Corsair trimmar Dominator Platinum DDR4 till 3 400 MHz

Permalänk
Melding Plague

Corsair trimmar Dominator Platinum DDR4 till 3 400 MHz

Höga klockfrekvenser är bara förnamnet när Corsair lanserar nya DDR4-minnen i serien Dominator Platinum, dessutom med handplockade kretsar för extrema överklockare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vill man ha det bästa så! Fast sen kan man undra över den faktiska prestanda ökningen för senarion där man redan kör quad-channel!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

Priset var minst sagt hårresande. Hur stor skillnad mot lägre klockade minnen märker man egentligen?

Permalänk
Medlem

det börjar hända saker med ddr4 stickorna men vart är 16gb stickorna? (eller 32Gb) högre densitet var väl en av sakerna som skulle komma med ddr4
Blir nog bra med ddr4 när skytrail-e dyker upp som blir min nästa uppgradering ,innan känns det meningslöst med uppgradering ,fler sata-portar m.2 givetvis & ddr4a annars knappt någon skillnad sen x79

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Priset var minst sagt hårresande. Hur stor skillnad mot lägre klockade minnen märker man egentligen?

Inte mycket om ens nått denna model är somsagt för överklockare men när man redan kör allt annat på max oc så kanske det finns nån skillnad! Känns mest som "skryt" model innan apuerna kommer till ddr4.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Vill man ha det bästa så! Fast sen kan man undra över den faktiska prestanda ökningen för senarion där man redan kör quad-core!

nja integrerad grafik kommer ju kunna utnytja det en hel del när det kommer kretsar för det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Detta lär bli intressant sen när AMD APU och intels Iris kommer med stöd för DDR4..

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk

Alltså 10 000 kr !!! vem ger så mycket ??? Ingen av den stora skaran personer.

Till o med 5000 kr är dyrt.

Sen om man jämför med teknik m.m och vad man får för 5000 Kr. T.E.X en bra CPU eller ett Bra grafikkort.

Där sitter några få komponenter på en liten yta.

Sen har man ju sett tester att man behöver ju inte högre hastighet i dag när det kommer till spel m.m
Var någon sida jag såg där 1333 Mhz var inte mycket sämre än 1800 MHz

Sen vi som vill en då ha över 3000 Mhz för drömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Alltså 10 000 kr !!! vem ger så mycket ??? Ingen av den stora skaran personer.

Till o med 5000 kr är dyrt.

Sen om man jämför med teknik m.m och vad man får för 5000 Kr. T.E.X en bra CPU eller ett Bra grafikkort.

Där sitter några få komponenter på en liten yta.

Sen har man ju sett tester att man behöver ju inte högre hastighet i dag när det kommer till spel m.m
Var någon sida jag såg där 1333 Mhz var inte mycket sämre än 1800 MHz

Sen vi som vill en då ha över 3000 Mhz för drömma.

Dessa minnen är inte riktade till vanliga konsumenter. De är liksom framtagna specifikt för entusiaster som är villiga att betala prislappen.

Permalänk

Nu börjar det komma riktiga DRR4 minnen Men borde dom inte slå in i väggen snart? Jag menar en cpu t.ex går ju inte klocka hur högt som helst ju.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ase:

det börjar hända saker med ddr4 stickorna men vart är 16gb stickorna? (eller 32Gb) högre densitet var väl en av sakerna som skulle komma med ddr4
Blir nog bra med ddr4 när skytrail-e dyker upp som blir min nästa uppgradering ,innan känns det meningslöst med uppgradering ,fler sata-portar m.2 givetvis & ddr4a annars knappt någon skillnad sen x79

Skylake‑E?

Personligen tycker jag nog att X99/Haswell‑E ändå är ett rätt bra hopp från X79/Ivy Bridge‑E:

  • Åtta kärnor!

  • DDR4!

  • Fler SATA

  • Många fler SATA 6Gbit/s

  • USB 3.0

  • M.2

  • SATA Express

  • "Äkta" stöd för PCIe 3.0

Dock skulle jag också ha behållit X79 och väntat på Skylake‑E.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sjukt dyrt men ack so coolt att läsa om samt ev smådrömma lite..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Skylake‑E?

Personligen tycker jag nog att X99/Haswell‑E ändå är ett rätt bra hopp från X79/Ivy Bridge‑E:

  • Åtta kärnor!

  • DDR4!

  • Fler SATA

  • Många fler SATA 6Gbit/s

  • USB 3.0

  • M.2

  • SATA Express

  • "Äkta" stöd för PCIe 3.0

Dock skulle jag också ha behållit X79 och väntat på Skylake‑E.

Som sagt jag inväntar skylake-e för nästa uppgradering har i nuläget 2ssd +en ssd via pci-e 2 grafikkort 96gb ddr3 1600Mhz dubbla 8 kärniga xeon så känner inte att något är av intresse förrän skylake kommer ut, ddr4 högre densitet så blir det intressant, innan är det för liten skillnad för att uppgradera, fler sataportar(till vad?) så som sagt inväntar skylake-e då borde det finnas 16gb stickor & pcie-e 4 & snabbare processorer förhoppningsvis.
P.S har en server med x Tb hårdiskar så behöver ej fler sataportar av den anledningen
8 kärnor check
ddr4 ingen mening presterar samma i samma hastighet som ddr3 (men högre densitet till vettigt pris vore intressant)
Fler sata inget behov (fler pci-e linor däremot eller dotterkort med fler pci-e platser)
usb3 har en enhet som kräver usb3 annars funkar mus &TB & resterande lika bra på usb 2
M.2 vore trevligt men har inte sett någon Samsung xp941 till salu någonstans dom andra, så funkar en sata ssd lika bra
Sata express för många kablar (ointressant M.2 eller pcie kort är dock av intresse när det börjar finnas snabbare enheter)
Officiellt stöd för Pci-e har fullt fungerande pci-e 3 stöd, dock inte officiellt stöd från intel när x79 lanserades men är fungerande ändå.

Självklart är X99 en trevlig plattform men beror på vad man har innan ser i dagsläget inget behov att uppgradera från det jag har ,men för andra är det av intresse om behov finnes beror som sagt vad man har & vilket behov som finns vad man gör med sin dator helt enkelt spelar man bara spel så klarar sig dom flesta med en 1150 eller liknande.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

DDR4 i 4GHz. Säger MUMMA! För integrerad grafik. Hoppas bara på att eDRAM trillar ner i prisklasserna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Snusfri

Vill ha faktorn är rätt hög men inte alls värt priset för mig, men några extrama överklockare så är det säkert värt det.
Min 2600K med gamla DDR3 får jag nog klara mig på ett tag till

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Man får rätt mycket "övrig dator" för 10k, men som entusiast kan man förstås inte ta hänsyn till sådana ekonomiska jämförelser...

Permalänk
Skrivet av Vimm:

Dessa minnen är inte riktade till vanliga konsumenter. De är liksom framtagna specifikt för entusiaster som är villiga att betala prislappen.

Entusiast = Person som har fett med cash och inte vet vad man ska slösa dom på.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

ja tack jag tar o köper 2st kit av dessa så billigt ju eller köper man lägre o klockar upp till 3400mhz endå

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Vimm:

Dessa minnen är inte riktade till vanliga konsumenter. De är liksom framtagna specifikt för entusiaster som är villiga att betala prislappen.

Ja men jag är en stor Entusiaster sen 12 år tillbaka och har pengar.

Sen läs vad jag försöker säga Tack.

Permalänk
Inaktiv

Så dyrt som DDR4 är nu så är detta helt irrelevant för de flesta ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Ja men jag är en stor Entusiaster sen 12 år tillbaka och har pengar.

Sen läs vad jag försöker säga Tack.

Är man inte beredd att betala, är man ingen entusiast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Är man inte beredd att betala, är man ingen entusiast.

Skickades från m.sweclockers.com

Entusiast är mer än att köpa dyra prylar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Entusiast innebär för mig ett stort intresse, att man lägger ner sin själ och pengar i "hobbyn"..

Själv tycker jag det börjar närma sig en brytpunkt, då det kan vara lönt att uppgradera.
Men inte riktigt ännu..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Entusiast är mer än att köpa dyra prylar.

Skriver först här: Bra sagt. Det handlar inte alls om pengar. Då är det ju så här. Jag har 50 000 kr och jag går o köper en dator för 49900 kr men jag har ju aldrig startat en dator så är man då Entusiast ????? nä.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Är man inte beredd att betala, är man ingen entusiast.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet inte vad du pratar om.

Permalänk

Dyrt Som Titan Z...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Köper bara low profile. Så detta är ointressant ändå.

Permalänk
Skrivet av asard1212:

Skriver först här: Bra sagt. Det handlar inte alls om pengar. Då är det ju så här. Jag har 50 000 kr och jag går o köper en dator för 49900 kr men jag har ju aldrig startat en dator så är man då Entusiast ????? nä.

Precis! Det är inte dom dyra grejerna som gör en människa till entusiast. Det är det brinnande intresset och nyfikenheten som gör det!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Är det inte fortfarande väldigt höga timings?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hm jag måste lära mig lite om överklockning så jag kan sukta å drömma efter sådana här saker av en vettig och riktig anledning som det är nu så köper jag rätt dyra å feta grejer som säkert inte ens behöver ta i för det jag gör, bara för att. Fast det absolut viktigaste för mig är jag slår brorsan i 3d mark och andra testprogram och att inte mina spel laggar.
T.ex ska jag bygga en ny burk nu fast jag inte behöver det och det blev Dominator minnen 2666mhz DDR4 för dom ser coola ut å naturligtvis blev jag tvungen att ta dom dyrare Cl15 när jag insåg att Cl16 hade inge lyse i sig å det är ju ännu coolare. Som alla förstår sprang kostnaderna för mitt (hm, eh) skrytbygge iväg rätt snabbt så allt jag ville ha tog jag mig inte råd till.

Det var sweclockers som fick mig att sätta igång med sin julkalender och RM1000 psu för 999kr

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör