/2015/01/05/energous-wattup-wireless-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Inte lika lång räckvidd som en router, men en bra början

http://www.engadget.com/2015/01/05/energous-wattup-wireless-c...

Han skickade strömmen runt 30 meter som längst, det är väl inte så illa

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Kör Qi idag med en Nokia, funkar hur smidigt som helst, räckvidden sträcker sig någon centimeter över laddaren, laddare finns det väldigt gott om dessutom. Vill man snåla kan man ta via ebay, en laddpuck för 35kr funkar prima.

Vet inte riktigt hur mycket "enklare" det kan bli...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Detta känns ju som något bättre lösning. Men man får väl se vilken teknik som vinner i slutändan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Verkligen konstigt att det här med trådlös laddning inte har slagit igenom än. Vid det här laget var jag övertygad om att det skulle finnas på diverse caféer, flygplatser, hårsalonger etc, etc. Framförallt vattentåliga telefoner typ Xperia Z borde ju ha det som standard för att slippa onödiga laddningsluckor som riskerar att börja läcka med åren. Kompletteras det dessutom med trådlös dataöverföring kan luckorna skippas helt.

Det är ju knappast nån ny, avancerad teknik heller. Samma teknik med magnetiskt inducerad laddning används dagligen i generatorer och transformatorer och upptäcktes på 1800-talet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_induction

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem

Vad händer ifall man lägger t.ex 2st mobiltelefoner på varandra? Får den underst överström eller laddas bara 1 eller laddas båda 2 på nåt vis?

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning , sounds great.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

NFC är för kommunikation (Near Field Communication) så det har inte med laddning att göra, det är två skilda grejer.

Jo jag vet att NFC är för kommunikation men det ena utesluter inte det andra när man inte har fulla fakta. Min tanke var mer vilka mobiler som den trådlösa laddningen skulle kunna användas till.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit smidigt att ladda laptopen trådlöst. Bara komma hem och lägga den på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Vad händer ifall man lägger t.ex 2st mobiltelefoner på varandra? Får den underst överström eller laddas bara 1 eller laddas båda 2 på nåt vis?

Det fungerar så att ett magnetfält skapas i dockningsplatsen för att sedan flytta elektroner i batteriet och ladda det. Telefonerna kommer att laddas så länge telefonerna inte hamnar utanför magnetfältet. Så för att svara på din fråga. Ja båda kommer att laddas så länge dom inte kommer så högt upp att magnetfältet tappar sin verkan.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av foh668:

Jo jag vet att NFC är för kommunikation men det ena utesluter inte det andra när man inte har fulla fakta. Min tanke var mer vilka mobiler som den trådlösa laddningen skulle kunna användas till.

Rezence som nyheten handlar om är en helt ny standard så enbart mobiler med stöd för just Rezence kan laddas på det här sättet, nuvarande mobiler med Qi funkar exempelvis inte.

NFC är sen en annan sak så man kan inte säga att telefoner med NFC går att ladda trådlöst utan en mobil kan mycket väl ha enbart NFC och inte ha stöd för någon form av trådlös laddning. Här kan du de båda spolarna för NFC och Qi i Nexus 4, de sitter i varandra på just den telefonen men systemen hör inte ihop utan går att implementera var för sig: https://www.ifixit.com/Teardown/Nexus+4+Teardown/11781#s42123

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Trådlös laddning är fantastiskt och nya Qi standarden (bakåtkompatibel) ska ge högre räckvidd också. så mycket skönare än att plugga in sladden hela tiden och mindre slitage på usb porten... Och att det tar lite längre tid att ladda spelar oftast ingen roll eftersom man nästan alltid laddar sin telefon över natten ändå och spelar det roll är ju USB porten ett krav som måste finnas enligt EU regler...
Fördelen med den här standarden är ju att fler saker kan laddas på samma "laddstation"

Hur väl det här fungerar och slår igenom får vi se men så långsamt som Qi tyvärr verkar växa blir det väl tyvärr en mindre hit än vad det borde vara.
Men har för mig att det var tal om att de senaste chipsen ska fungera för båda standarderna... Spelar mig ingen större roll så länge det är trådlös laddning!
Och än så länge rör det sig om så små effekter att det effektiviteten bara behöver vara ok...

Permalänk
Medlem

Vad pratar vi för verkningsgrad och hur är den jämnfört med de redan etablerade konkurrenterna PMA och Qi?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kör Qi idag med en Nokia, funkar hur smidigt som helst, räckvidden sträcker sig någon centimeter över laddaren, laddare finns det väldigt gott om dessutom. Vill man snåla kan man ta via ebay, en laddpuck för 35kr funkar prima.

Vet inte riktigt hur mycket "enklare" det kan bli...

Om man vill bränna ner hemmet kan man ju köpa nån billig laddpuck från ebay, finns en anledning till varför de är så billiga.. typ avsaknad av diverse skyddskomponenter. CE är även china export.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Skulle vara coolt med trådlös laddning med samma räckvidd som Wi-Fi

Förutom då att strålningsstyrkan skulle hamna på absurda nivåer. Om man oroar sig för mobilmaster , så skulle man faktiskt få fog för din oro om trådlös laddning skulle ha samma räckvidd som wifi. Den strålstyrkan skulle vara större än den runt högspänningsledningar, inte att rekommendera att ha i vad mans hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Förutom då att strålningsstyrkan skulle hamna på absurda nivåer. Om man oroar sig för mobilmaster , så skulle man faktiskt få fog för din oro om trådlös laddning skulle ha samma räckvidd som wifi. Den strålstyrkan skulle vara större än den runt högspänningsledningar, inte att rekommendera att ha i vad mans hem.

Skickades från m.sweclockers.com

äääh vara lite grönskimrande är väl inte så farligt?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kanske är relativt ensam om det på det här forumet, men trådlös laddning känns som en sån där "varför"-grej, åtminstone i dagsläget då det mest bara verkar stjälpa mer än vad det faktiskt hjälper.

Kanske är mer bekvämt i framtiden.

Permalänk

Apple uppfinner nog trådlös laddning när iphone6s kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av mikegnorp:

Apple uppfinner nog trådlös laddning när iphone6s kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Yepp, ofcourse. De "uppfinner" det som vanligt xD Och sedan säger att det är revolutionerande och att de är först med det..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mikegnorp:

Apple uppfinner nog trådlös laddning när iphone6s kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Största problmet blir att dom säkert kör egen lösning, precis som deras laddningskontakt.

Så blir ännu mer fragmenterat på marknaden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Kanske är relativt ensam om det på det här forumet, men trådlös laddning känns som en sån där "varför"-grej, åtminstone i dagsläget då det mest bara verkar stjälpa mer än vad det faktiskt hjälper.

Kanske är mer bekvämt i framtiden.

Framtiden är redan här. Har trådlös laddning på min s5 och det är helt underbart. Inget mer fipplande med kabeln och luckan när man lägger sig på kvällen, bara lägga nallen på sin plats och "pling-plong" går laddningen igång. Har man en gång haft trådlös laddning förstår man att det är så här det skall vara.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Framtiden är redan här. Har trådlös laddning på min s5 och det är helt underbart. Inget mer fipplande med kabeln och luckan när man lägger sig på kvällen, bara lägga nallen på sin plats och "pling-plong" går laddningen igång. Har man en gång haft trådlös laddning förstår man att det är så här det skall vara.

Men då har du bytt bakstycke va? Sitter också på en S5:a, och om jag förstått det rätt så stöds trådlös laddning inte från fabrik utan man måste köpa till ett tjockare bakstycke?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Skrivet av Azrof90:

Men då har du bytt bakstycke va? Sitter också på en S5:a, och om jag förstått det rätt så stöds trådlös laddning inte från fabrik utan man måste köpa till ett tjockare bakstycke?

Det är något tjockare. Om du skall skaffa så se till att du får det svarta. Det vita har en annan yta och telefonen blir lika hal som orginalet.

Skickades från m.sweclockers.com